Moniko täällä on lukenut Mark Mansonin "Kuinka olla piittaamatta paskaakaan" -kirjan tai ylipäätään hänen muita teoksiaan? Jos olet, mitä olet tuotoksesta/tuotoksista mieltä? Jos et, onko se tai ne jotain sellaista, mihin sua kiinnostaisi perehtyä jossain vaiheessa? Oon itse käynyt kirjaa läpi nyt suomenkielisenä äänikirjana ja olen yllättynyt siitä, miten paljon oon siitä saanut irti.
Minä tykkäsin ihan mahdottomasti tuosta kirjasta! Omanlaisen säväyksensä antoi sekin, että kuuntelin sen äänikirjana ja pidin lukijasta ja sen tyylistä lukea tuota kirjaa.
Lukulistalla olisi se "Kaikki menee päin helvettiä" -kirjakin.
Se oli nopeasti kuunneltu ja hauska kirja, joten mielelläni tartun seuraavaankin. Oli antoisa, vaikka varmasti ei sovikaan kaikille, kun tyyli nyt on sellainen.
Minulla on luvussa yhä ja ikuisesti Hän sanoi nimekseen Aleia ja Yksin Marsissa. Myös äänikirjoissa kesken on Pariisi yhdelle ja muita kertomuksia (ensimmäisen puolikkaan kuuntelin ihan uteliaana, sitten ne "muut kertomukset" eivät oikein sytyttäneet) ja Ikimaa: Kuiskaajien kilta, josta kyllä tykkään ja erityisesti ensimmäinen osa (Soturin tie) oli symppis. ♥ Tahmaa tämä lukeminen, vaikka kumppanin luona luinkin aika kivasti, kun vietin pitkää pääsiäistä. Nyt tässä joutessani aamulla (eli hommia välttääkseni) tein listan kaikista kirjoista, jotka haluaisin lukea ja lista on pidempi kuin nälkävuosi omalla mittapuullani siis.
Meinasin rueta keulimaan ja lisätä vielä Lasipalatsia seuraavat osat, joita niitäkin on ~5 vai useampi? En muista, montako osaa sarjasta on ilmestynyt, mutta kirjakauppojen hyllyillähän noita useampi aina näyttäisi olevan.
On ihanaa rakastua taas kirjoihin ja haaveilee niistä ajoista, kun villeinä nuoruusvuosina luki kirjan päivästä muutamaan päivään, kun nenää ei malttanut nostaa kirjasta. Aikuisiällä tietysti "arkikin" vaikuttaa, ettei lukuaikaa ole niin paljoa ja jotenkin, ei kirjoihin tule niin helposti tartuttua ja nykyiset keskittymisongelmani estävät sen, että ahmisin kirjaa joutessani sivutolkulla. Äänikirjoja jaksaa toki pidempiä pätkiä, niistä on tullut uusi rakkauteni! Aiemmin taisin jakaa jonkun Helmat tai jonkun tyyppisen lukulistani, mutta päätin luopua Helmetistä vaikka teinkin vain pientä, enkä suinkaan sitä isompaa, kun rajoittaa tuokin "liikaa".
Lisäilen listaan, jos joku sattuu vahingossa kohdalle, mutta päätin lukea pääasiassa vain itseäni kiinnostavia teoksia ja karsin sitten ne, jotka eivät niin napostele!
Helmet on ehdottomasti kiva ja varmaan tulee luettua hieman erilaisiakin teoksia, erityisesti jos isompaa tekisi. Mutta mieluummin pysyn mukavuusalueellani, kun englannin kirjallisuus -opintojakson takia ylitän sitä jo mahdottomasti.
Olen eläessäni lukenut englanniksi yhden runokirjan, muutaman ficin ja runon Finistä sekä kuunnellut Viisasten kiven Stephen Fryn lukemana ja nyt pitäisi sitten lukea kolme kirjaa, joista yksi on ammattikirjallisuutta englanniksi, hui! Toinen noista kirjoista on ollut tarkoituksena lukea (Tigers child eli Tiikerinlapsi), mutta ihan hatusta tempaisin listalla olleen When God was a Rabbit -teoksen, nimensä takia.
Englanniksi haaveilisin lukevani tänä vuonna vielä Potterit, mutta katsotaan, miten ennättää. Ainakin Salaisuuksien kammio pitää lukea, kun ostin sen upeiden kansien takia ja petratakseni englantiani!
Koska tykkään jakaa ja kirjoitella listoja jaan omani, mitä haluaisin lukea ja pyrin lukemaan ahkerasti! En nyt kuitenkaan ota "pakkotavoitteeksi" yhtään mitään, että luen, mitä jaksan ja kiinnostaa. Kivaa oli kuitenkin nostella pöydälle ne, joita haluaisin lukea ja tajuta, että wow, onpa paljon kirjoja.
Todennäköisesti saan luettua ehkä kolmasosan tai puolet.
(Lista on koottu alunperin eri kuukausien alle, mutta lopulta otin kuukaudet pois väleistä ja jätin vaan kokonaislistan. Siksi siis, esim. Universumien tomu -sarjan kirjat tai Noiturit eivät ole järjestyksessä peräkkäin.)
ODON "pieni" KIRJALISTA
1. Hän sanoi nimekseen Aleia (luvussa nyt)
2. Yksin Marsissa (luvussa nyt)
3. Ikimaa: Kuiskaajien kilta (äänikirja, kuuntelussa nyt)
4. Pariisi yhdelle ja muita kertomuksia (äänikirja, kuuntelussa nyt)
5. Youth Work in Finland (ammattikirjallisuus)
6. Linnunsitoja
7. Tigers child
8. Tähtitiedettä kiireisille (äänikirja)
9. Noituri #5 (äänikirja)
10. Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä
11. When God was a Rabbit
12. Meinioseppä - Morriganin kutsumut (äänikirja?)
13. Noituri #6 (äänikirja)
14. Kultainen kompassi
15. Harry Potter and Chamber of Secrets
16. Noituri #7 (äänikirja)
17. Salaperäinen veitsi
18. Vedenkehrääjä
19. Poika raidallisessa pyjamassa (äänikirja)
20. Noituri #8 (äänikirja)
21. Maaginen kaukoputki
22. Jäänvartija
23. Kaikki menee päin helvettiä (äänikirja)
24. Evelynin seitsemän kuolemaa (äänikirja)
25. Seleesian näkijä
26. Suomea lohikäärmeille
27. Tuhatkuolevan kirous
28. Salamavaras
29. Nefrin tytär
30. Kirjanvartija (hyllynlämmittäjä)
31. Ikimetsien sydänmailla
32. Suomea lohikäärmeille
33. Harry Potter and Prisoner of Azkaban (ehkä)
34. Harry Potter and Goblet of Fire (ehkä)
35. Harry Potter and Order of Phoenix (ehkä)
36. Harry Potter and Half-Blood Prince (ehkä)
37. Harry Potter and Deadly Hallows (ehkä)