Kirjoittaja Aihe: Käy miten käy | K-11 | maaginen realismi, romantiikka | Aapo/Ville | 4/x 24.8  (Luettu 1597 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 553
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: maaginen realismi, romantiikka, draama
Paritus: Aapo/Ville
Yhteenveto: Erikoinen kohtaaminen huoltoasemalla yhdistää kaksi ihmistä. Hassu sattuma, vai onko kuitenkaan?
Haasteet: Spurttiraapale VI ja Originaalikiipeily (75. väistämätön)
Inspisbiisi: Pixies – Que Sera Sera
Muuta: Tarinan ymmärtämiseen ei tarvitse ennakkotietoja hahmoista

A/N: Aapo ja Ville kutsuivat taas ja jälleen uusissa puitteissa. Ehkä voin jo sanoa, että aina, kun näkee nämä nimet otsikossa, voi odottaa mitä tahansa :'D



Käy miten käy

Que será, será
Whatever will be, will be
The future's not ours to see
Que será, será
What will be, will be


(Pixies – Que Sera Sera)



1

Aapo

En jaksanut parkkeerata. Pysäytin autoni vain keskelle huoltoaseman pihaa. Olin valmis luovuttamaan. Jäin tuijottamaan tyhjyyttä likaisen tuulilasin läpi. Voisin istua tässä, kunnes perseeni sammaloituisi kiinni penkkiin.

Hiljainen napautus ikkunaan sai mut hätkähtämään. Avasin sen. Ulkopuolella seisoi pitkä, jäntevä jätkä, jolla oli tumma, kihara tukka ja syvät, lämpimänruskeat silmät. Kasvot olivat vakavat ja miehekkäät.

”Kaikki ookoo?” kiharapää kysyi. ”Onko autossa vikaa? Voin vilkaista, jos haluat.”

Räpyttelin hämmentyneenä silmiäni. Mun oli vaikea käsittää tällaista kohtaamista. Vieläkö oli olemassa ihmisiä, jotka tahtoivat auttaa tuntemattomia? Tuskin. Tämän oli pakko olla jokin huijaus.

Kyräilin miestä. Se näytti mun ikäiseltä eli alle kolmekymppiseltä. Jätkä oli pukeutunut farkkuihin ja metsänvihreään t-paitaan, jonka rinnassa oli valkoinen, haalistunut kalanruoto. Jätkän olemus oli rento ja vaatimaton.

”Ei autossa mitään vikaa ole”, sanoin irrottamatta katsettani miehen kasvoista. ”Vika on kuskissa.”

Virnistin häijysti. Odotin, että mies olisi häkeltynyt ja kävellyt pois. Mulla oli sellainen vaikutus järkevään kunnon väkeen. Sen sijaan jätkä näytti pohtivan sanojani.

”Kahvi täällä on ihan kohtuullista”, mies sanoi lopulta ja nyökäytti päällään huoltoaseman kahviota päin.

”Selvä”, sanoin. Olin hämmentynyt siitä, että kerrankin joku muu oli sosiaalisesti yhtä kummallinen kuin mäkin. ”Mitä, aiotko tarjota mulle kupillisen, vai?”

Se oli tietysti läppä, mutta mies yllättäen hymyili ja tajusin samassa, miten kuuma se oli. Voi saatana. Nyt melkein halusinkin sen ostavan mulle kahvia.

”Aion mä”, mies sanoi. Sen rento itsevarmuus sai mut punastumaan. Tämä oli ihan epätodellista.

”Myytkö sä jotain?” kysyin, koska epäilin yhä, että mua kustiin silmään. ”Ei nimittäin kiinnosta.”

Epäluuloni välitti tahattoman viestin. Mies nosti käsiään ja perääntyi autoni luota kuin aikoen luovuttaa ja jättää mut rauhaan. Nousin kiireesti autosta.

”Oota”, sanoin. ”Sori. Mä vain… yllätyin.”

Mies ei sanonut mitään. Se vain katsoi mua ja sitten kahviota. Kulmat kohosivat kysyvästi.

”Joo”, sanoin nyökäten. Kerrankos sitä kahvitteli komean muukalaisen kanssa. Tällaisia tilaisuuksia ei sadellut syliin ihan joka päivä tai oikeastaan koskaan.




« Viimeksi muokattu: 24.08.2024 16:44:07 kirjoittanut Sokerisiipi »

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 553
2

Ville

Syrjäseudulla kokoontumispaikat olivat vähissä. Huoltoasema oli syrjässä kylältä ja lähempänä valtatietä paremman bisneksen toivossa. Iso parkkipaikka houkutteli autoja. Usein me hengattiin autoissa tai niiden ulkopuolella musiikkia kuunnellen ja paskaa jauhaen. Tai sitten me vain ajeltiin.

