Kineza7: Ihanaa, että löysit tämän pariin ja tykkäsit! ❤️ Oli hauska pitkästä aikaa kokeilla, miten maailmanrakennus ja hahmojen dynamiikan rakentaminen onnistuu tällaisessa (suhteellisen) lyhyessä tekstissä, joten hienoa kuulla, että se oli mieleesi.
Kiitos paljon lukemisesta ja kommentista, tässäpä olisi tarinan päätös.
K/H: Tässäpä vielä puuttuva osuus.
Seuraavat etydit toimivat tekstin inspiraationa:
tämä kuva,
tämä sitaatti ja tämä
hahmotyyppi.
Osa 2
Ikävä tosiasia on, että majakan ainoa kunnollinen nukkumapaikka on pieni makuukammari ja sen yksi sänky.
Kaivellessaan kaapista koinsyömiä peitteitä ja muita vuodetarpeita Edith päättää nukkua itse kamiinan luona. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun hän viettää yön tulisijan tulta tuijottaen. Keiranin tuoman hehkuviinin ansiosta kokemus on luultavasti paljon tavallista siedettävämpi.
Sängyn aluslakanoita vaihtaessaan Edith pikemminkin tuntee kuin näkee Keiranin ilmestyvän ovensuuhun. Hän nykäisee lakanaa sängynkulmaa kohti niin terävästi, että hapertunut kangas on revetä.
"Ei sinun tarvitse nukkua muualla."
Vaikka tuttu kirkkaus on jo lähes palannut vihreisiin silmiin, hartioiden kireys ei ole lientynyt. Keiranilla on silti otsaa vaikuttaa lähes huvittuneelta, kun Edith jupisee:
"Hienoa. Siinä tapauksessa sinä voit nukkua kamiinan edessä ja vahtia tulta."
"Edith."
Edith tuntee suupieltensä vääntyvän. Hänellä on samaan aikaan kuuma ja kylmä, eikä hän tiedä, mihin päin katsoisi. Hän ei kestä sitä, että Keiran lausuu hänen nimensä tuolla tavalla. Matalasti, hiljaa. Kuin se
merkitsisi jotakin.
"Tämä on kaksin nukuttava sänky", Keiran jatkaa kärsivälliseen sävyyn Edithin pysyessä vaiti. "Mahdumme siihen kyllä molemmat."
On totta, että sänky on luultavasti tarkoitettu kahdelle nukkujalle. Makuukammari on majakan ainoa paikka, jota voi kutsua melkein kodikkaaksi. Puulattiaa peittää kirjava räsymatto. Vaatekaapin viereiseen seinään on maalattu tähtitaivaan alla loistava auringonkukkaniitty. Vaikka kirkkaat värit ovat haalistuneet vuosien kuluessa, Edithistä on rauhoittavaa katsella maisemaa ennen nukahtamistaan.
Maalaus ja parisänky saavat hänet toisinaan miettimään, että ehkä majakka on ollut joskus jotakin muuta kuin vankila. Ehkä merellä on seilannut varjojen sijasta aitoja merenkulkijoita ja majakan valosta on pitänyt huolta pariskunta, joka on rakastanut toisiaan. Ehkä valonlähde ei ole vaatinut vartijoiltaan yhtä paljon kuin nyt. Ainakin yhdessä hinta on ollut helpompi maksaa.
Edith tömäyttää omat vuodevaatteensa takaisin sängylle, aivan toiseen laitaan. Hän marssii Keiranin ohi katsomatta tähän.
"Vasen puoli on sinun. Voit asettua makuulle ensin."
Merivesi kirveltää pakkasen kuivattamalla iholla, kun Edith kuuraa itseään pesuhuoneen peilin edessä. Siihen kuluu naurettavan paljon aikaa. Sormien on käytävä kammasta, koska hänellä ei ole aavistustakaan, missä hän on nähnyt harjan viimeksi. Otsan epätasaiset hiussuortuvat kaipaisivat jo leikkaamista.
