Kirjoittaja Aihe: Elämä on liian lyhyt puolityhjiin ketsuppipulloihin | K-11 | Toni/Valtteri | raapalejatkis 9/? 23.4.  (Luettu 70 kertaa)

Skorpioni

• Ava&banner by Ingrid
Nimi: Elämä on liian lyhyt puolityhjiin ketsuppipulloihin
Ikäraja: K-11
Summary: Vastikään eronnut Toni vaihtaa duunipaikkaa ja kohtaa vähäeleisen Valtterin, joka sotkee kaikki ajatukset. Ja elämä on jo valmiiksi vähän solmussa.

Apua, en ole kirjoittanut mitään ihan tosi pitkään aikaan, saatika sitten julkaissut mitään! Tämä idea kuitenkin purki kirjoitusblokin, joten ainoa haaste on löytää aikaa. Siispä päätin lähestyä tätä tarinaa raapalemuodossa. En osaa vielä arvioida, kuinka pitkä tästä tulee, mutta raapaleita on varmaankin luvassa joitain kymmeniä.
Otsikko on lainattu Olavi Uusivirran kappaleesta Älä päästä mua menemään, koska tarinoiden nimeäminen on edelleen mielestäni tuskallisen vaikeaa.
Kiva, jos luet, ja arvostan suuresti kaikenlaisia kommentteja! <3

Elämä on liian lyhyt puolityhjiin ketsuppipulloihin

1.   (250 sanaa)

Pukuhuoneen loisteputkivalo rämisi ja särisi. Toni katseli sekalaisia kaappeja, joista osa oli lukossa, osa ei, joidenkin ovissa oli liimattuna tarroja, post-it-lappuja, valokuvia.
”Ota sieltä joku tyhjä vaan”, huikkasi oven raosta Tuula, osastonhoitaja, joka oli jäänyt häveliäästi ulkopuolelle. Toni löysi nurkasta vapaan kaapin – ihan kuin naisvaltaisella alalla olisi pulaa miesten pukukopeista? – ja vaihtoi ylleen tummansiniset työvaatteet. Ovi kolahti, Toni luuli Tuulan tulleen tarkistamaan, miten hänellä sujui, mutta sisään paukkasikin vaaleatukkainen nuori mies. Mies ei vilkaissutkaan häntä, vaan rymisti hirveällä vauhdilla kaapille, vaihtoi vaatteet salamannopeasti ja oli jo ulkona ennen kuin Toni ehti edes sanoa moi. Toni huokaisi ja pudisteli mielestään kaipauksen takaisin pelastuslaitoksen hommiin sulkiessaan oven.
Tuula kierrätti häntä tutustumassa taloon, esitteli paikat ja ihmiset. Kahvia piti tuoda paketti kuukaudessa, omat maidot. Jokaisessa huoneessa häntä tervehtivät uudet kasvot ja Toni ajatteli, ettei ikinä oppisi kaikkien nimiä. Ensimmäinen viikko oli tarkoitus perehtyä aina jonkun muun seurana, ja sijoituksia olikin laitettu vähän joka puolelle: päivystykseen, toimenpidehuoneeseen, puhelimeen, lisäksi seuraamaan diabeteshoitajan ja astmahoitajan hommia, molemmista oltiin kuulemma eläköitymässä ja uutta verta tarvittaisiin tilalle. Toni ei sanonut, että hänen tavoitteenaan ei tosiaan ollut astmahoitajan ura. Hän ajatteli Edviniä ja Ebbaa ja pudisteli taas mielestään kaipuun ambulanssiin. Terveyskeskuksessa työ voisi varmasti olla ihan mielekästä, hän ajatteli, tai ainakin siihen pitäisi nyt opetella suhtautumaan niin.
”Millaset lääkärit täällä on?”, hän kysyi ohimennen Tuulalta.
”Oma väki on tosi sitoutunutta, kokeneita yleislääkäreitä. Sittenhän meillä on paljon näitä pakollisen 9 kuukauden pätkän tekijöitä ja siellä sitten vaihtuvuus ja vaihtelukin on suurta. Tällä hetkellä musta ihan mukavaa porukkaa kaikki”, Tuula vastasi.

