Merkku: niinpä sieltä ne Cullenit tulivat
jennumiu:kiitos:) Sherry ja Keith ei tosiaan kauheasti ilahtuneet
ppuhpallura: kiitos. Minäpä luulen, että Rosalie tuli kunnolla raivoihinsa vasta siinä vaiheessa, kun Sherry alkoi ilkkua hänelle. Ei saa kutsua Rosya omahyväiseksi, Rosy suuttuu.
Vanamo: kiitos
Jessa on tosiaan toisinaan aika ilmapää eikä ollenkana ymmärrä omaa parastaan. Sandy nyt lämmittää kenet tahansa, etenkin Rosalien.
A/N: hohohohooo
tiedättekö, mitä olen tehnyt? Minä olen kirjoittanut teille vihdoinkin uuden luvun. Tiedättekö, mitä siinä tapahtuu? Ette, ette vielä. Pian tiedätte. Voitte koittaa arvata, mutta tuskin osutte oikeaan.
Mutta arvatkaas mitä? Tämä on luku numero 61 ja koko fikin viimeinen luku. Epilogi tulee vielä, mutta sitten tämä on OHI. Ja minä hypin onnesta.
61. Häät
Sherry:
Oli perjantai-ilta, enkä minä vieläkään pystynyt tekemään muuta kuin tärisemään. Aukio, jonka keskellä istuin pyöri ympärilläni ja näkeminen oli vaikeaa. Itkeminen oli jo suunnilleen loppunut, mutta aina välillä poskelleni silti tipahti kyynel. Miten ihmeessä jokin tällainen oli edes mahdollista? Ja minä olin muistaakseni pyytänyt joskus kauan sitten eräältä henkilöltä pietä palvelusta, jonka olisi pitänyt estää minua välittämästä tästä kaikesta, välittämästä koko Cullenien perheestä. Kaiken järjen mukaan minulle olisi pitänyt olla yhdentekevää, mitä he ajattelivat. Ja silti minä pelkäsin kuollakseni, että he saisivat tietää.
Voi jos maailma olisi voinut vain pysähtyä. Lopettaa kulkunsa ja jättää minut rauhaan. Jouduin käyttämään joka ikisen energianrippeeni siihen, että estin itseäni muistamasta. Muistamasta asioita, joita en halunnut enää koskaan kuulla, joita en halunnut edes ajatella. Siitä oli kauan, pieni ikuisuus. Eikä mikään ollut siltikään kadonnut yhtään minnekään, kaikki tapahtunut oli yhtä totta kuin kolmekymmentä vuotta sitten.
Jos vain olisin voinut vieläkin itkeä. Mutta en minä pystynyt, kyyneleet olivat jo loppuneet. Ja maailma oli paha, se satutti, mutta vain sellaisia kuin minä. Jotkut pystyivät olemaan välittämättä.
Niin kuin Keith. Nytkin hän vain seisoi tuossa. Tietenkin olin kiitollinen, kun hän antoi minun masentua rauhassa, mutta olisiko oikeasti ollut liikaa vaadittu, että hän edes teeskentelisi tietävänsä, miten iso asia tämä oli. Miten paha asia. Mutta ei: ainoa mikä Keithiä huolestutti oli se, että minua huolestutti. Tässä ei ollut hänelle mitään pelättävää, ei mitään, mikä muuttaisi hänen maailmaansa kovin paljoa.
Minun maailmani sen sijaan oli murentumassa kasaan, enkä voinut kuin toivoa, että se jollain ihmeen kaupalla päättäisikin pysyä pystyssä. "Mitä ihmettä me oikein tehdään?" minä kysyin ja ääneni kuulosti hiljaiselta ja epätoivoiselta.
Keith nojasi puuta vasten otsa mietteliäästi rypyssä. "Minä en näe meillä kuin kaksi vaihtoehtoa", hän sanoi rauhallisesti. "Voimme palata talolle ja koittaa selvittää tämä sotku, tai voimme hävitä vaikka toiselle puolelle maapalloa."
Tykkäsin enemmän vaihtoehdosta numero kaksi, mutta minulla ei ollut hajuakaan, miten onnistuisin toteuttamaan sen. Sandy tulisi kauhean surulliseksi, jos häipyisimme vain jälkiä jättämättä. Ja jostain syystä minä en voinut tehdä hänelle niin, en vaikka tiesin, että se olisi omalta kannaltani ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Mutta Sandya ei saanut jättää, hän tarvitsi minua. "Ei meillä ole kahta vaihtoehtoa, Keith", minä sanoin hiljaa. ”Ei oikeasti. Meidän on pakko mennä sinne takaisin.” Ja meidän olisi kuulunut mennä naimisiin huomenna. En todellakaan ollut innoissani ajatuksesta, en vieläkään, mutta sen väliin jättäminen tuntui nyt kauhealta tuhlaukselta. Eikä vain rahan ja muiden tyhmien välinearvojen tuhlaukselta, vaan myös minun kärsivällisyyteni ja sietokykyni tuhlaukselta. Olin niin kauan joutunut kuuntelemaan Jessan sähläystä ja tohinaa, että se tuntui melkein eliniältä. Ja nyt olin tehnyt sen vai turhaan? Koko tilanne oli niin epäreilu. En minä ollut niitä tänne halunnut, mutta ilmeisesti kaikilla muilla oli kova tarve pilata kaikki, mikä oli minulle tärkeää.
Järkevintä olisi lähteä takaisin nyt, kun vielä ehtisimme häihinkin. Kaikki ei olisi ollut niin turhaa. Ja minä yritin, yritin ihan oikeasti nähdä asiassa iloisia puolia, mutta niitä varjostivat aina paljon synkeämmät totuudet. Totta kyllä, minun koko perheeni oli täällä, ja olin kaivannut heitä mielettömästi niinä parina ensimmäisenä vuosikymmenenä, jotka olin viettänyt pois heidän luotaan. Sen jälkeen en ollut heille paljoakaan ajatusta antanut ja se oli ehdottoman tietoinen valinta ja lisäksi aivan oikea sellainen. Minun ei kuulunut joutua näkemään heitä enää, joten miksi ajatella heitä? En minä kuitenkaan ikinä enää voisi olla sama kuin ennen. Ja potin päällimmäisenä oli vielä se fakta, että he sattuivat vihaamaan minua enemmän kuin koskaan. Eivätkä he vielä edes tienneet mitään.
Keith heitti minuun kummastuneen katseen. "Jos emme mieti vaihtoehtojamme, miksi emme sitten lähde jo?"
Ja minä koitin vastata hänen kysymykseensä nousemalla ylös, mutta käsivarteni pettivät allani ja lysähdin takaisin aluskasvillisuuden peittämään maahan. "En minä voi", minä kuiskasin. En minä voinut. En vain saanut itseäni liikkeelle, en pystynyt pakottamaan ruumistani nousemaan. Kaikki oli liian mahdotonta ja sekavaa ja minä halusin vain lakata olemasta.
Keith tuli lähemmäs ja hän istui viereeni maahan ja kietoi kätensä ympärilleni. "Sinä pystyt tähän Sherry. Jos haluat, voit selostaa heille juuri ne asiat, jotka he haluavat tietää ja sen jälkeen he palaavat kotiin ja kaikki on taas niin kuin ennenkin."
Niin kuin ennenkin. Miten paljon minä toivoinkaan, että asiat olisivat niin kuin ennenkin. Minä olisin onnellinen jossain hyvin kaukana täältä ja minulla olisi perhe ja koko tätä painajaista ei olisi koskaan tapahtunutkaan. "Jos asiat olisivat niin kuin ennenkin, me asuisimme vieläkin Carlislen, Esmen, Emmettin, Rosen ja Edwardin kanssa", minä kuiskasin.
"Miksi se vaihtoehto on nyt poissuljettu?" Keith kysyi otsa rypyssä.