Tihrustaessaan kuvajaisensa kasvoja sameasta lasista Edithin olo on ennen kaikkea haavoittuvainen ja typerä. Millään, mitä nyt tapahtuu tai mitä hän tekee, ei ole merkitystä. Keiran on nähnyt hänestä sodan aikana jo kaiken mitä on tarpeen nähdä – seuraava yö ei muuta siitä mitään. Edith katsoo käsiään ja muistaa sodan lopun, muistaa miten hänen kätensä olivat lämpimät Keiranin verestä. Se ei ole hänen rikoksistaan pahin. Edith painaa otsansa viileää peililasia vasten.
Peseytymisen jälkeen Edith etsii päälleen paksuimman omistamansa villamekon, jonka helma yltää nilkkoihin saakka, ja livahtaa takaisin makuukammariin. Toive siitä, että Keiran olisi mennyt jo makuulle ja ehkä jopa nukahtanut, murenee hänen huomatessaan miehen seisovan vaatekaapin edessä. Tämä on sytyttänyt yhden huoneen kynttilöistä ja katselee auringonkukkamaalausta.
Keiranin kasvojen ilme jää kynttilän valon ulkopuolelle, mutta Edith tuntee miehen vilkaisevan häntä ja kääntävän katseensa miltei heti pois. Edith nielaisee. Hän tarkastelee maalausta miettien, mitä Keiran siinä näkee. Mustalle taustalle maalatut hopeiset tähdet ovat ainoita, joita saarella on.
"Tämä maisema on lempiasioitani täällä."
Se kuulostaa väärältä, kuin tunnustukselta. Edith kuuntelee hermostuksen vallassa, miten hiljaisuus heidän välillään syvenee. Viimein Keiran sanoo äänellä, joka on aiempaa karheampi:
"Se muistuttaa Koitoksen niittyä."
"Ai." Edith ei tiedä, mitä siihen sanoisi. "Siellähän kasvoi apiloita."
Vastaamisen sijasta Keiran ojentaa kynttilän hänelle ja istuutuu omalle puolelleen sängyn reunaa, pujottaa paitansa päänsä yli. Sen alta paljastuva aluspaita on ohutta vaaleaa kangasta, joka jättää käsivarret ja osan rintakehästä paljaiksi. Häpeäkseen Edith tuntee punehtuvansa. Silti hän ei osaa kääntää katsettaan tai kynttilän valoa pois.
Kun Keiran kumartuu solmimaan auki saappaittensa nauhoja, rintakehän pisamaisesta ihosta paljastuu uusi kaistale. Edithin sormet puristavat kynttilänjalkaa äkisti hiukan liian lujaa.
"Siitä ei jäänyt arpea?"
Keiranin ei tarvitse kysyä, mitä hän tarkoittaa. Mies koskettaa kohtaa ihollaan miltei hajamielisesti. Silti eleessä on jotakin opittua, aivan kuin Keiran olisi tottunut tekemään niin usein. Edithin omia sormenpäitä kihelmöi.
"Parantajat toimivat nopeasti", Keiran vastaa. "Minkäänlaista jälkeä ei jäänyt."
Edith ei kykene peittämään huojennusta.
"Hyvä. Se on... se on hyvä."
Keiran vilkaisee häntä mutta ei sano mitään. Tämä asettuu sängylle omalle puolelleen, kasvot seinään päin, ja vetää peitteen ylleen. Hetken on hiljaista, kunnes vuodevaatteiden lomasta kantautuu närkästynyt aivastus.
"Taivas, tämä pöly on vähintäänkin satavuotiasta."
Edithin huulille kohoaa hauras hymy. Hän käyttää keventyneen tunnelman hyväkseen ja puhaltaa kynttilän sammuksiin, pujahtaa sängyn oikealle puolelle pimeän turvin. Makuukammarin pieni ikkuna on lumesta sumea. Pakkanen paukuttaa jäisiä nyrkkejään majakan nurkissa. Jopa lyhyen välimatkan päästä Edith tuntee Keiranista huokuvan lämmön. Hän ei muista, milloin viimeksi on ollut tällä tavoin lähellä toista ihmistä.
"Hyvää yötä, Edith."
