Merkku: kiitos. James on tosiaan vähän huolimaton.
ppuhpallura: kiitos
Vanamo: kiitos. Culleneista kuulllaan kyllä vielä
59. Jessan idea
2003, Los Angeles, USA
Maailma kulki ihan oikeaa tahtia, niiden kahden ja puolen vuoden ajan. Jessa eli unelmaansa, hän oli juuri saanut roolin, jostain elokuvasta, joka kuulemma tulisi olemaan koko vuoden menestys. Minä en ihan jaksanut uskoa siihen, mutta sitä ei kannattanut Jessalle sanoa. Hän kuvitteli vakaasti olevansa seuraava Oscar-voittaja ja mikäs siinä. Luulkoon, mitä luuli.
Kevin ja Ian eivät ikävä kyllä muuttuneet yhtään helpommiksi tapauksiksi, vaikka tulivatkin vanhemmiksi. Ei, kirkuminen ei loppunut hetkeksikään tässä talossa, mutta siihen tottui ja ennen pitkää alkoi pitää niiden kakaroiden tappelua normaalina. Tavallaan oli helpottavaakin tietää, että jossain olisi aina elämää.
Nancy teki töitä nykyään ihan hirveästi. Hän toimi jonkun ökyrikkaan liikemiehen sihteerinä ja joka kerta kun näin häntä, hän vaikutti niin kiireiseltä ja rasittuneelta kuin olla ja voi. Mutta siihenkin tottui, että Nancy ei oikeastaan ollut kauheasti kotona, ja silloin kuin oli, hän sulkeutui työhuoneeseensa soittelemaan ties mitä puheluita. Se oli ihan normaalia.
Valitettavasti oli kuitenkin jotain, mikä ei ollut normaalia, jotain mitä ei voinut kuitata olankohautuksella ja vain unohtaa. Keithin mielestä minun olisi pitänyt osata odottaa sitä, mutta en vain kyennyt valmistautumaan pahimpaan, vaikka se miten olisi ollut järkevää.
Sandy oli mennyt huonommaksi. Hän joutui nykyään syömään ties mitä lääkkeitä ja käymään sairaalassa tarkastuskäynnillä kaksi kertaa kuukaudessa. Lääkäri oli sanonut Nancylle, että Sandyn eläisi hyvällä tuurilla vielä muutaman vuoden, mutta sen varaan ei kannattaisi laskea.
Ja vaikka minä miten tiesin, että pitäisi ottaa Sandyyn etäisyyttä, pitäisi koittaa hyväksyä koko asia ja niin edelleen, minä en vain voinut. Minun oli pakko pitää Sandy lähelläni, vaikka tiesinkin sen olevan typerää. Oli vain pakko.
Mutta joinain hetkinä Sandyn aiheuttaman huolenkin pystyi unohtamaan. Niinä hetkinä Keith oli aina paikalla, enkä voinut kuin kiittää Jumalaa siitä, että minulla oli hänet. Mistään ei olisi tullut mitään ilman Keithiä.
Heräsin säpsähtäen omassa sängyssäni. Nousin haukotellen istumaan ja säpsähdin, kun liike sattui kasvoihini. Joopa joo... hyvien iltojen seuraus oli aina kivut aamulla. Hymyilin väkisinkin ajatellessani viime iltaa. Mihinköhän hittoon Keith oli taas mennyt?
Ikkunoista sisään paistavasta auringosta päättelin, että oli jo aamu. Vääntäydyin irvistäen pystyyn ja kaavin äkkiä jostain vaatteet päälleni. Sitten sipsuttelin kahdet portaat alas valoisaan olohuoneeseen, joka oli poikkeuksellisesti tyhjä. Ei se toisaalta ihme ollutkaan, sillä kello näytti vasta puolta seitsemää ja nyt oli viikonloppu. Nancy olisi kaiketi jo lähtenyt, mutta muut taisivat torkkua onnellisesti sängyissään.
