Scarlett-: kiitos
Sherry toimii omasta mielestänikin juuri nyt hahmona aika hyvin
tiiteli: ihanaa kuulla että olet lukenut tämän
A/N: Joo... koitanpa pistää vahan vauhtia tähän fikkiin. Pitkä luku. Culleneita. Enjoy.
44. Kohtaamisia
1971, Red Lodge, USA
Rosalie:
Emmett ja Jasper painivat. Minä en jaksanut ymmärtää, mikä tuossa leikissä niin hiton hauskaa oikein oli, ottelu päättyi kuitenkin aina samalla tavalla. Jasper oli Emmettille liian kova pala ja Emmett ei tuntunut sulattavan sitä ainakaan kovin mielelläni. Suupieltäni nyki. Ainakin mieheni oli päättäväinen, se oli pakko myöntää. Joskus tappion myöntäminen olisi silti saattanut olla tarpeen.
Alice sujahti yläkerrasta viereeni ja pujotti kätensä käsikynkkääni. ”Suunnitelmat muuttuivat”, hän ilmoitti.
Minä jäin odottamaan jatkoa kulmat koholla. Emmekö pääsisikään lähtemään tänään kaupungille? Alice oli kuitenkin niin keskittynyt katselemaan hellästi Jasperia, joka parhaillaan selätti mieheni, ettei älynnyt jutun jääneen kesken. ”No?” minä hoputin. ”Mitä nyt? Tuleeko tänään auringonpaistetta?” Vilkuilin taivaalle. ”Ei kyllä siltä näytä.”
Alice hymyili tavanomaisen sädehtivästi. ”Koko päivä tulee olemaan pilvinen.”
Kaikki piti näköjään kärttää väkisin ulos. ”Alice”, minä sanoin ärtyneellä äänellä. ”Miksi hemmetissä me emme sitten voi lähteä shoppailemaan?”
Alice sipsutteli keveästi halaamaan Jasperia, joka oli juuri lopettanut Emmettin itsetunnon rääkkäyksen. Siskoni painoi nopean suukon miehensä huulille ennen kuin vastasi minulle. ”Koska meille tulee tänään vieraita.”
Se sai muidenkin kuin minun huomion. ”Vieraita?” Emmett kysyi ymmällään ja kietoi käsivartensa vyötäisilleni. ”Tänään vai?”
Alice vain nyökkäisi pirteänä. Hän vaikutti olevan tänään tavallistakin paremmalla tuulella.
Jasper haroi hiuksiaan mietteliäänä. ”Koska he tulevat? Pitäisikö meidän soittaa Carlislelle?”
”Voi, minä soitin jo”, Alice ilmoitti. ”Hän ehtii kyllä ja Esme tulee hänen kanssaan.”
”Entä Edward”, Emmett kysyi virnistäen. ”Täytyyhän meillä olla ajatustutka vihamielisten vampyyrien varalle.”
Minä irvistin. Edward oli lähtenyt aamulla metsästämään jonnekin River Rocksin suunnalle ja sanonut, että viipyisi koko viikonlopun. Mieleeni muistui, että Edwardilla oli tänään syntymäpäivät. Aika epäkohteliasta olla silloin poissa. Tosin eihän meillä syntymäpäiviä vietetty, kun kukaan ei kerran ikääntynyt. Sinänsä hassua, sillä ennen olimme aina juhlineet kaikkien syntymäpäiviä. Miksiköhän olimme senkin lopettaneet?
Silti taisi olla turha odottaa, että joku saisi yhteyden siihen puhtoiseen partiopoikaan. Edward oli sanoinkuvaamattoman ärsyttävä. Minä ainakin toivoin, että hän ei tulisi takaisin ihan heti. Kaipasin lomaa siitä arvostelijasta. ”Voithan sinä lähteä etsimään häntä metsästä”, minä huomautin Emmettille. ”Muussa tapauksessa hän tulee kai vasta sunnuntai-iltana.”
Emmett huomasi happaman ilmeeni ja se selvästi nauratti häntä. Hän painoi suukon huulilleni. ”Ehkä jätän väliin.”