Aika kävi pitkäksi. Samat naamat väsyttivät. Keskustelut toistivat itseään. Olisin lähtenyt, jos olisin keksinyt, minne mennä. Juutuin helposti tapoihini. Oli vaikea murtaa arjen oravanpyörä.

Valtatien suunnalta tuli keltainen Skoda, jota en tunnistanut. Se ajoi kovaa ja kaarsi huoltoaseman pihaan kuin hetken mielijohteesta. Vieraat autot pistivät silmään. Meillä ei ollut tapana puuttua ohikulkijoiden tekemisiin. Yleensä ne vain tankkasivat, ostivat evästä ja palasivat tien päälle.

Henkeni salpautui, kun tajusin katsoa Skodaa vähän tarkemmin. Se tosiaan oli keltainen, mutta kuskinpuoleinen ovi oli maalattu vihreäksi. Tämä oli se auto. Tästä autosta Sfinksi oli kertonut mulle jo kuukausia sitten. Olin melkein unohtanut, mutta täällä se nyt viimein oli.

Sydämeni hakkasi. Aistini terävöityivät. Kavereideni ainainen jäpätys vaimeni valkoiseksi taustakohinaksi. Olin äkkiä aivan valpas ja hereillä kuin olisin tietämättäni unissakävellyt kaikki nämä kuukaudet.

Kuski ei parkkeerannut. Se pysäytti keskelle pihaa eikä edes noussut autosta. Niin epätavallinen käytös herätti tietysti jupinaa:

”Vitun kaupunkilaiset. Luulevat voivansa leiriytyä mihin tahansa.”

Odotin malttamattomana, kuka autosta nousisi. Auton ikkunat olivat niin likaiset, etten nähnyt kuskista kuin epämääräisen siluetin. Jokin sen lysähtäneessä asennossa kuitenkin häiritsi mua.

”Mikähän sillä on?” pohdin ääneen. Kukaan ei vastannut. Ne olivat menettäneet mielenkiintonsa ja alkaneet taas puhua omista asioistaan.

Sfinksin sanat takoivat kallossani. En voinut odottaa. Mun oli pakko saada tietää, kuka keltaisessa autossa oli.

Menin kopauttamaan tuhruista ikkunaa. Se avautui. Kuski oli tanakka, vaaleatukkainen jätkä. Sillä oli leveät ja ilmeikkäät kasvot, jotka näyttivät rasittuneilta. Silmien alla olevat pussit kertoivat samaa tarinaa. Tarjouduin auttamaan, mutta tarjoukseni sai tyypin epäluuloiseksi. Ystävällisyys taisi olla sille aika vierasta. Yllätyin äkillisestä surun vihlaisusta rinnassani.

”Vika on kuskissa”, jätkä sanoi ilottomasti virnistäen. Virneestä huolimatta tajusin jätkän olevan oikeasti sitä mieltä, ettei siitä ollut mihinkään. Miksi se tuntui musta näin pahalta?

Mulla oli outo olo. Päässäni oli liikaa meteliä. En yleensä pannut merkille tällaisia asioita, saati pohtinut niiden syitä ja merkityksiä.

Kuka tämä tyyppi oikein oli?

Sfinksi oli lähtenyt. Siltä ei enää saisi vastauksia.

Mun olisi hankittava ne itse.



« Viimeksi muokattu: 24.08.2024 14:59:02 kirjoittanut Sokerisiipi »

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 553
3

Aapo

Me esittäydyttiin perinteiseen tyyliin. Miehen kädenpuristus oli lämmin ja varma. Se tuntui hyvältä. Huomasin kokevani ihmiskosketuksen turhankin lohdullisena. Mietin, miten olin onnistunut vieraantumaan näin pahasti muista ihmisistä, vaikka olin ollut tien päällä vasta kolme päivää. Tosin, olin ollut eristäytynyt muista ihmisistä jo ennen yllättävää automatkaani. Vittu, mä olin surullinen olento.

”Ville”, mies esittäytyi. Yritin painaa sen mieleeni. Olin huono muistamaan nimiä. Luultavasti kysyisin sitä kohta uudestaan.

”Aapo.”

Kaadoin kahviini maitoa. Ville joi omansa mustana. Sumppi tosiaan oli ihan kohtuullisen hyvää.