Minä naurahdin heikosti. Eikö hän muka tajunnut mitään. "Jollet huomannut, he eivät ole mitään suurimpia fanejani", minä huomautin. "Sinä kuulit itsekin, mitä Rosalie sanoi. He ovat paljon onnellisempia ilman minua." Nielaisin sanoessani sen, mutta Keith vain hymyili vinosti.
"Sherry, etkai sinä tosiaan kuvittele, että hän tarkoitti, mitä sanoi?" hän tiedusteli huvittuneena. "Luuletko sinä, että he olisivat vaivautuneet tulemaan tänne Alaskasta asti, jos he eivät välittäisi, missä sinä olet, ja oletko kunnossa?"
Juuri niin minä luulin. Ja mitä tuli lomailuun Los Angelsissa, niin ei se niin kamalaa varmaan ollut. Ja heillä oli varmasti ollut kova kiire huutamaan minulle.
Keith pudisteli päätään ja kosketti poskeani lempeästi. ”He rakastavat sinua, Sherry. Sen takia he ovat täällä ja sen takia he ovat vähän ärtyneitä.”
Miten Keith saattoi sanoa, että he olivat vähän ärtyneitä. Raivona ne olivat jos jotain. Ja lisäksi vielä ihan syystä. "Minä koitin tappaa heidät", vänkäsin vastaan. "Ei kukaan rakasta ketään sen jälkeen."
"Jos olen käsittänyt oikein, olit silloin melko sekaisin", Keith huomautti olkiaan kohauttaen. "Carlisle ja Esme ymmärtävät kyllä, muut saattavat kantaa vähän kaunaa, mutta he unohtavat sen kyllä. Loppujen lopuksi mitään pysyvää vahinkoa ei ole tapahtunut kenellekään. Sherry, ei ole mitään syytä siihen, että asiat eivät voisi olla niin kuin ennenkin.”
Oli kyllä, olemassa oli sellainen elämää suurempi syy, joka esti minua edes keskustelemasta perheeni kanssa.. Minä tuijotin Keithiä epätoivoisena haluamatta sanoa sitä ääneen. En edes halunnut ajatella sitä, enkä todellakaan aikonut ajatella sitä, minä en pystynyt... Ja maailma pyöri taas ja minun oli pakko sulkea silmäni.
Keith arvasi mielenliikkeeni melko nopeasti. "Ai." Hetkeen hänellä ei ollut enempää sanottavaa, mutta sitten hän päätti taas levittää turhaa optimismia ympärilleen ja väitti: "Tiedätkö, Sherry, eivät he siitäkään kauheasti välittäisi. Jokainen tietää, miten taitava Aro on manipuloimaan ja--"
Minä parkaisin ääneen hänen sanoessaan Aron nimen. Eikö Keith ymmärtänyt, miten paljon yritin unohtaa koko asian. Melko hyvin olinkin onnistunut sulkemaan sen pois päästäni, ainakin tähän asti.
"Sherry, sinä lupasit."
Huuleni liikkuivat osaamatta muodostaa sanoja. Minä halusin niin paljon sanoa hänelle, miten pahoillani olin, mutta en saanut ääntä suustani. Oli pimeää, enkä minä pystynyt näkemään, muuta kuin mustuuden ympärilläni ja maailma keinui olemattomien aaltojen tahdissa.
Sitten Keithin huulet painautuivat huulilleni ja Lucetten ääni lakkasi kaikumasta päässäni. Minä kietaisin henkäisten käteni hänen kaulalleen ja Keith vetäytyi virnistäen taaksepäin. "Sainhan minä sinut heräämään."
Minä koitin pää pyörällä saada maailmani taas toimimaan.
"Sherry." Keithin ääni tunkeutui tajuntani läpi ihanan kirkkaana. Hän vei kätensä niskalleni ja pakotti minut nostamaan päätäni niin, että katsoin häntä silmiin. ”Ensinnäkin: Hengitä. Toiseksi keskity minuun ja kuuntele tarkasti.”
Hengittäminen onnistui jotenkuten ja Keithiin keskittyminen oli helppoa. Poispäin katsominen ei oikeastaan ollut edes vaihtoehto, kun hän katsoi minua kellanruskeilla silmillään. Kuunteleminen oli hieman hankalampaan.
"Sherry, jos me menemme tuonne takaisin, sinun täytyy koota itsesi. Älä ajattele mitään, mitä et halua niiden tietävän, äläkä ajattele, että et saa ajatella. Muista, että Edward kuulee kaiken. Pidä huoli, että voimasi on hallinnassa, tällä hetkellä silmäsi näyttävän suunnilleen hehkulampuilta." Hän piti pienen tauon ja suikkasi suukon huulilleni. "Minä tiedän, että sinä pystyt siihen."
Ja minä en voinut olla uskomatta hänen sanojaan, kun hän sanoi ne minulle sillä tavalla. Keith uskoi, että minä pystyisin siihen ja äkkiä tunsin itsekin, että voisin tehdä sen.
En antanut varmuuteni horjua hetkeäkään, en edes silloin, kun saavuimme kotiin. Hiukkasen kauhua kyllä tulvi sisälleni, kun astuimme aulaan ja pystyin haistamaan lisää vampyyrejä, joita en halunnut tavata. Hillitsin itseni ja ajatukseni kuitenkin kiitettävän nopeasti ja astelin Keithin perässä olohuoneeseen, jossa oli enemmän väkeä, kun lähtiessämme.
"Vihdoinkin!" Jessa hyppeli eteemme ja kehtasi vielä halata minua kaiken aiheuttamansa jälkeen. "Minä aloin jo ajatella, että ette ehtisi paikalle huomiseksi. Tänne on tullut vähän lisää häävieraita ja—"
Keskeytin hänet nostamalla käteni pystyyn. Minä näin kyllä. Näin oikein selvästi senkin, että väkeä oli tullut lisää. Karmel ja John, juu, heitä olin osannut odottaakin ja olin iloinen, että he olivat täällä, mutta entä nuo muut. Mitä he täällä tekivät?
"Hei, Sherry, Keith", Eleazar nyökkäsi meille sohvalta Carmelin vierestä. Myös muut Denalit olivat paikalta ja vaikka Tanyan ilme olikin pikkuisen soimaava, kukaan ei ollut samannäköinen kuin perheeni. Toisin sanoen silmittömän raivoissaan.
Minä nielaisin. "Kuka heidät kutsui?"
"Ei kukaan", Irina sanoi vähän haastavaan sävyyn. "Carlisle kertoi, että olette täällä ja menossa naimisiin, joten me kutsuimme itsemme mukaan, kun kukaan muukaan ei sitä tehnyt. Ajattelematonta, sanon minä. Kyllä teidän nyt olisi pitänyt sen verran tajuta."
Eli oli tosi paha juttu, että olimme jättäneet kutsumatta heidät turhiin ja typeriin häihimme? Minä peitin ällistykseni tasaisen naamion alle. "Me muistetaan ensikerralla."
Irina virnisti minulle ja huojennus levisi sisälleni. Sentään joku, joka ei kantanut minulle kaunaa. Katekaan ei vaikuttanut kauhean vihaiselta, sillä hän halasi minua varovaisesti. En päästänyt järkytystä näkymään kasvoiltani, vaan hymyilin pikkuisen hänen siirtyessään tervehtimään Keithiä.
Vaikka Kate, Irina, Tanya, Eleazar ja Carmel suhtautuivat jokainen edes jonkinsorttisen ilahtuneesti, muiden ilmeet eivät olleet muuttuneet tippaakaan. Rosalie ja Emmett mulkoilivat minua edelleen raivoissaan, Edward halveksivasti. Esmen kasvoilla olevaa ilmettä en osannut tarkkaan tulkita, mutta Carlisle näytti olevan jotain vihaisen ja helpottuneen välimaastosta.
