Voihan Sims sentään. xD Itse olen pelannut tästä lähestulkoon jokaista versiota, koska omistan edelleen jossain muodossa 1-4 ja Medievalin sekä kasan lisäosia näihin. :'D
Ihan perus The Sims 1 meillä oli vaan serkuilta saatuna "piraattiversiona", koska serkuilla se oli ihan ostettuna ja se sitten oli kopioitu meille jotain kautta. Sitten me kyllä ostettiin ihan itse sinne
Unleashed (lemmikit),
Superstar (julkkisjuttu) ja
Makin' Magic (taikuus), koska why not.
Näistä
Superstarin mekaniikkoja sekä
Magin' Magicin taikamaailmaa kaipailen oikeastaan edelleen, koska ne toimi mielestäni kaikista versioista parhaiten! Ärsyttää oikeasti niin paljon, kuinka helposti kaikissa muissa variaatioissa simeistä saa tehtyä julkkiksia, kun
Superstarissa siinä oli oikeasti tekemistä ja sitten osasi arvostaa sitä paljon enemmän, kun sai sen siminsä nousemaan tasoilla.
The Sims 2:sta meillä taitaa olla sitten kaikkien lisäosien lisäksi
Holiday Party Pack (joulujuttuja),
Family Fun Stuff (lastenhuonekamaa, tästä en ole ihan varma kylläkään...),
H&M Fashion Stuff (H&M kuteita) ja
Mansion & Garden Stuff (kartanotavaroita). Eli, tänne ostettiinkin sitten melkein kaikki mahdollinen, jotain pari kamasettiä jäi hankkimatta, koska ei niin paljoa kiinnostanut. :'D Siitä on kyllä niin kamalan pitkä aika, kun olen pelaillut kakkosta, koska kolmosen tultua se poistettiin koneeltakin, että saatiin kolmonen mahtumaan ja pelittämään kunnolla... :'D Sen kyllä muistan, että täällä taisi nuo kerrostalot toimia kaikista parhaiten, ja itselläni on ikävä noita kartanokamasetin tavaroita, koska joskus tekee mieli tehdä oikeasti sellaisia todella outrageous-taloja simeille, mutta ei oikein onnistu näillä nykyisillä tavaroilla... ):
The Sims 3:n kohdalla sitten vähän rauhoituttiinkin lisäpakettien ostamisen kanssa, koska meillä taitaa olla vain Vuodenaikoja lukuunottamatta kaikki lisäosat ja erikseen ladattavista pelkkä Riverview. Vuodenajatkin me taidettiin jättää pois, koska 2:n vuodenajat tökki meillä tosi pahasti, niin ei haluttu sitten jumittaa sitä samaa 3:ssa, jos muistan oikein. Täältä minäkin kyllä kaipailen sitä avointa maailmaa, koska on niin raivostuttavaa joutua latailemaan koko aika sitä peliä, jos haluaa käydä missään muualla kuin omalla tontilla. Samoin tykkäsin oikeasti aivan älypaljon siitä, että oli mahdollisuus muokata niitä vaatteita, jos halusi, koska tosi usein nyt 4:ssa huomaa, että jotkin esim. vaatteet on tosi tyhmän värisiä, vaikka ne muuten olisi kivat, joten sitten jää laittamatta simin päälle, kun ei vaan toimi ja ärsyttää niin paljon, kun niitä ei voi muokata enempää. ):
The Sims 4:n kohdalla olen myös yrittänyt hillitä itseäni, mutta sangen huonolla menestyksellä, koska tällä hetkellä minulta löytyy jo
Get to Work (lisää ammatteja),
Get Together (kerhoja),
City Living (kerrostaloja),
Cats & Dogs (lemmikit),
Get Famous (kuuluisuus),
Discover University (yliopisto),
Vampires (vampyyrejä),
Jungle Adventure (viidakkoseikkailu),
StrangerVille (ufojuttuja),
Realm of Magic (taikuus) ja
Laundry Day Stuff (pyykkijuttuja, ostettu lähinnä siksi, että tuli halvemmaksi ostaa bundlena kuin kaksi yksittäistä isompaa lisäosaa). Sinälleen tykkään kyllä pelailla nelosta, vaikka kaipailenkin jotain vanhoja juttuja edellisistä versioista. Kyllä tänne on kuitenkin joitain juttuja paranneltu edellisestä versiosta, kuten vaikka se, että julkisuus ei nykyisin nouse enää ihan niin helposti, että saa kaverin jostain julkkiksesta, kuten kolmosessa ja kuuluisuus voi myös tipahtaa, jos ei hetkeen tee mitään sen eteen! Käytännössä kuitenkin aika samaa kastia kuin aikaisemmat osatkin, ei mitään kovin erikoista. Jos koneellani olisi tarpeeksi tilaa, voisin ladata kaikki mahdolliset simsit sinne ja pelailla niitä aina sen mukaan, mikä milloinkin sattuisi huvittamaan, mutta kun ei ole tilaa, niin sitten pelailen vain nelosta.
The Sims Medieval on puolestaan aivan erilainen systeemi, koska taloja ei esim. rakennella itse, ne vain sijoitetaan tiettyihin paikkoihin siinä järjestyksessä kuin haluaa. Simien asuintilat voi kyllä sisustaa makunsa mukaan, mutta eipä siinäkään ole ihan hirveästi vaihtoehtoja, joten en ole toistaiseksi nähnyt tässä vielä mitään järkeä. Ehkä joskus voisi vaihtaa asioiden väriä, jos ihan välttämättä haluaa, mutta muutoin ne näyttävät kaikki aina ihan samoilta ainakin minun pelissä.
Toki, koska ostin jonkun erikoisversion pelistä, voin aina uuden maailman alussa valita, millainen hallitsijan asumuksesta tulee, koska minulla taitaa olla neljä erilaista variaatiota siitä!