Minä kiedoin vaistomaisesti käsivarteni hänen kaulalleen. Voiko mitään Emmettiä parempaa edes olla? Hän onnistui aina piristämään minua, vaikka olisin kuinka surullinen ja hänen pehmeät silmänsä taikoivat ärtymykseni pois nopeammin kuin—
Alice kiskoi minut päättäväisesti irti Emmettistä. ”Rose, meillä on muuta tekemistä?”
Hän oli ärsyttävä. Mitä hiton tekemistä meillä muka oli, paitsi Carlislen ja Esmen odottelu?
Alice hyppeli taloa kohti käsi Jasperin kädessä. ”Talo pitää siivota.”
Siinä vaiheessa kun Carlisle ja Esme saapuivat kotiin, talo kiilteli puhtauttaan. Lattiat oli pesty, taulujen kehykset kiillotettu ja pölyt pyyhitty joka ikiseltä pinnalta. Alice oli jopa mennyt niin pitkälle, että oli pakottanut Emmettin ja Jasperin pesemään vaalean eteisenmattomme. Minun vastuulleni oli jäänyt se Edwardin typerä flyygeli, joka oli tietysti suhteellisen hyvässä kunnossa; tottahan Edward piti huolta omasta kullastaan. Flyygeli oli Edwardille vähän kuin auto minulle, se oli pakko pitää puhtaana ja kiillotettuna.
Esme näytti sisälle astuessaan hämmästyneeltä, mutta ilme vaihtui nopeasti iloiseksi hymyksi ja hän alkoi kiittelemään meitä ylenpalttisesti. Emmett ja Jasper näyttivät suunnattoman ylpeiltä siitä, että olivat kerrankin osallistuneet johonkin, mutta minä ilmoitin sohvalta: ”Sano Alicelle, tämä oli hänen ideansa.”
Emmett kiirehti tietenkin korjaamaan minun sanomisiani. ”Me autoimme. Minä ja Jasper autoimme myös.”
Esme taputti häntä päähän kuin koiraa. ”Hyvin tehty”, hän nauroi.
Carlisle näytti totta puhuen aika vaikuttuneelta. ”Täällähän on siistiä”, hän totesi.
Minusta meillä oli aina siistiä. Ei ehkä ihan joka huoneessa – siis ainakaan omassani – mutta täällä ainakin.
”Joten”, minä sanoin Alicelle, halukkaana vaihtamaan puheenaihetta. ”Voitko sinä NYT kertoa, mistä tarkkaan ottaen on kysymys?”
”Johan minä sanoin”, Alice hymyili. ”Meille tulee vieraita.”
Carlisle rypisti otsaansa. ”Keitä he mahtavat olla?”
Minä tulkitsin kysymyksen retoriseksi, mutta Alice näytti silti mietteliäältä. ”En tiedä, en ole koskaan tavannut heitä. Meidän pitäisi varmaan kuitenkin varmistaa, etteivät he metsästä kaupungissa. Siitä voisi koitua ongelmia.”
”Tulevatko he suoraa tänne”, minä kysyin.
Alice nyökkäsi. ”Kyllä, he haistoivat meidät. Ovat täällä suunnilleen tunnin kuluttua.”
”JO TUNNIN kuluttua!” Emmett huudahti. ”Hemmetti Alice, olisit sanonut aiemmin.”
Minä katosin yläkertaan.
Huoneessani vaihdoin ensin vaatteet hienoiksi ja sitten aloin harjaamaan hiuksiani. Ei tämä varsinaisesti niistä tulevista vampyyreistä johtunut, laittautuminen oli minulle vain eräänlaista hermolääkettä. Vedin harjaa hiusteni läpi yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes ne valuivat selkääni pehmeänkultaisena ryöppynä. Sidoin ne juhlavalle nutturalle ja astahdin taaksepäin arvioivasti. Kasvot joita kampaus kehysti, olivat hyvin lähellä täydellisiä. Kyllä, minä olin kaunis, tiesin sen.