Se oli ehkä pelkurimaista ja säälittävää, mutta minä valitsin taas helpoimman vaihtoehdon. Käännyin katsomaan Jessa mitäänsanomaton ilme kasvoillani. "Hääpuku?"
"Valmis", Jessa ilmoitti virnistäen. "Sinä saat nähdä sen vasta aamulla, eikä tässä enää kiire pitäisi tulla. Vihkiminen tapahtuu auringonlaskun jälkeen, ettei kukaan joudu ihmettelemään outoa loistavaa ihoa. Pimeällä naimisiinmeno on kyllä lievästi sanottuna outoa, mutta ei voi mitään. Sandyn puku saatiin eilen ja minun on pakko myöntää, että se on ihan kiva ja Kevinin ja Ianin puvut ovat ihan oikean kokoiset. Käytimme koko edellispäivän lautasliinaongelman kanssa, mutta se ratkesi kivasti ja kaikki on mallillaan. Onko vaaleanvihreät verhot juhlapaikkaan sinusta ok?"
Minä irvistin. "Ihan sama, tiedätkö. Et sinä muutenkaan vaivaudu minulta mitään kysymään."
"Älä ole tuollainen äkäpussi, Sherry", Jessa ehdotti aurinkoisesti. Hän vilkuili vaatteitani epäluuloisena ja nyrpisti nokkaansa. "Missä ihmeessä sinä oikein olet rypenyt, näytät hirveältä."
"Sinä näytät ojassa kieriskelleeltä pussirotalta", minä napautin vastaukseksi. Kommentin oli tarkoitus olla loukkaava, mutta Jessa vain nyökkäsi mietteliäänä.
"Olet oikeassa, minä olen kuoleman väsynyt. Taidankin tästä mennä nukkumaan." Ja hän katosi kättään heilauttaen portaikkoon, eikä huoneeseen jäänyt muuta kuin vampyyrit. Minä tuijottelin seiniä ja lattiaa odottaen, että joku sanoisi jotakin.
Tunnelma oli lähellä hyvin kiusallista ja Emmettin täräyttäessä seuraava kommenttinsa, se muuttui minun kannaltani vielä tukalammaksi. ”Et sitten kuitenkaan onnistunut kaivamaan taas jotain tyyppejä tappamaan meitä?”
Minä koitin hokea mielessäni, että pystyisin tähän, mutten enää ihan onnistunut vakuuttamaan itseäni. Liikahdin vaistomaisesti vähän lähemmäs Keithiä ja vilkaisin häntä kuin turhaa hakien, mutta Keith vain kohautti olkapäitään. ”Jätä omaan arvoonsa”, hän neuvoi.
Vedin väristen henkeä. ”Olen pahoillani, että koitin tapattaa teidät ja olen pahoillani, etten sen jälkeen vaivautunut ottamaan yhteyttä. Se oli tosi tyhmää ja jos voisin ottaa sen takaisin, niin tekisin ihan eri tavalla.” Laskettelin koko litanian latteaan sävyyn, kuin ulkomuistista luettuna, mutta tiesin ainakin Edwardin tietävän, että tarkoitin suurinta osaa ihan oikeasti.
Rosalie sähähti sanoilleni. ”Et sinä voi ottaa sitä takaisin.”
Yllätyksekseni löysin jostain tarpeeksi energiaa kohottaakseni leukaani ylimielisesti. ”No en niin, ja siksi onkin hyvä, että häät ovat huomenna ja voitte painua onnellisesti takaisin kotiinne.” Niine hyvineni marssin pois huoneesta ja portaat ylös yläkertaan. Makuuhuoneessamme minä lysähdin huokaisten sängylleni ja painoin kasvoni tyynyä vasten. Tämä oli ehdottomasti katastrofi.
Vaivuin siinä maatessani jonkinlaiseen horrosmaiseen älä ajattele-tilaan. Vaimeita ääniä kuului alakerrasta, mutta olin liian keskittynyt pitämään ajatukseni kasassa, että olisin tajunnut niitä täysin. Päässäni pyöri hiljakseen, melkein lempeällä tavalla ja minä tuudittauduin sen liikkeeseen, keskityin vain olemaan vaiti. Ennen en olisi ikinä pystynyt tähän. Ennen minun keskittymiseni oli ollut niin paljon huonompi. Mutta tänään minä yllätyksekseni huomasin, että vaikka eräällä tavalla olinkin ihan järkyttävän sekaisin, minä pystyin ajattelemaan. Kylmä järki sisälläni sanoi, että mitä tahansa tapahtuisikaan, näistä vieraista, jotka nyt olivat täällä, oli pakko päästä eroon hinnalla millä hyvänsä. Ja mahdollisimman nopeasti, jos mahdollista. Riskeeraaminen oli kiellettyä.
Mutta miten ihmeessä minä muka saisin ne lähtemään? Mielestäni olin jo tehnyt aika selväksi, että en halunnut heitä tänne, mutta ketä se muka kiinnosti. Muistaakseni se oli aina ollut näin. Kukaan ei ollut koskaan kuunnellut minua tai välittänyt mielipiteistäni. Siksikin heistä täytyi päästä eroon. Minä en aikonut ruveta kenenkään pompoteltavaksi, en enää. Olin tehnyt sitä aivan tarpeeksi yhdelle elämälle.
Minä jähmetyin paikalleni, kun ovi kääntyi hiljaa auki. Tunnistin sisääntulijat tuoksusta, mutta en todellakaan, todellakaan halunnut heidän olevan täällä. Pahus, enkö saanut olla rauhassa edes omassa huoneessani.
Esme istui sänkyni laidalle ja silitti hiljaa selkääni. Minä koitin pakottaa itseni unohtamaan sen, miten tärkeitä he joskus olivat olleet minulle, mutta se tuntui mahdottomalta. ”Mitä te haluatte?” koitin saada ääneni mahdollisimman kylmäksi ja torjuvaksi, mutta itkuinen tärinäni vähän pilasi vaikutelmaa.
”Meidän täytyy puhua”, Carlisle sanoi. Minä vilkaisin sivusilmälläni hänen ilmettään ja helpotuin huomatessani, että hän näytti enemmän väsyneeltä kuin vihaiselta. Siitä huolimatta puhuminen heidän kanssaan ei innostanut minua ollenkaan, pahimmassa tapauksessa päätyisin lipsauttamaan jotain, mikä herättäisi epäluuloja kummassakin. Ja vielä enemmän epäluuloja heräisi Edwardissa, joka taatusti kuunteli tuolla jossain. Hitto, tämäkään ajattelun aihe ei ollut kovin turvallinen. Ei saanut ajatella, ei saanut ajatella. Saakeli, miksi tämä ei voinut toimia.
Minä kierähdin selälleni silmät kattoa kohden, ilme mahdollisimman kylmänä. Ehkä ne jättäisivät minut rauhaan, kun luulisivat, etten halunnut nähdä heitä. Eikun tajusivat sen! Koska ei, minä en todellakaan halunnut nähdä heitä, en tässä enkä missään muussakaan maailmassa. Carlisle ja Esme ja koko Cullenin perhe olivat minulle niin yhdentekeviä kuin vain olla ja voi. Ihan oikeasti!
Koitin vältellä tunnetta, joka kokoajan vain kasvoi sisälläni. Se oli jonkinlainen selitys kauhua, kipua ja pohjatonta ikävää. Ei sillä että minulla olisi ollut ikävä perhettäni. Ei todellakaan ollut. Todistaakseni väitteeni sekä itselleni, että Carlislelle ja Esmelle, minä loin heihin mustan, mitäänsanomattoman katseen ja kivahdin: ”Minulla ei ole teille mitään sanottavaa.” Eikä minulla ollutkaan. Tai jaa, ehkä olisi ollutkin, mutta kaikki ne asiat, jotka halusin sanoa, olivat ehdottomasti kiellettyjen listalla.