Muutoin tämä onkin sitten käytännössä ehkä vähän modattu versio 3:n maailmanmatkailusta, koska samalla lailla tulee niitä tehtäviä suoritettavaksi, joista voi valita jotain ja sitten pitää tehdä tietyt asiat tietyssä järjestyksessä, että saa sen suoritettua ja jokaisesta suorituksesta saa jotain kivoja juttuja, joilla voi edustaa valtakuntaansa. Sen verran muutosta tulee vanhaan tuttuun simsiin, että tarpeita on vain kaksi: nälkä ja energia, mikä tekee simien tyytyväisenä pitämisestä asteen verran helpompaa. Tekisi mieli ladata tämäkin taas koneelle, koska sitä oli hauska pelailla.
Olen siis lievästi sanottuna koukussa näihin peleihin. xD
Mikä on sinun lempipelisi sarjasta?Sanoisin kyllä, että itselläni ei ole sellaista ultimaattista suosikkia näistä. Pelailen enemmänkin aina sitä uusinta versiota, koska koneelleni ei mahdu kaikkia, enkä ole oikein saanut minkäänlaista sidettä noista versioista mihinkään. Siinäkin mielessä olisi ihan kiva saada kaikki pelattaviksi, niin sitten sieltä voisi ehkä noustakin se yksi suosikki ylitse muiden, kun voisi pelailla niitä kaikkia rinnakkain.
Millainen on pelityylisi?Sekava. xD Tykkään siis aloittaa talojen rakennusta ja sisustusta, mutta kyllästyn aina puolessa välissä, kun tajuan taas, etten osaakaan tehdä yhtenäistä ja hienoa. Pelaamisenikin on vähän kausittaista, välillä haluan pelata tasan yhdellä simillä, joka ei ikinä eikä koskaan lisäänny, joskus taas haluan yrittää saada mahdollisimman pitkän ja laajan sukupuun, mutta se jää aina kesken, koska kyllästyn hahmoihin todella herkästi. En ole varmaan oikeasti ikinä päässyt kolmatta sukupolvea pidemmälle ja silloinkin minulla on yleensä ollut tyyliin kaksi jo valmiina. xD Eli, kyllästyn oikeasti
todella helposti pelaamaan vain yhdellä perheellä.
Mites, pelaatteko muut erilaisia haasteita?Yritin joskus juurikin legacy challengea, mutta en ensinnäkään osaa enää pelata ilman koodeja, koska olen pelannut niin pitkään niiden kanssa, ja toisekseen kyllästyn aina niihin perheisiini, joten nämä on jääneet vähän ajatuksen tasolle. Pitäisi joskus ihan oikeasti pakottaa itsensä kokeilemaan taas ilman koodeja pelaamista, niin josko sitä sitten saisi vähän enemmän haastetta ja intoa pelaamiseen? Nyt tuntuu aina välillä vähän tylsältä pelata, kun pitää koko ajan keksiä niille simeille tekemistä, mutta ilman koodeja sitä tekemistä tulisi siitä, kun käskee ne pitämään huolta itsestään...
Modaatteko te/oletteko modanneet Simsiä paljon tai vähän?Yritin joskus modata, juurikin sillä teiniraskaushackilla, koska why not.
En kuitenkaan osannut, joten se jäi siihen yhteen epäonnistuneeseen kokeiluun. Olen kyllä muutoin aivan tyytyväinen peliini tällaisena, mutta tuo yksi pieni juttu olisi kiva lisä sinne! (:
Mitä mieltä niistä, onko ostamisen arvoisia?Yliopisto on mielestäni ehdottomasti tuon arvoinen, tykkäsin siitä itse tosi paljon, mutta Tulevaisuuteen on vähän kiikun kaakun. Normihintaan en enää mistään hinnasta ostaisi sitä, mutta jos tosiaan saat sen alle 10 eurolla, niin se voisi jo ollakin sen arvoinen, mutta se riippuu ehkä vähän siitäkin, että mitä haluat siltä. En siis itse pitänyt sitä mitenkään erikoisena, kun ei siellä oikein ollut mitään muuta erikoista kuin se, että näki omat jälkeläisensä (mikä sekin oli vähän kyseenalaista, koska niihin ei pystynyt itse vaikuttamaan mitenkään, se oli vain aina samaa tyyliä oleva perhe) ja jotain pieniä futuristisia vempeleitä, tyyliin rakettireput yms. Aikamatkustus oli hyvin samantyylistä kuin maailmanmatkailu ilman hautojen tutkimisen kivoja puolia. Sinälleen se ei siis välttämättä tuo mitenkään erityisen paljoa lisää peliin, mutta tuohon hintaan ei välttämättä ole mikään kovin paha sijoitus.
Yliopisto oli puolestaan oikein kiva, olen muistakin yliopistoversioista tykännyt tosi paljon, varmaan haluan sitten työntää siminikin kokemaan sen kaiken tuskanhien, mitä yliopisto voi tuoda.
Hyvin samaa tyyliä kuin 2:n yliopisto, jos olet sitä pelannut, mutta tässä taisi olla vähän eri pääaineet saatavilla muistaakseni. Tuo nerds/rebels/jocks-valikoima vetoaa ehkä vähän enemmän jenkkiyleisöön, mutta ihan kiva lisä sinälleen. Jokainen näistä tuo kuitenkin omia vaihtoehtojaan, kun jokaisesta taisi tulla vähän omia interaktioita ja omia uravaihtoehtoja mukana taso kerrallaan. Ei siis sinälleen ehkä mikään kovin erikoinen lisäosa, mutta itse kyllä tykkäsin tästä, kun sitä pelailin. (: