A/N: Nyt Regulus ja Lily pääsevät siis hetkeksi viettämään hiukan erilaista aikaa, sillä tästä alkaa syysloma! Pienenä sisältövaroituksena, että seuraava luku tuli kirjoitettua aika onnellisen hilpeissä tunnelmissa (
ei sillä lailla hilpeissä), joten sekä söpöjä käänteitä että nuorten hiukan överiksi menevää pelleilyä on luvassa. Toivottavasti se ei haittaa liikaa.
Pahatar: Kiva, jos Lilyn äidin suhtautuminen tuntui mukavalta, ajattelin häntä kirjoittaessani kaikkia äitejä, jotka haluavat syöttää sekä nuorensa että kaikki näiden kaverit mahdollisimman täyteen kaikkia näiden lempiherkkuja. Ajattelin, että juuri sellaisen vastaanoton hiukan liian kovia kokenut Regulus ansaitsee, joten saakoon hän sitten sellaisen, ja jatkoa on luvassa.
On ihan totta, että tuossa kohtaa elämää pienikin ikäero voi tuntua paljolta, vaikkei myöhemmin merkitsisi mitään. Mutta niin kuin sanoit, itsekin ajattelen Reguluksen jotenkin ikäistään kypsemmäksi, kun on kuitenkin rauhallisempi ja harkitsevampi luonne kuin isoveljensä.
Tuo ajatusten lukeminen on ymmärrettävästikin vähän kuumottava aihe, ja Regulus otti sen aika rauhallisestikin, joku olisi voinut hermostua siitä ihan hirveästi. Mutta ajattelen, että ehkäpä hän luottaa Lilyyn niin täysin, ettei oikein haluakaan salata tältä enää mitään.
En kuitenkaan halunnut kirjoittaa tätä niin, että Lily olisi kaiken aikaa pystynyt lukemaan Regulusta kuin avointa kirjaa, koska se olisi ollut Regulus parkaa kohtaan aika epäreilua, ja toiminut huonona pohjana heidän suhteelleen.
//
Huomasin, että olin vahingossa käyttänyt copy-pastea kahteen kertaan, ja niinpä sitten lukukin oli tässä aluksi tuplana. Pahoittelut, ja virhe korjattu!
Lauantai 22. lokakuuta 1976Oikeastaan nyt on jo sunnuntai, sillä meillä meni Reguluksen kanssa tänään vähän myöhään ulkona. Onneksi äiti ja isä eivät enää jaksa stressata menemisistäni, sillä olenhan muutaman kuukauden päästä täysi-ikäinen. En tullut maininneeksi heille, että Regulus on minua nuorempi, sillä olisihan nyt noloa, jos he alkaisivatkin paimentaa häntä ja asettaa kotiintuloaikoja. Ja koska James ja Sirius halusivat viedä meidät käymään jossain heidän kantapaikassaan jo tänään, arvasin heti, että kotiin ei välttämättä tultaisi yhdeksän aikaan illalla.
Junamatkalla Tylypahkasta Lontooseen Sirius ja James olivat vallanneet meille neljälle yhteisen vaunun, ja kun pääsimme istumaan, he vetivät oviaukossa olevan ikkunan peitoksi verhon, lukitsivat oven ja vaihtoivat salaperäisiä katseita keskenään. Sitten Sirius kaivoi taskunsa pohjalta jotain. Hän ojensi yhden vaaleanpunaisen, pahvisen läpyskän veljelleen, toisen minulle. Olin nähnyt sellaiset vanhempieni lompakoissa ja tunnistin ne jästien ajokorteiksi. En edes malttanut heti katsoa omaani kunnolla, sillä jäin kiinni Reguluksen ilmeeseen, joka oli kerrassaan näkemisen arvoinen. Hän tuijotti kädessään olevaa korttia silmät suurina hämmästyksestä, purskahti sitten nauruun ja kysyi, että mitä helkkaria nyt taas, Sirius.
Silloin vilkaisin omaa korttiani tarkemmin. Siinä oli kyllä minun kuvani, mutta nimi ja syntymäaika eivät täsmänneet. Asiakirjan mukaan olin syntynyt tammikuussa 1958, ja nimeni oli Anita Hafsechs. Lausuin hiljaa mielessäni uuden nimeni ääneen muutamaan kertaan ja mietin, kumpi noista kahdesta valopäästä tämänkin idean taas oli keksinyt. Oli se kumpi tahansa, se oli juuri jotain sellaista, mitä heiltä saattoi odottaakin. Yritin pitää ilmeeni peruslukemilla kysyessäni, miksei ajokortissa voinut vaan lukea omaa nimeäni, mutta silloin James totesi, että mitäs hauskaa siinä nyt sitten olisi.