Ilme Carlislen silmissä tiukentui ihan selvästi ja minä käänsin katseeni vaistomaisesti sivuun. ”Anteeksi”, mutisin nopeasti, melkein sopertaen. Viimeinen asia mitä minä oikeasti halusin tehdä, oli Carlislen suututtaminen. Tässä oli ihan tarpeeksi ongelmia näinkin.
Hän antoi asian olla ja istui Esmen viereen sängylle. Eikä, minä halusin pois tästä tilanteesta, en pystyisi puhumaan noiden kanssa. Tunne vain vahvistui Carlislen avatessa suunsa. ”Sherry, mitä ihmettä sinä oikein teet täällä?” hän kysyi ja jotenkin äänensävy oli sellainen, että minun tekemiseni täällä eivät hänestä olleet mitenkään arvostusta herättäviä tai muutenkaan fiksuja.
Minä mumisin jotain epäselvää vastaukseksi, niin hiljaa, että tuskin itsekään kuulin itseäni.
”Ihmisten kanssa asuminen on huono idea”, Carlisle huomautti kireällä äänellä. ”He kuolevat kaikki ennen pitkää ja minä kuulin Sandystä, hän ei tule elämään—”
En kuullut lauseen loppua, mutta osasin arvata sen aika tarkasti. Carlislen sanat olivat tarpeettoman julmia. Eikö hän tajunnut, kuinka epätoivoisesti minä yritin olla ajattelematta Sandya. Eikö hän ymmärtänyt, kuinka paljon minä halusin unohtaa sen, miten vähän aikaa hänellä oli jäljellä.
”Ja kuinka ihmeessä, Jessa tietää vampyyreistä?” Carlisle jatkoi. ”Se voi olla vaarallista, Sherry, etkö sinä ihan oikeasti osaa katsoa tämän pidemmälle.”
Minä nojasin päätäni seinään. Mitä tahansa Carlisle sanoisikaan ihmisten kanssa asumisesta, olisin luultavasti jo kuullut Keithin suusta. Ongelma oli vain se, että Keithin sanomana siitä kaikesta oli niin paljon helpompi olla välittämättä. Häneltä voisin kuunnella mitä tahansa korvaani lotkauttamatta, mutta jostain ihmeen syystä Carlisle osasi satuttaa sanoillaan paljon enemmän. ”Sinä kuulostat ihan Keithiltä”, minä huokaisin.
”Keith onkin toinen asia, mistä meidän täytyy puhua”, Carlisle huomautti ja nyt hänen kasvoillaan oli niin kylmä ilme, että minä jähmetyin paikalleni kauhusta. Eikai hän voinut olla minulle vihainen siitä, että Keith oli taas täällä. Se ei ainakaan olisi millään tavalla oikeudenmukaista tai reilua.
”Minä tarvitsen häntä”, kuiskasin epätoivoisesti ja jouduin pinnistämään itsekontrollini äärimmilleen, estääkseni muistoja palaamasta. En halunnut muistaa niitä asioita, niitä kaikkia pimeitä öitä ja päiviä, jolloin Keith oli ollut poissa. Sitä kaikkea kipua, joka hänen lähdöstään oli aiheutunut.
Cullenien täällä olossa oli juuri tämä ongelma. He kuuluivat niin vahvasti menneisyyteen, ja sen menneisyyden minä halusin unohtaa. Halusin unohtaa, miten tyhjä minun maailmani oli niinä jonain hetkinä ollut, halusin unohtaa sen tunteen joka aiheutui siitä, ettei kyennyt löytämään mistään mitään järkeä, ei vaikka kuinka etsi.
Esme kietoi käsivartensa hellästi ympärilleni ja minä värähdin väkisinkin hänen kosketustaan. Teki mieli kadota paikalta, estää itseäni tuntemasta sitä ikävää, jonka hänen läsnäolonsa aiheutti. Esme oli aina ollut se, joka oli jollan kummallisella tavalla onnistunut aiheuttamaan minulle eräänlaisen turvallisuudentunteen. Mutta nyt en ollut ihan varma, halusinko tuntea oloani turvalliseksi. Jos tuudittautuisin siihen tunteeseen liikaa, alkaisin huolimattomaksi ja kaikki voisi mennä pilalle.
Carlislen ilme sen sijaan ei herättänyt minkäänlaista turvallisuudentunnetta. Hänen kasvoillaan oleva ilme oli täynnä turhautumista ja raivoa, ehkä myös pikkuriikkisen surua ja minun oli pakko sulkea silmäni välttyäkseni näkemästä sitä. ”Minua väsyttää”, minä väitin, eikä se tällä kertaa ollut edes valhe. ”Voitteko mennä pois?”
Esme loi minuun surullisen katseen noustessaan seisomaan. ”Ihan miten haluat, Sherry. Ihan miten haluat.”
Minä nukuin melkein koko lauantaipäivän sekavia unia nähden. Vasta neljän aikaan iltapäivällä Jessa tuli repimään minua ylös sängystä. Ikäväkseni hänellä oli mukana Kevin ja Ian. Pojat pomppasivat saman tien sänkyyni ja alkoivat hyppiä siinä ärsyttävästi.
”Sherry herätys!” Kevin kiljui niin että korviin sattui. ”Minä kaadan vesilasin sinun korvaasi, jos et nouse heti!”
Ian kiipesi päälleni istumaan ja näytti Kevinille kieltään. ”Tuo on kieliopillisesti väärin. Meidän opettaja sanoo, että vesilasia ei voi kaataa minnekään, vaan pitää kaataa ne sisällä olevat vedet.”
Luoja, mitä tuokin taas sepitti. Minä vääntäydyin kärsivästi irvistäen pystyyn. ”Kuka hemmetin ääliö päästi teidät sisään, minä koitan nukkua.”
”Äiti sanoo, ettei saa kiroilla”, Ian kertoi vakavana. ”Kevin sanoi, että sinäkin teet niin ja arvaa, mitä äiti sitten sanoi? Äiti sanoi, että sinusta ei kannata ottaa mallia.”
Minä heitin Iania tyynyllä saadakseni hänet vaikenemaan. Ihan viimeiseksi minä kaipasin pikkulapselta neuvoja siitä, miten kuului käyttäytyä. Minä kiroilin jos halusin, eikä minua kiinnostanut pätkääkään ottaisivatko nuo minusta mallia vai eivätkö. ”Minua ei kiinnosta pätkääkään, mitä sinun äitisi sanoo”, minä mutisin Ianille, joka ei välittänyt pätkääkään, vaan jatkoi sopottamistaan siitä, mitä kaikkea Nancy oli sanonut.
Kevin oli onneksi fiksu. ”Ole hiljaa saatanan pässi”, hän tuhahti ja Ian tukki suunsa ihan pelkästä ällistyksestä, kun häntä oli kutsuttu niin kauhealla nimityksellä.
”Et sinä saa haukkua minua”, Ian väitti Kevinille. ”Se on ilkeää, enkä minä sitä paitsi ole mikään eläin. En pässi ainakaan, niillä on sarvet.” Huokaus, miten sarvet muka tähän liittyivät.
Ilmeisesti aika olennaisesti. Kevin murisi Ianille karhumaisesti ja väitti olevansa sarvekas lohikäärme. Ja lohikäärmeet kuulemma söivät pässejä. Ainakin päästäisiin yhdestä riesasta eroon. Hiuksiani ravistellen minä tönäisin Ianin pois vatsani päältä ja kömmin pois sängystä. Katseeni osuessa kelloon, minä älähdin äänekkäästi. ”Noin vähän vasta! Olisin voinut nukkua vielä neljä tuntia!”
