Lyn:
täälläki ollaa kipeitä
Annabelle: aa, lämmitti. Rakastan tuollaisia kommentteja:D
Michell: kiitos. Ja tää luku on pidempi
zalluski: kiitos. Keithin takaisintulon kanssa... katsotaan...
A/N: tämä seuraavaluku saattaa hyvinkin olla sekava (se on). Enimmäkseen se on pelkkää tajunnanvirtaa, en tiedä millaista sitä on lukea, voi muodostua sekä tylsäksi, että hankalaksi. Mutta minä tykkään siitä. Tätä oli ihan äärettömän kiva kirjoittaa
Minusta tämä on jotenkin... kuvaava. Siiellä välissä myös tapahtuu jotakin, koittakaa etsiä
34. Hyvästi muistot
1953, Alaska, USA
145, 146, 147— huone oli tyhjä. Se oli verhoutunut paksuun sumuun, niin mustaan, ettei sen läpi päässyt yksikään valonsäie. Lattia oli kylmä. Kai. Minä en tuntenut sitä... Miksi helvetissä? Se oli se elokuva.
Ei, ei, ei. Maalitahrat tapetilla. 148, 149, 150, 151... ei tämä auttanut. Tämä ei koskaan auttaisi. 152, 153. Koko seinä oli niitä täynnä.
Ruumiini tärisi kauttaaltaan. Olin tottunut siihen. Se oli ainoaa liikettä, jota minussa oli.
Pianomusiikkia. Alakerrasta. Edward. Se kuulosti surulliselta. Niin kuin aina. Mihin ne iloiset sävelmät katosivat? Hän kai vei ne mukanaan. Sävelmä oli hidas. Nuotit oli helppo laskea. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10... Pitkä, lyhyt, lyhyt, pitkä, pitkä, pitkä, pitkä, lyhyt, pitkä, pitkä... pitkiä oli liikaa. Ne eivät olleet symmetrisiä. Joka toinen. Tai sitten ei. Ei musiikkia. Miksi?
Askeleita kuului jostain. Ne kuulostivat painavilta, mutteivät olleet. Vampyyrien askeleet olivat kevyitä. Niissä askeleissa ainakin oli rytmi. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7... ne pysähtyivät. Taisin liikahtaa vähän. Ne eivät olisi saaneet pysähtyä. Se ei kuulunut rytmiin. Kokonaisuus meni pilalle. Tosin kokonaisuus taisi jo olla pilalla. Hän oli rikkonut sen. Vienyt kaiken.
Pianonsoitto ei pysähtynyt. Pitkä, pitkä, pitkä, lyhyt, pitkä... Askeleetkin jatkuivat. 8, 9, 10, pitkä, lyhyt... Ei, se oli piano. Niissä oli kokonaisuus. Niissä oli rytmi. Minussa oli myös rytmi. Eräänlainen. Se kuulosti kirkunalta, mutta vain minä kuulin sen. Se oli sisälläni.
Katsoin seinää. Koitin tuijottamalla saada sen puhtaaksi. Tietenkään, se ei onnistunut, mutta pointti ei ollutkaan siinä. Missä se sitten oli? Hukassa.
Miksi niin edes sanottiin? Hukka oli susi. Jos jokin oli hukassa, niin se oli kuollut. Minä taisin olla kuollut. Ainakaan en nähnyt tarkoitusta.
Oliko sellaista koskaan edes ollutkaan? Vai oliko hän vain saanut minut jotenkin uskomaan, että halusin elää? Miten hän sen oli tehnyt? Jonkun teorian mukaan kaikki mitä olemme kokeneet on vain kuvitelmaa. Kaikki oli vain meidän silmissämme. Oikeus, vääryys, kipu, ilo. Se oli minussa. Säädin itse oman kohtaloni.
Paitsi ettei se mennyt niin. En voinut vääntää itseäni kuiville tästä kuopasta. Olin jo vajonnut liian syvälle. Olin vajonnut liian syvälle jo silloin, kun olin antanut itseni rakastua häneen.