Kallistin päätäni hieman. Pehmeät piirteet, täyteläiset huulet ja suuret silmät... Niin. Hyvin kaunis itse asiassa. En tosin tainnut pitää sitä yhtä suuressa arvossa kuin olin joskus pitänyt. Joskus se oli tuntunut tärkeimmältä asialta elämässäni. Ja nyt... olisin valmis olemaan paljon rumempi, kuin mitä olin koskaan ollut, jos vain saisin taas olla ihminen.
Rypistin otsaani miettiessäni, miltä se oli tuntunut. Sydämen syke sisälläni, veren virtaus suonissani. Elossa oleminen. Se oli sitten kuitenkin ollut se kaikkein tärkein asia. Ainakin sen jälkeen kuin olin menettänyt sen.
”Rosy, sinä näytät upealta.” Emmett seisoi ovensuussa ja katsoi minua ihaileva ilme silmissään.
Ja vaikka minä en ikinä kyllästynyt kehuihin, niin juuri nyt se ei tuntunut olevan paikallaan. Ravistin happamana hiukseni auki sekaiseksi mytyksi ja lysähdin sängylle, katse yhä peilissä.
Emmett ymmärsi heti. Hän tuli viereeni istumaan ja kietoi kätensä olkapäideni ympärille. ”Ei oikea hetki vai?”
Minä ravistin päätäni ja Emmettin katuva ilme sai väkisinkin hymyn nousemaan huulilleni. ”Ei ihan.” Kävelin vaatekaapille ja pysähdyin sen eteen mietteliäänä. Farkut ja olkaimeton toppi? Saisi luvan kelvata.
”Älä tuijota minua kun puen”, sanoin Emmettille vähän huvittuneena. ”Se on epäkohteliasta.”
Emmett näytti närkästyneeltä. ”Minusta olisi epäkohteliasta olla tuijottamatta, kun joku sellainen kuin sinä on huoneessa”, hän väitti vastaan.
Olin selin Emmettiin, mutta soin itselleni pienen hymyn vetäessäni toppia pääni yli. Ainakin Emmett piti minusta tällaisena.
”Missä vaiheessa Alice sanoi niiden tulevan?” kysyin palatessani sängylle Emmettin viereen.
”Mmm... Ihan pian ilmeisesti”, Emmett sanoi. Minä painauduin häntä vasten, ja siinä me sitten istuimme, kädet toistemme ympärillä. Emmettin huulet hakeutuivat varovasti huulilleni ja minä vastasin suudelmaan innokkaana. Kaaduimme sängylle toisiimme kietoutuneina.
Vaativa koputus ulko-ovelta keskeytti meidät. Minä huokaisin pettyneenä. ”Täytyykö meidän?”
Emmett suuteli minua vielä kerran, mutta irrottautui sitten. ”Kyllä meidän täytyy.”
Saavuimme alakertaan juuri, kun Carlisle avasi oven tulijoille. Ensimmäinen, mitä näin oli koppavailmeinen tyttö, joka vilkaisi kerran kaikkia huoneessa olijoita ja napautti sitten Carlislea olkapäähän. ”Väistä.” Ja hän marssi suoraa pehmeälle plyysisohvallemme ja lysähti siihen istumaan. Minun teki totta puhuen mieli käskeä hänet tiehensä siltä istumalta.
Tytön perässä sisään astui tummaihoinen mies, joka vaikutti häntä huomattavasti varovaisemmalta ja vaivautui jopa näyttämään anteeksipyytävältä.
Emmett pyöräytti silmiään minulle. Häntä selvästi nauratti.
Alice tanssahteli lähemmäs sohvalla istuvaa tunkeilijaa ja oli juuri avaamassa suunsa – sädehtivän hymyn kera – kun sulkikin sen nopeasti. Mustahiuksinen tyttö tuijotti Jasperia silmiään siristäen. ”Minä tunnen sinut. Jasper Whitlock.” Tyttö sylkäisi nimen ulos suustaan, kuin se olisi ollut joku kamala kirosana.
Jasper näytti hämmentyneeltä. Hän ei selvästi osannut sijoittaa näitä kahta minnekään. ”Anteeksi, mutta—”
”1879, Texas”, kuului keskeytys tylyllä äänellä. ”Sinä olit Marian porukoissa.”
