Kiitos, IsaBell!
Tässä tätä jatkoa nyt olisi. Teksti on nyt vähän tönkköä, mutta kyllä se kai siitä.
Luku 12.
Tylypahkan kolmas vuosi:
Lily Evans istui Rohkelikkojen oleskeluhuoneessa ystäviensä Keishan, Jessican ja Cassien kanssa. He olivat juuri tulleet Suuresta salista katsomasta uusien oppilaiden lajittelua. Lily kohtasi Jamesin katseen kelmien astuessa muotokuva-aukosta sisään. James tervehti nyökkäyksellä ja suunnisti tyttöjen luo Sirius, Remus ja Peter kannoillaan.
"Hei", Lily tervehti hymyssäsuin.
"Hei", James sanoi. ''Ei ehditty juurikaan jutella alkajaispidoissa. Miten kesäsi meni?''
''Hyvin, kiitos.''
Remus ja Jessica loivat huvittuneen silmäyksen toisiinsa. Tuntui vieläkin hieman oudolta, miten kohteliaita James ja Lily olivat toisilleen. Sirius näytti aloittaneen keskustelun Keishan ja Cassien kanssa, Peterin seuratessa tilannetta tarkasti, aivan kuin yrittäisi saada vinkkejä Siriuksen iskutaktiikoista.
''Hei, tuolla on Maya. Maya!'' Keisha huikkasi ystävälleen ja lähti tervehtimään tätä Cassien kanssa.
''Minustakin olisi mukavaa tavata ystäviänne'', Sirius sanoi nopeasti ja änkesi tyttöjen väliin hymyillen valloittavasti.
Jessica naurahti ja pudisti päätään katsoessaan heidän menoaan.
''Entä mitä sinulle kuuluu, Remus?'' hän sanoi kääntäen ruskeat, mantelinmuotoiset silmänsä Remukseen.
''Ihan hyvää, kiitos kysymästä. Tuota, mitäs sanoisit, jos mekin menisimme tuonne sivummalle vaihtamaan kuulumisia?'' Remus sanoi ja nyökkäsi päällään vasemmalle.
"Sopii", Jessica vastasi säteillen.
Lilyn, Jamesin ja Peterin välille lankesi kiusallinen hiljaisuus, jonka aikana Peter tuijotteli melkein koko ajan kenkiään, Lily kaikkialle muualle paitsi Jamesiin, ja James rummutti pöydänreunaa sormillaan samalla kun tarkkaili kiinnostuneena Lilya.
Kun hiljaisuutta oli kulunut viitisen minuuttia, James päätti rikkoa hiljaisuuden.
''Niin, tuota, tänä vuonnahan me pääsemme käymään Tylyahossa.''
"Totta", Lily sanoi tarttuen aiheeseen helpottuneena siitä, että he olivat saaneet jotain puheenaihetta.
''Ja minä tässä ajattelin, jos sinä vaikka haluaisit lähteä sinne minun kanssani?'' James sanoi itsevarmalta kuulostavalla äänellä, vaikkakin näytti hieman jännittyneeltä.
Lily mittaili tätä katseellaan.
''Tuota… miksipä ei'', hän sanoi sitten.
James näytti helpottuneelta ja virnisti leveästi.
''Hienoa!''
''Niin. Mutta minä taidan nyt mennä nukkumaan, olen aika poikki. Kertoisitteko Jessicalle, kun hän tulee?'' Lily pyysi vastaten Jamesin hymyyn.
''Toki'', James sanoi.
''Kiitos. No niin, hyvää yötä'', Lily sanoi ja lähti kulkemaan kohti tyttöjen makuusalia.
''Kuulitko?!'' James hihkaisi innoissaan Peterille heti kun Lily oli kadonnut makuusaliinsa. ''Hän suostui!''
''Kuulinhan minä'', Peter sanoi ja hymyili hieman alakuloisesti.
''Mitä nyt?'' James kysyi.
''Ei mitään.''
James katsoi ystäväänsä kulmat koholla.
''Ihan totta.''
''Hyvä on.''
''No, meinaatteko te pitää Tylyahossa yhtä hauskaa kuin nytkin?'' Peter virnuili.