Keiranin sanat ja taikuus ovat molemmat lähestyvästä unesta vaimeita. Edithin sydäntä särkee hänen kuvitellessaan, kuinka paljon matka saarelle on luultavasti vaatinut, lahjuksista huolimatta. Hän tahtoisi kääntyä vielä Keiraniin päin, kiittää heidän pienestä talvipäivänseisauksen juhlastaan, joka merkitsi hänelle niin paljon. Mutta hän ei pysty siihen.
"Hyvää yötä."
**
Koitos on yksi monista sodan tantereista, jonne Edith unissaan palaa.
Ruohonkorret ja valkoiset apilat huojuvat elokuisen yön lempeässä tuulessa. Ei-kenenkään-maan sametinmustaa taivasta kirjovat loppukesän hauraat tähdet. Ilma löyhkää vereltä ja ja kuolevilta sotilailta ja äärirajoilleen taivutetulta taikuudelta. Edith ei enää muista, kuinka monta kertaa hän ja Keiran ovat kohdanneet tällä tavoin sodan väkivaltaisen virran keskellä.
Siinä vaiheessa he tuntevat toistensa taikuuden yhtä hyvin kuin omansa, osaavat kiertää hienovaraisimmatkin ansat ja hyökkäykset. Keiran suosii voimakkaita suoraviivaisia loitsuja, joita hän käyttää täydellisellä tarkkuudella kuin peitsiä tai miekkoja. Edith turvautuu metsästä ja luusta ja yöstä tehtyisin illuusioihin, joilla hän herättää henkiin kansantarinoiden voimalliset olennot. Hänen vierellään juoksevan hämäränsuden käpälät eivät jätä jälkiä maahan, mutta sillä on terävät hampaat.
Yhä uudestaan ja uudestaan he ovat käyneet toisiaan vastaan valtakuntiensa puolesta. Se on tanssi, jonka askeleita kukaan toinen ei osaa.
Juuri nyt Edithin askeleet kuitenkin horjuvat. Hän tietää, että rauhansopimus on käytännössä jo solmittu. Tämä on viimeinen taistelu, lopullinen voimannäytös. Neuvoston puhemies oli vetänyt Edithin sivuun edellisenä iltana ja antanut ymmärtää, että hänen asemansa hovissa oli kaikkea muuta kuin vakaa.
"Mutta jos tuotte sodan päättyessä meille todisteen, että olette surmanneet Keiran Novitaksen, tilannetta arvioidaan luonnollisesti uudestaan. Hänen päänsä olisi sangen komea sotasaalis, eikö totta?"
Sanat takovat Edithin kallossa kuin laskien jäljellä olevaa aikaa. Hän käy Keiranin kimppuun epätoivolla, jonka kätkee yleensä paremmin, eikä Keiranilla ole muita vaihtoehtoja kuin vastata siihen. Hyökkäys, väistö, hyökkäys, loputon loitsujen ketju. Hämäränsusi ulvahtaa joutuessaan viiltävän valon lävistämäksi.
Viimein kummallakaan heistä ei ole vähäisintäkään voimaa jäljellä. Keiran huohottaa polvillaan maassa, silmät väsymyksestä lasittuneina. Ilman loitsujaan hän on aseeton. Hän ei ehdi tehdä mitään, kun Edith painaa hänet ruohonkorsien sekaan veitsi hänen kurkullaan.
Odellan valtakunnan kunnioitettu Keiran Novitas ei koskaan alentuisi yrittämään mitään sellaista. Edith taas on pelkkä orpo ja hädin tuskin kesytetty villikoira, tottunut selviytymään hinnalla millä hyvänsä. Neuvosto on laskenut luultavasti juurin sen tiedon varaan. Sen avulla Neuvosto on saanut hänet tekemään sodan aikana asioita, jotka piinaavat häntä.
Taivaalla tähdet helähtelevät välittämättä lähistöllä taistelevien sotilaiden huudoista. Edith on kylmästä hiestä märkä. Ase tärisee hänen uupuneissa käsissään. Keiran katsoo häntä mutta ei puhu, ei yritä puolustautua. Apilat muodostavat miehen pään ylle valkoisen valon kehän kuin Odellan lasimaalausten pyhimyksillä.