Livahdin terassille nauttimaan auringosta. Helleaalto keskellä helmikuuta oli tervetullut täälläkin. Los Angelesia ei varsinaisesti voinut väittää kylmäksi kaupungiksi, mutta ei siellä ollut talvella puoliksikaan niin lämmin kuin Karibialla oli ollut. Nyt oli kuitenkin reilut kaksikymmentä astetta lämmintä ja se oli ihan mukavaa vaihtelua sille normaalille kymmenelle asteelle.
Keithin ääni kutsui minua jostain ja minä livahdin lasiovesta terassille, jossa Keith luku lehteä valkea iho kimallellen. Hän nousi veti minut viereensä puutarhakeinuun ja minä painauduin häntä vasten kaipaavana. Värähdin hieman, Keithin huulten osuessa huulilleni, jotka olivat vielä eilisillasta kipeät.
"Mmm", minä huokaisin, hänen irrottautuessaan suudelmasta. "Lisää kiitos."
Keith nauroi pehmeästi ja veti hiukset pois kasvoiltani. "Nukuitko hyvinkin?"
Irvistin valoisasti. "Tosi hyvin. Näin jännää unta, jossa minua ajoi takaa joku iso punainen otus, en ole ihan varma mikä se oli. Kumminkin, sitten vastaan tuli samanlainen sininen otus ja se hyökkäsi ensimmäisen kimppuun ja minä häivyin paikalta. Sitten tuli kaatosade, eikä ollut yhtään kivaa, kun hiukseni kastuivat. Onneksi se oli vain unta."
Keith nauroi. "No onneksi", hän myönsi huvittuneena. "Miten hirveää olisikaan, jos hiuksesi oikeasti kastuisivat."
No niin olisikin! Ainakin tänään, kun hiukseni olivat niin takussa kuin olla ja voi. Jos tähän päälle tulisi vielä vettä, en saisi niitä enää ikinä selväksi. En kuitenkaan alkanut selittää asiaa Keithille, koska hän ei olisi millään ymmärtänyt. Niinpä tyydyinkin siis vain nojautumaan eteenpäin ja ottamaan vastaan toisen suudelman, tällä kertaa syvemmän kuin edellinen.
Kietaisin käteni Keithin niskaan ja hän veti minut puolittain syliinsä. Joskus elämä oli juurin näin täydellistä, ainakin tällaisina päivänä, kun maailmassa oli lämmin. Keithin huulet vaelsivat hitaasti kaulalleni ja minä tiukensin otettani hänestä. Tuntui melkein, kuin olisin noussut ilmaan onnesta.
"Hyi, yäk." Jessa oli tullut ovelle. Hän silmäili meitä hiljaa kikattaen.
Keith siirsi minua hiukan, niin että näki Jessan. "Kuule, Jess, voisitko painua takaisin yläkertaan tai jotain.
Minä suikkasin suukon hänen huulilleen. "Meillä alkoi juuri olla hauskaan."
"Niin minä näen sen." Jessa irvisti leveästi. "Teillä on huone, käyttäkää sitä."
Juuri eilisiltanahan me olimme käyttäneet sitä. Jessalla ei ollut ollenkaan käsitystä siitä, miten vaihtelu virkistää. Ja miksi hemmetissä hänkin oli hereillä näin aikaisin. Yleensä tuota tyttöä ei saanut millään ylös sängystä ennen kahtatoista. "Onko sinulla tänään jotain ohjelmaa", minä kysyin viattomasti.
Jessa ravisti silkinsileitä hiuksiaan. "Njää, luultavasti mädännyn taas koko päivän kotona. "Entä te, onko luvassa mitään hauskaa?"
Milloin minulla ja Keithillä muka milloinkaan olisi luvassa mitään Jessan mielestä hauskaa? Keith olisi taas jumissa täällä pimeän tuloon asti ja sen jälkeen ei oikein enää haluttanut tehdä mitään. Ei ainakaan tänään. Tänään oli sellainen päivä, jona kuului vain rentoutua.
Kevinin uninen ääni kuului ovelta. "Mitä te oikein teette?" Äh miksi kaikkien piti herätä niin aikaisin tänään? Nyt ei ollut edes koulupäivä. Vaikka Nancy sanoikin aina, että lasten rytmi ei saanut mennä viikonloppuisin sekaisin. Minusta se oli naurettavaa. Kyllä nyt kuului saada nukkua, kun siihen kerran oli tilaisuus.