2.   (250 sanaa)

Töiden jälkeen kotona odotti kaaos. Viikonlopun muuton jäljiltä oli vielä paljon purkamattomia laatikoita, eikä untakaan ollut liikaa kertynyt. Päiväunille ei kuitenkaan ollut aikaa, kun Toni alkoi heti kotiin päästyään maalata toisen makuuhuoneen seiniä. Edvinin lempiväri oli vihreä, Ebban laventeli, ja ne valikoituivat huoneen isojen seinien väreiksi. Nea oli tulossa viideltä, mutta ovikello soi jo varttia vaille, ja maalia sormistaan tärpätillä puhdistellen Toni käveli avaamaan. Nea seisoi oviaukossa yksin.

”Löysitkö hyvin?”, Toni kysyi ystävällisesti ja päästi naisen sisään. Nea hymähti.
”On mulla maps”, hän sanoi ja riisui kengät jalastaan.
”Maali haisee”, nainen tokaisi. Toni vastusti halua pyöräyttää silmiään.
”Joo, sain just valmiiks. On tässä vielä tekemistä, mutta kyllä tää  sunnuntaina on valmis”, hän vastasi ja tavoitteli rentoutta ääneensä. Nea katsoi häntä alistuvasti ja katseli sitten ympärilleen. Kolmio oli valoisa ja kompakti. Pientä pintaremonttia se oli vaatinut, tuoretta maalipintaa ja ehkä jossain kohtaa muutakin, mutta Toni oli onneksi kätevä käsistään ja vuokraemännälle sopi hänen remontointinsa oikein hyvin. Nea kuitenkin nyrpisti nenäänsä.
”Aika pienihän tää on. Luuletko tosissaan, että Eet nukkuu teineinä samassa huoneessa?”
Toni painoi etusormen kynnen peukalonsa kynsinauhaan.
”Siihen nyt on aika kauan aikaa. Kuten hyvin tiiät, meiän yhteinen on edelleen myymättä ja ei mulla ole varaa tältä alueelta tämän isompaan yksin”, hän sanoi pakotetun rauhallisesti.
”Niin”, Nea sanoi ynseästi. Sitten nainen veti hieman pakotetun hymyn kasvoilleen.
”No, kai sä tästä ihan hyvän saat. Mä tuon Eet viideltä sunnuntaina”, tämä sanoi ja lähti sitten kohti eteistä. Toni nyökkäsi ja painoi päänsä ulko-ovea vasten Nean mentyä ja halusi hakata ovea kuin nyrkkeilysäkkiä.

3.   (350 sanaa)

Toisen perehdytyspäivän Toni vietti toimenpidehuoneessa Jennin kanssa. Tämä oli mukava, samanikäinen ja puhelias ja kertoikin työskennelleensä aiemmin päivystyksessä, mutta vaihtaneensa lasten myötä arkityön perässä terveyskeskukseen.
”Olihan siellä parempi liksa, kun tuli vuorolisät, mutta ei mun arki eron jälkeen pyöris mitenkään vuorotöissä”, Jenni selitti samalla, kun Toni kirjautui koneelle.
”Sä olit aikasemmin ambulanssissa vai?”, nainen jatkoi jutteluaan. Toni kääntyi ympäri tuolilla ja katsoi lempeän näköistä Jenniä.
”Joo, mä oon hoitotason ensihoitaja. Tykkäsin niistä hommista kyllä, mutta en mäkään voi tehdä vuorotyötä niinä viikkoina, kun mulla on lapset. Meillä oli viel 12-tuntiset vuorot, ei mitään jakoa”, hän sanoi.
”Minkä ikäset lapset sulla on?”, Jenni kysyi ja naputteli samalla Tonin tunnuksilla auki päivän toimenpidelistan.
”Edvin on neljä ja Ebba kaks.”
”Mulla on 5- ja 3-vuotiaat. Voidaan mennä puistotreffeille joskus”, Jenni sanoi hymyillen. Toni hymyili takaisin. Valtaosa lapsellisista kavereista oli alkujaan Nean kavereita, ja ilmeisesti ystävät sai erossa pitää.
”Jaha, ekana on luomen poisto ja sitten tulee kiilaekskisio. Valtteri näköjään tekee molemmat. Sit on tollasia luomennäyttöaikoja ennen lounasta. Niissä välillä napataan joku nopea koepala. Me laitetaan kaikki valmiiksi, avustetaan lääkäriä ja paketoidaan lopputulos”, Jenni sanoi. Ovi aukesi ja sisään astui se sama, komea nuori mies, jonka Toni oli nähnyt pukuhuoneessa. Mies nyökkäsi Jennille tervehdykseksi ja ripusti valkoisen takkinsa naulakkoon.
”Sä oot uus”, mies tokaisi vilkaistuaan Tonia vaivautumatta ilmeisesti esittäytymään, kättään tämä ei ainakaan ojentanut. Toni tiesi sellaiset lääkärit; nuoret, vastavalmistuneet, jotka kuvittelivat olevansa jotakin, parempia kuin muut, eivätkä kuunnelleet, mitä alempiarvoiset hoitajat sanoivat, vaikka hoitajalla olisi ollut vuosikymmenien työkokemus.
”Toni alotti eilen ja on tänään mun kaverina”, Jenni sanoi reippaasti, ”selittelen tässä paljon hänelle niin saatat säkin oppia samalla vähän uutta”, nainen jatkoi ilkikurisesti hymyillen. Mies hymähti.
”Voi olla turha toivo”, hän sanoi ja avasi lupaa kysymättä potilaan paperit Tonin koneella.
”Ota kympin puukko ja nelosen lanka”, mies sanoi kohottamatta katsettaan koneesta. Tonia alkoi ärsyttää. Vitun kakara, eikö sille ole kukaan opettanut käytöstapoja.
”Mä olen Toni”, hän sanoi kuuluvalla äänellä. Mies kohotti katseensa ja vilkaisi hämmentyneenä Tonin ojennettua kättä.
”Valtteri”, mies sanoi ja puristi nopeasti. Tonin yllätykseksi puristus oli lämmin, napakka, oikeastaan miellyttävä. Hämmennys karisi nopeasti Valtterin teräksenharmaista silmistä, kun Jenni kutsui potilaan sisään.

