Luku 10
Improvisointia
Merilevät ja vesikasvit huojuivat vedessä, kun uimme kohti kotiluolastoamme. Ympärilläni sulavasti liikkuvat hahmot olivat kaikki minulle tärkeitä; perhettä ja ystäviä. Aivan vierelläni ui toinen merenneito, jonka vaaleat hiukset leijuivat hänen perässään vedessä. Jonkin matkaa takanamme uivat äiti, isä ja Douglas. Abigailin mustatukkainen hahmo yritti selvästikin kiinnittää huomiotani hiukan sivummalla, mutta tein kaikkeni pystyäkseni jättämään hänet huomiotta.
”Voimmeko mennä illalla keräämään koralleja?” Douglasin kimeä ääni kuului takaani.
”Tänään ei onnistu, kulta. Minun pitää mennä töihin jotta meille riittää ruokaa”, äidin ääni vastasi.
”Sinä olet aina vaan töissä ja töissä”, Douglas marisi, ja minä huokaisin. Itse olin antanut periksi jo ajat sitten. Sama se kuinka paljon äidille nurkui hänen työnteostaan, hän ei koskaan ymmärtänyt.
”Ollaanko pian kotona?” Matilda kysyi samalla, kun kiskoin hänet kauemmas terävästä kivilohkareesta johon olin itse muutaman kerran epähuomiossa törmännyt. Sellaisia haavoja en todellakaan toivonut Matildan saavan koskaan kokea.
”Ihan kohta”, sanoin ja katsoin taakseni varmistuakseni siitä, että muut olivat yhä perässämme. Ankeriasparvi ui läheltämme ja vaikka yritin välttää niitä parhaani mukaan, muutama iljettävän niljainen ja kylmä olento osui silti minuun kulkiessaan ohi. Värisin hiukan inhosta.
Kotinamme toimivan luolaston suuaukolla taiteilimme itsemme ketterästi sisään viileään, hiljaiseen ja kosteaan onkaloverkostoon. Siellä näytti lähes samalta kuin kotonani; huonekalut, matot ja verhot olivat samat, ja jopa ylempiin kerroksiin johtava portaikko näytti tutulta. Olin niin keskittynyt katselemaan ympärilleni, etten edes huomannut uivani suoraan päin toista tyttöä.
”Anteeksi”, sanoin nostaessani katseeni edessäni kelluvaan merenneitoon. Hänellä oli pitkät, ruskeat hiukset ja siniset silmät.
”Hetkinen”, jatkoin äkkiä tajuttuani jotakin. ”En muista nähneeni sinua aiemmin. Miksi olet täällä? Tunteeko joku perheestäni sinut?”
Meillä merenväellä oli tapana asua luolissa vain oman lähipiirimme kanssa, enkä ainakaan pikaisella pohtimisella keksinyt kuka tämä nuori nainen oli. Hän vain kohautti harteitaan ja sanoi: ”Minä olin juuri kirjoittamassa eettisistä pulmista, niitähän täällä piisaa. Eikö sinunkin pitäisi?”
”Minä kirjoitin jo”, sanoin ajattelematta asiaa sen enempää. Se vain jotenkin oli tullut suustani. En tiennyt lainkaan mistä tyttö puhui, mutta mistä ikinä mahdoimmekaan keskustella, jotenkin minusta tuntui että olin puhunut totta. Tyttö hymyili minulle sädehtivästi ja lähti ulos luolasta aivan kuin olisi kuulunut tänne.
”Kuka ihme tuo oli?” viereeni ilmestynyt äiti kysyi. ”Onko hän uusi ystäväsi?”
”En minä tiedä”, sanoin jälleen kerran totuudenmukaisesti. Äiti vain hymähti ja lähti valkoinen takki viuhuen jonnekin, oletettavasti töihin.
Luolan pohjalla oli mukavan viileää ja rauhallista. Asetuin sinne pitkäkseni lepäämään ja Matilda tuli viereeni. Jotain oli kuitenkin hullusti. Luolan pohjalla tuntui hento tuulenvire.