''Hah hah'', James sanoi, mutta samalla häneen iski lievä paniikki. Entä jos he eivät keksisikään mitään juteltavaa, kiertelisivät vain kaupasta toiseen tuppisuina, vaihtaen välillä kiusallisia katseita? Sen jälkeen Lily ei varmasti lähtisi hänen kanssaan yhtään minnekään.
Kesken Jamesin pohdiskelun Sirius, Remus ja Jessica tulivat heidän luokseen.
''Minne Lily meni?'' Jessica kysyi ensimmäiseksi.
''Hän meni jo nukkumaan'', James vastasi.
Jessica nyökkäsi.
''Selvä juttu'', hän sanoi. ''Minäkin taidan tästä sitten jo mennä. Öitä!''
''Hyvää yötä'', Remus sanoi hymyillen. Hän seurasi katseellaan Jessican loittonevaa selkää kunnes tämäkin katosi makuusaliin.
''Pyysin Lilya kanssani Tylyahoon!'' James sanoi silmät loistaen malttamatta pitää tietoa enää sisällään.
''Ei varmaankaan tarvitse edes kysyä suostuiko hän'', Sirius sanoi nauraen. ''Ilmeesi kielii paljon.''
"Niinpä", Remus vahvisti hymyillen.
''Ja miten on sinun ja Jessican laita? Näytitte viihtyvän oikein hyvin'', Sirius härnäsi.
''En ymmärrä, mitä sinä tarkoitat. Minä ja Jessica olemme ystävät, vaihdoimme kuulumisia.''
''Mikäli sanot niin. Vaikka minä en tuollaista puppua uskokaan.''
''Usko mitä haluat'', Remus sanoi välinpitämättömästi pieni virne suunpielessään.
''Niin teenkin. Ja väitä mitä haluat, minä haistan tällaiset jutut jo kaukaa'', Sirius sanoi hymyssäsuin ja taputti ystäväänsä olalle.
Yhtäkkiä James läpsäisi käden otsalleen.
''Minä jo melkein unohdin näyttää teille yhden jutun! Tulkaa!'' hän sanoi ja lähti harppomaan kohti poikien makuusalia.
Peter loi toisiin ihmettelevän katseen. Sirius kohautti olkiaan ja lähti Jamesin perään.
Kun he tulivat makuusalin ovelle, he eivät nähneet ketään.
''James?'' Remus sanoi tyhjälle huoneelle.
Lattia narahti jossain Siriuksen oikealla puolella ja pojat käänsivät katseensa sinne näkemättä kuitenkaan mitään.
''Jospa hän on kylpyhuoneessa?'' Peter ehdotti ja lähti kulkemaan sitä kohti. Peter ei kuitenkaan kerennyt ottaa kuin muutaman askeleen, kun hänen takaansa kuului äänekäs ''pöö!''
Sirius ja Remus hätkähtivät rajusti ja väistyivät kauemmas, Peter kiljahti ja hypähti ilmaan.
Huoneen täytti Jamesin iloinen nauru. Ja siinä hän nyt seisoi, kädessään jonkinlainen silkkinen viitta.
''Tuo ei ollut hauskaa!'' Peter vingahti käsi sydämellään.
"Anteeksi", James sanoi naurunsa lomasta. ''En vain voinut vastustaa kiusausta. Tämä minun kuitenkin piti näyttää teille!''
James ojensi viitan muiden katseltavaksi.
''Onko tuo - '' Remus aloitti, mutta vastauksen hän sai, kun Sirius vetäisi viitan päälleen.
''Näkymättömyysviitta!'' Peter henkäisi ja katsoi Siriuksen ilmassa leijuvaa päätä - tai siltä se näytti.
''Makeeta! Mistä sinä tämän sait?'' Sirius kysyi innoissaan.
''Isältäni. Hän sanoi, että tuo viitta on kulkenut suvussamme, ja että hän halusi antaa sen nyt minulle'', James kertoi.
''Vau'', Peter kuiskasi.
''Anna minunkin kokeilla'', Remus sanoi ja Sirius ojensi hänelle viitan.
''Tuo viitta on juuri sopiva tarkoituksiimme!'' Sirius sanoi innoissaan.