Minä en todellakaan voi mennä mihinkään yökerhoon ja näyttää ovella
tätä, Regulus parahti ja heristi omaa läpyskäänsä veljensä naaman edessä.
Mutta Sirius nauroi sydämellisesti, tuuppasi veljeään olkapäähän ja sanoi, että tietenkin voit,
Colin. Silloin vaihdoimme Reguluksen kanssa ajokorttejamme. Hänen kortissaan oli oikein edustava kuva hänestä, ja syntymäaika toinen maaliskuuta 1958. Ja hänen nimensä oli jopa pahempi kuin omani. Colin Forsechs, kortissa luki. Kysyin Siriukselta ja Jamesilta, yrittivätkö ne vihjailla jotain, kuten että Regulus ja minä olisimme muka olleet jonkin tietyn asian puutteessa. Mutta Sirius vain virnisti ja sanoi, etteivät he mitään vihjailleet, kunhan halusivat toivottaa hauskaa lomaviikkoa.
Äiti ja isä olivat meitä vastassa Kings Crossilla, ja kun istuimme isän sinisen Datsunin takapenkille, Regulus näytti juhlallisen kunnioittavalta, eikä saanut itse turvavyötään kiinni, vaan minä autoin häntä vaivihkaa siinä. Takapenkillä hän loi minuun hermostuneen katseen, ja minä puristin hänen kättään rohkaisevasti. Se tuntui hiukan vapisevan, joten hän oli ollut ihan tosissaan sen suhteen, että tilanne jännitti häntä aika lailla. Mutta hän oli silti valtavan kohtelias vanhemmilleni, ja puhutteli heitä herra ja rouva Evansiksi, vaikka he kehottivatkin häntä käyttämään etunimiä.
Ja kotiin päästyämme tunnelma alkoi hiukan rentoutua, kun äiti istutti Reguluksen herkkuja notkuvan pöytänsä ääreen (äiti näköjään melkein unohti minun olemassaoloni, kun sai huolehdittavakseen tuollaisen ihanan pojan).
Äidin mielestä oli aivan valloittavan herttaista, kun Regulus kertoi punastellen, että oli vain kerran elämässään ollut auton kyydissä tätä ennen, ja sekin oli ollut enon luona joskus niin kauan sitten, että hän sitä tuskin muisti. Isä kysyi ystävällisesti, oliko tupatoverini Sirius mahdollisesti sukua Regulukselle, ja Regulus kertoi heidän olevan veljeksiä. Lisäsin, että meidän oli tarkoitus tavatakin Sirius ja hänen paras kaverinsa illalla.
Isä ja äiti vilkaisivat toisiaan ja tiesin kyllä, mitä he ajattelivat. Olin joskus kertonut heille, että Sirius oli sukunsa ensimmäinen Rohkelikko ja ainoa, jota ei ollut lajiteltu Luihuiseen, ja että hänen koko sukunsa inhosi jästejä. Nyt minua hieman kadutti, että olin tullut puhuneeksi asiasta niin avoimesti, sillä se saattoi asettaa Reguluksen hieman hankalaan asemaan. Luotin kyllä siihen, etteivät äiti ja isä hänen kuultensa sanoisi mitään aivan pöyristyttävän noloa, mutta minulta he varmaan kysyisivät asiasta myöhemmin.
Mutta Regulus ehti nostaa kissan pöydälle ennen heitä. Posket punaisina mutta muuten ihailtavan rauhallisesti hän selitti vanhemmilleni, että he varmaan olivat kuulleet hänen suvustaan ja näiden periaatteista, eivätkä ehkä mitään kovin hyvää. Sen jälkeen hän selvitti kurkkuaan ja jatkoi sanoen, että oli joskus ajatellut, että olisi helpointa vaan noudattaa suvun määräämiä elämänohjeita liikaa kyseenalaistamatta ainakaan avoimesti, koska hän oli nähnyt, millaisiin vaikeuksiin kapinointi oli hänen veljensäkin ajanut.
