Nälkäpeli
K-11
toimintadraama
OC
300 sanaa
Kutsu kuolemalleTuuli heitti lunta silmilleni ja haittasi uuden viholliseni hahmottamista. Olin juuri menettänyt kaikki varusteeni, kun pelinjärjestäjien aikaansaama lumivyöry oli vienyt ahkioni mennessään.
Oli Nälkäpelin finaali. Koko Panem katsoi ja odotti henkeä pidätellen voittajaansa.
Arvioin vastustajaani tarkkaan. Hän oli hoikka, mutta selvästi nopea ja ketterä. Tytön ote veitsestä oli rento ja asiantunteva. Veitsi huoletti minua aavistuksen. Olisi ollut typerää olla välittämättä sen pitkästä terästä ja kahdesta kaartuvasta koukusta. Ase repisi suoleni mennessään, jos se iskisi vatsaani. Tytön ilme oli vakaa, keskittynyt. Kiertelimme toisiamme. Minulla oli parempi ase, keihäs, jolla voisin sekä hyökätä että puolustaa itseäni. Olin vahvemmassa asemassa, tiesin sen, mutta tytön häijyt, kiiluvat silmät hermostuttivat minua. Minusta tuntui kuin hänellä olisi ollut parempi käsitys tilanteesta ja siitä, miten taistelussa kävisi. Aivan kuin tyttö pitäisi omakätisesti hallussaan areenan viimeistä salaisuutta.
Se on sumutusta, päätin. Totta kai oli. Vastustajan pään sekoittaminen saattoi olla aivan yhtä tuhoisaa kuin hänen puukottamisensa. Päätin olla odottamatta tytön siirtoa. Heilautin keihästä kohti hänen jalkojaan, mutta tyttö loikkasi syrjään ja suoraan kohti minua. En ehtinyt nostaa keihästä turvakseni. Potkaisin tyttöä reiteen, mutta veitsi sivalsi käsivarttani. Pintahaava, älä välitä, sanoin itselleni.
Kun taistelimme, maalasimme valkoisen lumikankaan toistemme verellä. Tytön salaisuus paljastui nopeasti. Veitsen terässä oli jotakin, joka hidasti liikkeitäni. Minusta tuntui kuin olisin ollut lumisadepallossa, jota joku – varmaan pelinjärjestäjät – tarmokkaasti ravisti. En tiennyt, missä oli taivas ja missä maa. Kun potkaisin tytön kauemmas itsestäni, kompastuin omaan sekavuuteeni ja tiesin, etten pääsisi enää ylös. Tytön tarvitsi enää viimeistellä minut ja hänestä tulisi Nälkäpelin voittaja.
Mietin pökertyneenä, että kumma oli tämä alusta, jolla taistelimme. Siinä ei ollut lumen pehmeyttä tai kimmoisuutta ja se piti merkillistä, kumeaa rusahtelua allani. Siinä oli jotakin tuttua.
Tyttö oli jaloillaan, mutta hän otti aikansa, oikein nautiskeli avuttomuudestani. Otin keihääni. Ylimielisyys oli kutsu kuolemalle.
Iskin keihään taistelutantereeseen ja heittäydyin kaikin voimin sitä vasten.
Jää murtui paukahtaen allamme.