Juuri Keiran kertoi hänelle pyhimyksistä ensimmäisen kerran. Edith ajattelee, miten Keiran opetti hänelle eräällä juhlaillallisella vaivihkaa valssin askeleet, jotta hän ei nolaisi itseään aateliston edessä. Hän ajattelee avointa ihailua miehen katseessa aina, kun hän luo jonkin erityisen monimutkaisen illuusion. Edith ajattelee, miten vastahakoisesti Keiranin loitsut häntä nykyään tavoittelevat, vaikka kukaan muu ei voi huomata sitä kuin Edith itse.
Keiran, jonka kasvojen vainotun ilmeen Edith tunnistaa omilta kasvoiltaan.
Edithin sydän on raskas, raskas. Hän puree hampaansa yhteen ja kohottaa veitsen.
Hänen kätensä värjäytyvät punaisiksi Keiranin verestä. Rintakehän viilto on pitkä ja näennäisesti syvä, mutta kuolettava se ei ole. Edithin täytyy toivoa, että se riittää.
"Mene. Mene, mene, mene!" Edith sähisee ja katsoo, miten Keiran kompuroi jaloilleen kasvot valkoisiksi valahtaneina. Sodan pauhu heidän ympärillään on pysähtynyt, tai ehkä se on vain Edith itse. Keiran näyttää siltä kuin aikoisi sanoa jotakin, kunnes hän kääntyy ja katoaa metsikön suuntaan.
Hengille kiitos kukaan ei yritä estää.
Edith huojahtaa maahan. Ajatus paosta viivähtää mielessä mutta haipuu sitten. Hän puristaa veistä käsissään vielä silloinkin, kun Neuvoston sotilaat tulevat hakemaan häntä. Kauempana laulaa jokin elokuisen aamuhämärän lintu.
**
Pikkulinnun laulu kaikuu yhä aamuhämäränä Edithin päässä, kun hän herää ja näkee edessään Keiranin kasvot.
Peitto hänen päällään tuntuu äkkiä tukahduttavan kuumalta. Edith uskaltaa hädin tuskin hengittää. Jossakin vaiheessa yötä he ovat kääntyneet toisiaan kohti kuin jonkin näkymättömän voiman vetämänä. He ovat niin lähekkäin, että hän voisi halutessaan painautua Keiranin syliin. Hän voisi –
Hiljaisuuden rikkoo katkonainen ääni. Keiranin hengitys on unesta syvä, mutta täysin tyyni se ei ole. Makuukammarin pimeys on lientynyt sen verran, että Edith huomaa miehen silmäkulmien väliin ilmestyneen rypyn. Huulet tapailevat jotakin, joka ei muodostu puheeksi asti. Silti sen levoton sävy pusertaa Edithin sydäntä.
Tuo vainottu ilme. Edith sulkee silmänsä. Erityisen mustina hetkinä hän on lohduttanut itseään ajattelemalla, että Keiran elää nyt helpompaa elämää. Sellaista, jossa sodan varjoja ei enää ole.
Ulkona lumimyrsky on lakannut. Talvipäivänseisauksen yö kätkee heidät vielä hetken aikaa sisäänsä. Hiipuvan pimeän suojissa Edithin keholla tuntuu olevan oma tahto. Hän liikahtaa varovasti Keiranin puoleen ja nojautuu hipaisemaan huulillaan miehen otsaa, kuiskaa kuin suojaavan loitsun:
"Nuku. Ei ole mitään hätää."
Keiran tuoksuu hennosti hehkuviiniltä ja saippualta ja vuodevaatteiden satavuotiaalta pölyltä. Edith huojentuu huomatessaan, miten silmäkulmien ryppy pienen epäröinnin jälkeen silenee.
"
Edith."
