hiddenben: Oi, kiitos ihanasta kommentistasi! <3 Tavoitit kyllä juuri niitä juttuja, joita olin tekstillä yrittänyt, joten tosi kiva kuulla!
Kirjoittajalta: Hmmm, olen ilmeisesti julkaissut finissä jotain viimeksi liki vuosi sitten. Suurin syy siihen on, että olen työstänyt isoa projektia, joka on mulle ominaiseen tapaan edennyt erittäin hitaasti. Nyt etsiskelin jotain tekstinpätkää tiedostojeni joukosta ja tulin avanneeksi dokumentin, jossa tämä 3 tekstin sarja odottelee valmistumistaan. Hetken mielijohteesta kirjoitin tämän toisen valmiiksi. Mulla ei ole enää oikein muistikuvaa, millainen konkluusio mulla silloin pari vuotta sitten oli mielessä tämän tekstin suhteen. Lopputulos on Frankensteinin hirviö, jossa se mitä ajattelin silloin, yhdistyy siihen mitä satuin ajattelemaan tänään.
Pariisi
Sanotaan, että mitään ei saa hautaan mukaan kuitenkaan. Jos minulta kysytään, ihmiset saisivat kyllä ottaa mukaansa vähän enemmän. Kai jokainen haluaa jättää itsestään jäljen maailmaan, mutta harva ymmärtää, että lopulta meistä jää vain rojua ja roskaa. Tomumaja maallinen, kuten pappi veisaisi.
Raivaussiivous. Siinäpä aggressiivinen kaiku sanalla, joka luotaa suoraan ihmiselon mahdottomuuden syvään päätyyn. Huokaan raskaasti. Kaikki näitä keikkoja inhoavat, mutta jonkun ne on kuitenkin hoidettava. Tähyilen ympärilleni ahtaassa asunnossa. Hyllyt täynnä kirjavalioita, joita on kerätty hartaasti ja joita yksikään antikvariaatti ei enää huoli. Pinokaupalla naistenlehtiä, menneiden aikojen kuuluisuuksien vieraita kasvoja niiden kansissa. Ilmassa kuihtuneiden kukkien ja virtsan ohut katku, jota on mahdoton saada nenästään, kun sen kerran on huomannut. Siinä jälki, jonka rouva Mäkelä jätti maailmaan.
Viskon mustaan jätesäkkiin tavaraa tavaran perään. Rojua on paljon, eikä yksikään rouvan sukulaisista halua sitä ristikseen. Pitsiliinoja, peltirasioita, posliinilautasia. Yritän olla ajattelematta ihmistä, jonka aarteita, muistoja olen parasta aikaa hävittämässä. Elämä, joka näitä esineitä on kerran koskettanut, on päättynyt, taika haihtunut. Jäljellä vain hiutunutta, haalistunutta roinaa. Ja yksinäisyys, lohduton yksinäisyys, joka on syöpynyt seinäpaperiin.
Riisun hanskat ja pyyhkäisen hiet otsalta. Nyrpistän nenääni vaistomaisesti: iho löyhkää jo joltakin, joka muistuttaa ikävästi kuolemasta. Selkää vihlaisee, kun oikaisen sen. Se kaipaa taukoa, mutta koska haluan kotiin ennemmin kuin myöhemmin, en keskeytä urakkaani.
Kasetit löytyvät lipastonlaatikosta. Niitä, kuten kaikkea muutakin asunnossa, on enemmän kuin jaksan laskea. Nimitarroihin on kirjoitettu vuosilukuja ja paikkojen nimiä säntillisellä käsialalla.
Kokkola, 1988
Lappeenranta, 1996
Ja sitten:
Pariisi, 1979
Ääni, joka karkaa suustani, saa minut hätkähtämään. Se tekee minut surulliseksi; miten pitkä matka onkaan valon kaupungista tähän matalakattoiseen murjuun. Enempää miettimättä sujautan yhden kaseteista taskuuni.
Muistan kasetin vasta paljon myöhemmin. Mäkelän rouvan maallinen perintö on kadonnut jätepuristimen kyltymättömään nieluun, seinäpaperi revitty pois ja tuoreen maalin löyhkäkin jo haihtunut. On kuitenkin vielä kasetti, jonka asetan varovasti soittimen pesään. Kela pyörii, ja hetken luulen, että rouvasta on todella jäljellä vain haudan hiljaisuutta. Sitten sanat tavoittavat minut. Naisen ääni on hauras kuin silkkipaperi.
”Istun ikkunassa ja ihailen helmikuun vaaleanpunaista valoa, pehmeää kuin teen kanssa tarjottava leivos. Muistatko ne leivokset, joita söimme kerran Pariisissa? En vieläkään tiedä niille nimeä, mutta kun suljen silmäni, maku palaa kielelleni. Koskaan ennen enkä sen jälkeenkään ole maistanut mitään sellaista, pientä palaa taivaasta. Muistatko, kuinka kiersimme kahviloita? Kahvi kaadettiin sormustimen kokoiseen kuppiin, mutta istuimme silti tuntikausia samassa paikassa. Muistatko? Sinä katselit ihmisiä, ja minä katselin sinua. Paljon muuta olen jo unohtanut, muistoni ovat reikäiset kuin koinsyömä shaali. Siksi puhun niitä nauhalle kun vielä voin, vaikka tunnenkin, että jokaista sanaa kohti on jossain toinen, iäksi kadotettu.”Nauha katkeaa ja itken hiljaa vielä pitkään sen jälkeen, ikkunan takana maisema käpertyy itsensä sisään kunnes sitä ei enää erota. Itken sitä, että elän tämän hetken ja seuraavankin, ja jokaista kohti on tuhat muuta elämätöntä, poissaolevaa, iäksi kadotettua.