Mutta, Regulus sanoi, Lilyn kohtaaminen on muuttanut kaiken. Katsoin häntä henkeäni pidätellen, sillä noin suoraa puhetta en ollut itsekään häneltä ennen tätä kuullut. Hänkin katsoi minua sanoessaan, että nyt kun hän tunsi minut, ei hän enää voinut ajatella asioista sukunsa tavoin, ja hän vannoi, ettei ikinä tekisi mitään satuttaakseen tai loukatakseen minua. Hänen välinsä perheen kanssa olivat vielä selvittämättä, toisin kuin Siriuksen tapauksessa, mutta asia oli hänellä työn alla, hän totesi.
Äiti pyyhki silmäkulmiaan Reguluksen puheenvuoron päätteeksi, ja isäkin hypisteli huomaamattaan viiksiään, mikä kertoi herkistymisestä. Äiti halasi Regulusta ja sanoi, että hän vaikutti oikein ihanalta pojalta kaikin tavoin, ja että he isän kanssa kyllä ymmärsivät, miksi minä olin niin kiintynyt Regulukseen. Isä totesi, että jos Regulukselle ikinä tulisi ylitsepääsemättömiä vaikeuksia kotona, hän olisi aina tervetullut tänne. Regulus näytti liikuttuvan vanhempieni sanoista kovasti, ja minun oli pakko mennä hänen viereensä ja halata häntä, koska kaikki oli melkein liian hyvin juuri nyt. Vaikka toisaalta tajusinkin, että Regulusta odottaisivat vielä aika tiukat paikat kotona, kun uutinen meistä tavoittaisi hänen vanhempansa. Juuri nyt ei kuitenkaan huvittanut murehtia sitä, vaan nauttia tästä viikosta, joka oli vasta alkamassa.
*
Iltayhdeksältä meidän oli määrä tavata James ja Sirius heidän antamassaan osoitteessa. He olivat luvanneet, että odotettavissa oli hulvaton ilta, ja käskeneet pukeutua sen mukaisesti. Sirius oli lykännyt junassa veljensä käteen kangaskassin, josta oli löytynyt Siriuksen vaatevarastosta tarkoin valikoitu asukokonaisuus. Ja kun Regulus puki vaatteet ylleen, meinasin pudottaa silmäni ällistyksestä. Olinhan aina tiennyt, että poikaystäväni oli huomattavan hyvännäköinen, mutta nyt Siriuksen kulahtaneissa farkuissa, t-paidassa ja nahkatakissa hän oli niin syötävän upea, että mietin jo, uskaltaisiko häntä edes päästää minnekään sen näköisenä. Hänen hiuksensa olivat kasvaneet sen verran, että lainattuaan minun hiuslakkaani hän sai ne juuri ja juuri ylettymään kiinni niskaan. En malttanut pitää näppejäni irti hänestä, mutta hän vain naureskeli minulle ja oli selvästi mielissään saamastaan huomiosta.
Sitten pyysin häntä antamaan minulle pienen hetken, ja vetäydyin huoneeseeni valmistautumaan. Pengoin vaatekaappiani ja halusin löytää jotain hänen asuunsa sopivaa. Valitsin lopulta hyvin istuvat mustat farkut ja pitsitopin, joita en ikinä ottanut mukaani kouluun, sekä väriin sopivat korkeakorkoiset saapikkaat. Meikkasin vahvemmin kuin ikinä koulussa olisin kehdannut (käyttäen tietysti reippaalla kädellä mustaa rajauskynää), ja taivutin pitkät hiukseni loiville laineille. Kun laskeuduin portaat alakertaan, huomasin Reguluksen olevan parhaillaan isän kanssa olohuoneessa katsomassa hyvin kiinnostuneena jotain jästien urheilua, ja hetken mietin, kehtaisinko ollenkaan näyttäytyä isälle tämän näköisenä. Mutta menin kuitenkin nojailemaan olohuoneen ovenkarmiin ja sanoin Regulukselle, että voisimme varmaan kohtapuoliin ruveta lähtemään.
Jumalauta, Reguluksen suusta pääsi, kun hän näki minut. Tai siis… hän mutisi ja vilkaisi isää nolostuneena. Mutta isä vain nauroi punaiset viikset tutisten, ja sanoi, että menkääs nyt siitä.
