A/N: Ehdinpäs istahtaa hetkeksi koneelle. Sain viimeisteltyä tämän seuraavan luvun, joka on vähän pidempi kuin aiemmat. Kommentteja kerjään edelleen.

Luku 11: Kaipaan sinuaHermione heräsi hitaasti, aivan kuin olisi noussut pintaan syvältä veden alta. Ensimmäinen asia, jonka hän huomasi, oli rauhallisuus. Lämpöä hänen ympärillään. Turvallisuus, joka oli niin yllättävää, että se pysäytti hänet tarkkailemaan olotilaansa. Sitten hän erotti sydämenlyönnit. Ei omansa, vaan toiset, tasaiset ja vahvat, aivan korvan tuntumassa. Hän avasi silmänsä hitaasti vain huomatakseen, että oli painautunut Kalkaroksen rintaa vasten, miehen käsi kevyesti hänen olkapäällään. Hermionen koko keho jännittyi.
”Kaikki on hyvin”, Kalkaroksen matala ääni rikkoi hiljaisuuden. ”Sinä olit vain unissasi pyörähtänyt siihen.”
Hermione nosti katseensa hitaasti, kohtasi miehen tummat silmät ja tunsi punan nousevan poskilleen. ”Anteeksi”, hän kuiskasi järkyttyneellä äänellä vetäytyen kauemmas.
”En minä pannut pahakseni”, mies totesi pehmeästi ja laski kätensä alas antaen Hermionelle tilaa liikkua.
”Et pannut pahaksesi? Miksi olisitkaan?” Hermione sanoi ääni kireänä. Äskeinen rauha oli kadonnut olemattomiin.
”Hermione”, mies sanoi äkkiä kiivaasti, vaikka edelleen hiljaa. Hänen äänessään oli terää. ”Minä en tule pyytämään anteeksi sitä, että haluan pidellä vaimoani. En kuitenkaan ole tietääkseni antanut sinulle mitään syytä olettaa, että aikoisin pakottaa sinut mihinkään, mihin et ole valmis.”
Hermione jäi tuijottamaan Kalkarosta hetken yllättyneenä tämän tunteenpurkauksesta. Ei hän ollut todella ajatellut, että tämä aikoisi käyttää häntä hyväkseen. Hän oli ollut vain... yllättynyt. Hermione nielaisi ja laski katseensa. ”Anteeksi”, hän mutisi. ”Se oli… En ajatellut, mitä sanoin.”
Kalkaros käänsi katseensa kattoon ja näytti verhoavan tunteensa. ”Ei. Minun ei olisi pitänyt suuttua. On vaikea muistaa, että onnettomuudesta on vasta viikko. Sinulle… kouluaikaiset muistosi minun käytöksestäni ovat aivan tuoreita.” Hän hieraisi ohimoaan hitaasti, katse yhä katossa.
”Kun aloitimme sen yhteisen projektin, emme olleet kuukaudenkaan päästä vielä lähellekään ystäviä. Vihasimme toisiamme yhä. Ja nyt on mennyt vasta viikko. Vaikka joudumme olosuhteiden pakosta olla näin läheisessä kanssakäymisessä, on ymmärrettävää, että tunteesi minua kohtaan ovat yhä... negatiiviset.”
”Tämän viikon aikana on tapahtunut enemmän välillämme kuin olisin koskaan kouluaikana voinut uskoa”, Hermione sanoi hiljaa. Hän oli epävarma, miten suhtautua tilanteeseen.
”Tiedätkö... pitkään senkin jälkeen, kun… hmm, otit minut vuoteeseesi silloin vuosia sitten. Podin huonoa omaatuntoa pitkään. En voinut olla tuntematta syyllisyyttä ja itseäni likaiseksi vanhaksi mieheksi, jonka pitäisi pitää sormensa erossa sinusta, nuoresta tytöstä.” Hänen äänensävynsä oli terävä, lähes pilkkaava, mutta hän katsoi nyt kiinteästi Hermionea.
Hermione katsoi mieheen yllättyneenä. ”Sinä tunsit, että –?” hän aloitti, mutta Kalkaros keskeytti hänet.