"Me otetaan aurinkoa", minä selostin Kevinille. "Jutellaan." Painoin toisen suukon Keithin huulille. "Nuoleskellaan."
Kevin kiipesi syliini tuolille. "Yäk", hän kommentoi. "Minä en pystynyt viime yönä nukkumaan ollenkaan, kun seinän läpi kuului jotain hirveää meteliä. Ihan kuin jotain olisi mennyt rikki tai jotain.
Minä pidätin nauruani. Meidän tv oli tosiaan yöllä mennyt rikki, kun olin heittänyt kenkäni vähän liian kovaa vaatekaappia kohti. Valitettavasti Keith oli juuri sillä hetkellä kaatanut minut sängylle ja olin osunut ohi: kengät olivat osuneet televisioon, jonka surkea kiinnitys ei ollut pitänyt ja se oli rämähtänyt lattiaan. "Siitä tulikin mieleen, että meidän tarvitsee tilata uusi tv." Minä huokaisin ja vilkaisin Keithiä ovelasti. "Ostetaan tällä kertaa vielä isompi.
Keith ei yhtään ymmärtänyt, miksi viisikymmentätuumainen televisio ei ollut tarpeeksi kookas. "Jos on pakko."
Oli todellakin pakko. Keithin yhdessä tiedelehdessä oli juuri kerrottu ihanasta plasmatelevisiosta, joka olisi ISO. Valtava. Kaunis, komea, mahtava. Juuri oikean lainen meidän makuuhuoneeseemme.
Keviniä ei telkkarimme kiinnostanut. "Sherry, tule lukemaan meille satu", hän sanoi käskevään sävyyn. "Ian sai eilen uuden kivan kirjan ja minä haluan, että sinä luet sen meille."
Kevin halusi aina monenlaista. Hän ei kuitenkaan ikinä jättäisi meitä rauhaan, jos en menisi lukemaan sitä satua. Minä olin jo nousemassa ylös, kun Keith tarttui vyötäisilleni. "Sherry, lukee sen teille illalla, hän on nyt varattu." Hän näköjään osasi sanoa Kevinille ei paremmin kuin minä.
"Minä haluan, että se luetaan nyt", Kevin sanoi itsepäisesti. "Sherry, se on kiva kirja, siinä kerrotaan muumiosta. Haudanryöstäjät kaivaa egyptiläistä hautaa ja PUM, siellä onkin muumio. Takakannessa sanottiin, että se muumio alkaa hallita sitä kaupunkia, jossa ne haudanryöstäjät asuu. Äiti sanoi, että niiden olisi ehkä kannattanut jättää se hauta ryöstämättä."
Ai kun mielenkiintoista. Minuahan kiinnostivatkin muumiot ja haudanryöstäjät niin kovasti. "Minä luen sen illalla, niin kuin Keith sanoi. Sandy ja Iankaan eivät ole vielä heränneet."
Kevin mutristi huuliaan. "Sitten minä herätän ne", hän uhosi ja katosi sisälle, ennen kuin ehdin estää häntä. Olisi tuo nyt voinut antaa sisarustensa nukkua. Vaikka kai sillä oli kiire päästä kiusaamaan jotakuta. Kevin ei osannut olla hetkeäkään paikoillaan.
"Ärsyttää", Jessa sanoi. "Minun elämäni on ihan tylsää nykyään. Pian tosin alkaa sen uuden elokuvan kuvaukset. Sinä et uskokaan, Sherry, miten paras The Dying Dreamsista tulee. Puhuin eilen ohjaajan kanssa ja hän kertoi, että käsikirjoitus on melkein valmis. Loistavaa, sanon minä! Olen niin kauan odottanut, että--"
Suljin Jessan jorinan jonnekin taustalle. Kaamea pälätys koko ajan, vaikka minä halusin olla rauhassa. Siirsin huomioni takaisin Keithiin, joka hymyili pienesti ja suuteli minua lempeästi.
"—ja sitten roolihahmoni menee naimisiin, ja sitten—" Jessa huomasi, ettei kukaan kiinnittänyt huomiota hänen sanoihinsa. "Sherry!"
