A/N: Tämä luku ei nyt ehkä ole ihan niin mielenkiintoinen ja toiminnantäyteinen kuin edellinen, tässä vaikuttaa nyt lähinnä olevan tällaista ihme selostusta hahmoista sun muusta. Kyllä tässä vissiin jotain tapahtuukin. Olipas muuten loistava myyntipuhe taas
Luku 2
Salaperäinen viesti
Kemian tuntiin keskittyminen tuntui mahdottomalta. Tai siis vielä mahdottomammalta kuin yleensä; se aine ei muutenkaan kuulunut minun vahvuuksiini, mutta tänään ajatukseni palasivat vähän väliä uniin. Yritin tietoisesti keskittyä taululle piirtyviin kaavoihin ja laskutoimituksiin, mutta silti sairaalan valkoinen huone piirtyi itsepintaisesti verkkokalvoilleni vähän väliä herra Jonesin karjunnan kera. Aamupalakeskustelun jälkeen unta ei oltu enää mainittu, mutta siitä huolimatta en saanut sitä mielestäni millään. Mistä ihmeestä siinä oli ollut kyse?
Olin harkinnut meneväni puhumaan asiasta jollekin, ehkä koulupsykologille, mutta sitten olin ymmärtänyt miten huono ajatus se oli. Minua pidettäisiin todennäköisesti vain hulluna ja tungettaisiin jotain pillereitä. En kylläkään voinut kieltää sitä, että olin tosissani miettinyt oliko päässäni jotain vialla. Mutta en nähnyt tai kuullut harhoja, mielialani ei heitellyt tai mitään sellaista, joten ainakaan mistään kovin yleisestä mielenterveyden häiriöstä ei varmaan ollut kyse.
Vilkaisin kelloa. Tuntia oli kulunut vasta viisitoista minuuttia, vaikka luokassa tähän mennessä istumani aika tuntui mielestäni tunneilta.
Olin koko aamupäivän ollut vuorotellen utelias ja peloissani. Minusta tuntui aivan sellaisen fantasiaromaanin päähenkilöltä, joita mielelläni luin. Lopulta tulin kuitenkin siihen tulokseen, etten voisi tehdä asialle tällä hetkellä mitään. Ehkä minun olisi vain toivottava, ettei viimeöinen kummallinen tapaus toistuisi enää. Jospa se olikin vain erittäin erikoinen mutta kertaluontoinen sattuma.
”Seuraavaksi haluan, että teistä jokainen valmistelee minulle esitelmän jostakin hormonista ja siitä, miten se vaikuttaa ihmisen kehon toimintaan. Arvon teille jokaiselle aiheen, ja esitätte tuotoksenne ensi tunnilla”, herra Davisin selkeä ääni herätti varmasti horroksestaan kaikkein epämotivoituneimmatkin oppilaat, kuten esimerkiksi minut.
Kemian esitelmä? Ihan niin kuin päiväni ei olisi alkanut tarpeeksi vaikeasti jo muutenkin. Kun herra Davis kulki ympäri luokkaa jakamassa hormonien nimillä varustettuja paperilappuja, minä en edes vilkaissut omaani vaan tungin sen suoraan laukkuun. Olin varma etten juuri tällä hetkellä saisi sekavan mielentilani takia mitään aikaiseksi vaikka yrittäisin, joten päätin jättää esitelmän teon suosiolla myöhemmäksi.
Meidän oli tarkoitus käyttää koko lopputunti tiedonhakuun netistä esitelmiämme varten. Avasin hajamielisenä tietokoneeni ja katselin ympärilleni. Herra Davis oli auttamassa Jenna Wickhamia, jolla oli taas kerran ongelmia tietokoneensa kanssa. Olimme koko luokan kesken yhtä mieltä siitä, että hänen koneensa oli riivattu. Se temppuili jotenkin lähes koko ajan, eikä Jenna meinannut koskaan saada koulutehtäviään tehdyksi.
Kun olin varma herra Davisin huomion olevan muualla, avasin hakukoneen ja kirjoitin: ”Voiko toisten ihmisten uniin mennä?”