Huoltoaseman kahvio muistutti amerikkalaista tienvarsiravintolaa. Se oli kapea ja pitkulainen. Me istuttiin pöydässä ikkunan vieressä. Me tuijoteltiin kahvejamme eikä puhuttu mitään. Vilkuilin välillä kiharatukkaista miestä – nimi oli tietysti jo karannut päästäni – ja mietin, miksi se ylipäätään istui tässä mun kanssa. Mies oli parkkipaikalla suorastaan uhkunut hurmaavaa itsevarmuutta, mutta nyt se näytti kiusaantuneelta.

”Mistä sä tulet?” mies – ponnistelin tuskaisena palauttaakseni sen nimen kysymättä takaisin mieleeni – kysyi. Kerroin kotikaupunkini nimen. En yllättynyt, kun se ei sanonut miehelle mitään. Kotikuntani oli mitätön paikka, jota kelpasi katsella vain taustapeilistä. ”Minne oot menossa?”

Kohautin välttelevästi olkapäitäni.

”Ei mulla ole mitään erityistä päämäärää”, sanoin. ”Oon ajellut sinne tänne umpimähkään.”

”Ja vain päädyit tänne?” mies – haa, Ville! – sanoi. Mitä, kuulostiko se pettyneeltä? No anteeksi nyt vain kovasti, kun en ollut etsimällä etsinyt tätä nimenomaista bensaparatiisia. Ilmeisesti pulju oli seudun ykkösnähtävyys, ja Ville oli verisesti loukkaantunut, kun en ollut tiennyt tätä ennalta.

”Jep.”

Mä en onneksi tuntenut pakottavaa tarvetta olla kenellekään mieliksi. Joisin ilmaisen kahvini ja jatkaisin matkaa, kiitti vaan.

”Sä et näytä ajokuntoiselta”, Ville täräytti kuin olisi juuri lukenut ajatukseni. Mulla meni kahvit väärään kurkkuun.

”Anteeksi mitä?” köhäisin korviani uskomatta.

”Oot silmänräpäyksen päässä nokkakolarista tukkirekan kanssa, kun nukahdat rattiin”, Ville sanoi säälimättömän suorasukaisesti. Mulkoilin sitä suivaantuneena.

”Ei vittu oo sun asias, vaikka kolaroisin tankin kanssa”, sanoin kalseasti. Nousin ylös. ”Kiitti sumpista.”

Villen tulenkatkuinen katse poltti reikiä selkääni, kun kävelin ulos. En välittänyt.

Mun keltainen auto seisoi yksinään pihalla. Parkkipaikka oli tyhjentynyt kaikista muista autoista yhtä autoa lukuun ottamatta. Se oli varmaan Villen. Omituista. Äsken täällä oli ollut ainakin tusina autoa. Minne ne kaikki olivat yhtäkkiä hurauttaneet?

Kummallisuudet eivät päättyneet siihen.

Täysin varoittamatta maa alkoi järistä jalkojeni alla.



« Viimeksi muokattu: 24.08.2024 14:59:14 kirjoittanut Sokerisiipi »

Linne

  • ***
  • Viestejä: 854
  • Hämmentynyt pesukarhu
Onnea kommenttiarpajaisten voitosta!

Maaginen realismi kiinnosti, ja Aapo ja Ville parituksena myös. Tämä eteni mukavan sutjakkaasti, ja asiaan mentiin heti.

Ensimmäisessä raapaleessa esiteltiin tilanne realistisella, mutta uteliaisuutta herättävällä tavalla. Villen lähestyminen tuntui nopealta, ja seuraavassa raapaleessa selvisikin, ettei se ollut mitään sattuman kauppaa. Villen raapaleessa uteliaisuutta herätti tuo Sfinksi. Kuka hän on ja miksi on hän on käskenyt Villen etsiä nimenomaan Aapon autoa?

Kolmas raapale päättyi mielenkiintoisesti cliff hangeriin. Naurahdin vähän tuolle, miten Aapo arveli Villen loukkaantuvan verisesti koska Aapo ei tunnistanut paikallista bensaparatiisia. Kuvailee tässä tekstissä, niin kuin muissakin teksteissäsi hienosti perinteistä suomalaista maisemaa, mihin on helppo samaistua.

Nämä herättivät mukavasti uteliaisuutta ja lukisin kyllä lisääkin! Kiitos kutkuttavasta alusta.
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 602
  • ava by Claire
Kommenttikampanjasta hei!

Nämä raapaleet ovat todella mielenkiintoinen alku. Ville on kovin suora ja hänellä on ollut jo jotain etiäisiä Aapon autosta (kuka on Sfinksi?). Jotenkin ihana, kun kysyy tuntematonta kahville :) Onneksi Aapo lähti vaikka vähän nuivana olikin. Innolla odotan jatkoa, jos vielä aiot kirjoittaa.