Ehkä se oli niin. Ehkä kaikki oli minun syytäni. Mitäs olin mennyt näyttämään sen elokuvan. Mitäs olin mennyt tekemään tyhmiä kysymyksiä. Love me today. Niin se menikin. Koska huomista ei ollut. Oli vain tämä päivä, vain tämä hetki. Ja oli kylmä.
Pianonsoitto ei tauonnut vieläkään, mutta askeleet ovat jo kaikonneet. Lyhyt, pitkä, pitkä, pitkä, lyhyt... se kuulosti yksinäiseltä. Pari puuttui. Musiikki tarvitsisi jonkun. Minä tarvitsisin jonkun.
Joku sanoi joskus minua itsekkääksi. Se taisi olla Edward. Mutta mitä vikaa itsekkyydessä oli? Kaikki olivat itsekkäitä. Carlisle ja Esme pitivät minut mielummin täällä, kuin päästivät pois. Se ei ollut oikein. Se ei ollut reilua. Ja se oli itsekästä. He tiesivät, minä tiesin, että kuolleena olisi parempi. Ainakin minulle. Ja jos he pitivät minua täällä, vaikka tiesivät, etten tulisi koskaan olemaan siitä iloinen; jos he tiesivät, että voisin paremmin pelkässä tyhjyydessä... eikö se muka ollut itsekästä? Mätänisin mielummin haudassani kuin täällä. Kuolleena ei tunne kipua.
Tai ehkä tunteekin, mistä minä tiesin? En ollut koskaan kuollut. Siis oikeasti, kirjaimellisesti kuollut. Ainakaan en tiennyt sitä.
Minä olin jähmettynyt. Suolapatsaana lattialla, makasin siinä ja vain olin. En tiennyt kuinka kauan. Aavistus siitä, että aikaa kului useampia vuosia, oli heikko, mutta todellinen. Minäkin olin heikko. Todellinen en välttämättä ollut, mutta elossa silti. Todellisuus on yliarvostettua. Todellisuus satuttaa.
Ainakin minun todellisuuteni. Minun todellisuuteni oli täynnä kipua, menettämisen tuskaa. En vain ollut ihan varma siitä, mitä olin menettänyt. Hänet nyt ainakin. Mitä minä olin edes sanonut hänelle viimeksi? Gerald, voi Gerald... Hän ei tosiaankaan ollut kaltaisesi.
Miksi minä olisin välittänyt? Minun ei olisi kuulunut välittää, en omistanut oikeutta. Mihin minulla oli oikeus? Tässä talossa ei ainakaan ollut oikeus päättää itsestään. Ehkä se oli hyvä. Ehkä minä olin ansainnut tämän.
Osa maaliläikistä oli tiiviimmässä rykelmässä. Edwardin soitto oli nyt nopeampaa. Ne sopivat yhteen. Niillä oli toisensa. Paitsi ettei ollut. Toinen oli täällä ja toinen jossain tuolla. Niin kuin me.
Askeleet kuuluivat taas. Tällä kertaa ne kuulostivat erilaisilta, henkilö ei kai ollut sama. Rytmi ei siltikään ollut muuttunut. Tap, tap, tap. 11, 12, 13.
Joku tuli sisään. Kasvoni ovat ovelle päin, mutten nähnyt tulijaa. Sumu oli liian paksua, liian mustaa. Tunnistin tuoksun, mutten tietänyt kuka se on. Kasvoilleni oli painettu sieni, näkymätön, mutta paksu. Se sekoitti minut.
Ehkä sieni ei ollutkaan kasvoillani. Ehkä se oli aivoissani. Turrutti aistini ja esti ajatukseni. Niin se varmaan oli.
Oven avannut henkilö oli nyt vieressäni. Vihdoin erotin, kuka se oli. Se oli Carlisle. Hänen väsyneet silmänsä katsoivat minuun ja näin huulten liikkuvan. Hän puhui. Minulle. Enkä minä kuullut. Pinnistelin erottaakseni sanat. ”Sherry. Sherry, tule. Sinun on pakko päästä metsästämään, olet janoinen.”