Nyt Jasper vaikutti muistavan. ”Minä ajattelinkin, että tunnistan tuoksusi.”
Tyttö nakkeli hiuksiaan, hänen kumppaninsa seuratessa vierestä hillitsevän näköisenä. ”Teitä muita minä en tunne.”
”Olen pahoillani”, Carlisle sanoi kohteliaasti, vaikka ei ollutkaan millään tavalla hänen syytään, että esittelyt olivat jääneet välistä. ”Minä olen Carlisle Cullen, tässä ovat Esme, Rosalie, Emmett, Jasper ja Alice.”
Tyttö hätkähti hieman Carlislen sanoessa nimensä ja mies sävähti ja nosti päätään. ”Cullen? Oletteko te Cullenit?” He vaihtoivat keskenään oudon katseen, joka tuntui yhtä aikaa sekä varoitukselta, että kehotukselta. Tytön huvittunut hymy kieli ainakin selvästi siitä, että hän piti tilannetta ironisena.
Minä kurtistin kulmiani. ”Onko siinä jotakin hassua vai?”
Mies rykäisi ja vilkaisi kumppaniaan sivusilmällä. ”Ei tietenkään. Minä olen John. Syy hämmästykseemme on se, että olemme kuulleet teistä ennenkin.”
Me kaikki varmaan näytimme enemmän tai vähemmän kummastuneilta.
”Oletteko törmänneet Tanyan porukoihin”, Emmett kysäisi.
Tyttö tuhahti. ”Me emme menisi vapaaehtoisesti lähellekään Tanyan maita”, hän ilmoitti varmasti. ”Minä olen melko varma, että tekin olette kuulleet meistä, minun nimeni nimittäin on Karmel. Sanooko sukunimi Leroy teille jotakin?”
Minä henkäisin ääneen. Leroy. Keithin sukunimi oli ollut Leroy. Ja nyt kun tarkemmin mietin, niin se paskapää oli tosiaan joskus tainnut mainitakin siskonsa.
Ja siinä samassa kaikki ne muurit, jotka olin ikinä kasannut ympärilleni, murtuivat ja kaikki ne hetket, jotka olin toivonut voivani unohtaa, palasivat mieleeni. Raivo kohosi punaisena silmiini. Miten tuo uskalsi? Miten se uskalsi tulla tänne, käytännössä ilkkumaan epäonnelle. ”Senkin typerä narttu, häivy helvettiin meidän silmistä”, minä sihahdin kurkkuni pohjalta.
Karmelin kasvoilla häivähti viha ja hetken aikaa hänen punaiset kiilusilmänsä tuijottivat omiini. Kaksi pitkää, kalpeaa, luonnottoman kaunista tyttöä, toistensa vastakohdat. Minä olin vaalea, Karmelin hiukset hehkuivat sysimustuuttaan. Karmel oli omalla tavallaan kaunis, mutta hän ei muistuttanut minua millään tavalla. Kasvoissa oli vierasmaalaista eksotiikkaa, hieman vinot silmät vain korostivat kissamaisuutta. Nyt kun katsoi, hänen piirteissään oli paljon Keithiä.
Äkkiä minä tajusin, mikä muu Karmelissa oli niin tuttua. Ei se ulkonäköön pelkästään liittynyt, että hän muistutti Keithiä niin paljon. Se liittyi varovaisuuteen. Siihen jännittyneisyyteen, joka oli aina tuntunut pitävän Keithinkin varpaillaan. Karmel ei kuitenkaan ollut yhtä tasaisen ilmeetön kuin Keith, ei yhtä rauhallisen oloinen eikä yhtä laskelmoivan tuntuinen.
”Rosalie”, Esme sanoi hiljaisella, heikolla äänellä. Minä vilkaisin häntä ja tajusin, että huomautus oli selvästi tarkoitettu varoitukseksi. Esme ei halunnut minun alkavan riitelemään näiden kahden kanssa. Aluksi aion napauttaa takaisin jotain töykeää, mutta sitten huomasin, miten kalpea Esme oli.