4.   (200 sanaa)

Valtteri oli lievästi ylimielisen oloisesta asenteestaan huolimatta Tonin yllätykseksi taitava. Miehen kädet tekivät tarkkaa työtä, katse oli keskittynyt ja kulmakarvojen väliin nousi pieni ryppy. Kasvot olivat raamikkaat, oikeastaan kauniit, ja vaalea, lyhyt tukka oli laitettu siististi. Sileässä poskessa oli pieni arpi, samoin keskellä vasenta kulmakarvaa. Toni käänsi päänsä pois ja oli kuuntelevinaan tarkasti, kuinka Jenni selitti, millainen sidosvalikoima heillä oli.
Valtteri oli tehokas eikä enempiä rupatellut, vaikka Jenni yrittikin välillä heittää kevyttä läppää. Vaikka Toni yritti tehdä kaikkea muuta, veti Valtteri hänen katsettaan puoleensa kuin magneetti. Hän seurasi, kuinka Valtteri riisui steriilit hanskat käsistään ja viskasi ne steriilille pöydälle (josta Jenni ne auliisti siivosi, tietenkin). Kädet olivat täynnä uurteita ja painaumia, ja jokin Valtterin käsissä viehätti häntä. Ne olivat siistit, puhtaat, mutta kuitenkin, miehen kädet. Kämmenselän verisuonet pullottivat, käsi näytti vahvalta. Itse asiassa koko mies näytti samalta, siistiltä, huolitellulta, vahvalta. Toni kuunteli, kun Valtteri saneli monotonisella äänellä poistamastaan luomesta käyntitekstin nostamatta katsettaan kertaakaan näytöstä. Potilaalle mies sentään nyökkäsi tämän poistuessa, kun Jenni oli ensin selostanut seikkaperäiset haavanhoito-ohjeet. Valtterin katse osui Toniin, ja harmaissa silmissä välähti jotain, mikä sai Tonin niskan ihon kihelmöimään, mutta sekunnin sadasosan mentyä Valtteri käänsi taas katseensa ruutuun.
Roihulahti, kerää ittes, Toni komensi itseään mielessään. Hiton Valtteri.

5.   (300 sanaa)

Sunnuntaiaamuna kuudelta Toni makasi sängyssä kuunnellen vieressään tuhisevien lasten hengitystä. Viikot olivat menneet kuin sumussa, uusi työpaikka vei hirveästi energiaa, kun kaikki oli vielä uutta, ja sen päälle kodin laittaminen ja viimeisen viikon myös yh-isäily tuntuivat vieneen kaikki mehut. Ebba reagoi herkästi muutoksiin univaikeuksilla, ja tyttö oli heräillyt pari kertaa yössä koko viikon. Lopulta Toni oli luovuttanut omaan huoneeseen nukuttamisen suhteen ja kantanut molemmat lapset omaan sänkyynsä, jossa molemmat nyt nukkuivat rauhallisesti. Toni oli unohtanut sulkea pimennysverhon ja herännyt nousevaan aurinkoon.

