Olen säästellyt tätä toista raapaletta välilehdessä tovin, mutta nyt oli pakko tarttua tähän, kun se tuolta linkkien lomasta kovin houkutteli
Tykkäsin siitä toisesta raapaleesta, jonka kirjoitit ja sen aihe oli tähän verrattuna huomattavasti keveämpi - ja ehkä juuri siksi yllätyin, että tässä raapaleessa on paljon synkempi tunnelma ja aihe. Samalla se on todella hienoa, sillä erilaisten genrejen kirjoittaminen raapaleiden kautta on kyllä haaste ja ennen kaikkea sellaisten raapaleiden, joihin mahtuu alku, huippukohta ja loppu. Tämä olikin jälleen taidonnäyte siinä, miten kykenet haastamaan itseäsi kirjoittajana ja onnistut siinä oivallisesti
Sitten itse tekstiin. Huh, miten hyytävä tämä oli! Tarinan banneri toi mukanaan usvaisuutta ja hämärää, salaisuuksia ja metsään piiloutuvia olentoja, jotka täydensivät tarinaa. Jotenkin tuo Jannen elämä, hengähdystauko/pakeneminen metsään, lapsen itku, joka rinnastuu omaan menetykseen toivat kaikki mukanaan aavemaisuutta - vaikka samalla tämän voisi oikeastaan kirjoittaa hyvin realistisesti, nykypäivää kuvaten. Jännitys ja hyytävä tunnelma syntyy siis jotenkin rivien välistä, ehkä minun eli lukijan itseni luomana. Jännittävää!
sugared sanoi hyvin, että olet saanut rakennettua hienosti kolme tragediaa sataan sanaan. Se tuo tähän valtavasti syvyyttä ja samalla tosiaan lukemattomia kysymyksiä, ja olisi jännittävää saada lukea pidempi tarina tästä kaikesta. Tuosta itkevästä lapsesta minulle tuli heti mieleen suomalaisesta kansanuskosta
ihtiriekko, joka oli siunaamatta, kastamatta tai väärään paikkaan haudatun lapsen tai sikiön kummitus. Sillä on oma, kaamea taustansa, mutta lapsen itkusta tuli heti mieleen tuo ja ehkä senkin takia yhdistin tämän kauhuun.
Tykkäsin muuten myös siitä, että kerroit hyvin ytimekkäästi ja samalla täyteläisesti Jannen ja Mikon ystävyydestä. Tuo
Tosiystävänä Mikko kuitenkin valjastaa ruumiskoiransa ja seuraa Jannea erämaahan. kertoo niin paljon siitä, millainen vahva halu auttaa toista Mikolla on ja että Janne on hänen aikansa arvoinen. Tässä oli valtavasti kaikkea, josta voisi puhua enemmän - mutta ennen kaikkea haluaisin
lukea enemmän
Joten ehkä jonain päivänä saan lukea tämän pidemmän version! Kiitos tästä, tämä oli hieno!