A/N: Kuinka Ginny suhtautuu siihen, että Draco Malfoy ilmaantuu heille yllättäen yöksi?

Ficci alkaa päästä liikkeelle ja mielellään ottaisin lukijoilta vastaan kommenttia, millaisia ajatuksia teiltä nousee. ❤
Luku 5: KotiHarry astui takasta olohuoneeseensa ja pyyhkäisi tuhkaa viittansa helmasta. Hän hengähti syvään ja kohotti katseensa. Kodikas olohuone kylpi pehmeässä kynttilänvalossa, takan lämpö loi seinille lepattavia varjoja ja ilmassa tuoksui jokin mausteinen ruoka. Voimatta viivyttää asiaa, hän huikkasi: ”Ginny!”
Hetken hiljaisuus, sitten kevyet askeleet keittiön suunnalta. Ginny ilmestyi ovelle, kulmat hienoisessa kurtussa, mutta hymy kohosi hänen huulilleen heti, kun hän näki Harryn.
”Hei”, hän tervehti ja astui lähemmäs antamaan suukon. ”Lapset ovat yläkerrassa, leikkivät jotain yhdessä. Yllättävää kyllä, kerrankin ilman huutoa.”
Harry nyökkäsi nopeasti. Hän ei halunnut hukata sekuntiakaan tietäessään Dracon (toivottavasti) seuraavan häntä millä hetkellä hyvänsä. Hän veti syvään henkeä. ”Minä pyysin Malfoyn meille yöksi.”
Ginny räpäytti silmiään. ”Anteeksi mitä?”
”Hän tarvitsee apua ja… minä selitän kaiken myöhemmin, lupaan sen. Mutta pyydän, että teet parhaasi, jotta hän tuntisi olonsa tervetulleeksi.”
Ginny risti kätensä rinnalleen, katse tiukkana. ”Harry, tämä on –”
”Täysin absurdia, tiedän.” Harry kohotti kättään, estääkseen häntä jatkamasta. ”Tiedän, ettei tämä ole helppoa. Tiedän, mitä hän on tehnyt, mitä me kaikki olemme kokeneet hänen vuokseen. Mutta nyt… hän on todella pahassa jamassa. En vain voinut antaa hänen jäädä kadulle, Ginny. En pysty siihen.”
Ginny tuijotti häntä kuin arvioiden, oliko hän menettänyt järkensä. Liekit takassa alkoivat kohota suuremmiksi merkkinä siitä, että joku oli tulossa hormiverkkoa käyttäen.
”Lapset?” Ginny kysyi matalasti.
”Jos siltä tuntuu, pidä heidät vähän etäällä”, Harry myönsi. ”Mutta katsotaan ensin. En usko, että hän on vaarallinen. Hän on vain… rikki.”
Ginny puri huultaan. Sitten hän päätti luottaa mieheensä. ”Selvä”, hän sanoi lopulta ja suoristi ryhtinsä. ”Yhdeksi yöksi.”
Harry nyökkäsi juuri, kun takka humisi kovempaa. Liekit leimahtivat ja Draco Malfoy astui niiden keskeltä esiin.
Hän pysähtyi heti takasta päästyään ja katseli varovaisen näköisenä ympärilleen. Pienen hetken jälkeen mies huokaisi ja hänen hartiansa laskivat, aivan kuin hän olisi todennut tulleensa sinne, minne oli aikonutkin. Että Harry ei ollut huijannut häntä.
Harry otti askeleen häntä kohti. ”Tervetuloa meille.”
Draco nyökkäsi sanattomana ja silmäili ympärilleen kuin ei olisi osannut päättää, minne katsoa. Lopulta hän siirsi katseensa Ginnyyn. Hän suoristi selkäänsä hieman, mutta se teki vain vähän hänen ulkonäölleen. Dracon vaatteet olivat kuluneet ja liian suuret, viitta roikkui hänen päällään rähjääntyneen näköisenä ja hänen kasvonsa ja hiuksensa näyttivät likaisilta.
