Ikäraja: S
Yhteenveto: AU, jossa Harry kuoli Tylypahkan taistelussa. Pieni paenneiden joukko etsii turvaa Ranskassa.
A/N: Tämä on
etydiharjoitus. Inspiraationa toimivat nämä kauniit kuvat:
1 ja
2.
Tavuja
Kun saavuimme tänne, oli satanut viikkoja. Olimme märkiä viimeisimpään vaatekappaleeseen saakka ja tuuli oli kulkenut lävitsemme niin että olimme ohuita ja uupuneita.
Nyt minä kuivaan meidät, Neville sanoi kaksi päivää sitten. Hän polvistui märkään maahan ja ryhtyi repimään repusta tavaroita: paitoja, viittoja, kattiloita. Ranskan kartta. Nyt tämä saa riittää! hän huusi, mutta kun Luna tarttui häntä käsivarresta ja pudisti rauhallisesti päätään, hän lopetti; roikotti käsiään repun päällä tietämättä mitä niillä olisi tehnyt. Taikasauva oli yhä repussa pohjimmaisena.
Emme voi taikoa jottei meitä löydetä. En tiedä olisiko se mahdollista mutta emme voi ottaa sitä riskiä; itse asiassa me emme ota mitään riskejä. Me kävelemme maaseudun poikki hiljaisina ja huomaamattomina kuin metsäneläimet jotka eivät halua tulla nähdyiksi.
Viimeisimmästä kylästä tänne on puoli päivää kävellen. Tietä reunustavat vuori ja meri. Jonain toisena aikana olisin varmasti pysähtynyt katsomaan ja häikäistynyt. Mutta meillä oli kiire. Löydätte talon, kun tie taittaa sisämaahan ja vuori pehmenee kumpareiksi, oli vanha nainen sanonut – tai mistä minä sen tiedä, en puhu ranskaa, Luna oli keskustellut naisen kanssa ja meitä ihmettelemään tulleet ihmiset olivat katsoneet meitä uteliaasti ja vähän epäluuloisesti. Minulla oli sylissäni lapsi jonka hiukset olivat vihreät. Ehkä sellaista ei oltu tässä ranskalaiskylässä nähty.
Sinne on kuulemma asettunut englantilainen mies, Luna sanoi kun me jätimme naisen ja kyläläiset taaksemme. Välillä tie oli niin kapea, että oli otettava märästä kalliosta kiinni. Paikoin nostin ensin Teddyn Nevillelle tai Lunalle, asetin jalkani tarkkaan liukkaalla polulla ja otin tukea molemmilla käsilläni. Mutta sitten minä aina otin Teddyn takaisin, hänen kätensä takertuivat kaulaani ja hänen painonsa asettui käsivarsieni taakaksi. Mi-mi, hän sanoi korvaani. Mm, minä vastasin, me vähenimme niin ettei meistä jäänyt jäljelle kuin tavuja.
Ennen kuin näimme taloa me kuulimme koirat. Ne juoksivat meitä vastaan, ruskea ja valkoinen, ja niiden haukku kimpoili ympärillämme. Luna hymyili ensimmäistä kertaa kuukausiin, Teddy osoitteli koiria sylistäni. Vain Neville hidasti askeleitaan ja käveli loppumatkan hieman etäämmällä. Ja sitten: talo ja valkoiseksi rapatut seinät, edustalla kasvimaat vehreinä ja lupaavina. Seurasimme koiria kasvimaan poikki ja kun käännyin katsomaan, Neville kosketti kevyesti sormillaan häntä kohti ojentautuvia syvänvihreitä lehtiä.
Kun Charlie astui oviaukosta portaille ja näytti meidät nähdessään hämmästyneeltä ja helpottuneelta yhtä aikaa, me nauroimme ääneen: oman nauruni yli minä kuulin Nevillen ja Lunan ja sydäntäni puristi kevyesti. Juoksin viimeiset metrit, Teddy kikatti sylissäni, koirat haukkuivat, taivas oli kirkas. Charlien kädet ja tuoksu ympärilläni olivat tutut, ja minun nauruni muuttui itkuksi, niin se nykyisin aina tekee.
Nyt voimme seisahtua hetkeksi. Näen sen Nevillestä joka kiertää kasvimaata, ja Lunasta joka käveli huolettomin askelin rantaan, istui hiekkaan ja katsoi merelle pitkälti toista tuntia. Teddysta minä näen sen selvimmin, hän juoksee koirien perässä pihamaalla ja hänen hiuksensa ovat turkoosit niin kuin uni. Istun portailla teemukin kanssa ja Charlie istuu vieressäni, ja minä kerron miten pääsimme lähtemään Englannista sekä sen vähän mitä tiedän Ronista ja hänen oikeudenkäynnistään. Vasta kun Charlie kysyy, minä kerron Hermionesta. Itkemme hetken ja sitten on taas hiljaista.
Tiedän että Charlie haluaa pysytellä kaukana Englannin asioista, joten pyydän anteeksi. Hän pudistelee päätään ja silittää hiuksiani. En tiennyt että se meni tuollaiseksi, hän sanoo, että he tappavat sellaiset joita eivät pidä puhtaina. Niin, minä sanon. Teddy tulee luoksemme ja kiipeää syliin. Meidän oli päästävä pois, minä sanon, meidän kaikkien. Teddy painaa märkiä suukkoja vasemmalle poskelleni. Charlie kumartuu ja painaa yhden oikealle.
Illalla kävelemme kaikki rantaan katsomaan auringonlaskua. Se roihuaa kuin mitään surua ei olisikaan. En jaksa puhua; olemme selvinneet tänne ja nyt haluan olla vaiti. Tällaisina hetkinä ajattelen Harrya. Joskus puhun hänelle. Saatan sanoa, että tästä ei tule mitään ilman sinua tai että olisitpa täällä. Nyt minä katson taivaanrantaan ja ajattelen: katso nyt, me selvisimme. Ainakin tähän asti me selvisimme. Luna seuraa katsettani ja ymmärtää. Hän ottaa kädestäni kiinni.