Fairy tale, osuva vertaus edellisistä osista! Juuson tosiaan on lämmin ulkona pakkasessakin ihastuksen kanssa, kun taas Samulin tunnelmat ovat aika hyiset sisällä peiton alla. Jorissa on monia puolia; se on loppujen lopuksi aika monimutkainen tyyppi, josta itsekään en ole vielä päässyt täysin perille. Oi että, olen otettu siitä että Juuson ja Samulin tarinat herättelevät ajatuksia. Suuret kiitokset ihanasta kommentista!
Vendela, Juuson ja Markon suhteesta ja heidän keskinäisistä tunteistaan paljastuu vielä lisää tarinan edetessä. Hirveästi haluttaisi spoilata, mutta yritän pitää suuni supussa vielä tässä vaiheessa!
Samulilla tosiaan on ongelmia syömisenkin suhteen. Se pieni on suorittanut itsensä ihan loppuun ja vielä vaan pinoaa lisää painoa harteilleen.
Mutta iiks, ihana kuulla että yllätyit positiivisesti! ♥ Tässä kalenterissa on ollut alusta asti K-11 suunnitelmissa, mutta noin muuten kirjoitan kyllä ehdottomasti eniten sallittua matskua. Minulla taitaa olla koko Finissä vain kolme tekstiä K-15-ikärajalla eikä ainoatakaan K-18-ikärajalla.
Matalat ikärajat ovat mukavuusaluettani, mutta siksi onkin ihana kuulla, että tämä korkeammankin ikärajan teksti toimii! Kiitos paljon ihanasta kommentista!
KAHDESTOISTA LUUKKU
Juuso, joulukuussa 2012
Kun Juuso könysi kotiovesta, kello oli jo puolenyön. Kilttinä, kotona viihtyvänä nuorena Juuso ei ollut koskaan tarvinnut kotiintuloaikaa, mutta hän tiesi kyllä ylittäneensä jo arki-illan säädyllisyyden rajan. Äiti oli yrittänyt soittaakin Juusolle, mutta Juuso oli ollut niin muissa maailmoissa laavulla nuotion ääressä ja Markon kainalossa, ettei hän ollut muistanut katsoa puhelintaan. Eteisessä riisuessaan hän saattoi vain toivoa, että pääsisi livahtamaan sänkyyn häiritsemättä vanhempiensa unta.
Tuulikaapin oven avatessaan Juuso havaitsi liikettä olohuoneesta. Jalkalamppu syttyi, ja Juuso huomasi äitinsä nousevan silmät sikkaralla nojatuolista ja sysäävän viltin ja puhelimen syrjään. Kaipa äiti oli torkkunut siinä Juusoa odotellessaan. Juuso tunsi syyllisyyden pikkuruisen piston rintakehässään.
”Juuso”, äiti huokaisi astellessaan tohveleissaan eteiseen. ”Missä sä viivyit? Mikset sä ilmoittanut mitään?”
Juuso puristi olkalaukkunsa vatsaansa vasten ja tuijotti varpaitaan. ”Mä olin siellä laavulla kavereiden kanssa. Mä… Mä en muistanut katsoa puhelinta. Sori.”
”Oletko sä juonut jotain?” äiti kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen, ja Juuso havaitsi kulmien kohotuksen katsomattakin.
”Vähän”, Juuso mumisi; valehtelu ei olisi johtanut mihinkään. Hänen päässään tosin heitti siihen malliin, että hän oli juonut vähän enemmän kuin vähän.
”Sullahan on huomenna koulua”, äiti sanoi ja astui lähemmäs. Hän ei kuulostanut vihaiselta, mutta hämmästyneeltä kylläkin, ja Juuson oli helppo ymmärtää se.
”Vasta kymmeneltä”, Juuso sanoi, vaikka puolustautuminen terävöitti syyllisyyden pistoa entisestään. ”Mä olen ihan skarppina siihen mennessä. Lupaan. Anteeksi. Mun olisi pitänyt olla tarkempi.”
Äiti huokaisi ja silitti Juuson olkavartta. Juusosta tuntui hieman paremmalta, ja hän laski käsivartensa ja laukkunsa takaisin alas. Hän uskalsi hymyillä varovaisesti, ja hänen helpotuksekseen äiti vastasi hymyyn.
”Pääasia, että olet nyt turvallisesti kotona”, äiti sanoi. Sitten hän kuitenkin vakavoitui ja jatkoi: ”Juuso hei… Keitä nämä sun kaverit oikein on? Sä olet ollut niiden kanssa tosi paljon viime aikoina. Kuuluuko Mikko porukkaan?”
Juuso puri huultaan. ”Oikeastaan… ei. Ne on ihan – hyviä tyyppejä. Koulukavereita. Ei me olla mikään – mikään ryyppyporukka.”
”Mikä teitä sitten yhdistää?”
Juuson katse valahti taas varpaisiin. Hän liikehti vaikeana ja yritti keksiä, miten selviäisi kysymyksestä valehtelematta enempää. Eihän edes ollut mitään kaveriporukkaa.
”On kiva, että sulla on uusia kavereita, mutta älä unohda vanhoja”, äiti sanoi. Hän hymyili jälleen, veti Juuson halaukseen ja kurotti pörröttämään tämän hiuksia. ”Nyt nukkumaan, jooko? Jutellaan myöhemmin lisää.”