”Sinä sanoit silloin jotain... Huomautit minulle, että sinun nuoren naisen vartalosi ei ollut saanut minua pauloihinsa niiden kuuden ensimmäisen kouluvuotesi aikana, jolloin sinua opetin. Hädin tuskin siedin sinua. Sanoit, että vasta, kun opin tuntemaan vanhan sielusi, kiinnostuin sinusta.” Hän piti pienen tauon, katse jossain kaukaisuudessa. ”En myöntänyt silloin, kuinka oikeassa olit”, mies sanoi pehmeästi.
Kohta Kalkaros jatkoi, äänessään jokin harvinainen, melkein hellä sävy. ”Ei minä kaipaa eniten fyysistä läheisyyttämme, vaikka… en tietenkään panisi sitä pahakseni.” Hänen suupielensä nytkähti pienesti. ”Minä kaipaan sinua itseäsi. Itsevarmuuttasi, jääräpäisyyttäsi, itsenäisyyttäsi, räävitöntä kielenkäyttöäsi…” Hän hiljeni hetkeksi. ”Ja kyllä, niitä salamannopeita vastauksiasi, jotka jättivät minut toisinaan sanattomaksi. Kaipaan sinua.”
Hermione ei tiennyt, mitä sanoa. Hän tunsi itsensä pieneksi ja voimattomaksi tämän miehen edessä, joka tunsi hänet sillä hetkellä paremmin kuin hän itse. Lopulta hän teki ainoan asian, joka tuntui oikealta. Hän liikahti hitaasti eteenpäin, ojentaen kätensä epäröiden. Pieni värähdys kulki hänen lävitseen, kun hänen sormensa koskettivat Kalkaroksen käsivartta.
”Minä en tiedä, mitä minun pitäisi tuntea”, Hermione myönsi hiljaa. Hänen äänensä oli hauras, mutta rehellinen. Hän epäröi vielä hetken, mutta kun Kalkaros ei vetäytynyt pois, hän nojautui varovasti miestä vasten ja painautui takaisin tämän kainaloon. Se oli ele, joka tuntui lähes mahdottoman suurelta antautumiselta, mutta samanaikaisesti hän tunsi olonsa selittämättömän kevyeksi.
Kalkaros ei sanonut mitään, mutta Hermione tunsi, kuinka tämän hengitys hidastui ja asento rentoutui hieman, aivan kuin mies olisi tunnustellut hetken itseään vasten nojaavaa painoa ja hyväksynyt sen. Hermione sulki silmänsä. Hänen tunteensa velloivat edelleen ristiriitaisina, mutta hänen kehonsa alkoi rauhoittua.
Kalkaros oli maininnut aamiaisella, että Potterit saapuisivat todennäköisesti varhain. ”Heillä on kaksi pientä lasta, jotka heräävät liian aikaisin ja pilaavat vanhempiensa viikonloppuaamut”, Kalkaros oli sanonut kuivasti. Hermione mietti, miten ristiriitainen mies usein oli. Nytkin tämä antoi ymmärtää paheksuvansa Potterin perheen toimintaa, mutta toisaalta äänestä saattoi aistia, että mies ehkä odotti saavansa kokea itsekin sellaisia aamuja.
Kun viimeiset astiat oli siivottu pois ja Hermione oli juuri ehtinyt istua alas olohuoneen sohvalle, he kuulivat tutun humahduksen takan suunnasta. Ensimmäisenä takasta astui Harry, joka kantoi sylissään pientä kolmikuista tytärtään. Kohta hänen jälkeensä syöksyi vilkkaana ja energisenä pieni, korkeintaan kolmivuotias poika, jota seurasi Ginny. Hermione pani merkille, että nuoren naisen kasvoissa näkyi äitiyden tuoma pehmeys, joka toi esiin ääriviivoja, jotka muistuttivat yllättävän paljon Molly Weasleyta. Pieni poika juoksi suoraan Kalkaroksen luokse ja kietoi kätensä tämän jalkojen ympäri.
”Severus-setä!” poika hihkaisi niin iloisena kohtaamisesta, että Hermione suorastaan häkeltyi. Kalkaros vilkaisi poikaa kulmiaan kohottaen, mutta kumartui sitten hieman ja taputti tätä kevyesti pään päälle.
”Hyvää huomenta, Artie”, Kalkaros vastasi vakavasti. Hermionen tarkka katse kuitenkin huomasi lempeän ilmeen, joka häivähti hetken miehen kasvoilla.