Matkalla bussipysäkille Regulus kietoi kätensä ympärilleni yllättäen aika ujon oloisena. Pienesti hymyillen hän mutisi, ettei taida uskaltaa koko iltana edes katsoa minua, koska katsomiseni kuulemma sai hänen ajatuksensa harhailemaan hiukan liikaa. Nauroin ja suutelin häntä, mutta sitten näimme bussin lähestyvän kauempaa, ja loppumatka pysäkille piti juosta. Ihmiset bussissa tuijottivat meitä lumoutuneina, mutta Regulus tuskin huomasi sitä. Kun pääsimme istumaan, hän kuiskasi korvaani, että oli aina halunnut matkustaa bussilla, ja kysyi, saisihan hän sitten painaa nappia, kun olisi aika jäädä pois. Tönäisin häntä nauraen ja kuiskasin, että totta kai pikku Regulus sai painaa nappia. Silloin hän vangitsi minut tiukkaan otteeseensa ja suuteli kuin kertoakseen, että hän vielä todistaisi olevansa jo iso poika, eikä välittänyt, vaikka takana istuva rouva alkoi rykiä paheksuvasti.
Siriuksen ja Jamesin antama tapaamispaikka osoittautui aika rähjäiseksi pikku sivukaduksi Lontoon keskustan laitamilla. He odottivat jo meitä siellä, ja kun tulimme paikalle, hekin selvästi olivat aika vaikuttuneita näkemästään. Vaikka täytyy kyllä sanoa, että myös he olivat melkoinen ilmestys siinä kadulla, kaksi hyvännäköistä nuorta miestä käsivarret rennosti toistensa kaulalla. James johdatti meidät ovelle, joka näytti johtavan yhtä ränsistyneeseen pikku jästikapakkaan kuin se katukin oli. Ovimies ei onneksemme kysynyt papereita keneltäkään meistä, ja saatoin melkein kuulla Reguluksen syvän helpotuksen huokauksen siitä hyvästä, ettei hänen ollut tarvinnut yrittää pitää pokkaansa näyttäessään ajokorttiaan hänelle. Mies hymyili meille ystävällisesti ja toivotti tervetuloa ja hauskaa iltaa. Ehkä olimme kaikki niin tyrmääviä, että meidät kannatti päästää sisään alaikäisinäkin.
Paikka oli ulkoasustaan huolimatta suhteellisen tilava ja viihtyisämpi kuin olisin osannut odottaa, ja tietysti täynnä meitä vanhempia jästejä. Sirius haki meille juotavaa ja viipyikin baaritiskillä jonkin aikaa, mutta vasta hiukan myöhemmin minulle selvisi syy siihen. Ravintolassa nimittäin jästit esittivät karaokea, jotkut huonosti, muutamat onnettomat vielä huonommin, ja joku yksittäinen helmi toisinaan aika hyvinkin. Mutta kun olimme jo saaneet toisetkin juomat eteemme, karaoke-emäntä kutsui lavalle Harryn ja Milesin, jotka esittäisivät meille tuoreen hittikappaleen The Boys Are Back In Town. Silloin Sirius ja James nousivat ylös naureskellen, ja me Reguluksen kanssa katsoimme toisiamme päitämme pudistellen, sillä emme olleet edes tulleet ajatelleeksi, että heilläkin oli tietysti tänä iltana eri nimet. Haluanko edes tietää, mitä niiden henkkareissa lukee, Regulus kumartui sanomaan minun korvaani.
Mutta kun musiikki alkoi, Sirius ja James todella osasivat ottaa yleisönsä. Heidän lavashowstaan ei todellakaan puuttunut eläytymistä, ja etenkin Sirius oli kuin paraskin rock-muusikko. Eikä heitä voinut huonosta laulutaidostakaan moittia. Enpä ollut tiennytkään, että heillä oli tuollainen puoli. Regulus sanoi kuitenkin ääneen nauraen, ettei tämä ainakaan hänen veljensä osalta ollut hänelle suurikaan yllätys, sillä juuri jotain tällaista häneltä saattoikin odottaa. Veli oli pienestä asti ihaillut jästien musiikkia ja kuunnellut sitä aina kesäisin Alphard-enon luona, kun äiti ja isä eivät olleet näkemässä. Esityksensä päätteeksi Sirius ja James saivat korvia huumaavat aplodit, sillä yleisö vaikutti ihan todella rakastavan heitä, ja pari kolmikymppistä naista halusi ostaa heille juotavaa. Mutta he karistivat nämä jollain verukkeella kannoiltaan ja palasivat kaulakkain pöytäämme.
Silloin Regulus vaati saada nähdä heidän henkilöllisyystodistuksensa, ja ne nähdessään hän veti juotavaa väärään kurkkuun niin, että sitä tuli ulos hänen nenästäänkin. Sillä Siriuksen ajokortin mukaan hänen nimensä oli Miles Long, ja James puolestaan oli Harry P. Ness. Totesin, että vain he kaksi saattoivat saada päähänsä jotain tällaista, ja vain he pystyisivät vakavalla naamalla näyttämään tuollaiset paperit jossain.
