Vikan jakson puolivälissä mun oli pakko pausettaa ja painua kertomaan sarkastisesti kaverille, kuinka en enää ollut ihan varma siitä, kumpaa tässä yritettiin adaptoida: kirjaa vai peliä, aina kädenlämpöistä bossfightia myöten.
Lol joo, siis eihän niissä ötököissä ollut yhtään mitään pointtia, paitsi se että päästään flexaamaan hienoa taistelukoreografiaa, mikä on joo cool ja näin mutta tosi irrallisia ja turhia ne oli silti
Leshenistä ja bruxasta tykkäsin tosi paljon, juurikin koska ne olivat niin pelimäisesti toteutettuja ja se oli aika makeeta, mutta mua kyllä huvittaa että ekalla kaudella rummuttivat ihan kyllästymiseen asti sitä että tää perustuu kirjoihin ja menkää nyt vittuun valituksinenne jonkun Trissin hiusvärin suhteen kun tää perustuu kirjoihin eikä peleihin, mutta sit nyt on tehty täyskäännös ja ollaan silleen että jk, hei tässä teille punapää-Triss ja roppakaupalla itse keksittyä paskaa kirjojen storylinejen tilalle
Jos tällä forkalla olisi pelle-emoji, niin laittaisin sen tähän.
Adaptaatio on aina adaptaatio, eikä kaikkea voi suoraan siirtää paperilta ruudulle, sehän on selvää. Ruudulla käytettävissä olevan ajan rajallisuus ongelmista vain yksi. Mutta ihan kaikkea ei voi eikä pitäisi kuitata olankohautuksella ja vetoamalla siihen, että "no, se on adaptaatio, pienet muutokset pitää vain hyväksyä".
Puhumattakaan siitä, että iso osa mun pettymyksestä ei johdu lähdemateriaalin syrjäyttämisestä. Iso osa tästä kaudesta nyt vain oli halpaa ja onttoa kuminaa. Auringon kiloa veden pinnasta.
Joo tää. Ja mä en edes ole mikään hardcore-kirjafani, enkä ylipäätään kovinkaan fandomsnobi että oon talikko kourassa jos jotain mistä tykkään muutetaan, mutta silti pakko on märistä, että
ei toi mennyt noin ja
ei toi oo tollanen ja
ei toi tekisi noin ja
tää juttu puuttuu, mitä en tekisi jos se mitä tarjoillaan toimii ja on viihdyttävää ja hyvä kokemus. Mutta kun tää ei toiminut. Mä pohdin ekalla kaudellakin jo sitä, että siinä mentiin tarinassa yllättävän pitkälle ja oli aika vähän Geraltia verrattuna kirjojen alkuun, mutta sen hyväksyin koska se oli perusteltua ja sarja haluttiin tehdä kolmen päähahmon kannattelemana ja adaptoida tarina sellaiseen muotoon heti kättelystä, ja se toimi tosi hyvin ja oli kirjoitettu hirmu hienosti aikalinjoilla leikittelyineen ja muineen, vaikka miinuksena olikin että tarinoille oli näytetty aika paljon saksia, mitä ei olisi tarvinnut tehdä jos ei olisi ollut niin kiire, mutta sitten ei olisi ollut niin dramaattinen season finale joten kelpuutan. Se oli ihan jees ja hyvin toteutettu, joten tykkäsinkin siitä tosi paljon ja hyväksyin sen että ookoo nämä nyt eroaa tällä tavalla. Mutta kun tässä tokalla kaudella ei oikein edes saa nyt otetta että missä vaiheessa tarinaa mennään, koska ollaan ohitettu tosi isoja kohtia, "käsitelty" isoja kohtia ihan puolivillaisesti sekunnissa, täytetty omilla tarinoilla ja sekoitettu tarinan kaari niin, että