”Hei Ginny”, hän tervehti tunnustelevasti. ”Kotinne näyttää mukavalta. Anteeksi, että ilmaannun teille etukäteen kysymättä. Toivottavasti voit... antaa minun jäädä yöksi.” Viimeiset sanat olivat enää pelkkä kuiskaus ja kuulostivat siltä, kuin Draco ei oikeasti voisi kuvitella sen olevan mahdollista.
Ginny nyökkäsi lyhyesti ja Harry näki, kuinka naisen leuka kiristyi hienovaraisesti.
”Voit jäädä täksi yöksi”, Ginny vastasi, vaikka hänen äänensä oli hieman väkinäinen. Hän huokaisi hiljaa ja kohotti kulmiaan. ”Haluaisitko ehkä käydä suihkussa ensimmäisenä?”
Draco kohotti päätään yllättyneenä, mutta nyökkäsi sitten hitaasti. ”Joo… Siis kyllä, kiitos.” Hän epäröi hetken, ennen kuin lisäsi hiljaa: ”Mutta minulla ei ole muita vaatteita.”
”Minä etsin sinulle jotain”, Harry lupasi nopeasti. ”Ginny, minä näytän Malfoylle kylpyhuoneen.” Sitten hän muodosti äänettömästi huulillaan sanan ’kiitos’.
Ginny nyökkäsi epäröiden, mutta kääntyi lopulta keittiötä kohti. ”Minä menen jatkamaan illallisen laittoa."
Harry viittasi Dracoa seuraamaan ja lähti johdattamaan tätä yläkertaan. Samalla hän mietti, mihin hän oli juuri perheensä sotkenut.
Yläkerrassa Harry astui makuuhuoneeseensa. Hän avasi vaatekaapin ja alkoi kaivella sen hyllyiltä puhtaita vaatteita. Hän nappasi ensimmäisenä käteensä pehmeän, harmaan villapaidan ja sen jälkeen siististi taitellut rennot housut ja yksinkertaisen valkoisen T-paidan. Sitten hän otti alusvaatteet ja sukat, kasasi vaatteet siististi käsivarrelleen ja ojensi ne Dracolle.
Draco otti ne vastaan epäröiden. Harry huomasi, miten tämän sormet puristuivat vaatekasan ympärille hieman liian tiukasti.
"Ne ovat varmaan vähän isoja, mutta ainakin ne ovat puhtaita”, Harry sanoi. Hän ei voinut olla tuntematta pientä epämukavuutta ajatellessaan, että hän antoi Dracolle omia vaatteitaan. He eivät olleet vaihtaneet montaakaan ystävällistä sanaa vuosina ennen Dracon tuomiota Azkabaniin. Mies oli ollut vihollinen. Toisaalta ajatus siitä, että Draco oli tullut siihen pisteeseen, että joutui ottamaan vastaan lahjoitettuja vaatteita, ja vielä Harry Potterilta, sai hänen vatsansa kivistämään.
Draco nyökkäsi lyhyesti sanomatta mitään ja Harry viittasi häntä seuraamaan kylpyhuoneeseen. Hän avasi oven ja astui sisään ensin. "Tässä on puhdas pyyhe”, Harry sanoi ja nosti kaapista pyyhkeen Dracon vaatekasan päälle. "Haluatko ajaa myös partasi?"
Draco rapsutti leukaansa ja nyökkäsi. "Joo."
Harry kyykistyi kylpyhuoneen laatikoston eteen ja alkoi etsiä kertakäyttöistä partahöylää. Hän penkoi hetken laatikoita ja huomasi, että ne olivat täynnä kaikenlaista tarpeetonta. Laatikostoon samalla tavalla unohdettuina kuin kertakäyttöiset partahöylät, joille Harrylla harvoin oli tarvetta. Lopulta hänen sormensa osuivat pakettiin, josta hän nappasi yhden höylän ja laski sen Dracon sylissä lepäävän kasan päälle.
Draco tuijotti höylää hetken ja puri huultaan. Sitten hän sanoi hiljaa: "En osaa käyttää tuollaista."
Harry kohotti kulmiaan. "Mitä?"