Mutta vielä pahempaa oli luvassa, sillä sen jälkeen, kun Cheryl-niminen blondi oli esittänyt epävireisesti kappaleen I Will Survive, karaoke-emäntä kuulutti lavalle Anitan ja Colinin. Regulus uhkasi repiä veljensä pään irti tästä hyvästä, mutta Sirius vain nauroi katketakseen ja työnsi hänet ylös tuolista. Minä olin itse asiassa aika innoissani, sillä niin kuin olen kertonut, minulla ja Alicella on aina toisinaan ollut tapana innostua lauleskelemaan joissain Tarvehuonebileissä, kun olemme olleet hiukan liian vauhdissa. En tietenkään tiennyt Reguluksen laulutaidosta mitään, mutta muistin kuitenkin hänen viime bileissä laittaneen yhden seiskaluokkalaisen esittämään Queenia, mikä kertoi ainakin hänen tuntevan jästimusiikkia. Ja kun osoittautui, että Sirius oli valinnut meille esitettäväksi Queenin Somebody To Love, arvelin Reguluksen olevan yhtyeen jonkinlainen fani.
Ja vaikka itse sanonkin, esityksemme ei ollut huono. Vedimme kappaleen kaksiäänisesti niin, että Regulus oli Freddie Mercury, ja minä puolestani lauloin korkeampaa ääntä, ja se toimi hyvin. Jos olisin tiennyt Reguluksen osaavan laulaa puoliksikaan noin hyvin, olisin pakottanut hänet jo aikaa sitten laulamaan kanssani millä tahansa tekosyyllä. Sillä tämä oli niin hauskaa, että jossain vaiheessa ihan unohdin meidän olevan karaokebaarissa kymmenien ihmisten katseltavana. Näin vain Reguluksen, joka otti haltuunsa sekä yleisön että minut, ja hän puolestaan tuntui näkevän vain minut. Koko ravintola oli ihan hiljaa, ja kun viimein pääsimme kappaleen loppuun, saimme vähintään yhtä huikeat suosionosoitukset kuin Miles ja Harry äsken.
Illasta tuli yksi siihenastisen elämäni hauskimmista, enkä ole nähnyt myöskään Reguluksen ikinä nauravan näin paljon ennen tätä. Illan viimeisenä kappaleena Sirius ja Regulus (tai pitäisikö sanoa Miles ja Colin) esittivät kaulakkain Hotel Californian, jonka aikana James haki minua hitaille ja minä suostuin, vaikka vielä muutama viikko sitten olisin kuvitellut sen voivan herättää hänessä tai muissa ihmisissä vääränlaisia oletuksia. Jameskin naureskeli tilanteelle, nyökkäsi Siriukseen ja Regulukseen päin ja sanoi, että jos me päätyisimme liian herkkiin tunnelmiin, nuo kaksi kyllä pistäisivät meidät heti järjestykseen. Mutta ei siinä niin käynyt, eivätkä veljeksetkään näyttäneet tykkäävän meidän hitaiden nojailustamme huonoa.
Pian sen jälkeen oli valomerkin aika. Kotimatkalla Regulus sanoi äänensä olevan aivan maassa, ja vatsalihastensa ihan hellinä nauramisesta, ja että meidän piti varmaan ottaa hiukan rauhallisemmin loppuloman ajan. Siihen James sanoi kiireesti, että se ei käynyt päinsä, sillä heillä oli keskiviikoksi meille kaikille liput erääseen konserttiin. Hän ei suostunut kertomaan mihin, ja kielsi Siriustakaan paljastamasta salaisuutta. Mutta salaperäisen näköisenä hän totesi, että kyllähän pikkulauantaina nyt kuului hiukan hauskaa pitää.
A/N2: Tuota Siriuksen ja Jamesin väärissä henkkareissa käyttämää nimistöä en ole itse keksinyt, vaan satuin löytämään yhden sivuston, jolla oli listattuna englanninkielisiä nimiä, joilla on kaksimielinen merkitys. Jostain syystä tuli heti mieleen, että jotain tuollaista J ja S juuri voisivat keksiä.
Ficissä esiintyneet karaokebiisit olivat aikanaan 70-luvun suuria (karaoke)hittejä ainakin Googlen mielestä, tässä vielä linkit kappaleisiin:
Thin Lizzy: The Boys Are Back In TownQueen: Somebody To LoveEagles: Hotel California