''Aivan'', James nyökkäsi ja virnisti ilkikurisesti.
''Mihin?'' Peter ihmetteli.
''Ensinnäkin Ruikulin nöyryyttämiseen'', Sirius vastasi.
''Sekä muihin tihutöihin'', James täydensi.
''Niinpä tietysti'', Remus sanoi huvittuneena.
''On tästä muutakin hyötyä. Nyt me pääsemme käymään salaisten kirjojen osastolla!''
''Hieno juttu tämä viitta! Eikä olisi voinut parempaan aikaan tulla!'' Sirius sanoi.
''Kalkaroksesta vielä, oletko nyt aivan varma Sirius, että hänen ärsyttämisensä on viisasta?'' Remus kysyi ojentaen samalla Jamesille tämän viitan takaisin. ''Muistathan, miten sinulle kävi - ''
''Ei hän sitä enää toista kertaa tee. Uskoisin, että häntä valvotaan nyt tarkemmin. Eikä hänellä sitä paitsi ole enää varaa tehdä samaa virhettä toistamiseen. En nimittäin usko, että se hänen ''vahinkonsa'' menisi toista kertaa läpi'', Sirius sanoi huolettomasti. ''Joten älä turhaan hermoile, Remus.''
''Toivottavasti olet oikeassa…''
Aamu koitti, ja auringonsäteet tunkeutuivat ikkunan läpi valaisten koko huoneen. Sirius siristeli silmiään ja vetäisi peiton päänsä yli.
''Ei auta, Sirius. On noustava jos aiomme ehtiä aamupalalle'', Remus sanoi varsin hyväntuulisesti.
''Kaikki eivät ole samanlaisia aamuvirkkuja kuin sinä'', kuului Siriuksen ääni peiton alta.
Remus naurahti. ''Minäkö aamuvirkku?''
''Antaa olla'', James sanoi. Hän pisti etusormensa suunsa eteen hiljaisuuden merkiksi, ja hiipi lähemmäs Siriuksen sänkyä. Remus ja Peter seurasivat tämän puuhia.
James otti yöpöydältä kannun jossa oli vettä, iski muille silmää, vetäisi peiton Siriuksen päältä ja kaatoi vedet tämän niskaan.
''IIIIIIIIK!'' Sirius huudahti ja hyppäsi ylös sängystään kelmien naurun säestämänä. ''Oletko hullu? Tuo vesi oli jääkylmää!''
''Ainakin se herätti sinut'', Remus sanoi virnistellen leveästi.
''Iik?'' James kysyi naurunsa seasta. ''Oletko tosissasi?''
''Anna kun minä kaadan niskaasi saavillisen jääkylmää vettä, niin katsotaan miten itse reagoit!'' Sirius huusi. ''Saat uskoa, että minä kostan tämän!''
''Pelottaa!'' James härnäsi naureskellen yhä.
''Sinä senkin - '' Sirius hyppäsi sänkynsä yli Jamesin niskaan.
He rojahtivat kumpikin lattialle ja alkoivat painia.
''Pitäisikö tästä nyt huolestua?'' Peter kysyi.
''Ei mitään - äh - huolta, me teemme tätä yhtenään. Eikä Sirius sitä paitsi - aih - pärjää minulle koskaan'', James puhisi painiskelun lomasta.
''Sehän nähdään'', Sirius sanoi jo huvittuneisuutta äänessään.
Remus ja Peter kannustivat kumpaakin vuorotellen, kunnes Remus sanoi että heidän tosiaan täytyisi lähteä aamupalalle, että kerkeisivät tunnillekin.
''Ääh, ilonpilaaja'', Sirius sanoi hymyssäsuin ja nousi ylös lattialta.
''Usko minua, ettet halua ensimmäisenä päivänä myöhästyä professori McGarmiwan tunneilta'', Remus sanoi.
''Tiedetään, tiedetään'', James sanoi ja kömpi ylös lattialta hänkin. ''No, aletaan joutua sitten, ettei myöhästytä!''
''Toki, mutta muista olla varuillasi James. Minä kostan tämän sinulle vielä!'' Sirius sanoi pukaten Jamesia leikillisesti kylkeen.