”Tunnetko sinä tuon?” kysyin ystävältäni, vaikka en ollut varma oliko hän enää edes hereillä.
”Minkä?” Matilda mumisi viereltäni unisena.
”No tuulen”, sanoin nyt jo täysin virkistyneenä.
”Ei täällä tuule, Eleanor. Tämä on meren pohja”, Matilda sanoi turhautuneesti ilmeisesti siksi että olin havahduttanut hänet juuri ennen nukahtamista. Ilmeisesti hän myös piti kysymystäni täysin järjettömänä. ”Ole nyt hiljaa, minä mietin Mozartia ja Bethovenia. Niinhän sinä käskit eilen.”
Minä pomppasin pystyyn. Pyrstön sijasta minulla olikin yhtäkkiä täysin tavalliset ihmisjalat. Vai että Mozartia ja Bethovenia. Nyt aloin ymmärtää. Minä olin tosiaankin eilen illalla lähettänyt hänelle viestin, jossa kehotin opiskelemaan säveltäjiä vielä ennen nukahtamista. Olin tietysti tehnyt sen enimmäkseen siksi, että musiikintunnit tulisivat hänen uniinsa, mutta myös siksi että ihan vilpittömästi uskoin opiskelun juuri ennen nukkumaanmenoa toimivan. Ainakin se tuntui useimmiten toimivan minulle itselleni.
Minua jopa hiukan huvitti nyt, kun olin vihdoin tajunnut näkeväni unta. Siihen oli ilmeisesti tullut mukaan myös äidin iänikuiset työt sekä aiemmin sinä päivänä kirjoitustunnilla näkemäni ahkerasti työskennellyt tyttö. Alitajunnallani mahtoi olla kovasti pyöriteltävää sinä yönä.
Tuuli puhalsi edelleen vienosti hiuksissani. Matilda oli ilmeisesti tällä kertaa ehtinyt nukahtaa, sillä hän ei sanonut mitään pystyyn pomppaamisestani. Suljin silmäni jälleen ja yritin kuvitella nousevani tuulen mukaan. Aiemmilla kerroilla se oli tuntunut helpolta, mutta nyt se ei millään ottanut onnistuakseen. Kerrassaan mitään ei tapahtunut, vaikka kuinka yritin keskittyä painottomuuden tunteeseen. Huokaisin alistuneesti.
”Mihin sinä lähdet?” Matilda mumisi maaten edelleen meriruohon peittämällä luolan lattialla. Ilmeisesti hän ei ollutkaan nukahtanut. No, tämä oli unta, joten vaikka hän yrittäisi lähteä perääni voisin helposti estää sen.
”Menen... etsimään Douglasin ja varmistamaan, ettei hän ole uinut liian kauas”, sanoin nopeasti ja kävelin ulos luolasta aikomuksenani mennä rantaan ja astua siellä tuulipyörteeseen. Ilmeisesti en jostain syystä pystynyt siihen veden alla.
Liian myöhään tajusin kuitenkin, että merenneidonpyrstöni oli kadonnut hetki sitten ja luolan lattian kadotessa altani joka puolella oli enää pelkkää vettä. Vaikka unessa pystyinkin uimaan todellisuutta paremmin, jo hetken kuluttua koko kehoani alkoi kivistää enkä ollut varma missä päin pinta oli.
”Tarvitsetko mahdollisesti apua?” mairea ääni kysyi jostain yläpuoleltani. Nostin katseeni ja näin ikäväksi yllätyksekseni Zoe Martinin.
”Mitä sinä täällä teet?” tuhahdin vihaisesti tuijottaessani hänen ruskeisiin silmiinsä. Hän oli muuten oma itsensä mutta hänellä oli pyrstö ja suomuja ihollaan. Nyt kun katselin häntä näin läheltä, en oikeastaan enää edes ymmärtänyt mitä olin hänessä silloin aikanaan nähnyt.
”Olen täällä ja tarjoan apuani, jotta kokisit syyllisyyttä siitä ettet pidä minusta”, Zoe sanoi ja hänen inhottava äänensävynsä oli yhtäkkiä muuttunut ystävällisen pehmeäksi. Kirosin alitajuntaani.