Yritin selata hakutuloksia niin nopeasti kuin suinkin, jotten jäisi kiinni. En kuitenkaan löytänyt mitään hyödyllistä. Ainoat hakutulokset olivat epäilyttävän näköisiä foorumipostauksia, joiden kirjoittajat olivat täysin vakuuttuneita siitä, että he olivat käyneet jonkun toisen unessa. Nämä postaukset oli kuitenkin kirjoitettu sellaisella tyylillä, etten voinut millään pitää niitä luotettavina ja ne olivat todennäköisesti vain vainoharhaisten ihmisten höpinöitä.
”Eleanor Victoria, mitä ihmettä sinä teet?” vihainen ääni säikäytti minut. Oli aivan minun tuuriani, että herra Davis oli saanut minut kiinni juuri sen kerran kun tein hänen tunnillaan jotain muuta kuin annettuja tehtäviä.
”Minä etsin, tuota...”
”Voiko toisten ihmisten uniin mennä?” hän luki ruudultani ja näytti hämmentyneeltä. ”Aiheesi on insuliini, neiti Winchester, ei melatoniini. Miksi tuhlaat arvokasta tuntiaikaa tällaiseen hölynpölyyn. Kenen uneen sinä yrität päästä, jonkun pojanko?”
Valitettavasti en voinut mitään sille, että punastuin häpeästä. Mitään näin noloa en ollut kokenut pitkään aikaan. Muut luokassa tirskuivat, mutta eivät onneksi minulle vaan herra Davisille. Nimittäin kaikki – tai ainakin melkein kaikki – tiesivät minun olevan yksi avoimimmin lesboista oppilaista koko koulussa. Herra Davis unohti pian minulle rähjäämisen ja kääntyi nuhtelemaan hekottajia jättäen minut rauhaan. Onneksi herra Davisin letkautus, joka oli hänestä itsestään varmasti ollut hyvinkin hauska, oli kääntänyt huomion pois minun unitutkimuksistani, sillä en todellakaan halunnut joutua selittelemään kenellekään miksi etsin tietoa aiheesta. Sitä paitsi olin ottanut riskin turhaan; mitään ei ollut löytynyt. Miksei psykologian tunneilla opetettu, miten tulee toimia jos luulee yhtäkkiä kehittäneensä itselleen yliluonnollisia kykyjä?
Pysyäkseni poissa ongelmista keskityin lopputunnin esitelmääni niin ahkerasti kuin suinkin kykenin.
Tuskantäyteinen kemian tunti oli vihdoin ohi. Onneksi viimeinen tunti ennen lounasta oli kuoroharjoittelua, joten sain edes hetkeksi ajatukseni muualle unista ja uhkaavasti lähenevästä kemian esitelmästä. Ennen lounasta ehdin vielä hetkeksi ulos, mikä myös auttoi paljon. Talvi oli lempivuodenaikani, ja tammikuinen pakkasilma teki ihmeitä päälleni.
Istuuduin lounaalla Matildan viereen. Hän istui pöydässä yksin, kuten tavallista. Ainoastaan hänen henkilökohtainen avustajansa Janet, jonka tehtävänä oli opastaa Matildaa ympäri koulua ja varmistaa että hän pääsi oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, istui hänen seuranaan.
”Hei Matilda, hei Janet”, tervehdin heitä asettaessani tarjottimeni Matildan viereen. Matilda vastasi tervehdykseeni hymyillen, minkä jälkeen söimme hetken hiljaisuudessa.
Hiljaisuuden rikkoi puhelimeeni tuleva viesti. Tunnistin viestiäänestä, että ilmoitus oli tullut teatteriporukkamme WhatsApp-ryhmään.
”Jaahas, Zoe on tullut kipeäksi eikä pääse harjoituksiin huomenna”, mutisin itsekseni ja laitoin puhelimeni nopeasti takaisin laukkuun. Inhosin sitä, miten jotkut ihmiset tuijottivat kännyköitään kaiken aikaa, jopa ollessaan ystäviensä seurassa.
