Isfet, heh, päätinkin pidentää tarinaa vielä kahdella osalla lisää, eli osia on yhteensä 10
Näin siinä käy, kun idea alkaa ottaa itsenäisiä askelia... Mutta toivottavasti ei haittaa
Taikuuspohdintojasi oli mielenkiintoista lukea, esität kyllä hyviä kysymyksiä, jotka laittavat omatkin ajatukset liikkeelle! Myös kysymyksesi Iisan peloista ja epäröinnistä ovat hyviä, ehkä nämä seuraavat osat vastaavat kysymyksiisi ainakin jotenkuten. On sanottava, että raapalemitta tällaisessa tekstissä ei tunnu ihan riittävän ja sen takia pelkäänkin, että liian paljon jää kertomatta
Kuinka vain, iso kiitos kommentistasi! Sitä oli ilo lukea ♥
K/H: Niin, no niin. Eilinen oli täynnä Aikuiselämän Asioita, joten kahdeksas osa jäi julkaisematta. Sen sijaan saattekin tänään luettavaksi kaksi osaa! Eli kahdeksas ja yhdeksäs osa, huomenna sitten kymmenes.
Lupaan, että se on viimeinen!
VIII
Yllätyn huomatessani virneen kohoavan Eeliksen kasvoille.
“Yritätkö siis sanoa, että sinä olet Ragnin pahin vihollinen?” Eelis kysyy, kun kohotan kulmiani kysyvästi.
Puna kohoaa kasvoilleni. Juuri sitä minä olen ajatellut. Juuri siksi minä pelkään. Mutta Eeliksen reaktion nähdessäni minua alkaa nolottaa teoriani itsekeskeisyys.
“Tiedätkö jonkun muun, joka on onnistunut tekemään saman kuin minä?”
“En”, Eelis myöntää. “Mutta saat sen kuulostamaan niin dramaattiselta. Olet niin pienikokoinen ja aina murjottamassa, etten olisi uskonut sinua sodan suureksi johtajattareksi.”
Tuhahdan. “Minun ei olisi pitänyt kertoa sinulle yhtään mitään, aliupseeri.”
“Auts”, Eelis naurahtaa ja muksauttaa minua olkapäähän. “Älä viitsi, Iisa. Kutsuisit minua nimelläni. Enkä tarkoittanut, ettetkö
voisi olla sodan suuri johtajatar. Mietin vain, tietääkö sitä kukaan muu kuin sinä ja minä. Ja Ragni, tietenkin.”
Kohautan hartioitani. En välitä siitä, mitä muut ajattelevat. Haluan vain tietää, onko minulla mitään mahdollisuuksia voittaa. Onko olemassa keino päihittää Ragni vai olenko kävelemässä kohti omaa kuolemaani?
Huomaan Eeliksen pyörittelevän peukaloaan arvellaan. Päivänvalossa se ei näytä yhtä kauhealta kuin nuotion lieskoissa.
“Miten sen toimii -”, aloitan empien. “- esineiden kyllästäminen taialla? Millainen vaikutus sillä on niihin?”
Kukaan korkeammassa jaostossa ei hyväksyisi kysymystä, jonka Eelikselle esitän. Mutta he eivät tiedä, millaiseen tilanteeseen ovat minut asettaneet.
Eelis katsoo arpeaan, antaa sen kylpeä auringossa.
“Sitä on vaikea selittää. Sen ymmärtää vasta, kun pitelee sellaista esinettä kädessään.”
Katson, kun Eelis nostaa housunlahjetta ja ottaa esiin pienen tikarin. Tuhahdan: en ole tiennyt sen olemassaolosta, mutta minun ei pitäisi yllättyä.
Tietenkin Eelis on kantanut mukanaan ylimääräisiä aseita ja vieläpä laittomasti taikuudella kyllästettyjä.
Naksautan kieltäni, mutta otan tikarin silti vastaan, kun Eelis sen minulle ojentaa. Siinä ei ole ylimääräisiä kaiverruksia tai koristeita, mutta puinen kahva on tukevaa tekoa. Maalaispojan tikari. Kääntelen asetta käsissäni ja tutkin sitä, kunnes sormenpäitäni alkaa kihelmöidä. Se ei ole täysin vieras tunne, sillä minulla on samanlainen yhteys omiin aseisiini. Kihelmöinti tarkoittaa, että minun taikuuteni luo yhteyden aseeseen valutettuun voimaan. Mutta sitten tunne leviää sormenpäitä pitkin ranteisiin, käsivarsiin ja koko kehoon. Se täyttää koko minun olemukseni: tikarin avulla luon taikuuteeni yhteyden, joka on vahvempi kuin koskaan aiemmin.