Poika irrottautui Kalkaroksesta ja kääntyi sitten Hermionen puoleen. ”Sinä olet Hermione-täti”, hän ilmoitti vakavalla äänellä. ”Isi sanoi, että sinä et muista minua, koska sinä unohdit asiat. Mutta ei se haittaa. Minä olen Artie ja minä voin kertoa sinulle kaiken uudestaan!”
Hermione hymyili pojalle, jolla oli yhtä häkellyttävän vihreät silmät kuin isällään ja äitinsä punainen tukka. ”Kiitos, Artie. On mukava tavata sinut.”
Harry astui eteenpäin vauvan kanssa ja nyökäytti hänelle. ”Hei, Hermione. Näytät olevan yhä hengissä. Säikäytit meidät todella viikko sitten”, Harry sanoi. Hermione nousi sohvalta ja halasi Harrya vauvaa varoen.
”Niin taisin tehdä. Entä kuka tämä pikkuinen on?”
”Hän on kummityttösi Lily”, Ginny puuttui puheeseen hymyillen. Hänellä oli käsivarrellaan kori, joka oli niin täynnä leivonnaisia, voileipiä ja piiraita, että se vaikutti olevan lähellä hajoamispistettä. Todellinen Molly Weasleyn tytär, Hermione mietti hymyille. ”Minä arvelin, että te kaipaatte jotain ruokaa, kun vietätte täällä kaiken ajan kahdestaan. Ja Ronkin on tulossa… kunhan ehtii”, Ginny sanoi silmiään pyörittäen. Hän oli ilmetty äitinsä. Hermionea nauratti huomata yhtäläisyys.
Kalkaros tuli Hermionen taakse ja katsoi koria. ”Olet ylittänyt itsesi, Ginny, jälleen kerran. Annahan se minulle, niin vien sen keittiöön, ennen kuin se romahtaa keskelle lattiaa.” Hän ojensi kätensä, mutta ohjasi samalla Hermionen istumaan. ”Istu sinä. Minä hoidan tämän.”
Ginny hymyili miehelle. ”Sinä olet oppinut hyvin pitämään Hermionesta huolta.”
Kalkaros loi naiseen vain yhden ilmeettömän katseen, ennen kuin suuntasi keittiöön. Harry ojensi vauvan Ginnylle ja seurasi Artien kanssa Kalkarosta.
Ginny istahti Hermionen viereen sohvalle, vääntäen itsensä mukavaan asentoon. Tottumuksen tuomalla varmuudella hän kaivoi toisen rintansa paidan alta ja työnsi sen vauvan hamuilevaan suuhun kiinnittämättä asiaan juuri huomiota. Hermione seurasi toimitusta lumoutuneena. Hän ei muistanut koskaan nähneensä niin läheltä kenenkään imettävän.
”Tämä kaikki tuntuu varmaan oudolta. Sinä yhdessä Severuksen kanssa. Minulla ja Harrylla lapsia”, Ginny oli sanomassa. ”Mutta me olemme täällä sinua varten. Sanot vain, niin saat kaiken tarvitsemasi avun.”
Ginny kosketti kevyesti Hermionen kättä ja hymyili lämpimästi. ”Minä tiedän, että Severus on… hankala. Mutta sinä olet aina ollut tarpeeksi vahva pärjäämään hänen kanssaan.”
”Kiitos Ginny. Minulle merkitsee paljon, että tiedän teidän olevan tukenani. Sinun ja Harryn seura on sentään tuttua minulle. Tämä viikko on ollut aikamoista opettelua Severuksen kanssa.”
”Kutsut häntä kuitenkin jo Severukseksi?”
”Hän pyysi sitä, kun tulimme sairaalasta kotiin. On se edelleen joskus vaikeaa, mutta haluan tehdä edes sen, kun hän on tehnyt niin paljon hyväkseni tämän viikon aikana.”
Keskustelu eteni rennosti Ginnyn kertoessa lasten uusista tempuista ja Harryn työstä. Keskustelun lomassa Ginny kysyi hiljaisella äänellä: ”Miten sinä itse voit, Hermione? Näytit olevan kuoleman porteilla, kun näimme sinut Pyhässä Mungossa viime viikonloppuna.”
Hermione huokaisi ja hieraisi ohimoaan. ”Olen yhä kipeä koko ajan ja se väsyttää minua valtavasti. Jalkani eivät kanna kuin muutaman askeleen, mutta… olen kyllä vahvistunut tämän viikon aikana. Pienin askelin.”