ei tässä nyt ees saatana tiedä missä kohtaa mennään kun tää tarina on ihan eri tarina Et en nyt tiiä ollaanko siinä menty taas rytisten eteenpäin ja tallottu kirjojen tarina jalkoihin, vai aiotaanko asioihin palata ja adaptoida niitä ruudulle jotenkin eri tavalla ja eri järjestyksessä. Toivon todella että joo ja että se toimii, koska oon ihan hirmu kiintynyt tähän sarjaan ja mä niin kovasti haluaisin tykätä tästä kakkoskaudesta yhtä paljon kuin ykkösestä, mutta kun... kun ei niin ei
En ollut täysin tyytyväinen edes ensimmäiseen kauteen (Soddenin taistelu, anyone? Lisäksi suurin osa lyhyttarinoista ei saanut ansaitsemaansa kohtelua)
Lyhyttarinoita vähän sivusinkin tuossa aiemmin, mutta joo, muakin hitusen kaivoi se, että Geraltin taustatarina ja lyhyttarinat jäivät hyvin sivuun, kun sarja lähti liikkeelle keskittyen pelkästään Geraltin sijasta kaikkiin kolmeen: Ciriin, Yeniin ja Geraltiin. Siksi on luonnollista, että adaptaatio lähti liikkeelle ihan eri tavalla ja eri kohdasta tarinaa kuin kirjat, ja siksi on musta luonnollista että tarina kerrottiin eri tavalla ja eri järjestyksessä kuin kirjoissa. Mä itse asiassa lopulta pidin siitä, vaikka mulle olisi kelvannut oikein hyvin myös enemmän kirjoja mukaileva kerronta, mutta musta oli kuitenkin aika siistiä että uskalsivat tehdä tällaisen radikaalin näkökulman muutoksen ja oikeasti lähteä adaptoimaan tarinaa, ja uskalsivat ottaa sen ja tehdä siitä jotain omaa, ja musta se oli onnistunutta. Mä tykkäsin aikalinjasekoilusta (joskin se teki katselukokemuksesta ekalla kerralla hämmentävän ja aiheutti sen, että sarja vaatii ainakin kaksi katsontakertaa ja sen että on lukenut kirjat (ja siten osaa täyttää aukot) että saa kaikesta kiinni ja voi nauttia siitä täysin, mutta mulle se ei ole ongelma koska tykkään katsoa hyviä sarjoja repeatilla muutenkin
) ja musta tuossa suhteessa eka kausi oli onnistunut ja hyväksyn sen, mitä ja miksi käsikirjoittajat halusivat siinä tehdä - vaikka se harmillisesti tarkoittaakin, että ihanat lyhyttarinat (joista itse siis pidän kirjoissa kaikista eniten!) valitettavasti jäivät jalkoihin
Soddenin taistelusta oon kyllä ihan samaa mieltä, se jäi sarjassa jotenkin samaan aikaan latteaksi ja liian prameaksi. Ensinnäkin siinä oli joitain vähän tyhmiä juttuja tehty ihan vaan dramatiikan vuoksi (esim. se maagien muuttaminen tuliammuksiksi, lol??) ja turhanpäiväisesti musta leikitty liikaa sillä, että hyökättiin erilaisilla visuaalisesti siisteillä tavoilla ja mahdollisimman erilaisilla tavoilla niin, että päästään flexaamaan taikuuden eri mahdollisuuksien kanssa silleen "MUTTA OOTAPAS KUN NÄÄT TÄN SEURAAVAN JUTUN, THERE'S MORE!!". Se teki kokonaisuudesta pirstaleisen ja aivan liian pliisun verrattuna siihen sekasortoon, kauhuun ja mättöön mitä kirja maalailee. Sapkowski on taitava kirjoittamaan lukijaa tosi viskeraalisesti ahdistavaa ja kalvavaa tekstiä, joka jättää jäljen ja hiljaiseksi pistävän vaikutuksen, mihin verrattuna sarjan versio tuntui halvalta dramatiikalta. Toivoin että kakkoskaudella nähtäisiin sitä raastavuutta enemmän, mutta ei kyl. Soddenin taistelussa menetettyjen nimet ja muistomerkki on tosi iso ja pysäyttävä ja kivulias juttu kirjoissa, mutta sarjassa oli sekin ihan semmonen et no kikkelis kokkelis harmin paikka, ja siihen jäi se emotionaalinen syvyys.
