A/N: Täällä taas! Muutama päivä on mennyt niin, etten ole päässyt jatkamaan Reguluksen ja Lilyn parissa. Mutta tällä kertaa päivitänkin tarinaa tuplaluvulla, jotta kaksikkomme pääsisi vaikeuksiensa yli nyt kertaheitolla. En vaan voinut enää jättää heitä roikkumaan epätietoisuudessa, se oli kamalaa!
Pahatar: Kiitos jälleen kommentistasi, ja ymmärrän että näistä heräsi kysymyksiä. Niihin on tarkoitus vähitellen vastata tarinan mittaan, ja jonkinlainen Kelmit-juoni tässä tulee kulkemaan Lily/Regulus -herkistelyn rinnalla.
Minun kuvitelmissani Reguluksen hahmon traagisuus perustuu siihen, että hän on herkkä ja vahvasti tunteva poika, joka on kuitenkin pienestä pitäen kasvatettu siihen, että tunteidensa näyttäminen on ei-toivottavaa käytöstä. Lisäksi varmaan äänekäs isoveli on osaltaan vahvistanut sitä, että tunteileminen on jotain naurettavaa. Joten Regulus parka on aika hukassa itsensä kanssa tästä syystä, eikä osaa aina ilmaista itseään vaikka haluaisi. Lilyn taas näen niin, että osaa ja haluaa kyllä ilmaista lämpimiä tunteitaan, mutta tulkitsee Reguluksen käytöksen helposti torjuvana, eikä halua roikkua sellaisen perässä, joka ei ole kiinnostunut. Aika tyypillistä nuoren parin hapuilua siis, mutta onnellisesti päättyessään niin ihanaa.
Minulla on myös salainen haave, että Regulus ja James joutuisivat jotain kautta tulemaan juttuun ja toimimaan yhdessä, mikä olisi kummallekin inhottavaa ainakin aluksi. Mutta koska en yleensä tykkää kirjoittaa pohjimmiltaan pelkästään kusipäisiä ja ilkeitä hahmoja, on tämän tarinan Jamesillakin varmaan myös hyviä puolia ihmisenä. Nähtäväksi jää kuitenkin, miten siinä käy.
Tästä taitaa tulla sellainen kirjoitusprojekti, joka voi kulkea pitkäänkin tässä muun tekemisen rinnalla. Päivitysten aikataulu tulee varmaan vaihtelemaan, mutta hauskaa kyllä on kirjoittaa tällaista arkisen ihanaa elämänmenoa "reaaliajassa".
_________________________________________________________________________________________________________________________
Lauantai 1. lokakuuta 1976Voi itku, mikä ilta! Kuvittelin kirjoittavani tänään ennen nukkumaanmenoa päiväkirjaani pari hyväntuulista sivua siitä, miten hauskaa illallisilla oli, miten Kuhnusarvio keskusteli pitkään ja henkevästi Remuksen kanssa ja tajusi, millainen loistotyyppi se on, ja miten Regulus ja minä vaihdettiin salaisia katseita pöydän yli. Mutta nyt istun tässä pukeutuneena Marlenelta lainattuun taivaallisen kauniiseen mekkoon ja mietin, voiko vitutukseen kuolla.
Alku oli ihan lupaava. Tapasin Remuksen hiukan ennen kuutta käytävällä, ja se virnisti ja sanoi, että olen ihan liian hyvännäköinen sen viedä ulos. Tiedän, että se halusi vain olla kohtelias, sillä sellainen se on. Ei se sillä mitään muuta tarkoittanut kuin keventää tunnelmaa, sillä varmaan se arvasi minun olevan edelleen huolissani siitä. Ja olinkin. En halunnut pilata tunnelmaa ottamalla puheeksi torstaita ja sairaalasiipeä nyt, kun Remus näytti sentään aika paljon terveemmältä, joskin edelleen tosi mietteliäältä ja jotenkin surulliselta. Ajattelin, että hauska ilta piristäisi sen mieltä.