Viimeinen virke oli liian pitkä. Kyllä minä nimeni erotin, mutta sen jälkeen? Halusiko hän minun liikkuvan? Lihakseni eivät toimineet. Ehkä se johtui siitä, että ruumiinosien liikutteluun tarvitaan tahtoa. Minulla ei ollut tahtoa, ei omaa eikä muiden. En halunnut liikkua.
Tunsin kallistuvani. Carlisle nosti minun vapisevan ruumiini tottuneesti syliinsä. Minä suljin silmäni. En ollut täällä.
Pianon soitto oli nyt lähempänä. Pitkä, pitkä, pitkä, lyhyt, pitkä, lyhyt, pitkä, pitkä—ja lopetus. Soitto lakkasi.
”Vietkö sinä hänet metsästämään?” Se oli kai Edward. Eikai hän minulle puhunut? En minä osannut vastata. En ollut täällä. Olin näkymätön. Ohimenevä. Kuin tuuli. Mutta tuuleen ei satu.
Edward ei tainnut puhua minulle. Ainakin kysymykseen vastasi minun sijastani Carlislen ääni. ”Pakko minun on.” Jos olisin pystynyt, niin olisin pitänyt hänen ääntään varmaan omituisena. En minä muistanut sitä tuollaisena. Noin sameana ja väsyneenä. Noin toivottomana. Muistinko minä sitä ollenkaan? Ehkä en. Carlisle puhui hiljaa. ”Kuinka hän voi?” Äänessä ei ollut toivoa. Kylmää virallisuutta hieman, muttei toivoa. Toivo oli kadonnut kauan sitten.
Edwardin ääni oli ihan yhtä asiallinen. Olin tottunut siihen. ”Hän on normaali.”
Carlisle nyökkäsi jossain yläpuolellani. Ja me liikuimme taas.
Metsässä oli puita. Ihan liikaa. En ehtinyt laskea niitä, Carlisle liikkui liian nopeasti. Puissa oli lehtiä. Niidenkään laskemiseen ei riittänyt aika. Aika hyppi.
Kasvoni olivat märät. Satoi, satoi kaatamalla. Nyt oli syksy. Ihan äsken oli vielä ollut kevät. Maailma liikkui.
Carlisle pysähtyi. Minä tunsin, että minua laskettiin maahan. Jalkani pettivät ja vajosin märille sammalille. Märät hiukset nostettiin kasvoiltani. ”Odota siinä, odotathan?”
Minä en nyökännyt, en edes ajatellut vastaavani. Enkä aikonut liikkua.
En avannut silmiäni. Vesipisarat iskivät minuun ja se sattui. Kipu tuntui aina, vaikka mikään muu ei tuntunutkaan. Kipu oli aina jäljellä, jopa tyhjyydessä. Siitä ei päässyt eroon. En voinut paeta minnekään.
Äkkiä haistoin veren. Se sai pääni ponnahtamaan hetkeksi ylös sammalista, muttei muuta. Jano kuristi kurkkuani ja poltti suutani, mutta minä en kyennyt liikkumaan. Haistoin vain veren. Carlisle oli siinä. Hän nosti minut ja ohjasi varovasti koskemaan johonkin lämpimään. Ja vihdoin minä liikuin. Hampaani painautuivat hirven pehmeää kaulaa vasten. Silmäni rävähtivät auki. Veri virtasin huulteni lävitse suuhuni. Minä olin tappaja. Mutta mitä väliä sillä oli? Vampyyrit olivat tappajia. Hänkin oli tappanut minut. Omalla tavallaan, mutta tappanut kuitenkin. Sammuttanut minut kuin liekin, vain katoamalla elämästäni. Vain poistumalla. Oliko se tosiaan niin helppoa? Saattoiko toisen tosiaan tuhota vain lähtemällä?
Veri antoi minulle energiaa, mutta en voinut käyttää sitä mihinkään. Liekki oli sammutettu, sitä ei enää ollut. En voinut liikkua.