Ginny nyökkäsi kannustavasti. ”Entä muistisi? Severus kirjoitti siitä meille, kun olitte vielä sairaalassa. Onko mitään alkanut palata?”
Hermione pudisti päätään ja painoi katseensa syliinsä. ”Ei mitään. Ei edes pieniä välähdyksiä. Se on turhauttavaa. Mutta kaikkein turhauttavinta on, etten pysty olla yhtään yksin.”
”Voihan se olla haastavaa, kun asuu yhdessä –”, Ginny aloitti, mutta Hermione keskeytti ystävänsä.
”Ei, Ginny. Tarkoitan, että en kirjaimellisesti pysty olla yhtään yksin. Menen aivan paniikkiin jo, kun minun täytyy käydä yksin vessassa. Minusta tuntuu, että kuolen. Se on kai myös yksi onnettomuuden seurauksista.”
”Voi, kuulostaa hirveältä. Oletteko siis koko viikon Severuksen kanssa...?”
”Kyllä. Aivan kuin olisimme kasvaneet lantioistamme yhteen. Tottahan se on saanut minut tottumaan häneen nopeammin, mutta on se raskasta. Minusta tuntuu, etten tunne häntä, muistan aina vain lähes vihanneeni häntä, ja nyt hän on koko ajan siinä ja minun täytyy pyytää hänen apuaan pienimmissäkin asioissa ja hänen vain täytyy olla koko ajan siinä valmiina palvelemaan minua.”
”En voi kuvitellakaan, miten kuormittavaa se varmasti on”, Ginny vastasi. ”Muistathan, että tämä ei ole sinun syytäsi.” Hän epäröi hetken, ennen kuin jatkoi: ”Tiedätkö – jos tarvitset joskus seuraa, minä voisin tulla lasten kanssa tänne. Vaikka vain pariksi tunniksi, niin Severuskin saisi hengähtää.”
Hermione katsoi ystäväänsä hämmästyneenä ja tajusi yhtäkkiä, ettei ollut oikeastaan aiemmin kunnolla edes tajunnut, miten raskasta Kalkarokselle oli ollut olla joka hetki hänen rinnallaan. Toki oli se yksi purkaus pian heidän palattuansa kotiin sairaalasta, mutta sen jälkeen asiasta ei ollut oikeastaan puhuttu.
”Se olisi ihanaa”, Hermione vastasi, mutta hänen mielessään liikkui uusi huolenaihe. Oliko hän ottanut kaiken mieheltä, antamatta mitään takaisin?
Puolilta päivin he olivat juuri istuutumassa lounaspöytään, kun Ron Weasley putkahti takasta. Myös tämän ulkonäkö näytti aikuistuneen siitä, mitä Hermione muisti, vaikka samanlainen laiha hongankolistaja tämä oli edelleen. Miehen ilme oli jotenkin... terävämpi kuin aiemmin ja Hermione mietti, liittyikö se siihen, että tämä oli menettänyt isänsä ja kaksi veljeään sodassa. Ron seisoi hetken takan edessä ja katseli ympäristöään, ennen kuin lähti kohti ystäviään.
”Tyypillistä, että Weasley ilmaantuu paikalle ruoka-aikaan”, Kalkaros mutisi hiljaa, mutta tarpeeksi kovaa, että Hermione näki Ginnyn purevan huultaan estääkseen hymyään.
”Ron!” Hermione hihkaisi iloisesti ja nousi tervehtimään miestä. Ron halasi ystäväänsä ehkä vähän turhankin tiukasti, mutta hymy oli kirkastanut hänen kasvonsa. ”Hermione. Tiesinhän minä, ettei yksi räjähtänyt laboratorio sinua pysäytä”, hän sanoi pidellen Hermionea olkapäistä. Sitten hän nojautui uudelleen halaamaan Hermionea ja sanoi matala äänellä: ”Tiedäthän, että nyt kun olet päässyt eroon siitä aivopesusta, sinun ei ole mikään pakko jäädä tänne hänen luokseen.”
Hermione vetäytyi järkyttyneenä ystävänsä halauksesta. ”Ron!” Yksi vilkaisu kertoi, että Kalkaros oli kuullut joka sanan.
”Vitsi vitsi, Hermione. Onko täällä ruokaa?” Ron kuittasi sanansa ja siirtyi tarkastelemaan pöydän antimia. ”Näyttää hyvältä. Ginnyn käsialaa, vai mitä?”