Minä käännyin katsomaan hapan ilme kasvoillani. "Joo?"
Hän mulkaisi meitä paheksuvasti. "Te olette mahdottomia."
Ja kai me olimmekin. Mutta maailmassa oli vain niin paljon mielenkiintoisempaakin tekemistä, kun Jessan ihanaisen elokuvaroolin kuuntelu.
"Joka tapauksessa, odotan innolla, että saan pukeutua siihen hääpukuun", Jessa ilmoitti. "Hääpuvut on kauhean hienoja ja melkein kannattaa mennä naimisiin ihan sen takia, että pääsee käyttämään sellaista. Sinullekin saisi jonkun ihanan röyhelömekon, Sherry, ja se näyttäisi ihanalta kun olet noin hoikka."
Minä irvistin ja käänsi selkäni hänelle. "Enpä usko."
Jessan ääneen syttynyt vivahde oli melkein pelottavaa katseltavaa. Hänen sanansa kuulostivat ovelilta ja laskelmoivilta, kun hän täräytti. "Sherry ja Keith, oletteko te naimisissa?"
Keith loi häneen kummastuneen katseen, mutta minä painoin pään käsiini. "Ei!"
"Ai ettekö?" Jessa näytti ilahtuneelta. "Te olette olleet yhdessä, mitä, yli viisikymmentä vuotta, ettekä vai ole naimisissa?"
Ei se nyt niin outoa ollut. Minä en halunnut naimisiin. Ja toisin kuin Jessa, pidin häitä yksinomaan turhana ja naurettavana tilaisuutena. Mitä järkeä naimisiin menossa muka oli? Kiskoin Keithin ylös puutarhatuolilta ja lähdin ovea kohti. "Anna olla Jessa."
Jessa seurasi meitä sisälle innostunut ilme kasvoillaan. "Mitä, Sherry, te olette eläneet synnissä ikuisuuden. Eikö pikkuhiljaa olisi aika sitoutua?"
Ei todellakaan ollut. Sitoutuminen oli niitä varten, jotka pelkäsivät suhteensa rikkoutuvan ja sitä vaara minulla ja Keithillä ei ollut ollenkaan. Näpäytin Jessalle toisen äänekkään ein, mutta hän ei ollut kuulevinaan.
"Raamatun mukaan avioliiton ulkopuoleinen seksi on syntiä."
"Raamattu on täynnä satuja", minä huomautin. "Älä edes yritä, Jessa, minä ja Keith emme ole tarpeeksi uskonnollisia mennäksemme tuohon halpaan.
"Entäs sitten", Jessa intti. "Ei sitä välttämättä tarvitse uskoa Jumalaan, että voisi mennä naimisiin.”
”Ei niin, mutta avioliittoon on kuitenkin hyvä uskoa”, minä kivahdin. ”Usko jo, Jess, häitä ei ole eikä tule.” Minä pompin portaat yläkertaan ja jätin Keithin kuuntelemaan Jessan aneluja.
Sain melkein sydänkohtauksen sinä iltana, kun olin juuri lopettanut iltasadun lukua Kevinille, Ianille ja Sandylle. Peittelin Sandyn sänkyynsä ja lähdin hipsimään takaisin omalle puolelleni, kun Jessa tuli minua vastaan Keithiä hihasta repien ja omahyväinen hymy kasvoillaan.
”Missä te olette olleet?” minä tiukkasin ärtyneenä. Heti kun oli alkanut hämärtää, nuo kaksi olivat ottaneet Jessan auton ja paenneet ties minne hornan tuuttiin. Se tästä vielä puuttuisi, että Jessa varastaisi poikaystäväni.
Keith virnisti minulle ilkikurisesti ja veti taskustaan jotain neliskanttista. ”En aio polvistua, me elämme 2000-luvulla.”
Minua huimasi. ”Sinä pilailet, vai mitä”, minä rääkäisin. Olisin sillä hetkellä voinut taittaa Jessalta niskat nurin. ”Miten tuo kiero noita oikein onnistui suostuttelemaan sinut tähän?”
Jessa nakkeli niskojaan. ”Älä viitsi, Sherry, Keith haluaa mennä naimisiin sinun kanssasi. Etkä sinä sanoisi hänelle ei, ethän?
