Tuttuun tapaan tarjoamme myös inspiraatiota. Seuraavien kuvien ja tekstien myötä haluamme toivottaa jokaiselle kirjoittamisen iloa ja rentoa joulunodotusta!
Inspiraatiokuvia:yksikaksikolmeneljäviisikuusiseitsemänkahdeksanyhdeksänkymmenenyksitoistakaksitoistakolmetoistaneljätoistaviisitoistakuusitoistaseitsemäntoistakahdeksantoistayhdeksäntoistakaksikymmentäkaksikymmentäyksikaksikymmentäkaksikaksikymmentäkolmekaksikymmentäneljäkaksikymmentäviisiInfoa mytologisista olennoista:yksikaksikolmeneljäviisiMyyttisiä juhlia Roomasta (aka juhlapäiviä antiikin Roomassa)Compitalia (3.-5. tammikuuta välisenä aikana, liikkuva juhla)
Laarien eli kotijumalten juhla, erityisesti omistettu risteysten laareille. Roomalaiset asettivat ovilleen villasta muotoiltuja ihmishahmoja uhreiksi laareille.
Parentalia (alku 13.2.)
Esi-isien muistamisen juhla. Perhehaudoille vietiin uhreiksi kukkaseppeleitä, viiniin kastettua leipää, suolaa ja vehnää. Patentalia päättyi 21. helmikuuta perheenisän suorittamiin keskiöisiin riitteihin pahantahtoisille vainajahengille. Parentalian aikana kaikki temppelit olivat kiinni eikä avioliittoja saanut solmia.
Liberalia (17. maaliskuuta)
Jumalpari Liber Paterin ja Liberan juhla. Liberaliassa juhlittiin poikien siirtymistä miehuuteen. Nuoret, 15-16-vuotiaat pojat asettivat vanhempiensa heille lapsena kaulaan laittaman kulta- tai nahkakorun kotijumalten alttarille. Tätä lasta suojelevaa korua kutsuttiin bulla praetextaksi.
Robigalia (25. huhtikuuta)
Juhlaa vietettiin Robigus-jumalan kunniaksi. Päärituaali oli koiran uhraaminen, jonka uskottiin suojaavan viljapeltoja taudeilta. Robigalia kuului ”maalaisiin” juhliin, jotka pidettiin Roomaan kaupungin rajalla tai sen ulkopuolella.
Lemuria (9., 11. ja 13. toukokuuta)
Lemurit (lat. lemures) ja larvit (lat. larvae) olivat pahantahtoisia vainajahenkiä ja levottomia kummituksia, joita juhlan riiteillä ajettiin pois. Ovidius kertoo rituaaleista seuraavaa: ”Talon isäntä kulkee keskiyöllä paljain jaloin talon läpi. Hän pesee kätensä lähdevedellä ja asettaa peukalonsa sormien väliin. Sitten hän ottaa suun täyteen mustia papuja ja sylkee ne taakseen. Tämän tehtyään hän toistaa tietyt sanat yhdeksän kertaa samalla, kun talon muut asukkaat paukuttavat pronssikattiloita.”
Vestalia (7.-15. kesäkuuta)
Juhalan aikana Vestalle pyhä eläin, aasi, koristeltiin kukkaseppeleillä ja nauhoilla, joihin oli pujotettu leivänpaloja. Äidit saattoivat myös tulla Vestan temppeliin pyytämään siunausta itselleen ja perheelleen.
Caprotinia (7. heinäkuuta)
Jumalatar Junon juhla. Vapaat ja orjanaiset juoksivat ympäriinsä hakaten itseään nyrkeillään ja vitsoilla. Lopulta Junolle uhrattiin vuohipukki villin viikunapuun alla.
Vulcanalia (23. elokuuta)
Tulen jumala Vulcanuksen juhla. Juhlinnan aikana tavattiin polttaa kokkoja, joihin heitettiin eläviä kaloja tai pikkueläimiä uhrilahjoiksi.
Equus October (lokakuun Ides eli 15. päivä)
Hevosen uhraus tehtiin sodanjumala Marsin kunniaksi ja sattui yksiin sekä maatalouden että sotakauden lopetuksen kanssa. Pidettiin hevoskilpailut, joissa kisattiin kaksivaljakolla. Voittajavaljakon oikeanpuolimmainen hevonen seivästettiin ja uhrattiin. Hevosen pää ja häntä leikattiin irti ja käytettiin myöhemmin riitin muissa osissa.
Saturnalia (17.-23. joulukuuta)
Saturnus-jumalan juhla. Juhlaan kuuluivat julkinen ateria ja roomalaisten sosiaalisten normien rikkominen: uhkapelaaminen oli sallittua ja isännät saattoivat palvella orjiaan. Tavallisesti valittiin Saturnali-kuningas, joka johti juhlamenoja ja hulluttelua.
Tieteellisiä näkökulmia mytologiaanMytologia ja runous Mytologiasta vetovoimaa? Kalevalan kiinnostavuus itäaasialaisten kohderyhmien näkökulmastaMyths and Mentality: Studies in Folklore and Popular ThoughtNykymyytit ovat ihmissutta arkisempiaMyrkkykaasuja hönkiviä jättiläiskäärmeitä ja metsässä kirkuvia vainajaolentoja: tällaisia ovat suomalaisen kansanuskon kammotukset