Ikävä kyllä Kuhnusarvio huolehti siitä, että kaikesta tuli helvetin kiusallista. Heti kun se näkikin Remuksen, sen ilme valahti ihan kummalliseksi, sitten etäiseksi, eikä se kysellyt siltä koko illan aikana mitään. Ei, vaikka se kyseli kaikilta muilta. Ei, vaikka pari kertaa mainitsin sopivassa sivulauseessa, että Remus sai vuosikurssin parhaan arvosanan muinaisista riimuista, ja että sen isä on ollut suuri nimi ministeriössä. Sen sijaan se puhui ainakin puoli tuntia siitä, miten oli pelannut velhoshakkia Evan Rosierin isosedän kanssa skottiviskiä nautiskellen, ja oli ollut vitun hauskaa.
Reguluksen paikka oli aluksi tyhjä, ja olin varma, ettei se tulisi. Luulin sen olevan edelleen sairaalasiivessä, sillä en ole kuullut siitä torstain jälkeen (en tiennyt mitä sanoa, joten en mennyt eilen käymään). Eikä Regulus ole koskaan myöhässä. Mutta tällä kertaa se kuitenkin oli. Kun oltiin juuri lopettelemassa alkuruokaa, se ilmestyi paikalle harmaankalpeana ja ilmeettömänä.
Kun Kuhnusarvio kyseli sen voinnista hienotunteisen huolestuneena, se vastaili lyhyesti. Muuten se ei puhunut yhtään mitään koko aikana, siirteli vaan haluttomana ruokaansa haarukalla pitkin lautasta. Kerran, vain yhden ainoan kerran se katsoi minua pöydän yli, ja silloinkin todella synkästi. Ajattelin, että juttumme (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) taisi olla tässä. Se jätti ainakin puolet jälkiruuastaan syömättä, kiitti ja poistui ennen kuin Kuhnusarvio ehti alkaa hössöttää.
Jotta ilta ei olisi ollut liian hyvä, kuulin vahingossa Kuhnusarvion ja Remuksen yksityiseksi tarkoitetun keskustelun, kun palasin vessasta ja huomasin heidät kahdestaan ikkunasyvennyksessä. Kuulin Kuhnusarvion selittävän murheellisimmalla äänellään, ettei mitenkään voinut kutsua Remusta mukaan Kuhnukerhoon olosuhteet huomioon ottaen, vaikka Remus olikin muuten kaikin puolin kunnon poika. Se totesi, että Remus varmaan ymmärsi, ja Remus vastasi ymmärtävänsä kyllä. Mutta siis, mitkä ihmeen
olosuhteet?
Tietenkin ne huomasivat minut, ja keskustelu päättyi kiusaantuneeseen poistumiseen paikalta, kuten koko illallinenkin. Remus pyysi minua vähäksi aikaa juttelemaan kanssaan juhlien jälkeen. Se kertoi tietävänsä, että olin ihmeissäni ja huolissani, ja että se arvosti valtavan paljon, etten ollut koskaan kaikkina vuosina kysellyt mitään sen ongelmista. Siksi se nyt halusi kertoa minulle niistä.
Ja nyt olen niin järkyttynyt, etten enää osaa olla mitenkään päin. En siksi, mitä hän
on, sillä edelleen hän on ennen kaikkea ystäväni ja maailman kultaisin ihminen. Vaan siksi, millaista kohtelua hän joutuu kestämään vain yhden epäonnisen sattuman vuoksi, jota ei ole itse valinnut. Hän joutuu sietämään aivan kammottavaa syrjimistä koko velhomaailmalta, sellaisilta tyypeiltä jotka ajattelevat kuin Kuhnusarvio – ja mietin, että ei kai nyt kaiken lisäksi vielä parhailta ystäviltään? Koska ne kaikki käyttäytyvät nykyään kummallisesti, ovat vaisuja ja välttelevät toisiaan.
Remus ei halunnut puhua Kelmeistä, ei tänään, se sanoi. Asia oli sille kuulemma vielä liian vaikea. Se sanoi, että tilanne on kaikkea muuta kuin yksinkertainen, siinä kaikki mitä sain selville. Ehkä kuulen siitä vielä joskus lisää, mutta jos ne ovat tehneet jotain ilkeää Remukselle, revin niiden päät irti ja syötän hevoskotkalle.