Edith jähmettyy. Keiran mumisee jotakin omalla äidinkielellään, ääni yhä unesta tummana. Edith erottaa vieraiden sanojen joukosta uudelleen oman nimensä. Se kuulostaa tyystin toisenlaiselta kuin mihin hän on tottunut, pehmeämmältä. Silti Edith tunnistaa tavan, jolla Keiran nimen lausuu. Kaipaus hänessä muistuttaa kipua.
Toisinaan hän näkee unia. Unia Keiranin hengityksestä hänen hiuksissaan, Keiranin käsivarsista hänen vyötärönsä ympärillä. Taisteluiden ja tanssisalien jäljiltä hän tietää etäisesti, miltä Keiranin kädet iholla tuntuisivat. Edith vuoron perään vihaa ja janoaa noita ikävänsä luomia kuvia, mutta lopulta hän vain solmii niistä loitsuja valon rakennusaineeksi. Majakassa mitään itselleen kallisarvoista ei pidä heittää hukkaan.
Tätä hetkeä hän ei majakalle anna; omaa nimeään Keiranin huulilla, kainoa lohduttavaa suudelmaa, sanatonta läheisyyttä pimeässä.
Aika on lopussa. Aivan pian ikkunasta lankeaa makuukammariin aamun ensimmäinen hauras valo. Edith tietää, miten se piirtää esiin auringonkukkien haalistuneet ääriviivat ja haihtuu aivan liian pian. Vaikka päätös tuntuu vaikeammalta kuin mikään, minkä hän on koskaan tehnyt, hän nousee Keiranin viereltä.
Puulattia on kylmä paljaita jalkapohjia vasten. Edith vetää ryijyn tuolinkarmilta ylleen ja jättää taakseen sängyn ja Keiranin lämmön. Hän hipaisee sormenpäillään auringonkukkien terälehtiä, sulkee oven mahdollisimman hiljaa kiinni perässään.
**
Yläkerran kammion loisto on edelleen vahva; taikuus kestää luultavasti ainakin pari päivää, aivan kuten Keiran arveli. Tuntuu oudolta olla huolehtimatta asiasta, Edith miettii asetellessaan kuivia halkoja kamiinaan. Kun hän kumartuu poimimaan edellisillan hehkuviinimukit tiskiä varten, hän huomaa, että Keiranin tuomaan reppuun on jäänyt vielä jotakin. Sisältä paljastuu kauraryynejä ja hillopurkkeja.
Edith laskee keittiön kiikkerälle pöydälle kaksi höyryävää puurolautasta parahiksi, kun Keiran astelee sisään. Edellisyön suojattomuudesta ei ole jälkeäkään, vaan hän on jo pukeutunut ja siistiytynyt.
Keiran nyökkää Edithille kiitokseksi puurosta ja istuutuu häntä vastapäätä. Yleensä niin kovin yksinäisessä keittiössä kajahtelee äkisti kaksin verroin ääniä: penkinjalkojen kirahdus kivilattiaa vasten, toisen lusikan kilinä. Edith näkee Keiranin kasvoilla häivähtävän huvittuneisuuden, kun hän annostelee oman annoksensa päälle pienen vuoren verran vadelmahilloa. Hän irvistää todella tarkoittamatta sitä.
He syövät lähes toverillisen hiljaisuuden vallassa. Kumpikaan ei mainitse sanallakaan edellisyötä tai uniaan tai talvenvaloa, joka on levinnyt keittiöön kuin tietäen oman rajallisen aikansa. Ulkona meren pauhu on kylmä laulu, joka ei koskaan pääty. Pöydän alla heidän jalkansa miltei koskettavat.
Pahinta on, Edith ajattelee Keiranin annostellessa hänen lautaselleen loput kattilan puurosta, miten helposti hän voisi tottua tällaiseen elämään. Pienten arkisten tekojen täyttämään elämään, jossa juuri Keiran on läsnä. Jos Edith kykenisi saamaan sen, hän ei tarvitsisi – pyytäisi – itselleen mitään muuta. Miten helppoa se onkaan lopulta myöntää.
Mutta totuus on, että majakassa sellainen elämä ei ole mahdollista, eikä hänellä ole aikomustakaan kahlita Keirania Lautturin taikuuteen, tai itseensä.
