Fairy tale: Harrylla ja Dracolla on enemmän yhteistä, kuin he vielä arvaavatkaan... Draco ei ole ollut pahanteossa, mutta seuraavissa osissa selviää syitä hänen käytökselleen. Harry on sellainen luonteeltaan, että varmaankin tuntee itsensä helposti kolmenneksi pyöräksi (tai tässä viidenneksi?) pariskuntien keskellä, vaikka ystävien tapaamisesta onkin kyse. Mutta katsotaan, mitä Harryn iltaan kuuluu, sillä hän tulee yllättymään... Kiitos, kun jaksat kommentoida, se ilahduttaa todella paljon!
Vendela: Enpä tiedä, mistä päähäni pälkähti ajatus Harrysta ja Dracosta naapureina, mutta pakkohan se oli toteuttaa
Joitakin ajatuksia on, mitä naapuruus tuo tullessaan, mutta katsotaan millaiseksi tarina matkan varrella muotoutuu. Nyt selviää jotain Dracon tilanteesta! Kiitos taas kommentistasi, tulen niistä aina niin iloiseksi!
A/N: Tässä jälleen useampi osa kerralla, sillä nämä pätkät muodostavat jonkinlaisen kokonaisuuden.
---
19.
Ajatus Malfoysta naapurina sekä häiritsi että kiehtoi Harrya. Miksi tämä oli käyttäytynyt niin omituisesti? Asuikohan hän jonkun kanssa, vai yksin? Harry ei tiennyt, olivatko kaikki talon asunnot saman kokoisia kuin hänen kaksionsa, vai oliko osa isompia, sopivia perheille.
Toisaalta oli vain loogista, että Malfoy asui näin uudessa talossa ja hyvällä asuinalueella. Olihan hänellä siihen varaa ja tuskinpa Malfoy halusi lopun ikäänsä vanhempiensa nurkissa viettää. Tosin Lucius Malfoy istui vieläkin tuomiotaan Azkabanissa, jolta hän ei selityksistään huolimatta ollut välttynyt sodan jälkeen. Narcissa ja Draco sen sijaan oli armahdettu.
Harry koetti ravistaa Malfoyn mielestään ja keskittyä nauttimaan vapaapäivästään. Huomenna olisi kiireinen työpäivä.
20.
Kahdeksan aikaan illalla ovikello soi. Harry käveli ihmeissään ovelle. Eivät kai Ron ja Hermione yrittäneet väkisin raahata häntä mukaan Nevillelle ja Hannahille?
Harryn yllätykseksi oven takana seisoi kuitenkin Malfoy.
”Potter”, Malfoy sanoi, ”voisinko tulla sisään?”
Harry siirtyi hämmentyneenä tieltä. Malfoylla oli yllään mustat farkut ja neulepusero. Päällysviittaa ei ollut, tietenkään, koska mies kerran asui samassa talossa.
Mies näytti siltä, kuin olisi itkenyt.
”Öh…” Harry aloitti, tietämättä mitä sanoa. ”Haluaisitko istua? Otatko teetä? Tai kahvia? Kermakaljaa?”
”Tee käy hyvin”, Malfoy sanoi ja seurasi Harrya olohuoneeseen. Harry viittasi sohvaa ja Malfoy istuutui.
Harry meni keittiöön ja palasi pian kahden höyryävän kupin kanssa.
21.
Harry istuutui, odottaen. Ehkä Malfoyn aiempi outo käytös saisi selityksen?
Hiljaisuus.
”Halusin… kiittää sinua”, Malfoy lopulta aloitti, vähän vaikeana.
”Mistä hyvästä?” Harry ihmetteli.
”Olit tuonut taikasauvani kartanolle. Äidilleni”, Malfoy jatkoi.
Harry muisti kohtaamisen hyvin. Malfoy ei ollut itse ollut paikalla, joten hän oli antanut taikasauvan Narcissalle. Mitäpä hän enää sillä olisi tehnyt, kun oli saanut omansa korjattua.
”Tottakai”, Harry sanoi. ”Sinunhan se on. Anteeksi, että jouduin ottamaan sen.”
”Äiti kertoi, että olit kiittänyt häntä. Hän auttoi sinua kielletyssä metsässä, ennen taistelua. Se kaikki tuli mieleeni aamulla, kun törmäsimme.”
Harry nyökkäsi, mutta ei vieläkään ymmärtänyt, miksi Malfoy näytti niin pohjattoman surulliselta.
22.
Malfoy oli taas hetken hiljaa.
”Sinä et varmaankaan tiedä sitä, mutta hän kuoli pari viikkoa sitten”, hän lopulta sanoi.
Nyt Harry ymmärsi. Hänen sydämessään muljahti.
”Malfoy… Draco, olen todella pahoillani.”
Malfoy vilkaisi häneen ja nyökkäsi.
”Sille ei voinut mitään. Hän sai Tylypahkan taistelussa osuman hitaasti leviävästä kirouksesta. Varmaan siskoltaan”, Malfoy tuhahti katkerana. ”Kai sinä tiedät, että me emme olisi halunneet olla siinä kaikessa mukana, minä ja äiti?”
Harry nyökkäsi. Kyllä hän uskoi Malfoyta. Ja olivathan Luciuksen tuominneetkin olleet samaa mieltä, että tämä oli manipuloinut perheensä Voldemortin puolelle. Narcissa ja Draco olivat toimineet pakotettuina, rangaistusta peläten.
He siemailivat teetä hiljaisuuden vallitessa.
23.
”Joskus minä juoksen, jotten tuntisi mitään”, Malfoy sanoi hiljaa.
”Oletko sinä… puhunut kenenkään kanssa?” Harry kysyi varovasti.
”Olen ollut sairaslomalla”, Malfoy sanoi. ”Kävin parantajalla.”
Harry tajusi äänensävystä, millaista parantajaa Malfoy tarkoitti. Hän oli itsekin käynyt mieliparantajalla sodan jälkeen, opetellut hyväksymään menetyksensä ja jättämään tapahtumat taakseen, milloin paremmalla, milloin huonommalla menestyksellä.
”Malfoy… minä en kanna sinulle kaunaa, en kouluajoista, sodasta tai mistään”, Harry sanoi. ”Joten jos haluat… jos tarvitset juttuseuraa, olen käytettävissä.”
Yhtäkkiä Malfoy kovetti ilmeensä.
”En kaipaa sääliäsi, Potter.”
Malfoy laski tyhjän teekupin sohvapöydälle ja nousi lähteäkseen. Harry saattoi hänet ovelle, eikä ehtinyt sanoa mitään, kun Malfoy oli jo mennyt.