Olipa kaikin puolin masentava ilta. Kaiken lisäksi minulla on ikävä Regulusta, vaikka ei ehkä pitäisi. Haluaisin edes tietää, että sillä on kaikki hyvin (tämänpäiväisestä päätellen ei kyllä ole).
_____________________________________________________________________________________________________________________
Sunnuntai 2. lokakuuta 1976 (neljältä aamulla)
Tiedän, että on aamuyö ja pitäisi nukkua. Mutta nyt on aivan pakko purkaa heti paperille kaikki, mitä ihan äsken tapahtui! Vieläkin on vaikea uskoa tätä todeksi, sillä on kuin jalkani eivät koskettaisi lainkaan maata kun kävelen!
Kun olin illalla masentuneena sängyssäni kirjoittamassa tuota äskeistä, Marlene hiippaili luokseni ja sanoi, että Remus halusi puhua kanssani vielä jostain, ja että se odotti minua oleskeluhuoneessa. Kun menin sinne, se vinkkasi minut syrjemmälle (vaikkei siellä edes ollut enää ketään) ja sanoi, että minun kannattaisi mennä käymään yhdellä pohjoistornin syrjäisellä parvekkeella, jossa kukaan ei koskaan käy. Kun ihmettelin tätä, se totesi, että yksi tyyppi on viettänyt siinä nimenomaisessa paikassa huolestuttavan pitkiä aikoja eilen ja tänään, ja että se on siellä nytkin. En tullut yhtään viisaammaksi, koska se kuulosti pelkästään omituiselta. Mistä Remus muka tietäisi sellaista?
Mutta Remus levitti eteeni valtavan pergamentin, taitteli sen ja osoitti yhtä kohtaa. Se selitti sen olevan jonkinlainen kartta, joka näyttää kaikkien linnassa liikuskelevien olinpaikat reaaliajassa. Ja niinpä siinä tosiaan oli täplä, jonka yllä luki nimi: Regulus Musta. Muutama muu täplä pergamentilla näytti etenevän hitaammin tai nopeammin johonkin suuntaan, mutta Reguluksen täplä vain pysyi liikkumatta.
Esitin hämmästynyttä, sillä eihän Remuksen kuulunut tietää minusta ja Reguluksesta. Mutta Remus vain nauroi ja sanoi, että sen mielestä oli ihan okei, jos minulla oli tunteita Regulusta kohtaan. Se kertoi ajattelevansa, että Regulus oli varmaankin ihan hyvä tyyppi mutta väärinymmärretty, vähän niin kuin hän itsekin. Luulin hetken aikaa sen tarkoittavan, että Reguluskin on ihmissusi, mutta silloin Remus nauroi taas ja sanoi, että ei tietenkään ole, senkin tyhmä, vaan eri tavalla väärinymmärretty. Eikö Remus olekin aika ihana, vielä ihanampi kuin olin kuvitellutkaan (ja se on paljon sanottu)!
Regulus tosiaan oli aivan tarkalleen siellä, missä Remus oli sanonutkin sen olevan. Se istui selkä seinää vasten ja poltti tupakkaa kaukaisuuteen tuijottaen. Maassa oli sellainen määrä tupakannatsoja, että sen oli täytynyt istua siinä tosi kauan. Lähestyin sitä niin hiljaa, ettei se huomannut minua ennen kuin istuin sen viereen. Silloin se ensin säikähti kovin, ja muuttui sitten tosi sulkeutuneen näköiseksi eikä katsonut minua kysyessään, miksi olin siellä. Kun kerroin halunneeni tietää, oliko sillä kaikki hyvin, se tuhahti ja kysyi, eikö tehnyt aiemmin tarpeeksi selväksi, ettei halunnut sääliäni.
En vastannut siihen mitään, mutta pyysin sitä antamaan minullekin yhden tupakan. Se virnisti ilottomasti ja totesi, että enhän minä polta. Sitten se kuitenkin ojensi askia, ja antoi vielä tultakin. On ihan totta, etten erityisesti tykkää polttaa, mutta siinä hetkessä se oli toimiva tapa olla hänen kanssaan. Eipä kai Reguluskaan oikeasti polta, en ainakaan usko.