Ja minä halusin liikkua. Halusin nousta ylös. Juosta pois. Täällä ei ollut kuin Carlisle. Voisin tehdä sen. Halusin tehdä sen. Mutten kyennyt liikkumaan.
Carlisle tarttui minuun. Kieräytti minut lempeästi pois hirven päältä. Hän kysyi jotain, mutten kuullut sanoja. Enkä vastannut.
Se oli ehkä sama päivä, ehkä eri vuosikin, kun minä taas makasin huoneeni lattialla. Nyt ei kuulunut mitään. Ei mitään, paitsi sateen ropina katolle. Ei soitto tai askelia. Ei puhetta. Halusin pois.
Valinnat täytyi tehdä itse. Täytyi olla tahtoa. Täytyi nousta silloinkin kun ei ollut voimia. Täytyi toimia, muuten jäi ikuisiksi ajoiksi paikalleen sammaloitumaan. Minä olin jo jäänyt paikoilleni liian pitkäksi aikaa. Olin jo tottunut olemaan liikkumatta.
Niin ei saisi olla. Minun pitäisi nousta. Juosta pois. Etsiä se kuolema, jota olin jo kauan ikävöinyt. Minun pitäisi pystyä siihen. Ja pystyisinkin.
Minä pakotin itseni siihen. Työnsin käteni alleni, vedin itseni pystyyn. Vapina jatkui, tärisin kauttaaltani. Mutta minä seisoin. Ojensin käteni tarttumaan ovenkahvaan. Ja juoksin.
Metsä oli vihreä. Yritin laskea puita, mutta tajusin, ettei siihen ollut aikaa. Niinpä minä juoksin. Puissa oli lehtiäkin, loputon määrä. Ja minä liikuin eteenpäin kovaa vauhtia. Kovempaa kuin olisin jaksanut, kovempaa kun olisin pystynyt.
He lähtisivät minun perääni, sen kyllä tajusin. He eivät antaisi minun päättää. Minun ei annettu ikinä päättää.
En tiennyt oliko tämä todellista, en edes tiennyt olinko kuollut vai elossa. Mutta tämä oli painajainen ja minun oli pakko päättää se. Hinnalla millä hyvänsä. Minä en voinut elää näin.
Satoi kovaa. Pisaroita kasvoillani. Niitä tuli koko ajan ja niitä tuli paljon. 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 83, ei, 82. Niitä oli 82 eikä yhtään enempää. Ainakin nyt. Mutta sade ei ollut lakannut. 83, 84, 85. Minä juoksin.
Äkkiä jalkani pysähtyivät. En tiennyt missä olin. Tämä paikka oli vieras, tämä paikka oli kaukana. Täällä oli joku. Se joku ei ollut Carlisle tai Esme. Ei Edward, Rosalie, Emmett, ei kukaan Tanyan perheestä. Täällä oli joku. Ja silti minä olin yksin. Ketään ei näkynyt.
Metsästä astui joku. Kolme henkilöä. He eivät olleet ihmisiä. He olivat vampyyrejä. Tappajia kuten minäkin. Otin horjuen tukea puusta. Minä en tuntenut noita. Ja olin yksin.
Joukossa oli kaksi naista ja yksi mies. He lähestyivät. Mies kulki etummaisena ja vaikutti selvästi suojelevan takana olevia. Minä siristin silmiäni tarkentaakseni näköaistiani. En erottanut heitä kunnolla. Välissämme oli sateen ja tuulen muodostama verho, silmäni vuosivat ja peräännyin epäröiden pari askelta. Ehkä he tappaisivat minut. Se olisi hyvä. Mutta minä en halunnut tulla satutetuksi. Maailmassani oli jo tarpeeksi kipua. Tappaisivat nopeasti. Sitä minä toivoin.
Etummainen henkilö, se mies, tuijotti minua epäluuloisesti, melkein vihamielisesti. Hän asteli lähemmäs koko ajan varautuneesti kyyryssä. ”Iltapäivää”, hän toivotti tasaisella äänellä. Korostus oli outo, ehkä irlantilainen.
