zilah: hihi, kiitos hirveästi kommentista ja siitä että olet siellä - ajatuksiasi on ihana lukea! ♥
28.
Heidän välinsä ovat edelleen hyvin lämpimät, vaikka he eivät olekaan nähneet melkein neljään vuoteen. Neville hymyilee ja punastelee paljon, ja Remus huomaa tekevänsä itse aivan samoin, vaikka onkin jo vanha mies.
“Et sinä ole vanha!” Neville huudahtaa, melkein suivaantuneena, kun Remus vitsailee asiasta vähän liian vakavasti. Cassandra-kissa säikähtää Nevillen kovaa ääntä, ja Remus paijaa vähän aikaa sen päälakea, että se rauhoittuu.
“Tai siis”, Neville jatkaa ja silittää Cassandraa leuan alta. Heidän kätensä ovat miltei solmussa. Remuksen poskien punehtuminen ei johdu pelkästä kylmästä.
“Olet hyvin nuori ikäiseksesi”, Neville sanoo omatkin kasvot punaisina, ja Remus on hetken hiljaa.
“Kiitos”, hän lopulta naurahtaa.
29.
Remus tarjosi Nevillelle paikkaa majakassa, koska tiesi että tämä oli sodan jälkeen vähän hukassa.
Hänellä ei ollut silloin neljä vuotta sitten, kun he viimeksi näkivät toisiaan, mitään päämäärää tai suuntaa elämässään. Ei sillä, että Remuksellakaan olisi erityisesti ollut, mutta Neville oli yhdeksäntoista ja armottoman nuori, ja katsoi Remusta liian haaveilevan näköisenä, kun hän kuvitteli että Remus ei nähnyt tai katsonut takaisin.
Yhdessä vaiheessa tämä puhui takaisin Tylypahkaan menosta, mutta Remus ei tiedä painaako se edelleen toisen mieltä. Hän kysyy siitä ohimennen, kun he ovat ulkona kalassa, ja Neville menee vaikeaksi ja vastaa vain, että se ei ole tällä hetkellä oleellista.
30.
Muutaman päivän päästä majakalle saavuttuaan Remuksen ihmissuteus alkaa käydä jälleen ajankohtaiseksi asiaksi: 8. päivä joulukuuta on täysikuun aika.
Remuksella on sudenmyrkkyjuomaa mukanaan, tietenkin hänellä on, mutta hän ei ole viettänyt täysikuuta kenenkään kanssa sitten Siriuksen kuoleman. Ja se on pelottavaa.
“Ehkä minä voin lukittautua ulkotasanteelle siksi aikaa”, Remus sanoo kaksi yötä ennen niin kutsuttua h-hetkeä. Siriuksella oli tapana kutsua sitä h-hetkeksi, ja hetken aikaa Remus ikävöi häntä niin kovasti, että tuntuu kuin hän olisi saamassa sydänkohtausta.
Neville katsoo häntä vähän järkyttyneen näköisesti. “Mutta sinähän olet käytännössä vaaraton täydenkuun aikaan?” hän sanoo.
“Minä olen aina vaarallinen”, Remus vastaa ja Neville hiljentyy.