Katsoin nyt muitakin. Vieressäni seisova Emmett näytti vähintään yhtä vihaiselta kuin minusta tuntui. Carlislen kasvoilla risteilivät sekavat tunteet. Jasper ja Alice näyttivät molemmat yksinomaan hämmentyneiltä ja Alicen otsa oli rypistynyt hänen silmiensä tuijottaessa tulevia tapahtumia.
”Sinä olet Keithin sisko”, Emmett murahti.
Karmel hymyili pilkallisesti. ”Vau, te taidatte tykätä hänestä tosi paljon.” Hänen ilkeä katseensa osui minuun. ”Ei hänkään teistä kovin arvostavasti puhunut.”
Minä astuin raivoissani askeleen eteenpäin. Olisin voinut kuristaa tuon ääliön, olisin voinut tappaa hänet.
”Rosalie”, Carlisle varoitti vaimeasti. Minä pyörähdin silmät leiskuen ympäri.
”Sherry kuoli tuon typerän ämmän veljen takia”, minä sähähdin. ”Kuoli. Ja jos sinä luulet—”
”Miten niin kuoli?” Karmel täräytti. Kun käänsin katseeni takaisin häneen, huomasin hänen silmiensä laajenneen hämmästyksestä ja... pelästyksestä? Rypistin otsaani. Ihan kuin tuota paskiaista kiinnostaisi pätkääkään, miten Sherrylle kävi. Eivät he olleet tavanneetkaan kuin... kerran?
Carlisle vaikutti myös huomanneen Karmelin hämmennyksen. ”Koska sinä viimeksi puhuit Keithin kanssa?” hän kysyi varovaisesti.
Karmel avasi suunsa vastatakseen, mutta John keskeytti hänet. ”On siitä jo aikaa... Oliko se vuonna 50, Karmel? Keith oli lähdössä Eurooppaan.”
Karmel katsoi häntä kuin hullua. ”Mitä hemmettiä sinä selität, juurihan me—”
John vaiensi hänet pitkällä, merkitsevällä katseella ja Karmelin kasvoille kohosi ymmärrys. ”Aivan”, hän sanoi vähän turhankin nopeasti. ”Niinhän se oli. Ömm...” hän vilkaisi Johnia kuin muistaen jotakin. ”Kuka teistä olikaan Edward.”
Koska kukaan muu ei ollut kykeneväinen vastaamaan, Jasper sanoi: ”Edward on viikonlopun metsästämässä. Miksi te—?”
”Meidän pitää mennä”, Karmel ilmoitti ja hyppäsi ulos sohvalta. ”Pitkä matka ja niin edelleen. Oli kiva tavata... paitsi ettei ollut. Hyvästi.”
John mutisi myös nopeat hyvästit ja katosi sitten Karmelin perässä ulos.
Alice ja Jasper olivat näyttäneet koko keskustelun ajan vaivaantuneilta ja nyt he molemmat hävisivät vähin äänin yläkertaan. Emmett vieressäni vaikutti jähmettyneen patsaaksi. Minä seurasin vieressä miten Carlisle ja Esme vajosivat väsyneen näköisinä sohvalle. Esme tuijotti kattoa tuskainen ilme silmissään ja hänen hengityksensä värisi siihen malliin, että pelkäsin hänen alkavan kohta itkemään. Carlisle hieroi väsyneenä kädellä otsaansa. En ollut aikoihin nähnyt häntä niin rasittuneen näköisenä.
”No?” minä tivasin. ”Aiotteko te vain istua siinä?”
Carlisle heitti minuun vähän ärtyneen katseen. ”Mitä sinä haluat, että minä teen, Rosalie? Sherry on kuollut, en pysty muuttamaan sitä.”