Minä en vastannut. Tuijotin kolmikkoa vain typertyneenä. Toinen naisista oli uteliaan näköinen, toinen ystävällisen. Uteliaalla oli kirkuvan punaiset hiukset. Ne loistivat metsässä kuin aurinko. Miehen suusta purkautui varoittava murina ja hän astui eteenpäin.
”Liam!” Toinen miehen takana hiippailevista naisista kutsui ja tuli miehen vierelle. ”Liam! Hänestä ei ole vaaraa.”
Mies, Liam uskoi naisen sanat yllättävän nopeasti ja rentoutui hieman. Minä huojahdin. Tasapainoni ei ollut kovin hyvä. Tämä oli outoa. Minä olin vampyyri. Minun olisi kuulunut olla täydellinen. Kipu oli vienyt voimani.
”Oletko varma, Siobhan?” mies kysyi otsa yhä kurtussa. ”Tyttö ei vaikuta ihan täysjärkiseltä.”
Tyttö? Puhuiko hän minusta? Ehkä minä en ollut ihan täysjärkinen. Mutta taivas oli hämärä ja minulla oli vielä pitkä matka. Ellei...
”Tappakaa minut.” Sanat tulivat ulos pelkkänä korinana. En saanut niistä itsekään selvää. Ne olivat liian hiljaiset, liian käheät. Ääntäni ei ollut käytetty vuosiin.
Äskeinen nainen, Siobhan, hän tuli lähemmäs. ”Anteeksi. Voitko toistaa?” Hän kysyi ystävällisesti. Ääni oli lempeä ja petollisen pehmeä. Minä koitin silti vielä.
”Tappaa... minut...” sain koristua.
Siobhan kurtisti kulmiaan. ”Kuka? Onko joku tehnyt sinulle pahaa.”
Kyllä. Hän oli tehnyt pahaa lähtiessään. Hän oli murhannut minut. ”Tappoi...” minä änkytin. Hän oli tappanut minussa kaiken. Olin kuollut. Paitsi että ruumis vaelsi yhä täällä jossain. Siitä olisi päästävä eroon.
”Kuka on tapettu”, Siobhan yritti.
”Kaikki.” Niin kaikki. Ihan kaikki, jota varten olin elänyt. Kaikki oli poissa.
Vieraat vaihtoivat hämmentyneitä katseita keskenään. ”Kuules, sinä, kuka ikinä oletkaan”, Liam sanoi äreästi. ”Voitko koittaa puhua selvästi. Onko täällä joku, joka tappaa kaikki lähelle tulevat?”
Minä tuijotin häntä. Eihän hän täällä enää ollut. Hän oli lähtenyt. Vienyt elämän mukanaan sinne jonnekin valtameren toiselle puolelle. Jättänyt minut tänne kitumaan.
”Onko se joku toinen vampyyri?” toinen nainen kysyi. Se, jolla oli punaiset hiukset. ”Se tappaja.”
Kyllä hän oli vampyyri. Minä nyökkäsin.
Kolmikko alkoi keskustella kiivaasti. ”Häivytään täältä”, mies sanoi. ”Heti. En tajunnut, että Amerikassa olisi näin vaarallista.”
”Mutta, Liam—”
”Ei Maggie, minä en aseta sinua ja Siobhania vaaraan. ”Me lähdemme.”
”Entä hän”, Siobhan kysyi viitaten minuun. ”Ei häntä voi jättää tänne, näetkö missä kunnossa tyttö on. Ja kuka ikinä täällä vampyyrejä tappaakaan, niin ne löytävät hänet varmasti.” Siobhan kääntyi minun puoleeni. ”Tulisitko sinä meidän mukaamme? Veisimme sinut turvaan?”
Turvaan? Kuolleena olisin turvassa tältä kivulta. Halusin vain vajota tyhjyyteen. ”Pakoon ei pääse”, minä kuiskasin käheällä äänellä. En päässyt pois, Carlisle ja Edward ja Emmett tulisivat perääni. He eivät antaneet minun kuolla. ”He ovat jo lähellä. He ovat jo tulossa.”