Draco käänsi katseensa pois, selvästi vaivaantuneena. "Olen aina ajanut partani taikuudella."
Harry nyökkäsi hitaasti. Hän hieraisi niskaansa ja mietti hetken. "Kuule, ota ensin kunnon suihku. Anna kuuman veden pehmentää partaasi ja kutsu minut sitten, niin näytän, miten höylä toimii."
Draco epäröi hetken, mutta nyökkäsi lopulta.
"Ja voit käydä vielä suihkussa sen jälkeen, niin saat irtokarvat pestyä pois."
"Selvä."
Harry siirtyi lähemmäs suihkua ja osoitti hyllyllä olevia pulloja. "Tuossa on saippua ja shampoo. Käytä vain mitä haluat. Suihkun saat päälle tästä –"
Draco kohotti kulmiaan kevyesti ja keskeytti Harryn kuivasti: "Tiedän kyllä, miten suihkussa käydään."
Harry hymähti, mutta vakavoitui sitten. "Älä lukitse ovea. Jos tarvitset jotain… tai jos –" hän epäröi hetkeksi ja nielaisi sanat, joita ei tiennyt, miten muotoilla. "Tarkoitan, että olet aika huonossa kunnossa. Minun täytyy päästä tänne nopeasti, jos...”
”Pyörryn suihkuun?”
Harry kohautti harteitaan. ”Esimerkiksi.”
Draco katsoi häntä pitkään, eikä Harry ollut varma, oliko hänen ilmeessään turhautumista vai jotain muuta, mutta lopulta hän vain nyökkäsi.
"Hyvä. Minä odotan oven ulkopuolella", Harry sanoi.
Hän astui ulos kylpyhuoneesta ja veti oven kiinni perässään. Hän jäi hetkeksi nojaamaan ovenkarmiin ja kuunteli, kun vesi alkoi lopulta virrata putkistossa. Se oli jollain tavalla huojentavaa – ajatus siitä, että Draco sai edes hetkeksi tuntea olonsa lämpimäksi ja puhtaaksi.
Hetken kuluttua Harry päätti käyttää odotusajan hyväkseen. Hän suuntasi makuuhuoneeseen, jossa lapset vielä leikkivät. Heti, kun hän astui sisään, hänen vanhin lapsensa, kuusivuotias James syöksyi halaamaan häntä.
"Isä!"
Harry nauroi ja nosti lapsen syliinsä samalla, kun kaksi nuorempaa kääntyivät katsomaan häntä innostuneina. "Mitä te oikein leikitte?"
Lapset alkoivat innoissaan selittää leikkiään ja Harry kuunteli hymyillen. Hän ehti olla lasten kanssa vain hetken, kun Ginny ilmestyi ovelle. Hän taputti Harrya olkapäähän ja nyökkäsi käytävän suuntaan. "Voimmeko puhua hetken?"
Harry laski lapsensa alas ja kehotti näitä jatkamaan leikkiään. Sittenhän hän seurasi Ginnyä käytävään. Harry ehti tuskin saada makuuhuoneen ovea kiinni, kun Ginny alkoi jo puhua. "Mitä sinä oikein ajattelit, Harry? Malfoy täällä?"
"Ginny –"
"En minä sano, ettei häntä voisi auttaa, mutta en ymmärrä, miksi juuri sinä ja miksi juuri meillä."
Harry huokaisi ja veti kätensä sotkuisten hiustensa läpi. "Hänellä ei ole ketään muuta, Ginny. Ei mitään muuta. Hän on täysin yksin, ilman rahaa, ilman kotia."
Ginny puristi huulensa yhteen. "Ja sinä haluat pelastaa hänet?"
"En tiedä, haluanko pelastaa häntä, mutta en voi vain antaa hänen jäädä kadulle keskellä talvea."
Ginny katsoi häntä pitkään, mutta ennen kuin hän ehti sanoa enempää, kylpyhuoneen ovi narahti hieman.
"Harry?" Dracon ääni oli hiljainen.
"Tämä keskustelu ei ole ohi", Ginny sihahti.
"Ei olekaan”, Harry vastasi.