Jestas, hän oli huonolla tuulella. Carlislen kärsivällisyys harvoin rakoilee. Minä jätin vastaamatta hänelle ja tyydyin tuijottamaan ulos pimeyteen. Karmelin ja Johnin kiireellisessä lähdössä oli ehdottomasti ollut jotain hämärää, mutta juuri nyt en jaksanut miettiä sitä sen kummemmin. Äkkiä muistin, miksi syntymäpäiviä ei enää vietetty tässä talossa. Se johtui siitä, miten Sherry oli aina rakastanut niitä. Ei omaansa, ei tietenkään, koska silloin oli ollut myös Noran syntymäpäivä, mutta meidän muiden. Syntymäpäivinä Sherry oli aina ollut hyvällä tuulella.
Sekin oli ollut harvinaista hänelle. Hyvällä tuulella olo siis. Enimmän osan ajasta hän oli vain riidellyt ja valittanut. Miten paljon helpompaa elämä olisikaan ollut, jos Sherryä ei olisi koskaan ollut olemassakaan. Jos emme olisi koskaan tunteneet häntä. Silloin meillä ei myöskään nyt olisi ikävä häntä. ”Miten on mahdollista, että hän pilaa meidän elämämme vielä nytkin, kun hän ei ole täällä?” minä ajattelin ääneen.
Olisi pitänyt tajuta olla sanomatta sitä kun Carlisle ja Esme olivat huoneessa. Esme tuntui vain vajoavan syvemmälle ajatuksiinsa, mutta Carlisle ärähti: ”Rosalie, älä enää ikinä sano noin.”
Minä murahdin happamasti ja käännyin kohti portaita. Kuivat kyyneleet polttivat silmissäni, mutta minä ravistin ne ärtyneenä syrjään. En taatusti itkisi Sherryn takia. En enää kertaakaan.
Ja silti, kun pääsin romahtamaan valkealle sängyllemme, minä murruin.
1972, Ottawa, Kanada
Keith:
”Te teitte mitä?” minä tivasin Karmelilta. ”Koska?”
”Rauhoitu, K”, Karm sanoi keikkuen kyllästyneen näköisenä tuolillaan. ”Se oli viime vuonna ja emme me aiheuttaneet mitään vahinkoa, emme kertoneet mistä ne löytävät sinut tapettavaksi – koska he luultavasti haluaisivat tehdä sen – emmekä edes paljastaneet, että Sherry on elossa. Jos on siis.”
Hymyilin kylmäkiskoisesti. ”Kiitos, Karmel, tuo lohduttaa.” Pakkoko hänen oli muistuttaa, ettei minulla ollut hajuakaan, oliko tyttöystäväni edes elossa vai ei.
Mielummin minä ajattelin, että hän oli elossa ja kunnossa. Mutta kyllä hän nyt hemmetti tiesi, että etsisin häntä esimerkiksi täältä. Tosin voi olla, että Sherry ei ollut onnistunut löytämään edes näiden nykyistä olinpaikkaa. Tai sitten hän oli vieläkin jossain päin Eurooppaa harhailemassa. Hänellä ei ollut edes rahaa.
”Helvetti”, minä kirosin. Ravasin edestakaisin huonetta Karmelin tuijottaessa vierestä kulmat koholla. ”Miten näin voi käydä?” minä murahdin.
Karm hymyili omahyväisesti. ”No, te olette molemmat tyhmiä ja eksytte, ettekä ymmärrä katsoa ympärillenne.”
”Mitä jos hän on kuollut?”
”Ei ole.”
Karmelia ärsyttävämpää siskoa olisi vaikea löytää. ”Koitapa todistaa tuo.”
Karmel kohautti olkapäitään. ”Hyvä on, Sherry on kuollut.”
Kiva. Piristävää ja rohkaisevaa. Ihan kuin hermoni eivät muuten olisi olleet kireällä. Vedin takkia päälleni. ”Tämä pikavierailu on nyt ohi, Karmel, näkemiin.”
Karm mutristi huuliaan pettyneen näköisenä. ”Älä mene vielä. Odotetaan, että John tulee kaupungista ja—”
”Ei käy.”
”K, ole kiltti”, Karmel aneli.
Minä hymähdin huvittuneena. ”Tulen kertomaan kun löydän Sherryn”, minä lupasin.
Ja sitten olin poissa.
A/N: te tiedätte, mitä minä haluan. Kommenttia