Ja vaikka rakastankin Valvattia, olen kuitenkin sitä mieltä, ettei sarjan Valvatti ole täysin sama hahmo kuin kirjoissa. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, koska sarjan Valvatti toimii. Ja on paras. Aivan paras.
Tästäkin oon samaa mieltä, ei olekaan. Valvatti on sarjassa tehty hyvinkin lupsakaksi ja on vähän sellainen comic relief, mikä on erilainen toteutus kuin kirjoissa (ja peleissä, vaikka ehkä peli-Valvatti on enemmän sarja-Valvatin kaltainen), mutta just kun se toimii! Se toimii niin sikahyvin, ettei paremmasta väliä. Valvatti on ihana ja jokainen hetki kun hän on ruudussa, on niin precious ♥ Tietää että viihde on taattu niinä hetkinä. (Ja btw kakkoskauden parhaita juttuja oli imo Valvatin ja Yenneferin kohtaukset, awww yeessss!! Bond, bitches, bond! ♥) Tämä on musta hyvä esimerkki siitä, ettei tässä kakkoskauden kitinässä ole kyse siitä, että asioita ei saisi muuttaa lähdemateriaaliin nähden ollenkaan -
saa, jos sen tekee hyvin. Mut jos sen tekee huonosti, niin sitten saa ihan itse hypätä sinne kaivamaansa kuoppaan.
Overall, jälkitunnelmat toisesta kaudesta on pettyneet, vaikka pidin monista yksityiskohdista (mm. Valvatin, Cirin ja Geraltin hahmot, Nivellenin tarina ekassa jaksossa, oikein kirjojen viballe uskollinen juonikaari haltiavauvasta, Valvatin ja Yenin kemia, Nenneke, Cirin treenimontage, Fringillan kylmäverinen "kosto"). Toivon, että useampi ihminen lukisi kirjat ja olisi kanssani samaa mieltä siitä, kuinka paljon paremmin hahmoja ja teemoja on käsitelty siellä. Ja kirjojen tapahtumat on canon, needless to say. Eikä sarjassa ole läheskään tarpeeksi kyynisyyttä ja mustaa, sarkastista huumoria.
Tääää. Kaikki asiat joista luettelit tykkääväsi oli mustakin ihania. Nivellenin tarina on yksi mun lemppareista ja se oli toteutettu tosi hyvin. Siinäkin oli muutoksia kirjaan nähden, mind you, mutta toistan itseäni, kun ne muutokset olivat hyviä niin se oli täysin a-okay
Tähän juuri minusta kiteytyy kakkoskauden ongelmat - tehdyt muutokset nyt vaan yksinkertaisesti olivat huonoja. Ja varaan myös oikeuden olla ihan saatanan suolainen siitä, että sen sijasta että oltaisiin adaptoitu ja kerrottu ihan mahtavaa tarinaa, niin horistiin jostain vitun monoliiteista ja mökkiakoista
Niinku... the fuck.
Miksi.
Ja joo, oot niin oikeessa siitä että kyynisyys, musta huumori, synkkyys, ja ylipäätään tietynlainen makaaberi setti ja sen käsitteleminen röyhkeästi juuri sellaisella sävyllä kuin huvittaa, oli se sitten ahdistava ja kauhistuttava tai pilkkaava ja hauskuuttava, puuttuu sarjasta liiaksi. Mutta onneksi sitäkin oli edes vähän. Musta kirjojen hengelle uskollisin repliikki oli ykköskauden "
you overgrown cock hair"
Ehkä tän rantin jälkeen voin vähän hengähtää, ottaa etäisyyttä ja kirjoittaa helvetisti Geralt/Yen/Valvattia
Yes please, tuen tätä suunnitelmaa sataprosenttisesti!!