Kiitos, kun kirjoitit nämä!

-Kel
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 553
Linne: Olipa mukavaa, kun otit kommentoitavaksi juuri tämän tekstin. Ehti vähän jo oma motivaatio lopahtaa, kun tuntui, ettei tämä kiinnostanut ketään. Mutta sä ja sun kommentti herättivät innostukseni uudestaan! Joten kiitos ♥︎ Toivon vastaavani Sfinksiin liittyviin kysymyksiin tyydyttävällä tavalla seuraavassa osassa. Ihanaa, että tämä vangitsi mielenkiintosi ja tempo tuntui sopivalta. Jee, hyvä, että bensaparatiisi sai naurahtamaan! :D Kiitos huisisti kommentista!!

Kelsier: Ihanaa, että nämä raapaleet olivat sinusta kiinnostavia! Sfinksi-asiaan toivon seuraavan osan vastaavan tarpeeksi tyydyttävästi, vaikka vähä epävarmailen osan teknistä onnistumista. Tosi kivaa, että jatko kiinnostaa! Kiitos hurjasti kommentista!!



A/N: Olen tätä tarinaa pohdiskellut ja päätin, ettei raapalemuoto palvele tarinaa tarpeeksi hyvin. Tuntuu liian ahtaalta ja rajoittavalta. Joten jatketaan siis ficleteillä! Tässä osassa kerrotaan enemmän kuin näytetään, mutta toivon, että se on kuitenkin jollain tavalla kiinnostava!



4

Ville

Sfinksi ei tietenkään ollut oikea nimi. Sfinksin todellinen nimi oli – hitto, en muistanut enää. Sfinksi muutti Solankaan talvella. Se sai töitä kylän paremmasta kampaamosta. Jo pelkkä Sfinksin saapuminen sai juorut liikkeelle, koska kukaan ei tiennyt, mistä se oli kotoisin ja miksi se oli muuttanut Solankaan. Kylillä kun oli tärkeä tietää tällaiset asiat. Juorumylly villiintyi viimeistään sitten, kun Sfinksi lähti liikkeelle ja teki itseään tykö vähän kaikkialla. Sfinksi jutteli mummoille, papoille, perheenäideille, juopoille, taksikuskeille, nokkaville teineille ja no, varmaan jokaiselle, joka sattui sen tielle. Sfinksi puhutti niin ulkomuodollaan – sillä oli maskuliiniset piirteet, mutta myös pitkät hiukset, meikkiä, koruja ja hippivaatteet – kuin huolettomalla olemuksellaankin. Mutta Sfinksi piti meitä Solangan asukkaita vähintään yhtä kiinnostavina ja eksoottisina kuin me sitä.
 
Sfinksi ujuttautui sulavasti mun tuttavapiiriin valloittamalla vastaeronneen Mikon. Mikko oli mun lapsuudenystävä. Me oltiin aina pidetty yhtä ja kiinnostuttu samoista asioista. Me työskenneltiin samalla autokorjaamollakin. Mikko oli sellainen tyypillinen pienen kylän poika: jäyhä, ujo ja tapoihinsa kangistunut. Hyvä ja luotettava tyyppi, mutta ei mikään suuri ajattelija. Kuten en ollut mäkään.

Kun Sfinksi tuli mukaan kuvioihin, Mikossa tapahtui selvä muutos. Se alkoi nauraa enemmän. Se ei enää lätissyt niitä näitä iltaisin baarissa vaan kysyi oikeita, syvällisiä kysymyksiä, joihin kukaan ei osannut vastata. Kuten esimerkiksi: mitä varten me täällä oikein ollaan? Puheet Sfinksin ympärillä eivät hetkauttaneet Mikkoa vähääkään. Edes Sfinksin arvoituksellinen sukupuoli ei ihmetyttänyt Mikkoa.

”Se näkee mut”, Mikko sanoi, kun onnistuin kysymään, että mikä Sfinksissä oli sen hurmannut, ”se tietää, kuka mä olen ja jostain syystä se ajattelee, että mä olen makee. Ajattele!”

Mikko nauroi kuin ei voisi uskoa onneaan. Mietin, että enkö mä muka ollut nähnyt todellista Mikkoa kaikki nämä vuodet. Ilmeisesti en. Ajatus suretti ja hävetti mua.