''Onpa mukavaa olla taas täällä'', Sirius huokaisi tyytyväisenä katsellessaan ympäri linnaa matkalla pimeyden voimilta suojautumisen tunnille.
''Totta puhut'', Peter sanoi.
Kun luokkahuone tuli näkyviin, kelmit huomasivat siellä tutun naaman jo odottamassa ja virnistivät toisilleen.
''Kas, Ruikuli!'' Sirius huikkasi kovaan ääneen.
Kalkaros käännähti hätkähtäen ympäri, ja hänen kasvoiltaan paistoi inho.
''Miten kesäsi meni?'' James kysäisi astellessaan Siriuksen vieressä.
''Jättäkää minut rauhaan'', Kalkaros sihahti ja katsoi heitä murhaavasti.
''Mihin käytöstapasi ovat jääneet?'' Sirius sanoi esittäen hämmästynyttä. ''Vanhoja tuttujahan tässä ollaan!''
''Varoitan sinua, Musta. Kai muistat, mitä tapahtui viime kerralla kun ärsytit minua?'' Kalkaros sanoi hiljaa ja hänen toinen suupielensä kääntyi ivalliseen hymyyn.
Siriuksen hymy hyytyi ja hän katsoi Kalkarosta halveksuen.
''Älä kuvittelekaan, että se onnistuisi sinulta toista kertaa'', hän sanoi tyynesti. ''Ja mitä luulet mahtavasi meitä kaikkia vastaan? Ruikuli parka. Sinulla kun ei ole ystäviäkään…''
''Sinä puolestasi olet niin raukka, ettet uskalla hyökätä kimppuuni kuin armeijan turvin'', Kalkaros lohkaisi takaisin.
James veti sauvansa esiin.
''Olet jo saanut varoituksen, Ruikuli. Yksikin väärä liike niin saat katua.''
''Katsos tuota, Musta. Poikaystäväsi haluaa haastaa minut taisteluun'', Kalkaros sanoi ja nautti nähdessään Siriuksen raivostuvan.
Kalkaros puristi sauvaansa, valmiina ottamaan sen käyttöönsä.
''Evans!'' Peter kuiskasi ja pukkasi Jamesia käsivarteen.
James pisti vikkelästi sauvansa piiloon ja otti kasvoilleen iloisemman ilmeen.
''Mitä täällä tapahtuu?'' Lily kysyi tultuaan paikalle Jessican kanssa.
''Tässä vain vaihdellaan kuulumisia'', James sanoi hymyillen viattomasti.
''Onko näin, Kalkaros?'' Lily kysyi.
Kalkaros käänsi tummat silmänsä Lilyyn ja katsoi häntä hetken. Sitten hän käänsi katseensa pois.
''Älä puhu minulle, kuraverinen'', hän murisi.
James tönäisi hänet oitis päin seinää ja otti tätä kauluksesta kiinni.
''Peru puheesi!'' hän karjui.
''James!'' Lily huudahti ja riensi irrottamaan Jamesin otetta Kalkaroksesta.
''Peru puheesi nyt!'' James sanoi ja paukautti hänet uudelleen seinää vasten.
''Ja minkä se tekee sinusta? Kuraveristen paapojan, yhtä saastaisen - ''
James ei epäröinyt hetkeäkään, vaan veti nyrkkinsä taakse ja iski sen Kalkaroksen kasvoihin.
''James!'' Lily kiljui nyt kovempaa ja veti Jamesia irti Kalkaroksesta.
Remus riensi auttamaan häntä.
''James, ole nyt järkevä'', hän sanoi, ja yhteisvoimin he saivat irrotettua tämän otteen.
Kalkaros huohotti, sylki verta suustaan, mutta näytti tyytyväiseltä.
''Irti minusta!'' James ärähti.
Remus irrotti otteensa ja James oli karata uudelleen Kalkaroksen kimppuun, mutta saikin läpsäisyn poskeensa.
''Mikä sinua vaivaa?'' Lily huusi ja asettui tämän ja Kalkaroksen väliin.
''Hän haukkui sinua - '' James aloitti, mutta Lily keskeytti tämän oitis.