Voisin ihan hyvin sanoakin. Loin Keithin pitelemään sormusrasiaan ilkeän katseen kun Jessa jatkoi selitystään siitä, miten oli jo tilannut hääneuvojan ja vihkimispaikankin. Tämä ei voinut olla todellista, minä en suostuisi tähän. Mikä hemmetin into Jessalla oli aina lähteä toteuttamaan jotain hetkellisiä päähänpistojaan?
”Sandy rakastaa häitä”, Jessa huokaisi. ”Eikä hän ole ehkä enää näkemässä, kun minä menen naimisiin, Sherry, ihan totta. Etkö sinä voisi edes Sandyn vuoksi suostua tähän?”
Minä mulkoilin häntä raivoissani. Oli väärin ja epäreilua, että Jessa käytti Sandyn sairautta hyväkseen tuolla lailla. Ei se ollut mitenkään oikein tai kohtuullista ja sitten Jessa vielä kehtasi saarnata synneistä. Tämä oli puhdasta kiristystä.
Keith ojensi sormusrasiaa haastavasti hymyillen. Helvetin helvetti. Nappasin rasian käteeni ja kaivoin sormuksen sen sisältä nyrpeä ilme kasvoillani. Pujottaessani sitä sormeeni, en voinut olla huomaamatta miten kaunis se oikeastaan oli. En kuitenkaan sanonut mitään ääneen, vaan näytin Jessalle keskisormea vihaisesti irvistäen. Hemmetin ääliö.
Jessa ei välittänyt rumasta irvistyksestäni tippaakaan. Hän hymyili onnellisena ja syöksähti halaamaan minua. ”Onneksi olkoon”, hän supatti, vaikka koko sotkussa ei ollut onnen häivääkään. ”Minä aion olla kaaso, tiedoksi vain. Älä sinä välitä mistään, Sherry, minä hoidan kaiken. Tehdään Sandystä morsiusneito ja Ianista ja Kevinistä sulhaspoikia. He tulevat niin iloisiksi.
Sandy ehkä joo, mutta epäilin vahvasti, kiinnostaisiko Keviniä ja Iania heitellä kukkia häävieraiden päälle. Huokaisten, minä irrottauduin Jessan halauksesta ja kiskoin Keithin mukanani pois. Tarvitsisin ehdottomasti hermolääkettä.
Hääpäiväksi oli sovittu toukokuun toinen lauantai. Niiden kolmen kuukauden aikana koko talo oli ollut aivan sekaisin, jopa Nancy oli jaksanut innostua siitä tosiasiasta, että nyt oli oikeasti häät järjestettävänä. Jessa ja hääsuunnittelija sähläsivät ja kiirehtivät, eivätkä paljon muuta tehneetkään kuin järjestelivät asioita saadakseen kaiken valmiiksi. Itse minä olin ihan kyllästynyt siihen, että minusta koko ajan otettiin mittoja hääpukua varten, ei vain hitto vieköön kiinnostanut. Olin kieltänyt Jessaa hankkimasta mitään valkoista röyhelökapistusta, mutta epäilin vahvasti, aikoiko hän totella minua.
Ainut, mikä jäi minun ja Keithin vastuulle oli kutsukorttien lähettäminen. Ja Jessa nosti ihan järkyttävän metelin, kahta viikkoa ennen häitä, kun hänelle selvisi, ettemme olleet vieläkään hoitaneet asiaa.
”Sherry, ymmärrätkö, että olen varannut paikan viidellekymmenelle kutsuvieraalle!” Jessa inisi. ”Ihmisillä voi olla menoa. Miksi sinä aina jätät kaiken viime tinkaan?”
”Viidellekymmenelle?” minä puuskahdin epäuskoisena. Minä ja Keith emme tunteneet edes puoliksi niin montaa ihmistä tai vampyyriä. Minkä helvetin takia Jessa meni varaamaan paikan viidellekymmenelle vieraalle? ”Kuule, minä haluan kutsua ehkä viisi henkilöä plus teidät.”