”Ehkä hän säikähti viimeviikkoista niin ettei uskalla tulla”, Matilda hymähti ja minäkin naurahdin. Zoe, joka oli lahjakas näyttelijä ja tanssija, oli järkyttynyt vähän kun olin viime harjoitusten jälkeen pyytänyt häntä ulos. Sain myöhemmin tietää, että hänellä oli poikaystävä, mutta miten minä olisin voinut sen silloin tietää? Sen sijaan, että olisi vain kohteliaasti kieltäytynyt, Zoe oli alkanut käyttäytyä seurassani oudosti koulussa ja vältellä joutumasta tekemisiin kanssani esimerkiksi ryhmätöissä. Minusta hänen käytöksensä oli käsittämätöntä. Kun heterot pyysivät toisiaan treffeille ja tulivat torjutuiksi, he jatkoivat useimmiten elämäänsä normaalisti ja jopa pystyivät nauramaan koko jutulle. Miksi asia muuttui heti, kun tilanteen toinen osapuoli kuului seksuaalivähemmistöön?
Kun jatkoimme syömistä huomasin, että Matilda oli tavallista hiljaisempi. Hän ei nauranut ja vitsaillut läheskään yhtä paljon kuin yleensä.
”Onko kaikki kunnossa, Matilda? Sinä vaikutat siltä, että mielesi päällä on jotain”, sanoin varovasti haluamatta kuitenkaan tehdä hänen olostaan epämukavaa.
”Minä... olen taas nukkunut aika huonosti”, hän sanoi näytettyään hetken siltä, että oli kahden vaiheilla kertoako sitä minulle vai eikö. ”Ja minulla on ikävä Pinegrovea.”
Minä huokaisin. Matilda oli kärsinyt säännöllisistä univaikeuksista jo vuosien ajan - siitä lähtien, kun hän oli kolme vuotta sitten siirtynyt meidän kouluumme Pinegrove Academyn sokeainkoulusta. Matilda oli rakastanut koulua ja se oli ollut hänelle enemmän koti kuin hänen oikea kotinsa koskaan, mutta koulu oli lopulta jouduttu lakkauttamaan taloudellisten vaikeuksien vuoksi. Sen jälkeen Matilda oli muuttanut sisäoppilaitoksesta takaisin kylmien, etäisten ja ainakin minun mielestäni jopa henkisesti väkivaltaisten vanhempiensa luo ja silloin hänen ongelmansa olivat alkaneet.
Päätin olla sanomatta mitään asiasta. Matilda tiesi, että välitin hänen tunteistaan, mutta hän myös arvosti sitä että joskus, kun hän puhui murheistaan, minä vain kuuntelin enkä syöttänyt hänelle väkisin mitään kliseitä tai latteuksia siitä miten kaikki kääntyisi vielä hyväksi. Sen sijaan päätin yrittää piristää häntä kääntämällä aiheen johonkin, mistä hän piti.
”Oletko lukenut mitään mielenkiintoista viime aikoina?” kysyin ja Janet hymyili minulle pöydän toiselta puolelta. Hänkin tunsi Matildan hyvin ja tiesi, mitkä aiheet saivat tämän innostumaan.
”Itse asiassa löysin juuri mahtavan kirjan Anne Boleynin elämästä. Se on hurjan kiehtova”, hän selitti silminnähden innostuen. Lukeminen ja historia olivat Matildan suurimpia kiinnostuksenkohteita, ja aihe piristi minuakin. Koko loppulounaan aikana en kertaakaan miettinyt tulvia tai tuulipyörteitä.
Heathrown lentokenttä oli kuin labyrintti. Ihmiset ryntäilivät laukkuineen ympäriinsä ja törmäilivät toisiinsa. Lentokentän tavallisiin kuulutuksiin sekoittui kaikkia mahdollisia kieliä, joita ohi kulkevat ihmiset puhuivat. Joku tunki ohitseni vetäen vaivatta perässään vähintään kahden ihmisen kokoista matkalaukkua. Katsoessani tarkemmin näin, että se oli Jenna Wickham, se tyttö koulusta jonka tietokone oli aina sekaisin.