Jos tikari olisi minun, tuntisin oloni nyt kokonaiseksi. Tiedän, että osuisin sillä aina kohteeseeni. Tikari toimisi minun tahtoni mukaan ja tekisi minusta siten paremman taistelijan. Se vahvistaisi minua. Jo nyt tuntuu siltä kuin ase ruokkisi itseään taikuudellani, samalla kun se ruokkii minua omallaan. Yhteys minun ja aseen välillä on tiivis. Sovin sen kanssa yhteen yllättävän hyvin, vaikka tikari on Eeliksen.
Vasta silloin tajuan, että tunnustelen Eeliksen taikuutta. Yllätyn siitä, kuinka hyvin hänen taikuutensa sopii yhteen minun kanssani. Ja kuinka paljon pidän siitä.
IX
Poskeni muuttuvat yhä punaisemmaksi, kun ojennan tikarin takaisin Eelikselle.
“Siinä on sinun taikuuttasi. En voisi käyttää sitä.”
“Sinä saisitkin omat aseesi”, Eelis sanoo. “Ne saattavat olla vielä kovempaa tekoa kuin minun. Taikuutesi on todella vahvaa, Iisa. En ihmettele, että Ragni pitää sinua vertaisenaan.”
“Emme me ole tasaväkisiä”, hätkähdän ja teen etäisyyttä välillemme. On Eelikselle tyypillistä vetää mutkat tällä tavalla suoriksi. Inhoan hänen suorasukaisuuttaan. “Eikä minun taikuuteni ole tarpeeksi vahvaa, että voittaisin Ragnin. Älä ole typerä.”
“Sinä vain pel-”
Silloin metsästä kuuluu katkeavan oksan räsähdys. Vedän jalat alleni ja kohottaudun polvilleni siirtolohkareen päälle. Eeliskin nousee kyykkyyn, toinen polvi maassa, ja ottaa tikaristaan paremman otteen.
Katsomme ympärillemme. Metsä ympärillämme on hiljainen. Liian hiljainen. Valmistaudun jo laskeutumaan alas kiveltä ja lähtemään tutkimaan ympäristöä, kun aukealle hypähtelee mustikkavarpujen seasta rusakko.
Helvetti soikoon. Tämä tästä vielä puuttui.
Pelko on kangistaa minut paikoilleen, mutta pakotan itseni hengittämään. Hengenvedot auttavat minua keskittymään. Vien käteni kirveelle ja vedän sen esiin. Jos Ragni on nyt löytänyt meidät, minä olen valmis taistelemaan loppuun saakka, Eelis rinnallani. Otteeni kirveen varren ympärillä tiukentuu ja tunnen, kuinka taikuus sisälläni löytää yhteyden aseeseen. Pieni osa minussa huomauttaa, kuinka heikko ja vaatimaton sidokseni kirveeseen on Eeliksen tikariin verrattuna, mutta pyyhkäisen ajatuksen sivummalle.
Jännitän koko kehoni ja odotan.
Eelis pysyttelee vieressäni matalana kuin uhriaan vaaniva kissaeläin. Seuraamme liikkumattomina, kuinka rusakko askeltaa eteenpäin ja hiljentyy hetkeksi kuuntelemaan ympäristöään korvat joka suuntaan kääntyen. Sitten se jatkaa matkaansa kohti leiriä. Otan äänettömän askeleen kohti siirtolohkareen reunaa, valmistautuen loikkaamaan alas ja tappamaan tuon nelijalkaisen tässä ja nyt, mutta Eelis on minua nopeampi. Näen, kun hän jännittää lihaksensa ja sinkoaa sitten tikarin kohti rusakkoa.
Terä uppoaa sen päähän helposti kuin kivi veteen, ja rusakko kaatuu maahan.
“Onko se…? Onko se…”, takeltelen, mutta en saa lausuttua kysymystä.
Eelis tuijottaa rusakkoa hetken ennen kuin vastaa.
“Ei se ole hän. Jos rusakko olisi ollut Ragni, hänen kehonsa makaisi tuossa nyt eläimen tilalla.”
Se olisikin ollut liian helppoa. Puuskahdan ja vien kirveen takaisin vyölleni. Jännitys on saanut adrenaliinin kiertämään kehossani ja huomaan täriseväni. Vien käteni hiuksiini, sidon ne uudelleen ponihännälle. Eelis nousee jaloilleen ja hypähtää alas lohkareelta. Hän tarttuu rusakkoa korvista ja nostaa sen ilmaan minun nähtäväkseni. Tuijotan sen avoimiin, tyhjiin silmiin.
“Mutta se ei silti tarkoita, etteikö tämä rusakko olisi
voinut olla Ragni. Ja katso: näin helposti minä tapoin hänet”, Eelis virnistää.