Jessa mulkaisi minua pahasti. ”Ota sitten vähän äkkiä yhteyttä niihin viiteen! Kutsukortit eivät enää ehdi perille, mutta koita vaikka soittaa. Minä hoidan loput.”
’Hoidan loput’ kalskahti minun korvaani vähän uhkaavalta. Luultavasti Jessa päätyisi kutsumaan häihini ison joukon ihmisiä, joita en ollut ikinä tavannut. No, samapa tuo. Jessa kutsukoon vaikka sata vierasta, kunhan minä saisin omani paikalle.
Sekin voisi tosin olla ongelmallista. ”Miten minä muka niihin otan yhteyttä?” minä kysyin nyrpeänä. ”Minun ystävilläni ei valitettavasti kenelläkään ole pysyvää osoitetta.”
Jessa kohautti olkapäitään. ”Se on sinun ongelmasi, mitäs et ajatellut asiaa aikaisemmin.´”
Höh, mitä vikaa asian ajattelemisessa nyt oli? Paitsi että, jos en vähän äkkiä kaivaisi jostain niiden yhtien osoitteita, ne ainoat henkilöt, jotka itse asiassa halusin häihini, eivät olisi paikalla.
Minä loin anovan katseen Keithiin, vaikka en ollutkaan ihan varma, mitä halusin hänen tekevän. Karmelilla ja Johnilla ei ollut edes kännyköitä, Jamesin porukasta nyt puhumattakaan. Miksi ne eivät voineet noudattaa edistystä ja pysyä tavoiteltavissa.
Keith näytti miettivältä. "Minä voin yrittää yhtä juttua?"
Minä halusin tietää, miten hän oikein kuvitteli voivansa taikoa toisten olinpaikat selville. "Mitä juttua?" minä tivasin, mutta Keith oli jo kadonnut yläkertaan johtaviin portaisiin.
Noin kaksi tuntia myöhemmin, kun olimme Jessan kanssa tuijottamassa koristekukkien kuvia, Keith palasi takaisin alakertaan päätään pudistellen. "Sher, minä olen pahoillani. Jamesia, Victoriaa ja Laurentia on ihan mahdoton saada kiinni, he eivät liiku ihmisten ilmoilla. Onnistuin kuitenkin murtautumaan Kanadalaisten hotellien asiakasrekisteriin ja sain selville, että Karm ja John ovat tällä hetkellä Ottawassa. Hän heitti jonkun paperilapun syliini. "Tässä on respan numero. Voit joutua suostuttelemaan hetken, ennen kuin siellä suostutaan yhdistämään Karmelin ja Johnin huoneeseen."
Minä murjotin. Tietenkin puolikas hyvä oli parempi kuin ei mitään, mutta minä oikeasti halusin Jamesin porukan tänne. Tämä ei ollut yhtään reilua.
"Siitäs sait", Jessa huomautti. "Mitäs et hoida asioita ajallaan."
Minä mulkaisin ensin häntä ja sitten Keithiä, joka vaikutti jotenkin hermostuneelta seisoessaan siinä ja vaihdellessaan painoa jalalta toiselle. "Mitä?" minä kivahdin.
Keith istui sohvalle ja tarttui molempiin käsiini. Hänen silmänsä porautuivat suoraan tajuntani perukoille, hänen sanoessaan kiinteällä äänellä. "Minulla on toinenkin numero, Sherry."
Räpäytin silmiäni ällistyneenä. Juurihan Keith oli sanonut, että Jamesia, Victoriaa ja Laurentia olisi mahdoton saada kiinni. "Kenen numero?"
Hän ojensi minulle toisen paperilappusen, jossa oli puhelin numero, ja sen nimi, jolle numero kuului.
Minä kavahdin taaksepäin, riuhtaisten itseni pois Keithin otteesta ja heitin lapun kauhuissani pois läheltäni. Maailma pyöri silmissäni ja vatsassani muljahti inhottavasti, kun tajusin, että seinät huojuivat ympärilläni. Ääneni kajahti olohuoneessa kuin kello kirkossa. "EI!" Miten Keith saattoi edes ehdottaa mitään tuollaista? Eikö me muka oltu käyty tämä tarpeeksi montaa kertaa läpi, enkö minä ollut muka selittänyt tarpeeksi selvästi, miksi se oli huono idea.