”No hyvä on, auta minut rannalle”, puhisin alistuneena kohtalooni ja Zoe näytti erittäin tyytyväiseltä itseensä. Pian hän olikin jo kiskonut minut rantahietikolle, ja ennen kuin ehdin edes ajatella kiittämistä hän oli jo kadonnut aaltoihin.
”Et sinä edes ole kovin hyvännäköinen”, mutisin, vaikka tiesinkin ettei hän enää mitenkään voinut kuulla minua. Miksi alitajuntani niin usein piinasi minua Abigaililla, Zoella ja muillakin tytöillä joista olin joskus pitänyt? Tulisinko vielä joskus näkemään sellaista painajaista, jossa he kaikki hyökkäisivät joukolla kimppuuni?
Vetäydyin edemmäs rantahietikolla, jotteivät aallot hipoisi jalkojani ja hankaloittaisi keskittymistäni koko ajan. Huomasin olevani kotiamme lähimmällä rannalla, jossa ei nyt kuitenkaan kutsuvan kesäisestä säästä huolimatta ollut ketään muita. No, parempi vain minulle. Hetken mietittyäni tajusin, etten muistanut lainkaan mitä ohjeita olin saanut tähän tilanteeseen – vai oliko kirjassa edes mainittu, miten siihen niin kutsuttuun kollektiiviseen unitilaan oli mahdollista päästä. Totta kai koko homma kaatuisi nyt omaan ajattelemattomuuteeni. Päätin kuitenkin yrittää parhaani jopa ilman selkeitä toimintaohjeita – olinhan kuitenkin päässyt jo tähän pisteeseen. Enkä ainakaan toivottavasti voisi mitenkään aiheuttaa vahinkoa kenellekään vaikka yrittäisin mitä.
Päätin aloittaa vanhalla tutulla tavalla. Suljin silmäni ja ajattelin painottomuuden tunnetta ja tuulen pyörteilyä, ja tällä kertaa, kun en enää ollut veden syvyyksissä, se toimikin odotetulla tavalla. Huomasin ilokseni, että minusta oli tullut tässä aina vain parempi. Nyt minulla meni enää muutama keskittymisentäyteinen sekunti ja olin jo korkealla ilmassa. Katselin yhä kauemmas häipyvää rantaa ja yritin keksiä mitä minun pitäisi seuraavaksi tehdä.
Koska en muutakaan keksinyt, päätin jälleen kerran edetä tuttuun tyyliin. Olin ymmärtänyt, että tuulen mukana liikkuessa piti ajatella yleensä unen näkijää. Siinä olin kuitenkin Matildan tapauksessa jo kertaalleen surkeasti epäonnistunut ja lähes tukehtunut kuoliaaksi, joten päätin yrittää ajatella toista tietämääni yksityiskohtaa – koulumme musiikinluokkaa. Jos olin onnistunut tavoitteessani antaa vihjeitä Matildan alitajunnalle, hän näkisi parhaillaan siitä unta. En voinut myöskään olla varma siitä, nukkuiko Matilda ylipäätään sillä hetkellä, tai jos nukkui mahtoiko hän nähdä unta? Vasta silloin tajusin kuinka epätodennäköistä olisi, että hän näki juuri haluamaani unta tarkalleen sillä hetkellä. Nyt en kuitenkaan enää voisi vaihtaa suunnitelmaa.
En muistanut tuulen koskaan ennen kuljettaneen minua mukanaan yhtä kauan. Se oli kuitenkin ymmärrettävää, sillä käsittääkseni olin menossa johonkin tavallisen unimaailman ulkopuolelle. Yritin ajatella optimistisesti, että ainakin olin päässyt jo näin pitkälle. Miksi minua kuljetettaisiin näin kauan, jos lopputuloksena olisi jotain niiden tukehduttavien seinien kaltaista?