''Kuulin kyllä, mitä hän sanoi! Mutta se ei oikeuta sinua lyömään häntä! Luulin, että me olimme päässeet yhteisymmärrykseen tästä!''
''En minä voi vain katsoa vierestä miten hän kohtelee sinua!'' James intti vastaan.
Lily huokaisi.
''James'', hän sanoi hieman leppyneemmällä äänellä. ''Sinun ei tarvitse suojella minua. Osaan kyllä pitää huolen itsestäni.''
''Minä tiedän, en vain halua katsoa miten - ''
''James. Jos ystävyytemme merkitsee sinulle yhtään, sinä jätät hänet rauhaan.''
James mietti hetken katsoessaan Kalkarosta.
''Hyvä on'', hän sanoi sitten.
''Hyvä'', Lily sanoi ja hymyili.
Professori Rosenow saapui ja avasi luokkahuoneen oven. Hän asteli luokan eteen, odotti että oppilaat istuisivat paikoilleen ja alkoi heti opettaa.
''En voi uskoa että hän uskoo tuon joka kerta'', Sirius kuiskasi Jamesille heidän istuutuessa.
''Mitä tarkoitat?''
''Evansia. Että hän uskoo joka kerta, että jättäisimme Ruikulin rauhaan.''
''Kuule, Sirius. Ehkä niin olisi parempi. En halua suututtaa Lilya, en nyt kun olemme ystäviä.''
''Sinäkö vain hylkäät veljesi jonkun tytön takia?'' Sirius kysyi.
''Eihän tässä edes ole kyse sinusta!'' James närkästyi.
''Kyllähän on. Valitset mieluummin hänet kuin teet minun kanssani jotain hauskaa.''
''Kuuntele nyt itseäsi'', James sanoi.
''Potter! Musta!'' professori Rosenow karjaisi. ''Älkää pakottako antamaan teille jälki-istuntoa ensimmäisenä päivänänne!''
Sirius otti mukavamman asennon tuolissaan ja tyytyi näyttämään nyreältä.
''Hyvä'', Rosenow sanoi ja jatkoi opettamistaan.
Tunnin päätyttyä Sirius poistui luokasta ensimmäisenä.
''En voi uskoa tätä'', James sanoi katsoessaan tämän perään.
''Ehkä hän on vain mustasukkainen'', Peter sanoi.
''Ei, ei Sirius noin vähästä loukkaannu'', Remus sanoi.
''Mikä Siriukselle tuli?'' Jessica kysyi tullessaan muiden seuraan.
''Kysyt väärältä henkilöltä'', James vastasi äreänä.
''Okei'', Jessica sanoi hämillään.
Lopun päivää Sirius vältteli Jamesin seuraa. Remus ja Peter olivat huonossa välikädessä tässä tilanteessa, sillä Sirius kävi vähän väliä kysymässä heitä seuraansa, ja oli kuin ei huomaisikaan Jamesia.
Sirius kuitenkin lähti aina suuttuneena pois, sillä Remus ja Peter yrittivät vain taivuttaa häntä tekemään sovinnon Jamesin kanssa, ja liittymään heidän seuraansa.
''Tämä on jo naurettavaa'', Remus sanoi.
''Sano se Siriukselle'', James sanoi. ''Hän saa pyytää minulta anteeksi.''
''En usko, että sitä tulee tapahtumaan ihan heti'', Peter sanoi katsellessaan Siriusta Keishan ja Cassien seurassa.
''Voisiko joku nyt kertoa, mitä teillä on meneillään?'' Lily kysyi. ''Inhottavaa nähdä parhaiden kaverusten riitelevän.''
Kukaan ei vastannut.
"Selvä", Lily sanoi lopulta ja nosti molemmat kätensä ilmaan.
''Minä menen nukkumaan'', James ilmoitti ja nousi nojatuolistaan.
Lily ja Jessica katsoivat Remusta ja Peteriä saadakseen vastauksen Jamesin ja Siriuksen outoon käytökseen, mutta Remus vain kohautti olkiaan.
Tästä tuli hieman lyhyt ja aika huono osa, kuten jo sanoin että kirjoittaminen on alussa vähän tönkköä pitkän ajan jälkeen. toivottavasti silti kelpasi.