Jessa loi minuun moittivan katseen ja lähti raahaamaan hihasta ovelle. ”Luuletko sinä, että emme tarvitse yhtään aikaa laittautumiseen. Sinun on tarkoitus näyttää hyvältä tänään, eikä se onnistu, jos olet juuri herännyt.”
Nurisin hiukan laskeutuessamme alakertaan, mutta vain hiukan. Kyllä minä olin tiennyt, että tämä päivä oli se, jona joutuisin kärsimään. Positiivinen mieliala kuitenkin hävisi aika äkkiä ja leukani loksahti auki, kun näin, mitä Jessan vaatehuoneen ovessa roikkui.
Se oli ihan kaunis sinänsä. Valkoista, valossa kiiltävää kangasta, joka näytti pehmeältä ja silkkiseltä. Olkaimeton mekko näytti vähän liian onnelliselta ja säteilevältä minun päälleni, mutta ei se tässä ollut ongelmana. Ongelmana oli mekon koko. Yläosa vielä menetteli, mutta se typerä helma levisi runsaina kangasröykkiöinä lattialle, enkä voinut kuin ihmetellä tuhlatun kankaan määrää. Mekko oli täydellinen prinsessamekko, sellainen kermakakkumainen hökötys, jota näki häälehdissä ja suosituissa elokuvissa.
”Minä en pue tuota päälleni!” Shokki luultavasti suorastaan paistoi kasvoiltani. Tällaiseen minä en ollut lupautunut. Pitäisikö minun ihan tosissaan kuljeskella tuollaisen puvun kanssa ihmistenilmoilla? Keith nauraisi aivonsa pihalle.
Kuulin vaimean naurahduksen ja huomasin vasta nyt, että se pieni mustahiuksinen vampyyri, jonka nimeä en muistanut, seisoi seinänvieressä iloisesti hymyillen. Alyssa tai Alina tai jotain tällaista. Mitä hemmettiä hän teki täällä? En edes tuntenut tuota ja siinä se kuvitteli tulevansa tänne. Loin tyttöön ilkeän katseen, mutta hänen iloinen ilmeensä ei siitä paljoa valahtanut, kunhan keskittyi katselemaan ällöttävää hääpukuani hyväksyvä ilme kasvoillaan.
”Voi kyllä sinä puet.” Jessa väitti reippaasti. Hän aikoi sanoa jotain muutakin, mutta sisään asteleva Karmel keskeytti hänet pelkällä olemuksellaan.
Karmel katseli Jessaa ja sitä vierasta tyttöä vähän tympeästi, mutta harmikseni hän ei sanonut mitään napakkaa, joka olisi saanut muut kaksi häipymään. ”Joku kiva nuttura, vai mitä?” hän tiiraili hiuksiani arvioivasti. ”Ne pitää kyllä pestä ensin, kun Sherry on kerran rypenyt muutaman päivän jossain metsän keskellä.”
Minun hiukseni olivat ihan siistit! Ja siinä vaiheessa minulla meni lopullisesti hermot. ”Ulos!” minä kirkaisin. ”Kaikki, heti pois! Minä en mene naimisiin ollenkaan, ellen saa olla rauhassa. Jättäkää minut rauhaan.”
Jessa pyöräytti teatraalisesti silmiään sille mustahiuksiselle vampyyrille, mutta lähti joka tapauksessa ovea kohti. ”Voit käyttää minun kylpyhuonettani, mutta koita kiirehtiä. Meille jää muuten liian vähän aikaa laittaa sinut kuntoon.”
Minä lojuin kylvyssä mahdollisimman kauan. Vasta kello viiden aikoihin, kun Jessa oli puolituntia hakannut ovea ja huudellut uhkauksia, minä viimein raahauduin ylös ja kiedoin kylpytakin päälleni. Jessa oli ärsyttävä, meillä oli vielä reilusti aikaa. En tosin ollut ihan täydellisen varma siitä, koska vihkiminen oli tarkoitus suorittaa, mutta saisi sieltä vähän myöhästyäkin.
Kuulin parin kerroksen läpi, miten Keith katsoi televisiota Johnin kanssa jutellen. Ihan epäreilua. Hänen pitäisi vetää vain smokki päälle ja astua autoon. Joskus tyttönä oleminen oli ihan paskaa puuhaa, varsinkin jos sattui omistamaan tyhmiä, häähulluja ystäviä, jotka eivät vain voineet antaa olla!
Niin kuin Jessa. Avatessani kylpyhuoneen oven, hän huudahti iloisesti ja istutti minut peilin edessä olevalle tuolille. Alyssa tai mikä olikaan, kurkisti ovesta ja kysyi korkealla, innostuneella äänellään, voisiko auttaa jotenkin. Jessa oli maailman pahin idiootti ja sanoi hymyillen, että tyttö saisi laittaa hiukseni. Karmelia ei näkynyt missään, ja kun kysyin Jessalta, missä hän oli, toinen vastasi vain, että luultavasti Karm tarvitsisi itsensä laittamiseen vähintään puoli päivää.
Minä ristin käsivarret rinnalleni, kun ne kaksi alkoivat keskustella arvioivasti siitä, mitä minulle pitäisi tehdä.
"Ei hirveästi meikkiä", Jessa sanoi varmasti. "Ehkä vähän väriä kasvoihin, mutta muutes Sherry on nätimpi ilman."
Mustahiuksisen vampyyritytön ääni kohosi innostuksesta, hänen näyttäessään Jessalle jostain lehdestä, millaisen kampauksen halusi tehdä. "Minä rakastan häitä", hän hehkutti vielä ja minä tunsin ärtymyksen nostavan päätään sisälläni. En todellakaan pitänyt tuosta typeryksestä. Mitä ihmettä hän oikein kuvitteli tekevänsä täällä?
Jessa veti kynsilakkavalikoimansa esiin. "Helmiäistä vai hopeaa?" hän mietti, aivan kuin sillä olisi ollut jotain väliä. "Mitä mieltä sinä olet, Sherry?"
Tunsin äkillistä tarvetta tarttua hänen käsivarteensa ja vääntää sitä niin kauan, että luut napsahtaisivat poikki. Ehkä Jessa sitten oppisi, että minut kannatti tosiaankin jättää rauhaan. Tyhmä, tyhmä, ihminen. Jessalla ei ollut aivoja ollenkaan. "Luuletko sinä tosissasi, että minä välitän paskaakaan siitä, minkä väriset kynteni ovat?" minä sihahdin roppakaupalla myrkkyä äänessäni. Kyllä tuon nyt pitäisi tietää, että minua ei kiinnostanut.
Vampyyrityttö näytti huolestuneelta, mutta Jess vain pyöritteli silmiään ja nauroi. "Jeesus, Sherry, sinä olet tänään huonolla tuulella."
Ihanko totta? Ja kenenköhän vika se mahtoi olla? "Minä olen sellaisella tuulella, kuin minua huvittaa", minä kivahdin. "Ja peruutan kohta koko häät, jos et pistä vähän äkkiä vauhtia töppösiin."
Uhkaus ilmeisesti tehosi Jessaa, sillä hän valitsi helmiäiskynsilakan alle sekunnissa ja pyysi sitä toista – mikä sen nimi nyt ikinä olikaan – kuivaamaan hiukset. Minua tympi suunnattomasti mustahiuksisen tytön iloinen ilme, ja kun hän vielä yritti alkaa keskustelemaan, mittani oli täysi.
”Sinulla on ihanat hiukset, tiedätkö”, hän sanoi pirteästi. ”Näin kiharat ja paksut, niitä tarvitsee laittaa tuskin ollenkaan.”