Juoksin päämäärättömästi umpikujasta toiseen ja tunsin pakokauhun alkavan nostaa päätään. Jokainen käytävä näytti täysin samalta, eikä uloskäyntiä vain löytynyt. Univormupukuinen mies juoksi perässäni, ja juoksinpa kuinka lujaa tahansa hän vain lähestyi lähestymistään. Minun pitäisi päästä ulos. Ilmastointi oli jostain syystä täysillä.
”Tämä voide on pakattu täysin vääränlaiseen muovipussiin!” mies huusi perääni raivokkaana.
”Tule nyt, Eleanor, meidän on päästävä karkuun! Jos hän saa meidät kiinni, joudumme vangeiksi Tower of Londoniin!” edelläni juokseva isä huusi. Silloin huomasin meitä jahtaavan miehen käsiin ilmestyneen suuren, verisen viikatteen, jota hän heilutteli. Joidenkin ympärilläni olevien ihmisten päät olivat kadonneet jonnekin ja tiesin, että minua odottaisi pian sama kohtalo ellen pääsisi ulos.
Löysimme viimein ulko-oven. Juuri, kun olimme ryntäämässä sitä kohti, huomioni kiinnittyi kuulutukseen, joka erosi muista aiemmin kuulemistani. Sitä paitsi minun nimeni mainittiin siinä. Pysähdyin ja kuuntelin tarkemmin.
”Eleanor Victoria Winchester, jos annat tuulen johdattaa, löydät tiedonlähteelle.”
Sillä sekunnilla kun heräsin, tajusin sen olleen unta. Mutta mitä ihmettä viimeiseksi kuulemani ilmoitus oli tarkoittanut? Jos annat tuulen johdattaa – minähän olin matkannut tuulen mukana äitini uneen edellisenä yönä. Tämän oli kuitenkin pakko olla joku alitajuntani keksimä juttu. Mikä ihme tuulipakkomielle aivoillani mahtoi olla? Koko lentokenttäuni oli ollut niin sekava, etten loppujen lopuksi edes ollut varma olinko kuullut oikein. Koko kuulutus saattoi myös olla jonkinlainen valveuni, sillä olin herännyt lähes heti sen jälkeen.
Kun makasin sängyssä tasoitellen pulssiani mietin huvittuneena, että Matildan historiajutut olivat tainneet jäädä päähäni pyörimään ja tulla uniinikin. Olin myös käynyt Heathrown lentokentällä, eikä unen tunnelma ollut kovin kaukana todellisuudesta. Vaikka tietyt yksityiskohdat unesta, kuten Jennan kuljettama jättimäinen matkalaukku, olivat selvästi olleet absurdeja ja järjettömiä, minulla ei ollut ollut koko unen aikana aivan loppua lukuunottamatta mitään käsitystä siitä, että näin unta. Ehkä se edellisöinen hallintajuttu olikin tosiaan ollut vain joku yksittäinen sekaannus aivoissani. Yllätin itseni toivomasta, ettei näin olisikaan. Vaikka minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, mistä siinä oli ollut kyse, se herätti silti uteliaisuuteni ja sai minut toivomaan että se tapahtuisi uudelleen. Nyt halusin kuitenkin vain nukkua loppuyön; mieluiten ilman mitään häiritseviä painajaisia.
Kävellessäni seuraavana aamuna alakertaan en muistanut sen lentokenttäunen jälkeen mitään muita unia. Olin siitä hyvin onnellinen, sillä hyvät yöunet olivat todellakin olleet tarpeen edellisyön jälkeen. Lisäksi tänään olisi tärkeä teatteriryhmän tapaaminen, jossa saisimme tietää tämän kevään näytelmän.
Vanhempani olivat tavalliseen tapaansa jo aamiaisella minun saapuessa alakertaan. Douglas nukkui vielä, sillä hänen onnekseen hänen koulupäivänsä alkoi torstaisin vasta puoli yhdeltätoista.
