Onhan sitä tullut luettua vaikka mistä fandomeista, mutta oma suosikkini on HP:n (ja j-rock RPF:n) lisäksi
South Park. Se fandom mahdollistaa melkeinpä minkä vaan ihan ilman AU:takin. Vaikka hahmot yleensä vanhennetaan, eihän sitä muuten oikein voi mitään slashia kirjoittaa...
South Park on nimittäin fandomina oikea slash-paratiisi, vaikkei niin ehkä heti ajattelisi. Rakastan sitä sarjaa muutenkin erittäin paljon, vaikkei se automaattisesti takaa sitä, että innostuisin kyseisen fandomin ficeistä. En esimerkiksi välitä lainkaan Digimon-ficeistä, vaikka olen ollut päiväkoti-ikäisestä asti suunnaton Digimon-fani
(olisinpa valittu lapsi).
South Parkista on jotenkin helppo kirjoittaa. Hahmokaarti on laaja, ja halutessaan voi myös kirjoittaa ficejä sarjan aikuisista, vaikka lapset ovatkin isoimmassa osassa. Ja vaikka päähenkilöt ovat lapsia, heidät voi ilman vanhentamistakin laittaa tekemään melkein mitä tahansa ilman, että se on canonin vastaista. (Miettikää vaikka, ne on mm. lähtenyt Somaliaan merirosvoiksi, lähettäneet miekkavalaan kuuhun ja taistelleet rapukansaa vastaan). Ne on samaan aikaa lapsia ja aikuisia.
Sen sarjan monipuolisuus suorastaan kaataa inspiraatiota mun päälle
Ja se j-rock-aiheinen RPF on ihan oma lukunsa. Fanitukseni kohdistuu ensisijaisesti bändeihin, joten niistä on enemmän kuin mieluista kirjoittaa. Lempificibändini on aina ollut
ayabie, myös silloin kun en heidän musiikistaan pahemmin välittänyt. Jäsenet vain olivat (ja ovat) niin suloisia, sympaattisia ja jotenkin monipuolisia. Kaikki niin erilaisia keskenään.
(Ja palvon ja rakastan Yumehitoa, mikä varmaan on oudolla tavalla heijastunut mun ayabie-ficeihin). Kirjoitan ayabiesta yhä, vaikka bändiä ei käytännössä enää ole (ja Aoi on ainoa jäsen) ja kaikki hommaavat omiaan.
Myös lempibändistäni
Mix Speaker's,Inc.stä on mukava kirjoittaa, vaikka huomattavan paljon vaikeampi kuin ayabiesta
Yleensä kun saan fici-idean, se saa siinä samalla automaattisesti fandomin, joka on lähes aina ollut mulla ayabie. Miksut harvemmin. Ehkä bändin erikoinen visuaalinen puoli vaikeuttaa ideoiden syntymistä. Kun on tottunut näkemään bändin monipuolisissa ja näyttävissä esiintymisasuissa (
klik,
klik ja
klik), he ovat sitä mielikuvissa silloinkin, kun se ei ficeihin oikein sovi. Kyllähän heistä on kuvia kuta kuinkin tavallisina (
klik), mutta... "tavallisen elämän AU:hun" (jos ymmärrätte, mitä ajan takaa) heitä on vaikea sijoittaa. Ayabie on helpompi (ja jotenkin luonnollisempi, automaattisempi) vaihtoehto.