”Kiitos, niin sinullakin”, minä sanoin ilkeällä äänellä ja loin inhoavan katseen hänen kynittyihin mustiin hiuksiinsa, jotka sojottivat joka suuntaan. Lyhyet hiukset olisivat sinänsä olleet ihan tyylikkäät ja kivat, jos ne vain olisi leikattu jotenkin siististi, mutta en tajunnut, miksi joku tyttö halusi pitää päässään tuollaista harakanpesää kuin tällä vampyyrilla.
Näin peilistä hänen pirteän hymynsä hieman latistuvan sanojeni johdosta ja hymyilin omahyväisesti. Siitäs sai! Mitäs tuli niin omavaltaisesti minun elämääni ja kuvitteli voivansa talsia minun talossani miten halusi.
Jessa sai taas kerran päähänsä, että voisi olla kiva puuttua minun asioihini. ”Nuo tuolla alhaalla olivat oikeassa, Sherry, tiesitkö, että sinulla on taipumusta pienen luokan vihamielisyyteen?”
Totta kai minulla oli taipumusta vihamielisyyteen, eikä vain pienen luokan sellaiseen. Se ei kuitenkaan tässä ollut tärkeintä, sillä joku oli näköjään taas mennyt haukkumaan minua selkäni takana. ”Kuka niin sanoi?” minä tivasin.
”Se kuparihiuksinen”, Jessa kertoi täysin huolettomaan sävyyn. ”Edward. Hän ei muuten vaikuta pitävän sinusta hirveästi, ja mietinpähän vain, mistä se johtuu.”
”Mieti rauhassa”, minä äännähdin. Jessalla oli harvinaisen loistava huomiokyky. Tyhmäkin olisi aistinut sen vihavyöryn, joka Culleneista huokui minun suuntaani.
”Sinä et taida kertoa minulle vai mitä?” Jessa huokaisija pudistettuani päätä, hän kääntyi hiuksiani näpräävän pienen vampyyrin puoleen. ”Et sinä sattuisi tietämään, Alice?”
Aijaa, hänen nimensä ei ollutkaan Alyssa, vaan Alice. Ja tällä hetkellä Alice näytti pikkuisen epävarmalta. ”En minä taida tietää”, hän sanoi, ja tiesin, että hän valehteli. Taatusti Cullenit olivat kertoneet hänelle ja hänen vaalealle kumppanilleen koko ruman tarinan. Käsitykseni mukaan nuo itse asiassa asuivat Culleneilla nykyään. Ehkä minun pitäisi tappaa hänet nopeasti ja kivuttomasti, niin että tytön nokka pysyisi ummessa ja kaikki olisivat tyytyväisiä. No, tappaminen oli vähän liioiteltua, mutta saisin varmasti hänestä vähän siedettävämmän tapauksen vaikka kaatamalla kynsilakkapullon noihin rumiin, nyrhittyihin hiuksiin.
Alicen kulmat menivät kurttuun ja hän tuijotti poissaolevan näköisenä suoraan eteensä. Minusta hän näytti tyhjä ilme kasvoillaan aika typerältä. Sitten hän kuitenkin rentoutui ja muuttui normaalin näköiseksi. Outo tyyppi, pakko myöntää.
En jaksanut kuitenkaan kommentoida mitään, vaan nojasin kyllästyneenä tuolin selkänojaa vasten ja keskityin olemaan kidutettavana. Tämä oli naurettavaa.
Heillä meni siihen kolme tuntia. Kolme hemmetin tuntia väsätä hiuksiani ja kasvojani ja itseään ja Sandya ja Jessa pärpätti puhelimessa ihan viime hetkeen saakka ja silti hän kehtasi väittää, että kaikki oli hyvin. Ei kaikki ollut hyvin, minun päälläni oli mekko, jonkalaista en ollut koskaan suunnitellut pukevani. Lisäksi Jessa kehtasi olla mielettömän iloinen lopputuloksesta ja vedettyään päälleen oman vaaleanharmaan mekkonsa, hän keskittyi vahtimaa, etten päässyt livahtamaan tieheni ja lähtemään Keithin kanssa karkuun. Ei, Jessa sanoi, että minun olisi istuttava viisitoista minuuttia paikoillani ja odotettava, että auto saapuisi hakemaan meitä. Ei hyvä.
Koko talo oli ihan hiljainen, eikä minulla ollut aavistustakaan, minne kaikki olivat häipyneet. Toivottavasti kotiinsa, mutta sen puolesta ei välttämättä kannattanut pistää rahojaan peliin. Loppujen lopuksi Alice ainakin oli vielä täällä ja näytti inhottavan iloiselta hennon ruusunvärisessä mekossaan.
Ja minä olin niin kyllästynyt Jessan hehkutukseen siitä, miten kaikki oli täydellistä. Peiliä en jaksanut pahemmin katsella, kun heti alkoi puhetulva siitä miten ihanalta näytin. Niinpä tyydyin vain tuijottamaan synkkänä seiniä, hääpuku ylläni ja pehmeä huntu selkääni valuen. Jessa ja Alice juttelivat ihan onnessaan jostain pöytäliinoista.
"Kestääkö vielä kauan", minä kysyin ärsyyntyneenä. Olisin maksanut aika paljon, jos olisin voinut skipata tämän päivän ja siirtyä suoraa huomiseen. Minulla ja Keithillä ei alunparin ollut ollut minkäänlaisia häämatkasuunnitelmia, mutta nyt aloin kallistua sille kannalle, että poislähtö olisi ihan hyvä idea. Jos ei muuta, niin ainakin Cullenit ehtisivät painua takaisin Alaskaansa sillä välin. Ja Tanyan perhe samoin. Karmelin ja Johnin kanssa olisin voinut muutaman päivän jutellakin, mutta siihen tuskin tulisi tilasuutta. Meillä olisi paljon aikaa vaikka kesällä.
Lopulta Alicen täytyi lähteä, hän kun meni eri autolla, kuin me. Jessa ja minä jäimme istumaan hiljaisuuteen, kunnes Jess avasi suunsa:
"Minä muuten pyysin Carlislea saattamaan sinut alttarille", hän ilmoitti valoisasti ja minä jähmetyin paikalleni. Olin varmaan kuullut väärin, ei Jessakaan voinut noin tyhmä olla.
"Sinä teit mitä?" minä sähähdin. Kylmät väreet valuivat alas selkääni pitkin ja huoneessa tuntui olevan liian vähän ilmaa. Tämä ei ollut mahdollista.
"No, kun minä ajattelin, että... Sherry?" minä olin lysähtänyt sängylle liian vihaisena edes puhumaan. "Sherry, ei se ole iso juttu. Hän suostui sitä paitsi, ihan totta, mikä sinua vaivaa?"
”Sinä olet ihan järkyttävä riesa!” minä kiljuin, mutta hän ei vaivautunut välittämään.
”Sherry, hei, sinä annoit nämä häät minun suunniteltavakseni ja on minun tehtäväni huolehtia siitä, että kaikki sujuu”, Jessa väitti seesteisesti. ”Et sinä voi mennä alttarille ilman saattajaa.”
Mitä helvettiä tuo oikein kuvitteli tekevänsä! Jessa pilasi MINUN hääni ja MINUN elämäni ja kehtasi vielä väittää, että se oli hänen tehtävänsä. Olin niin vihainen, että ruumiini tärisi. Hänellä ei ollut mitään oikeutta tällaiseen!
Yhtään ajattelematta minä harppasin suoraa Jessan eteen ja löin häntä siististi kasvoille. Isku ei ollut hirveän kova, mutta riitti siitä huolimatta kaatamaan Jessan lattialle. Hän tuijotti minua hetkenä ällistyneenä, toisen käden sormet poskea koskettaen, mutta sitten ilme muuttui murhanhimoiseksi ja hän ponnahti pystyyn raivostuneen näköisenä. ”Senkin narttu, miten sinä kehtaat lyödä minua?” hän sihisi ja olisi ihan varmasti lyönyt minua takaisin, jos Sandy ei olisi silloin astunut sisään.