”Siinähän sinä oletkin, Victoria”, äiti sanoi ennen kuin olin ehtinyt edes astua sisään ruokailuhuoneeseen. ”Käy istumaan, minulla on itse asiassa sinulle kerrottavaa.”
Tein kuten hän oli pyytänyt ja istuin alas. Otin korista paahtoleivänpalan ja aloin voidella sitä.
”Mitä nyt?” kysyin hetken hiljaisuuden jälkeen.
”Ei mitään kummempaa, halusin vain kertoa että Laura ja Dennis ovat tulossa huomenna päivälliselle. Ethän ole sopinut vielä mitään ohjelmaa huomisillalle?”
Isosiskoni Laura opiskeli yliopistossa opettajaksi, ja Dennis oli hänen kihlattunsa. He olivat kihlautuneet viime vuonna mutta seurustelleet jo kauan ennen sitä, joten Dennis oli meille kaikille jo ennestään hyvin tuttu.
”Ei minulla ole suunnitelmia”, sanoin ja hymyilin. Oli ollut aivan liian kauan siitä, kun olin viimeksi nähnyt Lauran. Hänen opintonsa olivat loppusuoralla, ja hänellä oli niiden kanssa niin kiire että hän ehti enää harvoin käydä kotona.
”Ai niin”, äiti jatkoi, otti likaiset aamiaisastiansa ja lähti niiden kanssa kohti keittiötä. ”Laura pyysi sinua kysymään Matildaakin mukaan. Kuulemma haluaisi nähdä häntäkin taas pitkästä aikaa.”
Hymyni leveni entisestään. Olin niin iloinen, että ystäväni ja siskoni tulivat niin hyvin toimeen keskenään. Laura oli tutustunut Matildaan, kun tämä oli liittynyt perheemme mukaan road tripille pari kesää sitten. Sen jälkeen Laura oli usein kysellyt mitä Matildalle kuului. Matilda, joka oli ollut nuorempana vielä paljon ujompi kuin nykyään ja jonka välit perheeseensä olivat huonot, oli kai herättänyt Laurassa jonkinlaista suojelunhalua.
”Voin kysyä. Tämä tulee kyllä aika lyhyellä varoitusajalla”, totesin ja kaadoin itselleni lisää mehua. ”Laitan hänelle heti viestin kunhan olen syönyt, jotta hän ehtii kysyä vanhemmiltaan ennen kouluun lähtöä.”
”Minä en ymmärrä, mitä heillä muka voisi sitä vastaan olla”, äiti tuhahti. ”Clarissa ja Daniel ovat varmaan onnellisia kun pääsevät hänestä yhdeksi illaksi eroon. Oikeastaan, mikset suoraan pyydä häntä jäämään yökylään? Se ilahduttaisi varmasti Matildaa... sekä myös hänen vanhempiaan, valitettavasti.”
Matilda olisi tästä varmaan aivan yhtä innoissaan kuin minäkin. Hän piti minun perheestäni paljon enemmän kuin omastaan, eivätkä hänen vanhempansa olleet tuttavapiirissämme muutenkaan kovin suosittuja. He suhtautuivat häpeilevästi sokeaan tyttäreensä, mikä oli alunperinkin ollut syynä sille, että he olivat lähettäneet Matildan aikanaan Pinegrove Academyyn. Matilda oli kuitenkin viihtynyt siellä, ja koko perhe oli yhtä mieltä siitä että koulun sulkeminen oli ollut kamala asia – Daniel ja Clarissa vain aivan vääristä syistä. Vaikken koskaan voisi muuttaa Matildan perheen asennetta häntä kohtaan, ainakin pidin huolen siitä, että hän koki olonsa mahdollisimman kotoisaksi aina, kun oli meillä. Loppuaamiaisen suunnittelin, miten kamalia painajaisia aiheuttaisin Matildan vanhemmille, jos minulla todella olisi kyky tunkeutua ihmisten uniin.