Olen lukenut innolla tätä ficletsarjaasi siitä lähtien, kun aloit tätä julkaista, vaikka sain vasta nyt kommentoitua tätä. Minusta on todella kiva idea tehdä jatkosarja kirjemuodossa, tätä on ollut ihan mahtavaa lukea.
Ihailen muutenkin sitä, että olet saanut aikaan näin ihanan jatkotarinan ficleteistä, on todella upeaa, kun joku osaa kertoa paljon vähillä sanoilla. Ficletit ovat varmasti kirjoittajalle myös kevyempi tapa kirjoittaa tarina, kun onhan ns. perinteisessä jatkotarinassa ihan valtava työ. Tosin olisin mielelläni lukenut tätä paljon pidempäänkin, mutta olen tykännyt tosi paljon tästä juuri tällaisenakin.
Tämä ensimmäinen luku nauratti minua kovasti, erityisesti tämä kohta:
Haluan kertoa, että keskusteltuani päällikön kanssa, olemme tulleet siihen tulokseen, että tarvitset lisäopetusta liemien saralla. Se on turvallisempaa ihan kaikkien kannalta. Laitan tähän kirjeeseen mukaan esitteen Viistokujalla sijaitsevasta opinahjosta nimeltä Pulputta, joka opettaa kaikenikäisiä ja -tasoisia velhoja ja noitia.
Auroripäällikkö Robards oli kyllä ihan loistava!
Miten ihailtavaa onnistua sanomaan noin ystävällisesti ja kohteliain sanakääntein, että kuule Potter, nyt se tunarointi ja muiden vaarantaminen saa kerta kaikkiaan riittää.
Robards on ihan selvästi diplomaattiainesta. Minäkin tykkäsin todella paljon tuosta liemikoulun nimestä, Pulputta naurattaa joka kerta, kun se mainitaan.
Tässä ficissäsi huomaa myös, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Oli iso harmi, kun Harry ja Kalkaros eivät tulleet sen paremmin keskenään toimeen, ja Harryn taikajuomien osaaminen jäi niin vajavaiseksi.
Mutta onneksi on tällainen opinahjo, joka pitää jopa kirjekursseja. Pulputta osaa myös loistavasti markkinoida Viistokujan liikettään, tämä heidän bisnesajattelunsa oli minusta jostain syystä hupijuttu.
Kylläpä Draco osasi esiintyä ammattimaisesti Harrya kohtaan tässä teitittelyineen kaikkineen!
Professori Draco Malfoy kuulostaa sitä paitsi upealta. Dracon asenteeseen varmaan vaikutti se, että Harry olikin tässä maksava asiakas, eikä enää toisen tuvan inhottu koulukaveri. Silti halusin ajatella, että suurin merkitys oli sillä, että oli aikuistuttu puolin ja toisin, ja sotakin oli ollut ohitse jo jonkin aikaa.
Dracon tyyli kirjoittaa oli niin jotain muuta kuin ne kouluaikojen ilkeilyt, että Harryn varmistuskysymys oli ihan paikallaan. Niin oli kyllä myös Dracon vastaus, ihan loistava kuitti, eikä kuitenkaan yhtään huonoon sävyyn.
Ehkä enemmän tuossa jatkokysymyksessä näkyi vanha tuttu Draco, ja siinä olikin jo vähän vanhaa vinoilua Valittua kohtaan, mutta ei liikaa. Tästäkin tuli jo sellainen tunne, että Draco halusi samalla kovasti tietää, mitä Harry tekee nykyään, ja se tuntui mukavalta.
Minua ilahdutti suuresti se, miten hyvin Harry onnistui itsenäisessä liemenkeitossa. Jo ensimmäisestä työstä Odotukset ylittävä ja toisesta Upea on ihan mahtava tulos.
Tuli sellainen ajatus, että mahtoikohan Harry tsempata ja yrittää parastaan, kun halusi näyttää Dracolle, mihin hän pystyy? Oli syy mikä tahansa, Dracon kehut varmasti lämmittivät mieltä, eipä Harry ollut aikoinaan sellaisia tottunut Dracolta saamaan. Tuo Dracon toteamus luokkakokouksesta oli hupaisa, mutta ei kylläkään ihan uskottava:
PS. Olin jo kokonaan unohtanut sen luokkakokouksen. En ole muistellut sitä ollenkaan. Ja sitä paitsi, et sinäkään tiennyt, että olisin täällä opettajana, olin jo silloin luokkakokouksen aikaan. Milloin ikinä se nyt olikaan.
Minusta oli kivaa, kun Harry tuli puolitiehen vastaan, ja kehui omasta puolestaan Dracon opettamista.
Tästä tuli sellainen tunne lukiessa, että vaikka Harryn ja Dracon välit menivät koulussa heti alusta lähtien pieleen, näin aikuisina heidän onkin hämmästyttävän helppoa tulla toimeen keskenään. Selvästi tässä molemmat antoivat toiselle mahdollisuuden, ja se on todella hienoa, etenkin tuollaisella menneisyydellä kuin heillä.
Repesin tuolle ”minä en luiki” toteamukselle!
Tietenkin Draco joutui tarttumaan tuohon Harryn pieneen vinoiluun, vaikka jotenkin uskon, ettei Harry ihan väärässäkään ollut. Ehkä näiden molempien ja varsinkin Dracon oli vaikea tavata toisiaan kasvotusten, mutta sen sijaan kirjeenvaihto sujuu loistavasti.
Senkin takia vähän suretti tuo, kun Draco totesi aiemmin olevansa pettynyt Harryyn, olipa hienoa, kun hän sentään korjasi sen tässä. Dracoa taisi lämmittää aika tavallakin Harryn myöntäessä hänen olevan hyvä opettaja. Tykkään niin siitä, miten nämä kaksi suhtautuvat toisiinsa koko ajan paremmin ja mukavammin.
Kun sitten kävikin tuo vahinko liemen kanssa, ehdin jo ajatella, että toivottavasti tästä ei tule isoa riitaa ja mene välit poikki.
Onneksi Draco pahoitteli asiaa vilpittömästi ja otti sen omaan piikkiinsä, eikä Harrykaan ollut pitkään vihainen, vaan ymmärsi tilanteen. Olihan hänellekin sattunut taikajuomien kanssa vahinko, jonka takia joutui tähän ylimääräiseen opetukseen alun perinkin.
Jään odottamaan kovasti jatkoa tähän sekä tietysti sitä, mahtavatkohan nämä kaksi sopia jossain vaiheessa tapaamisesta, vai jatketaanko pelkästään kirjelinjalla? Tämä on todella ihana H/D, joka ilahduttaa ja hymyilyttää kovasti, iso kiitos tästä!