”Mitä te teette?” hän kysyi orvon kuuloisella äänellä. ”Karmel sanoi että minun pitäisi tulla tänne, mutta minä kuulin huutoa. Riitelettekö te.”
Jessalla oli selvästi vaikeuksia hillitä itsensä, mutta ei hänkään Sandyn edessä käynyt kimppuuni. ”Ei riidellä”, hän kivahti. ”Sherryllä on vain vaikeuksia hyväksyä tosiasiat.”
Minä olin napauttamassa jotain kiukkuista vastaukseksi, mutta siinä samassa kuului pihalta auton tööttäys. Keräillessäni helmojani, en voinut olla ajattelematta, miten huono ajatus tämä oli. Minun ei olisi ikipäivänä pitänyt suostua tähän.
Ja kauhistukseni vasta kasvoi, kun astuimme ulos autosta ja huomasin, että paikka, jossa meidän oli tarkoitus mennä naimisiin, oli itse asiassa kirkko. Koristeellinen, valtavan iso katolinen kirkko, joka suorastaan kirkui Jumalan julistusta.
Portaiden nouseminen piikkikorkoisissa kengissä oli sekin rasittavaa. Minä ja Jessa emme puhuneet toisillemme ollenkaan, mutta Sandy sen sijaan vaikutti hyvinkin onnelliselta, hän hymyili jatkuvasti ja kyseli kirkkaalla äänellään, miltä ympärillä näytti. Minä annoin Jessan selittää isoimmat asiat, vastailin vain harvakseltaan Sandyn mieliksi.
Kun pääsimme kirkkoon sisään, alkoi hirveä sähläys. Jessa jutteli jonkun täysin tuntemattoman naisen kanssa ihan täysin tuntemattomista asioista ja sitten kuului musiikkia ja kaikki häipyivät ja minä lysähdin penkille välittämättä tippaakaan siitä, että mekko rypistyi ja kukat menivät kurttuun. Voi luoja, tämä ei mennyt ollenkaan niin kuin olin suunnitellut. Ehkei olisi pitänyt ruveta Jessan kanssa riitelemään.
”Sherry?”
Minä kohotin katseeni käsistäni ja Carlisle seisoi siinä. Niin tästä oli kyllä syytäkin olla Jessalle vihainen. Mutta ehkä vähän myöhemmin huutaminen olisi ollut ihan paikallaan. Tai jotain. Voi luoja, tämä ei ollut hyvä juttu. Koko häät olivat pelkkää paskaa ja typerää näyttelyä, jonka ainut tarkoitus oli antaa sille tyhmälle Jessalle, mitä hän halusi.
”Sherry, kaikki odottavat”, Carlisle huomautti ja jollain tavalla hän vaikutti vähemmän vihaiselta kuin eilen illalla.
Minä en edes koittanut ryhdistäytyä, nojasin vain päätäni seinää vasten ja huokaisin hiljaa. ”En usko, että haluan naimisiin.”
Carlisle näytti yllättyneeltä. ”Aiotko sinä perua kaiken nyt?” Minusta tuntui, että hänen äänessään oli sekä epäuskoa, että hieman huvittuneisuutta. No jaa, jonkun mielestä tämä ehkä oli hauskaa, mutta minua ei kyllä naurattanut. Miksi muka olisi pitänyt mennä naimisiin, sehän vain pilasi kaiken. Nyt jo nämä typerät häät olivat saaneet aikaan enemmän harmia kuin mikään moneen vuoteen.
”Kyllä minä taidan perua”, minä vastasin. Ihana helpotuksentunne valahti sisälleni sanojen myötä ja äkkiä pystyinkin nousemaan seisomaan ja heittämään kukkapuskan pois. Miksi häitä muka ei olisi voinut peruuttaa? Sandy ehkä vähän pettyisi ja Jessa tulisi ilman muuta olemaan raivona, mutta se olikin hänelle ihan oikein. Minä en aikonut olla kenenkään tahdoton leikkinukke, joka tekee mitä muut haluavat. Enkä varsinkaan tekisi, mitä Jessa haluaa. Hän ei ollut ansainnut sitä. Ehei, minä lähtisin kotiin ja Jessa saisi keksiä ihan itse, mitä teki typerillä juhlillaan.
Olin jo kirkon massiivisen etuoven kynnyksellä, kun Carlisle pysäytti minut. ”Entä Keith? Meinaatko sinä tosiaan jättää hänet alttarille?”
Minä jäykistyin paikalleni ja käännyin katsomaan häntä. Höh, oliko hänen pakko pilata kaikki. Olisin ihan hyvin voinut kävellä ulos kirkosta, jos noita sanoja ei olisi sanottu. Mutta pelkkä ajatuskin siitä, että minä jättäisin jonkun alttarille, oli aika pelottava. Ei silti, että Keithinä kiinnostaisi mitenkään hirveästi koko häät. Ei häntä kiinnostanut. Mutta kun kerran tässä pisteessä oltiin, tiesin hänen olevan sitä mieltä, että koko homma pitäisi suorittaa kunnialla loppuun. Ja täällä olivat kaikki lähes kaikki meidän tuttumme. Nolaisin sekä itseni, että Keithin, jos en nyt kävelisi sisään.
Keithiä tuskin kauheasti haittaisi. Luultavasti hän kuittaisi koko tilanteen naurulla ja kädenheilautuksella ja antaisi sitten koko homman olla. Mutta kestäisinkö minä muka kuunnella Karmelin sanoja pelkuruudestani ja sitä kaikkea ivallista naurua, mikä hänen suustaan lähtisi.
No voi hitto. Minä nappasin kukkakimpun takaisin käteeni ja suljin silmäni. Pakko kai se sitten oli.
Häämarssi kaikui ärsyttävänä päässäni, kun kävelin Carlislen käsipuolessa käytävää eteenpäin. Kaikki tuijottivat häiritsevästi ja huomasin kauhuissani, että puolet kirkossa olevasta väestä oli ihmisiä, joita en tuntenut. Ja silti ne tuijottivat minua suu auki, melkein lumoutuneen näköisinä. Mikä hemmetti näitä oikein vaivasi?
Minä koitin katsoa pelkkää Keithinä, joka seisoi alttarin edessä ärsyttävän omahyväisesti hymyillen, mutta katseeni karkaili vähän väliä kirkon korkeaan kattoon ja kauniisiin seiniin. Jos olinkin joskus kuvitellut meneväni naimisiin, niin tällaisessa paikassa sen ei ainakaan olisi kuulunut tapahtua. Nykyään järjestettiin häitä hiekkarannallakin, miksi minä en voinut saada sellaisia?
Ja sen omituisen ehtoollisrinkulasysteemin takana oli suuri yksityiskohtainen värikuva ristiinnaulitusta Jeesuslapsesta (joka ei kyllä ollut enää mikään lapsi) ja sadoista enkeleistä. Loistavaa.
Kun saavuimme Keithin, ja hänen bestmaninaan toimivan Johnin lähettyville, aloin tuntea lievää oksentamisenhalua. Luoja, minunko oikeasti pitäisi mennä naimisiin. Tähän asti itse avioliitto oli tuntunut pikkuasialta, mutta nyt kun ajatteli, niin sekään ei oikeastaan ollut yhtään hyvä juttu. Avioliitossahan ei saanut pettää miestään, ei ainakaan raamatun mukaan ja se oli ihan liian sitovaa minulle. Ei silti, että olisin ikinä pettänyt Keithinä. En ainakaan vielä. Eikä häntä luultavasti kiinnostaisi, vaikka tekisinkin niin. Keith ei yksinkertaisesti vain ollut niitä ihmisiä, jotka välittivät turhan paljon pikkuasioista.