Hetken kuluttua aloin jo epäillä itseäni. Matka tuntui loputtomalta. Aloin hermoilla. Olisiko mahdollista päätyä unimaailmassa johonkin, mistä en koskaan enää pääsisi ulos? Vaikka järjellä ajatellen tiesinkin unen tapahtuvan ainoastaan omien aivojeni sisällä, unennäön hetkellä se tuntui aina yhtä todelliselta kuin valvemaailma enkä voinut olla ajattelematta kuinka helppoa sinne olisi eksyä.
Yhtäkkiä istuinkin jo pehmeällä teatterimaisella penkillä. Ensimmäinen ajatukseni oli, että ainakaan sillä kertaa en rysähtänyt päin mitään kovaa. Sitten tajusin missä olin. Musiikkiluokassa, ja vierelläni istui kuin istuikin Matilda. Mieleni olisi tehnyt hypätä ilmaan riemusta. Olin onnistunut!
”Mistä sinä oikein ilmestyit, Eleanor? Meinasit myöhästyä, koe alkaa ihan minä hetkenä hyvänsä”, Matilda supisi minulle, mutta minä hädin tuskin rekisteröin hänen sanojaan. Minä olin löytänyt tien Matildan uneen – tai no, ainakin osittain hänen uneensa.
”Anteeksi, minun piti... tuota... viedä Douglas omalle tunnilleen”, selitin hätäisesti jotain sanoakseni. Matildallakin oli jonkin verran tietoa ja kokemusta selkounista, joten minun olisi varottava vaikuttamasta liian epäilyttävältä. Minun olisi päästävä käsiksi Matildan tiedostamattomaan alitajuntaan, eikä se toimisi jos hän tietäisi olevansa unessa.
”Aika uhkarohkeaa toimintaa sinulta”, Matilda totesi. ”Yleensä olet koepäivinä aina luokassa ensimmäisten joukossa. Tiedäthän sinä, ettei neiti White enää avaa ovea kun tunti on alkanut.”
”Hiljaisuutta!” neiti Whiten selkeä ääni halkoi ilmaa, joten vältyin vastaamiselta tällä kertaa. ”Aloitamme kokeen aivan tuota pikaa, käynnistelen vain tämän tietokoneeni ensin.”
Tunnelma ja ympäristö olivat niin todentuntuiset, että minua alkoi hiukan pelottaa vaikka tiesinkin etten oikeasti joutuisi tekemään koetta. Matildan höpinät vieressäni eivät auttaneet asiaa yhtään.
”Oletko varmasti lukenut tarpeeksi? Minulla menevät aina Mozart ja Bethoven sekaisin keskenään, enkä meinaa ikinä muistaa kumpi on kumpi.”
”Joo, niin minullakin”, sanoin poissaolevasti. Samalla yritin kuumeisesti keksiä, miten saisin vihjeitä Matildan uniavaimesta. Ensinnäkin minun pitäisi saada Matilda johonkin muualle; luokkatila ei kannustanut kovin vapaaseen keskusteluun varsinkaan kun siellä oli alkamassa koe. En kuitenkaan osannut vaikuttaa muiden ihmisten toimintaan unessa, joten en mitenkään saisi silkalla tahdonvoimallani neiti Whitea ilmoittamaan, että kokeessa työskenneltäisiin pareittain ympäri koulua. Kirosin jälleen kerran ajattelemattomuuttani. Miksen ollut suunnitellut tätä paremmin etukäteen? Ehkä minun olisi sittenkin pitänyt selvittää asioita pidemmälle, esimerkiksi vierailla unikirjastossa useamman kerran, eikä käydä suoraan toimeen. Nyt sitä oli kuitenkin myöhäistä murehtia. Minun olisi vain improvisoitava – eihän se teatteritunneillakaan niin vaikeaa ollut. Ehkä minun pitäisi kuvitella olevani improvisaationäytelmässä, jota yleisö koko ajan henkeään haukkoen katseli. Minun täytyisi saada näytelmä tyydyttävään loppuratkaisuun jottei yleisö pettyisi minuun, ja sitä varten tarvitsisin nyt nopeaa ongelmanratkaisukykyä ja luovuutta.