Kirjoittaja Aihe: Houkutus (+Twilight) || keskustelua niin kirjasta, kuin elokuvastakin  (Luettu 247387 kertaa)

Eveliina L

  • ***
  • Viestejä: 181
Jääkö ne yhtäläisyydet noihin hahmojen nimiin vai onko jotain juonellisiakin yhtäläisyyksiä? Voihan olla että Meyer on napannut nimensä tuosta kirjasta, kun ei ole jaksanut alkaa niitä keksiä. Nora Robertsia en ole itse ikinä lukenut, koska muistelen että olisi yksi, jotka on suhtautunut nuivasti fanfictionin kirjoittajiin, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt todisteita siitä. Onkohan mennyt nimet sekaisin LOL? Robertshan on jonkun jo oikeuteenkin haastanut plagioinnista, mutta en usko, että pelkät nimet riittää plagiointisyytteisiin. :P

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 712
Vastaukseni vähän viipyi eli ne samankaltaisuudet jää hahmojen nimiin, juonellisia yhtäläisyyksiä ei näytä olevan. Robertsin kirja on vielä kesken. Robertsin kirja käsittelee arkeologin elämää ripauksella mystisiä kuolemantapauksia. Yllätyin vaan. Ihan kuin Stephenie Meyer olisi napsinut nimet tästä Robertsin Menneisyyden vangit-kirjasta.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2024 19:26:04 kirjoittanut Abarat »
Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.
Psalmi 91: 4

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 782
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Juonellisia yhtäläisyyksiä ei ole, mutta vaikka olen molemmat lukenut aikoinaan, enpä olisi tuota muistanut. Kieltämättä ei kaukaa haettu ajatus, että Meyer olisi lukenut tuon kirjan ja joko tykästynyt nimiin tai alitajuisesti käyttänyt niitä alkaessaan kirjoittaa. Mutta kieltämättä varsin koomista, jos yhdessä kirjassa on noin monta samaa nimeä! ;D

Minulle ei ole ikinä tullut vastaan Nora Robertsin kantaa fanifiktioon saati hänen kirjoihinsa liittyviä ficcejä, mutta tiedäpä häntä, vaikka niitä olisikin ollut. Mutta Roberts on niin hurjan tuottelias kirjoittaja (kirjoittanut urallaan kymmenittäin ellei jo satamäärin romaaneja kuin harlekiinihömppääkin), että ihan varmasti jollakulla on tullut kirjoitettua jotain vastaavaa kuin jossain hänen tuotannossaan?

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~