Tuntui haikealta. Ei siitä ollut kovin kauaa, kun he loikoivat viikonloppuaamuisin koko perhe yhdessä. Vaikka todellisuudessa hän ja Nea olivat olleet lähinnä kämppiksiä jo pitkään, oikeastaan jo ennen Ebbaa. Lopulta Nea oli päättänyt, että se sai riittää. Yhteinen rivitaloasunto oli laitettu myyntiin, mutta Nea asuisi vielä siellä lasten kanssa, kunnes kaupat olisi tehty. Toni oli vuokrannut kolmion läheltä lasten päiväkotia. Tonia harmitti enemmän lasten perheen hajoaminen kuin niinkään ero Neasta. Ja toki se, että Neasta oli eron jälkeen kuoriutunut esiin todella rasittavia piirteitä, jotka koettelivat hermoja. Tämä oli hyvin pitkin hampain suostunut yhteishuoltajuuteen, ja tuntui nyt kyttäävän kaikkia Tonin liikkeitä kuin saadakseen niistä jotain pontta vaatia lasten huoltajuutta kokonaan itselleen. Se tuntui käsittämättömältä, mutta Toni oli päättänyt olla korostetun rauhallinen ja olla antamatta Nealle mitään valittamisen aihetta, koska tiesi äitien olevan vahvoilla huoltajuuskiistoissa.

Ebba alkoi liikkua levottomasti hänen vieressään ja avasi lopulta silmänsä.
”Huomenta”, Toni kuiskasi. Ebba haukotteli ja kömpi sitten kainaloon. Toni silitti tytön paksua, vaaleaa tukkaa. Lapset olivat perineet isänsä pähkinänruskeat silmät ja äitinsä vaaleat kiharat.
”Keksitäänkö jotain kivaa tänään?”, hän kysyi. Ebba nyökytteli. Edvinkin alkoi heräillä ja katseli hetken tarkkaavaisena siskoaan ja isäänsä.
”Mitäs Edvin haluat tehdä tänään?”, Toni kysyi.
”Uimaan!”, Edvin ilmoitti.
”Selvä”, Toni vastasi.
”Tuleeko äiti?”, Edvin kysyi. Toni näki odotuksen lapsen silmissä ja se tuntui pahalta.
”Ei, äiti on kotona. Näätte äidin illalla.”

6.   (250 sanaa)

Uiminen osoittautui huomattavasti hankalammaksi aktiviteetiksi, kuin Toni oli osannut odottaa. Uikkarit olivat tietysti Nean luona, mutta onneksi uudet sai ihan Prismasta – Toni pohti, että ne tuskin olisivat Nealle kelvanneet, mutta silläpä ei ollut enää väliä. Yksin kahden lapsen kanssa pukuhuoneessa ja altaissa selviäminen olikin toista laatua. Nean kanssa he olivat aina jakaantuneet – Edvin ja Toni miesten puolelle, Ebba ja Nea naisten. Toni sai kuin saikin lapset uima-asuihin ja suihkun kautta altaisiin ja onnistui pitämään myös täysin uimataidottoman Ebban hengissä. Uinnin jälkeen he istuivat hetken saunassa, jossa pienen tytön tuli nopeasti löylyä heittävien ukkojen keskellä liian kuuma ja pieni perhe siirtyi suihkutiloihin. Toni pesi Edvinin tukkaa ja Ebba leikki sillä välin käsisuihkun kanssa. Kunnes yhtäkkiä ei leikkinytkään. Kauhukseen Toni huomasi, että pieni pellavapää taapersi hurjaa vauhtia nakuna kohti altaita. Hän vilkaisi shampoo päässään vieressään seisovaa esikoistaan, ehti luoda jonkin ajatuksen sillekin, että oli saunan jäljiltä itse täysin alasti, mutta kun Ebban vauhtia ei pysäyttänyt kielto, kutsuhuuto tai edes edellisiltä auki jäänyt heiluriovi, ei Tonille jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin juosta perään.
”Edvin, et saa kuukauteen karkkia jos liikut siitä mihinkään”, hän henkäisi ja juoksi liukkaalla lattialla kovaa vauhtia kohti allastilaa viipottavan tytön perään. Hän sai juuri tempaistua Ebban kädestä otteen ennen, kuin tyttö vilahti kokonaan ulos pukuhuoneesta, ja kiskaisi tytön luokseen. Ebba säikähti, kaatui ja alkoi heti itkeä. Toni poimi itkuisen tytön syliinsä ja alkoi kantaa tätä takaisin suihkuun, kun hän miltei törmäsi oviaukkoon astuneeseen mieheen. Ensivilkaisulla hän ei tunnistanut uimalakki päässä sporttisissa uimasortseissa seisojaa, mutta harmaista silmistä ei voinut erehtyä. Valtteri.