”Ron, olet idiootti”, Ginny totesi.
”Hei vain sinullekin, sisko. Terve Artie. Harry, mukava nähdä. Oletko saanut nukuttua yhtään viime aikoina? Näytät hirveältä.”
”Lily tekee parhaansa estääkseen sen”, Harry vastasi hymyillen.
Kun Ronin katse kääntyi Kalkarokseen, hymy hänen kasvoiltaan katosi. ”Kalkaros”, hän tervehti värittömästi.
”Weasley”, Kalkaros vastasi samaan sävyyn. Oli selvää, että vaikka Kalkaroksen välit olivat lähentyneet Harryn kanssa, samaa ei ollut tapahtunut hänen ja Ronin välillä.
Lounaan aikana Artie kiipesi Hermionen syliin istumaan. Poika oli vakaasti sitä mieltä, että hänen piti auttaa Hermionea muistamaan heidän viimeksi tekemänsä hiekkakakku rannalla. Hermione kuunteli pojan sepitystä hymyillen, vaikka ei ymmärtänyt pojan sanoista puoliakaan. Hän tarttui ymmärtämiinsä sanoihin ja kannusti poikaa niiden pohjalta kertomaan lisää. Poika vaikutti tyytyväiseltä pystyttyään suorittamaan niin tärkeän tehtävän.
Harry ja Ginny puolestaan keskustelivat leppoisasti Kalkaroksen kanssa, vaikka Hermionen korvaan heidän äänensävynsä oli ajoittain hieman varovainen. Ginny vitsaili avoimesti lastenhoidon haasteista ja siitä, miten Lily oli päättänyt valvottaa isäänsä öisin.
Ron oli puolestaan vähemmän puhelias. Hän söi hyvällä ruokahalulla, mutta hänen katseensa eksyi usein Kalkarokseen ja hänen ilmeensä oli kaikkea muuta kuin ystävällinen. Hermione näki sen, mutta päätti olla huomauttamatta, sillä hän tunsi olonsa liian väsyneeksi mahdolliseen riitaan.
Kun Ginny pyytämättä ojensi Hermionelle Harryn kaataman viinilasin, Hermione hymyili, mutta pudisti päätään. ”Kiitos, mutta minun ei pitäisi. Taikajuoma, jota käytän kipuihini, ei oikein sovi yhteen alkoholin kanssa.” Hän sanoi sen kevyesti, mutta vilkaisi nopeasti pöytää, huolissaan siitä, ettei vahingossa paljastaisi todellista syytä. Ajatus raskaudesta oli hänelle vielä liian uusi ja hauras jaettavaksi niin julkisesti.
”Onpa harmi. Ron, juo sinä sitten tämä”, Ginny vastasi, eikä onneksi tarttunut asiaan. Harry nyökkäsi ymmärtäväisesti, mutta Kalkaroksen katse viivähti Hermionessa pidempään. Vaikka Hermionen antama syy ei ollutkaan täysin valhetta, mies taisi aistia todellisen syyn Hermionen kieltäytymisen takana. Hermionesta tuntui hieman oudolta, että heillä oli yhteinen salaisuus, jota hänen ystävänsä eivät tienneet.
”Ruoka oli herkullista, Ginny”, Hermione sanoi lopulta, kun kaikki alkoivat tehdä lähtöä pöydästä. Hän hymyili lämpimästi ystävälleen. ”Kiitos, että toitte kaiken tämän.”
”Tietenkin”, Ginny vastasi hymyillen. Hän nosti Lilyn lattialla olevalta viltiltä syliinsä ja silitti hellästi vauvan päätä. ”Niinhän perhe tekee. Ja te molemmat kuulutte perheeseemme.” Hän loi merkitsevän katseen Roniin, mutta ei sanonut muuta.
Hermione katsoi Ginnyä ja Harryä, heidän lapsiaan sekä Ronia, joka irvisti, kun Artie veti häntä hihasta haluten lisää huomiota. Ja hän katsoi vieressään seisovaa Kalkarosta ja hymyili. Tämä oli todellakin perhe. Vaikka hänen muistonsa olivat edelleen kadoksissa, se ei haitannut aivan yhtä paljon tässä seurassa. Heillä oli kuitenkin pitkä yhteinen historia.