Sinä ja Lupin, vai? Se sanoi pisteliäästi oltuaan tosi pitkään hiljaa. Hämmästyin niin, etten osannut sanoa muuta kuin anteeksi kuinka. Ja silloin jokin pato murtui, ja se alkoi puhua paljon ja niin nopeasti, etten saanut sanaakaan väliin, vaikka yritin. Se sanoi olleensa koko ajan kiusallisen tietoinen siitä, että koko koulu oletti minun ennemmin tai myöhemmin alkavan seurustella James Potterin kanssa. Se sanoi tietävänsä myös, että Severus oli aina ollut minulle tärkeä ihminen, vaikkemme enää olleet väleissä.
Mutta se oli kuulemma tullut sille aivan puun takaa, että oikeasti olisikin pitänyt tajuta olla huolissaan minusta ja Remuksesta! Ennen kuin ehdin korjata sen väärinkäsitystä, se alkoi itkeä, vaikkei selvästikään olisi halunnut tehdä niin minun nähteni. Se kysyi itkuisesti, miksi minun oli pitänyt leikkiä sen kanssa, jos minulla kerran oikeasti ei ollut tunteita sitä kohtaan. Ja olinko hetkeäkään miettinyt, että se mikä oli yhdelle leikkiä, saattoi merkitä toiselle paljon enemmän.
Koska se ei kerta kaikkiaan suostunut olemaan hiljaa eikä kuuntelemaan, ainoa keino hiljentää se oli suudella sitä. Se yritti työntää minut pois, mutta tartuin sitä ranteista, kiipesin sen syliin ja painoin sen pään seinää vasten (aika hellästi kuitenkin), ja vaiensin vangitsemalla sen huulet omilleni. Ensin se ei vastannut suudelmaan, vaan alkoi itkeä kovemmin. Mutta kun kuivasin sen poskia hellästi peukalollani ja suutelin sen jälkeen uudelleen, sekin lakkasi laittamasta vastaan. Lopulta sen jännittynyt olemus aivan suli ja se antoi minun painautua kokonaan itseään vasten.
Ole kiltti äläkä tee näin, jos et oikeasti välitä minusta, se sanoi heikosti, ja katsoi minua vilpittömästi ja ilman katkeruutta. Painoin otsani sen otsaa vasten ja sanoin, että joskus sinä Regulus olet sitten helvetin tyhmä. Sillä minä nimenomaan välitän siitä, ja vieläpä todella paljon. Kerroin myös, että Remus oli syy siihen, että olin edes täällä, koska ilman Remuksen apua en olisi osannut koskaan etsiä täältä. Regulukselta meni hetki päästä kärryille siitä, mitä tarkoitin. Kun se lopulta ymmärsi, se alkoi nauraa, vaikka edelleen itki. Sitten se rutisti minut tiukasti itseään vasten ja sanoi olevansa aivan mielettömän pahoillaan sen äidin käytöksestä.
Yöstä tuli niin kertakaikkisen ihana, etten voi sitä ihan kunnolla edes kuvailla, sillä mitkään sanat eivät riittäisi. Me puhuimme paljon ja suutelimme vielä enemmän. Regulus oli hämmästynyt ja pahoillaan kun kerroin, että olin saanut sellaisen käsityksen, ettei se halunnut olla kanssani. Se muisti kyllä sanoneensa, ettei meidän ehkä pitäisi, mutta ei sitten ollut jatkanut lausetta loppuun, koska sen sanominen oli ollut pelottavaa. Pyysin sitä sanomaan uudelleen sen, mitä se oli aikonut. Ja se sanoi näin: Lily, meidän ei varmaan pitäisi välittää siitä, mitä mieltä muut ovat siitä, että me ollaan yhdessä. Jos siis haluat olla kanssani?
Siihen minun oli helppo vastata, niin kuin kuvitella saattaa! Taas kerran kävi niin, että aika loppui kesken (enkä tiedä, riittäisikö mikään aika meille). Mutta se ei haittaa nyt kun tiedän, että näemme sadan prosentin varmuudella taas huomenna (tai oikeastaan myöhemmin tänään)!