Oikeastaan hän ei pahemmin välittänyt isoistakaan asioista. Aika kummallista, nyt kun asiaa mietti. Keithillä oli joku ihmeellinen kyky olla antamatta asioiden häiritä häntä. Olikohan se avioliiton kannalta hyvä vai huono juttu.
Carlisle laski käteni Keithin käteen, enkä voinut olla huomaamatta, että hänen ilmeensä oli vähän kireä. En oikeastaan koskaan ollut vaivautunut miettimään, mitä mieltä Cullenit olivat tästä avioliitosta. Ehkä se oli heistä typerä ja naurettava asia. Minusta se ainakin oli.
Pappi alkoi selostaa pitkästyttävällä äänellään jotain ’Olemme kokoontuneet tänne todistamaan kahden nuoren sielun yhteenliittymistä’-tyylistä paskaa. Minä irvistin Keithille salaa, mutta papin ilmeestä päätellen hän näki eleeni. Aika urheasti se silti jatkoi selittämistään jostain oudoista jutuista, en oikeastaan kuunnellut.
Pitkäveteinen lörpötys jatkui vaikka kuinka kauan ja jalkani alkoivat jo puutua, kun vihdoin päästiin asiaan.
”Tahdotko sinä Cheryla Alison Valance ottaa Keith Anthony Leroyn aviopuolisoksesi ja rakastaa ja kunnioittaa häntä niin myötä kuin vastoinkäymisissä, aina kuolemaan asti?”
Tuo ’aina kuolemaan asti’ soinnahti minun korviini melko raa’alta ja ironiseltakin sinänsä. Jos joutuisi odottamaan sitä luonnollista kuolemaa, niin minun ja Keithin kohdalla avioliitosta tulisi turhan ikuinen. Leikittelin hetken ajatuksella, että kertoisin totuuden ja sanoisin, etten tosiaankaan halunnut, mutta loppujen lopuksi päätin kuitenkin noudattaa kaavaa.
”Tahdon”, minä sanoin mahdollisimman neutraalilla äänellä ja Keithin virnistäessä näytin hänelle kieltäni. Pappi näytti paheksuvalta, mutta rykäistyään pari kertaa, hän onnistui jatkamaan.
”Tahdotko sinä Keith Anthonyt Leroy ottaa Cheryla Alison Valancen aviopuolisoksesi ja rakastaa ja kunnioittaa häntä niin myötä kuin vastoinkäymisissä, aina kuolemaan asti?”
Keith sanoi, että juu ja sitten vaihdettiin sormuksia. Omani oli aika nätti, mutta minulla ei ollut kauheasti aikaa miettiä sitä, kun pappi jo jatkoi löpinäänsä. ”Julistan teidän nyt näiden todistajien läsnä ollessa aviopuolisoiksi. Voitte suudella morsianta.”
Minä suljin silmäni Keithin huulten painuessa huulilleni ja vastatessani suudelmaan, en voinut kuin myöntää, että helpotukseen sekoittui pikkuhiukkanen onnea. Nyt Jumalakin oli siis sitä mieltä, että Keith kuului minulle, ja vaikka en Jumalan mielipiteestä kauheasti välittänytkään, niin ei se silti pahaa tehnyt. Ja mikä parasta, kukaan ei voisi pakottaa minua naimisiin toiseen kertaan. Omalla tavallaan se oli aika täydellistäkin ja vaikka minä en millään olisi halunnut antaa Jessalle sitä tyydytystä, että hän olisi nähnyt minun hymyilevän, huuleni kaartuivat silti pehmeään hymyyn. Ehkä tämä ei ollutkaan ihan täydellinen katastrofi.
Kirkon ulkopuolella sitten piti mennä toiseen autoon, jonka oli määrä viedä meidät juhlapaikkaan. Minä kiskaisin Jessan portailta mukaani ja ängin hänet ja Sandy itseni ja Keithin edellä autoon. Se oli iso limusiini, joten meille kaikille oli ihan hyvin tilaa, mutta silti Jessa marisi.
”Minun ja Sandyn piti mennä äidin ja poikien kanssa samalla autolla”, hän sanoi samalla kun läimäytin autonoven kiinni. ”Hääparin kuuluu matkustaa kahdestaan.”
”Ihan hiton sama”, minä ilmaisin, mutta en jaksanut kuulostaa kovin vihaiselta. Jessa tuijotti minua kummissaan, mutta auton lähtiessä liikkeelle, koitin yhä muotoilla lausettani sellaiseksi kuin sen halusin.
”Kuule, Jess, sinä olit tänä aamuna ihan kauhea kusiaivo ja sotkeudut ihan totta liikaa minun elämääni ja olet muutenkin aika ärsyttävä ihminen, mutta minä olen pahoillani, että löin sinua. Se oli vähän kohtuutonta.”
Keith vilkaisi minua huvittuneena. ”Löitkö sinä häntä?”
Henkilökohtaisesti olin sitä mieltä, että Jessa oli sen iskun ihan ansainnut, mutta sitä ei kannattanut sanoa nyt. Minä vain nyökkäsin odottaessani Jessan vastausta.
Jessa vaikutti oikeastaan enemmän mietteliäältä kuin vihaiselta. ”Minusta sinä olet kyllä ärsyttävämpi kuin minä”, hän totesi lopulta. ”Mutta ehkä minä olisin voinut kysyä sinulta ensin.”
No niin tosiaankin olisi. Montaakin asiaa olisi voinut kysyä minulta ensin. Olin kuitenkin sen verran helpottunut, että Jessa päätti antaa minulle näin helposti anteeksi, etten alkanut tehdä tarkkaa selkoa siitä, mitä kaikkea hän oli tehnyt väärin.
”Oliko kivaa seistä siellä kaikkien edessä?” Sandy kysyi totisena. ”Äiti sanoi, että sinä näytit ihanalta, mutta Kevin sanoi, että sinä pelkäsit. Pelkäsitkö sinä, Sherry?”
”Ennemminkin tylsistyin”, minä vastasin huokaisten. ”Ja pahempi puoli on vielä edessäpäin. En usko, että kestän kaikkia niitä onnitteluja, jotka ovat tulossa.”
”Onneksi olkoon, Sherry ja Keith”, Sandy sanoi ja minä käänsin kasvoni poispäin hymyillen. Sandyltä onnittelut ehkä olivat siedettäviä, jopa mukavia, mutta keneltäkään muulta en niitä kyllä haluaisi.
Auto mateli eteenpäin pitkässä letkassa, joka koostui pelkästään häävieraidemme autoista. Kun edellämme ajava auto pysähtyi liikennevaloihin, huomasin, että siellä matkustivat Kevin, Ian ja Nancy. Kevin ja Ian istuivat takapenkillä väärinpäin ja heidän kasvonsa pilkistivät takaikkunasta. Käsillään he vilkuttivat hurjasti joka suuntaan ja olivat ilmeisen tietoisia siitä, että pystyimme näkemään heidän. Minä heilautin laiskasti takaisin ja näin miten heidän kasvoilleen kohosi innostunut ilme.
Sitten valo vaihtui vihreäksi. Minä näin kuin hidastettuna, miten Nancyn auto liukui liikkeelle. Minä näin jokaisen sekunnin murto-osana sen toisenkin auton, joka tuli sivustapäin valtavaa vauhtia. Tiesin jo etukäteen ettei se ehtisi pysähtyä ennen kuin ajaisi suoraa punaisia päin. Sen sekunnin aikana minun kaikki soluni jäätyivät paikalleen ja sen sekunnin aikana minä näin yhä uudelleen ja uudelleen, mitä tulisi tapahtumaan. Nancyn auto oli keskellä risteystä, se oli liian hidas, se ei ehtisi pois. Toinen auto kiisi kohti sitä, se oli liian nopea, se ei ehtisi jarruttaa.
Minä huusin jo ennen kuin törmäys täytti ilman metelillä.
A/N: nonniin?