Mikon eksä ei tykännyt, että joku ulkopaikkakuntalainen tuli ja vei siltä jotain, jonka se oli itse jättänyt. Siitä seurasi valtava, kuukausia kestävä sotku, jota koko kylä seurasi kuin tv-sarjaa. Kolmiodraaman myrskyssä mä aloin kiinnittää huomiota siihen, miten vakaa ja tyyni Sfinksi oli. Kävi, mitä kävi, mikään ei yllättänyt tai hetkauttanut sitä. Aivan kuin Sfinksi olisi tiennyt ennalta kaikki mahdolliset käänteet ja siihen kohdistuvat selkäänpuukotusyritykset.

Kun mä kävin siistimässä hiuspehkoani Sfinksin penkissä, se sanoi mulle yhtäkkiä:

”Sun pomon raivokohtaus ei ole sun syytä. Se vain sai juuri tietää, että sen tyttärellä on syöpä.”

”Mistä sä puhut?” kysyin hämmentyneenä. Sfinksi ei ollut vastannut, hymyillyt vain ja jatkanut tavanomaista jutustelua. Olin saanut uuden tukan, mutta Sfinksin oudot sanat jäivät vaivaamaan mua.

Seuraavana päivänä mun pomo tosiaan flippasi ja haukkui mut paskaksi, koska olin laskuttanut asiakasta väärin. Virhe ei ollut iso vaan pelkkä lyöntivirhe. Asiakaskin oli huomauttanut nollan määristä lähinnä huvittuneena. Mutta pomolla meni pasmat aivan sekaisin. Sain miehen syljetkin naamalleni, kun se karjui niin antaumuksella. Olisin ollut järkyttyneempi, ellen olisi miettinyt vain sitä, miten Sfinksi oli saattanut tietää. Ja saattoiko loputkin Sfinksin sanoista pitää paikkansa. Pomo sai vielä yhden raivokohtauksen taukohuoneessa ennen kuin se ratkesi itkuun ja tilitti koko murheellisen tilanteen alaisilleen. Syöpä oli vakava ja toipumisennuste oli huono. Pomoa ei toviin näkynyt töissä sen jälkeen.

Kysyin Mikolta Sfinksistä. Mikko totesi asian hyvin kasuaalisti:

”Joo, Sfinksi näkee tulevaisuuteen.”

En pystynyt hyväksymään sitä. En edes vakuuttavien todisteiden jälkeen. Mikko ei edes yrittänyt saada mua uskomaan. Se oli onnellinen ja huumaantunut. Ilmeisesti kumppani, joka kykeni ennustamaan, ei ollut Mikosta pelottava vaan ainoastaan siisti.

Keltaisesta autosta Sfinksi alkoi puhua maaliskuussa.

”Valitettavasti mä en ole täällä näkemässä, kun sun elämä menee ihan uusiksi”, Sfinksi naureskeli, kun me nostettiin kuppia kyläbaarissa. ”Mä ja Mikko ollaan jo jatkettu matkaa.”

”Tietääkö Mikko lähtevänsä täältä?” kysyin, koska en osannut kuvitella sitä. Aivan kuten mäkin, Mikko oli elänyt Solangassa koko elämänsä. Kykenisikö Mikko muka repimään juurensa irti ja lähtemään Sfinksin mukana jonnekin muualle? Tuskinpa vain.

”Tietty”, Sfinksi sanoi aurinkoisesti hymyillen. ”Mä kerroin sille lähes heti, kun me alettiin styylaa. Mikon takia mä tänne muutinkin. Mikko on ihan messissä ja seuraisi mua minne tahansa. Me ollaan katsos sielunkumppaneita.”

”Aha.” En ollut ikinä kuullut mitään yhtä typerää. Lisäksi mua satutti se, että Mikko oli lähdössä, mutta se ei ollut kertonut mulle mitään.

”Sun oma saapuu tänne kesällä”, Sfinksi kertoi. Sormukset kilisivät lasia vasten, kun Sfinksi hörppäsi siitä. ”Keltaisella autolla, jossa on vihreäksi maalattu ovi.”

”Ai mun sielunkumppani?” hörähdin. ”En usko sellaiseen.”

”Et vielä”, Sfinksi korjasi virnistäen. ”Keltainen auto, jossa kuskin puoleinen ovi on vihreä. Paina se mieleesi.”

”Mitä varten? Mitä sitten tapahtuu?” kysyin. En voinut olla utelematta, koska ehkä jokin osa musta tahtoi uskoa, että mäkin olin osa jotain suurempaa. Sfinksi oli niin kadehdittavan varma itsestään ja omasta merkityksellisyydestään. Tahdoin olla tärkeä, edes jollain tavalla.

”Se tulee järisyttämään sun maailmaa”, Sfinksi lupasi salamyhkäisesti. En osannut silloin kuvitellakaan, että Sfinksi tarkoittaisi viimeisintä kirjaimellisesti.