7.   (350 sanaa)

”Sori”, Toni mutisi, vaikkei ollut varma, tunnistiko arvoisa lääkäri häntä edes. Toisaalta, parempi kun ei olisi tunnistanut, sillä hän tajusi seisovansa alasti oviaukossa huutava lapsi sylissään. Aina sai hävetä.
Valtteri loi heihin lähinnä hämmentyneen katseen.
”Vikkelä karkulainen?”, hän kysyi.
”Mmhm”, Toni murahti heijaten edelleen itkevää Ebbaa.
”No, mikä nyt on, ei oo hätää. Isi on tässä”, hän supatti. Ebba huusi suoraa huutoa ja roikotti toista kättään kummallisesti. Valtteri katsoi heitä yhtäkkiä kiinnostuneena.
”Sil on radiuksen pään subluksaatio”, tämä sanoi katseltuaan hetken Ebban kättä, ”mä näin miten sä otit sen kiinni. Tolleen ne tulee.”
Toni tuijotti Valtteria. No niin tietysti. Kyynärpäävamma ja päivystykseen päätyminenhän oli juuri sitä, mitä hän kaipasi.
”Mä voin laittaa sen paikalleen”, Valtteri tarjoutui yllättäen.
”Joo. Tota, mul on tuolla myös toinen lapsi. Ja uimahousut”, Toni mutisi. Valtteri loi häneen hieman liian pitkän katseen.
”Anna tää mulle”, mies sanoi sitten ja nosti varmoin ottein edelleen itkuisen Ebban syliinsä. Tyttö hämmentyi niin, että lopetti itkemisen. Toni ei ehtinyt edes ajatella, miten kummallisia käänteitä uintireissu oli saanut, vaan kiiruhti kiltisti suihkussa uimaleluillaan leikkivän Edivinin luokse. Hän kiepautti pyyhkeen vyötäisilleen ja kääri Edvinin huppupyyhkeeseensä. Valtteri ja Ebba olivat seuranneet heidän luokseen. Toni otti enää surkeasti nyyhkivän tyttönsä takaisin syliinsä ja istui suihkutuolille. Valtteri kyykistyi heidän eteensä ja mittaili harmaiden silmiensä katseella Ebban käsivartta tarkasti.
”Mikäs sun nimi on?”, hän kysyi.
”Ebba”, Toni vastasi.
”Ebba kuule, mä otan nyt sun kädestä kiinni ja kohta ei enää satu”, Valtteri sanoi ja tarttui varmoin ottein Ebbaa kädestä ja kyynärpäästä ja teki jonkinlaisen käännön, jonka jälkeen Ebban nyyhkytys loppui ja tyttö nosti kätensä normaalisti ilmaan. Toni huokaisi helpotuksesta.
”Kiitos hei ihan hirveesti. En mä tiiä miten oisin tän karavaanin saanu johonkin päivystykseen”, hän sanoi ja alkoi kääriä myös Ebbaa pyyhkeeseen.
”Mä päivystin lapsilla kandiaikana”, Valtteri tokaisi vastaukseksi.
”Tarviiko tätä jotenkin kuvata? Tai varoa?”, Toni kysyi.
”Ei, lapsi alkaa käyttää sitä, kun se ei enää satu. Ei pitäis jäädä mitään”, Valtteri vastasi.
”Sano Ebba kiitos”, Toni sanoi laskiessaan hupulliseen pyyhkeeseen puetun lapsen jaloilleen.
”Kiitos”, Ebba kuiskasi Tonin jalkojen vierestä. Valtterin kasvoilla häivähti hymy, ennen kuin tämä poistui enempiä juttelematta pukuhuoneeseen. Toni katsoi hämmentyneenä perään. Hiton Valtteri.