Tieto ei tee hyvästeistä yhtään vähemmän raskaita. Edith lusikoi puuroaan hitaasti, niin hitaasti, että se ehtii miltei jäähtyä. Hän tietää Keiranin huomaavan sen, mutta tämä ei puhu edelleenkään mitään. Vasta, kun Edithin lautanen on kiistatta tyhjä, Keiran rykäisee ja sanoo:
"Minä voin tiskata –"
Edith pudistaa päätään. "Ensimmäinen valo. Jos viivyttelet kovin paljon pidempään, siitä koituu todennäköisesti seurauksia meille molemmille. On parempi, että lähdet mahdollisimman pian."
Keiranin silmissä välähtää kesämyrsky. Hän vilkaisee Edithin käsivartta, jonka arven villapusero peittää.
"Hyvä on. Ennen sitä – tulisitko kanssani?"
Edith on välittömästi varuillaan. Mutta kun Keiran ojentaa kätensä, hän tarttuu siihen, antaa miehen johdattaa itsensä ulos keittiöstä. Keiranin sormien ote on luja ja varma. Lämmin. Edithin on suljettava silmänsä ohikiitäväksi hetkeksi. Hän haluaa kuljettaa todellisen kosketuksen uniinsa sen sijaan, että tukeutuisi pelkkään etäiseen aavistukseen.
He saapuvat yhdessä kamiinan edustalle. Keiranin ei tarvitse lähtöään varten tehdä muuta kuin heittää reppu olalleen ja astella ovesta ulos. Edith tuntee olonsa miltei huonovointiseksi. Hän joutuu tukahduttamaan säälittävän vastalauseen, kun Keiran päästää hänen kädestään irti.
Keiran kumartuu ottamaan kamiinan vierestä jotakin ja ojentaa sitä Edithille. Aamun valo huuhtoutuu kylmänä ja kirkkaana hänen ylitseen. Se paljastaa poskipäiden haaleat pisamat, joita ei talvisaikaan juuri näe.
"Tämä on sinulle."
Keiran laskee Edithin kämmenelle viime yönä veistämänsä puupalan. Jossakin vaiheessa siitä on muotoutunut kaunis pieni vene. Edithin huulet raottuvat hänen huomatessaan keulaan varovasti muotoillun, myrskylyhtyä pitelevän hahmon.
"Odellan vanhoissa taruissa, jo kauan ennen ensimmäisten pyhimysten aikaa", Keiran aloittaa karheasti, "on tarina talonpojasta, joka ei suostunut hyväksymään rakastettunsa ennenaikaista ja turhaa kuolemaa. Hän lähti hakemaan tätä tuonpuoleisen mustasta virrasta itse veistämällään veneellä. Mukanaan hänellä oli myrskylyhty, jonka valo oli kevään jumalan antama palkkio hänen rohkeudestaan."
Rakastettu. Edith ei uskalla kohottaa katsettaan veneestä tai sen urheasta matkalaisesta. Jos hän vilkaisee Keirania – jos hän edes yrittää sitä –, hän murenee. Vaivalloisesti lausutut sanat ovat käheä kuiskaus:
"Onnistuiko... hän?"
"Kyllä. Mutta kaikkein vaikeinta oli vakuuttaa hänen rakastettunsa siitä, että tällä oli yhä oikeus elää."
Edith säpsähtää tuntiessaan lämpimien sormien varovaisen kosketuksen kasvoillaan. Keiran kohottaa hänen leukaansa, jotta heidän katseensa kohtaavat.
"Edith. Luuletko sinä, etten tiedät, mitä olet tekemässä?"
Edith nielaisee. "Minä tiedän, että sinä tuhlaat aikaa. Jos et pian lähde –"
"Lähden kyllä. Mutta minä myös palaan. Nyt olen nähnyt, mitä tänne pääseminen ja täältä lähteminen vaatii, ja kun palaan takaisin, toivon sinun tulevan mukaani. Et ole typerä, Edith. Me molemmat tiedämme, ettei Neuvosto aio päästää sinua menemään. En jätä sinua tänne tekemään hidasta kuolemaa vain siksi, ettet usko ansaitsevasi sodan jälkeen enää mitään muuta."