Liam kirosi hiljaa. ”Hän voi olla väärässä. Me voimme vielä häipyä. Tulkaa.”
”Liam, hän ei ole väärässä”, Maggie sanoi. ”Hän puhuu totta, näen sen. Tappajat ovat jo tulossa.”
Liam käännähti ripeästi kasvokkain minun kanssani. ”Kuinka monta?” hän tiukkasi.
En ymmärtänyt kysymystä. Tuijotin vain eteeni ilmeettömänä.
”Kuinka monta heitä on?” hän kovisteli uudestaan.
Minä hätkähdin. Kuinka monta? Monta. Ketä? Laskea minä ainakin osasin. Emmett, Edward, Rosalie, Esme ja Carlisle. 1, 2, 3, 4, ja 5. ”Heitä on viisi.”
”Viisi!” Liam käännähti Maggien ja Siobhanin puoleen. ”Te pysytte sitten taka-alalle. Annatte minun hoitaa ne.”
Hoitaa ne? Tappaa ne? Tappaa minun perheeni. Aikoivatko he tappaa minun perheeni? Tuijotin sadetta samein silmin. Minunhan tässä oli pitänyt kuolla. Taasko minä epäonnistuin? Silti pidin suuni kiinni. Kuolleena kukaan ei pääsisi perääni. Olisin vapaa kuolemaan. Pääsisin vapaaksi.
”Entä hän?” Siobhan kysyi toistamiseen minua katsoen. ”Emme me voi pakottaa häntä uuteen taisteluun.”
”Tehköön mitä lystää”, Liam sanoi. ”Tyttö on oikeassa. Joku on tulossa.”
Minä sävähdin. He saisivat minut kiinni. Joutuisin taas vangiksi oman huoneeni seinien sisään kykenemättömänä liikkumaan.
Nousin vapisten taas suoraksi. Juoksin. Juoksin. Juoksin.
Jalkani viilettivät kukkulan rinnettä ylös, sitten alas. Pelto. Metsä. Täällä oli tie. Se oli tyhjä. En pysähtynyt, en välittänyt, vaikka joku olisikin nähnyt minut. Tosin minua ei voinut nähdä. Olin liian nopea. Olin näkymätön. Minua ei ollut.
Sade piiskasi vasten kasvojani. Olin märkä, vaatteet liimaantuivat kalpeaa ihoani vasten. Edessäni oli joki, jonka yli uin vauhtia hidastamatta. Annoin virran kuljettaa minua hetken matkaa. Jälkiäni ei ikinä löytyisi. Sade huuhtoisi ne pois kuin hiekan, joka oli valunut reitille. Minä katoaisin kartalta. Olisin kuollut. Minä halusin olla kuollut.
Saavuin taas veden äärelle, mutta nyt alue oli laajempi. Se oli järvi, syvä, varmaan melkein pohjaton. Käsivarteni halkoivat vettä. Olin nopea. Minä uin. Jälkiäni ei ikinä voisi haistaa. Vedessä ei ollut samanlaista hajuvanaa kuin maassa.
Ja sitten, päiviä ja tunteja myöhemmin lyyhistyin metsään, keskelle ei mitään. Suuret puut huojuivat yläpuolellani ja minä käperryin kasaan syksyn ruskeiden lehtien keskelle. Tärinä ei lakannut, lihakseni palautuivat samaan liikkumattomaan tilaan, jossa ne olivat jo ikuisuuden olleet. Minä en ollut turvassa. Minun olisi pitänyt jatkaa. Mutten enää pystynyt. Olin saavuttanut vapauden. Vielä en ollut saavuttanut kuolemaa.
Ja siihen metsään, korkeiden havupuiden keskellä olevaan maahan, siihen kohtaan missä taivas oli aina synkkä, missä sateet olivat kylmemmät ja yöt mustemmat, siihen minä jäin.
A/N: kiltit kommentoikaa:) kommentoittehan?