8.   (150 sanaa)

Maanantaina Toni oli sijoitettu terveyskeskuksen päivystykseen. Vihdoin hommaa, joka tuntuisi edes hieman omalta, hän ajatteli. Työtä tehtiin pitkälti hoitaja-lääkäri-parina, ja Tonin fiilis laski, kun lääkärin koneen takana istui kukapa muu kuin Valtteri. Toni yritti karkottaa mielestään edellisen kohtaamisen ja erityisesti sen osan, jossa seisoi munasillaan toisen edessä. Valtteri nyökkäsi lyhyesti, kun hän tervehti miestä, muttei nostanut katsettaan konesta.
”Ooks sä ollu täs ennen? Me on katottu noi korvalapset niin, et hoitaja ottaa ne huoneeseen, haastattelee ja riisuttaa ja mä tuun tutkii ja teen tekstit ja sä saat hankkiutua niistä eroon”, Valtteri sanoi. Toni huokaisi.
”Ihan miten haluat”, hän tokaisi.
Päivä oli yllättävän rauhallinen. Valtteri yllätti taas olemalla lasten kanssa paljon luontevampi kuin aikuisten, ja yhteistyö sujui varsin liukuvasti. Toni pohti, oliko kuitenkin tuominnut miehen liian varhain, ehkä tämä ei vain tosissaan harrastanut enempää juttelua eikä ollut tarkoituksenmukaisen töykeä uudelle hoitajalle. Ja olihan Valtteri tosiaan pelastanut hänet edellisenä päivänä Ebban kanssa.

9.   (300 sanaa)

Kun Valtteri saneli viimeistä korvatulehduspotilasta, Toni vilkaisi puhelintaan.
”Soita mulle HETI”, luki Nean viestissä. Toni huokaisi.
”Oon duunis, mitä nyt”, hän vastasi. Nea soitti. Toni vilkaisi Valtteria, joka oli edelleen syventynyt näyttöönsä ja nosti puhelimen korvalleen.
”No mitä?”
”Mitä helvettiä sä olet tehnyt näiden kanssa eilen? Edvin selitti aamupalapöydässä, että isi veti Ebban käden pois paikoiltaan ja joku setä laittoi sen takasin?”, Nea sähisi.
Toni huokaisi taas.
”No se nyt kuulostaa vähän dramaattisemmalta kuin mitä se oli. Ebba karkas ja mä otin sen kädestä kiinni ja siinä se käsi vähän väänty, ja siellä sattu oleen yks mun duunikaveri joka hoiti sen kuntoon”, hän mutisi hiljaa, ettei Valtteri kuulisi.
”Siis miten niin vääntyi? Lapset on sulla yhden viikon ja heti on joku vamma!”, Nean ääni oli kohonnut ainakin oktaavin ylemmäs. Valtteri kohotti katseensa näytöstään.
”Niin siis yritin estää sitä juoksemasta alasti uima-altaaseen ja hukkumasta. Itseasiassa, se lääkäri, joka sen hoiti, on tossa mun vieressä, ehkä se voi selittää sulle?”, Toni sanoi ja katsoi kysyvästi Valtteria, ”voitko selittää mun exälle mitä tapahtu eilen?”
Valtteri loi häneen hieman alistuneen katseen ja ojensi sitten kätensä ja otti puhelimen.
Toni kuunteli, kun Valtteri selitti mitä oli tapahtunut ja miten vamma oli pikkulasten tyyppivamma eikä vaatinut minkäänlaista poikkeavaa voimankäyttöä vanhemmalta ja kuinka siitä ei jäisi mitään vaivaa. Sitten mies lähinnä hymähteli, kun puhelimesta kuului Nean kimeä ja nopea puhe, josta Toni ei saanut selvää.
”Joo, no mut mitään hätää ei oo ja Toni ei tehny mitään väärin. Meillä on kuule täällä nyt töitä ja potilaita ja meillä ei nyt Tonin kanssa oo enempää aikaa tähän. Moro”, Valtteri sanoi yhtäkkiä ja vain katkaisi puhelun. Toni katsoi tätä äimistyneenä.
”Otkas tost seuraavast ekg:n”, Valtteri sanoi sitten katsoen taas näyttöä. Toni nyökkäsi ja otti puhelimensa takaisin.
”Kiitos”, hän sanoi. Valtteri vilkaisi häntä, ja kasvoilla häivähti taas pieni, nopea hymy.
Just some things to say,
things that looked good yesterday