Valkoinen raivo leimahtaa Edithin rinnassa. Se on tuttuudessaan lähes turvallinen tunne. Heidän ensimmäisissä kohtaamisissaan ennen sodan puhkeamista Keiran raivostutti häntä lähes koko ajan.
"En tarvitse sääliäsi. Minä en ole mikään tarinan kaltoinkohdeltu neito, joka sinun täytyy jalossa ritarillisuudessasi pelastaa", Edith sähisee. "Pärjään kyllä."
"Kuvitteletko todella", Keiran vastaa matalasti, "että teen kaiken tämän ainoastaan kunniani vuoksi? Sydämeni hyvyydestä? Että alentuisin tekemään kauppaa jonkun Neuvoston kaltaisen kanssa vain, koska
säälin sinua? Tunnet minut paremmin. Olen ehkä kunniallinen, mutta niin jalo minä en ole."
"Jos tämä johtuu Koitoksesta, voit unohtaa, että mitään siitä koskaan tapahtui. Et ole minkäänlaisessa kiitollisuudenvelassa –"
Keiran puuskahtaa tavalla, joka on melkein kuin naurahdus. Vastaamisen sijasta hän päästää otteensa Edithin kasvoista ja painaa otsansa hänen otsaansa vasten. Ele on väsynyt, hellä, haavoittuvainen. Edith avaa suunsa mutta ei löydä sanoja. Kaikki taistelutahto pakenee hänestä.
Keiran sanoo hiljaa:
"Näen sinusta unia. Vain sinä olet nähnyt minut kokonaan. En aio pyytää sinulta mitään, mitä et tahdo itse antaa. Mutta en myöskään pysty elämään sen kanssa, että jättäisin sinut suorittamaan katumustasi tänne. Jos todella tahdot, voit tehdä sen elävien maailmassa."
Kauhukseen Edith tuntee silmiensä kyyneltyvän. "Keiran –"
"Saavun takaisin seuraavan uudenkuun aikaan. Odota minua siihen asti ja säästele voimiasi. Anna majakalle vain juuri sen verran taikuutta kuin sinun kulloinkin täytyy, ei yhtään enempää. Kaiken varalta. Minä pyydän."
Keiran odottaa niin kauan, että Edith nyökkää. Hän jatkaa pehmeämmin:
"Tiedän kahleesi ja sen, miten paljon loitsun poistaminen vaatii. Selvitämme sen kyllä yhdessä, jos se on vastauksesi. Mutta sinun on myös tahdottava sitä itse."
Edith jää kuuntelemaan kamiinan luo Keiranin loittonevia askelia; hän ei kykene enää toisiin hyvästeihin. Majakan ulko-oven kolahtaessa kiinni vaikuttaa siltä kuin koko rakennus huokaisisi syvään. Edith ei enää tiedä, johtuuko se huojennuksesta vai pettymyksestä. Ehkä majakka muistaa sittenkin ajan, jolloin saaren asukkaita on ollut kaksi. Keiranin sormien lämpö viipyy hänen kädessään.
Tunteiden sekasorrosta on vaikea saada otetta. Edith hieraisee kasvojaan, jotta ei tahrisi kallisarvoista puuvenettä kyyneliin. Hän katsoo talonpojan pitelemää myrskylyhtyä ja kuvittelee sen sisälle valon: ei samanlaista kaikennielevää kuin valo majakan kammion sisässä, vaan lempeämmän. Sinnikkään, kirkkaan kuin kevät. Sellaista valoa ei tältä saarelta löydä.
Edith vetää henkeä. Hän kätkee talonpojan veneineen suojaan kämmentensä sisään.
Sen jälkeen hän lähtee keittämään saaren kanervista valmistettua teetä.
**
K/H2: Onko kyseessä edes allekirjoittaneen teksti, jos ei vähän veitsellä huidota.
Tämä oli muuten ensimmäinen kerta, kun kirjoitan there was only one bed -troopista. Mukavaa joulun aikaa!