Keith veti minut syliinsä vastusteluistani huolimatta ja vasta silloin tajusin täriseväni hillittömästi paikallani.
"Rauhoitu, Sherry, se oli vain ehdotus.
No oli kyllä niin huono ehdotus, ettei tyhmempiä löytynyt. "Miksi sinun pitää aina pilata kaikki?"
Keith pyysi anteeksi ja veti minut tiukemmin itseään vasten. Hänen suuteli huuliani pehmeästi ja kaikki se, mitä en halunnut muistaa alkoi hiljalleen liueta tiehensä. Niin kauan kuin olisin Keithin kanssa, olisin taivaassa.
Kumpikaan meistä ei huomannut, kun Jessa kumartui ja poimi lattialta minun äsken siihen heittämän paperilapun.
2003, Juneau, Alaska
Jasper
Tunsin Alicen jäykistyvän vieressäni uutisten loppuessa. Hänen kauniille kasvoilleen levisi innostunut hymy ja pystyin vaistoamaan hänestä huokuvan jännityksen. ”Joku soittaa.”
Edward irrotti katseensa televisiosta ja rypisti otsaansa. Epätietoisuudesta päätellen Alice ei ollut nähnyt, muuta kuin soiton. Kuin tilauksesta puhelin alkoi piristä pöydällä jotenkin vaativan oloisena. Emmett oli lähinnä, mutta hän vain heilautti laiskana kättään ja antoi sen laskeutua Rosalien harteille. Rosaliekaan ei tehnyt elettäkään vastatakseen puhelimeen, mutta vastapäätä istuva Carlisle vilkaisi Alicea ja nappasi puhelimen korvalleen. Hän ei ehtinyt sanoa mitään, ennen kuin soittaja puhkesi puhumaan.
”Heippa, kuka siellä on?” Minä kuulin toisesta päästä vastaavan äänen, vaikka istuin toisella puolella pöytää. Se oli iloinen ihmisääni, kirkas ja heleä.
Carlisle rypisti otsaansa kummastuneena. ”Carlisle Cullen.”
Ihmistyttö naurahti iloisesti ennen kuin esitteli itsensä. ”Hyvää iltaa, Carlisle Cullen. Minun nimeni on Jessa Santos, etkä sinä tunne minua, mutta minulla on siitä huolimatta tärkeää asiaa. Haluaisin esittää hääkutsun.”
Viimeistään nyt jokaisen huomio kiinnittyi Carlisleen, joka nojautui eteenpäin hämmästyneenä. ”Hääkutsun?”
”Jep. Morsian on niin tyhmä, ettei älynnyt järjestää asiaa aiemmin, muuten olisitte luultavasti saaneet hienon kortin. Nyt minun on kuitenkin tyydyttävä esittämään kutsu puhelimitse, mikä on tosi kurjaa, koska kaikki muu, näissä häissä on ihan täydellistä. Hääpäivä on lyhyesti sanottuna jo hieman yli viikon päässä ja—”
”Hetkinen”, Carlisle keskeytti tytön puhetulvan. ”Onko tämä varmasti oikea numero.”
Jessa Santos heläytti iloisen naurun. ”Joo, uskon niin. Ainakin sen mukaan, mitä minä sain pääteltyä yhdestä sekavasta keskustelusta, te tunnette hääparin.”
Emmett heitti uteliaan katseen Aliceen. ”Kuka meidän tuttumme muka on menossa naimisiin?”
Alice ravisti päätään. Ilmeisesti hän ei ollut nähnyt sitä ennalta.
Jessa jatkoi pölinäänsä puhelimessa antamatta Carlislelle ollenkaan suunvuoroa. ”—sijaitsee Los Angelesissa ja täältä saa yöpaikan ja on hyvää ruokaa ja—”
Emmett nappasi puhelimen epäkohteliaasti Carlislen kädestä. ”Hetkinen, kuka aikoo mennä naimisiin?”
Jessa nauroi kysymykselle aivan kuin vastaus olisi ollut ilmiselvä. ”Sherry ja Keith tietenkin.”
A/N: Kommenttia?