Hei ihanaa kun kysyit! Olin jo muutenkin alkanut kirjoittaa kilometripostausta aiheesta, mutta se jäi kesken kun tuli muuta ja sitten rupesin miettimään että onko tyhmää kirjoittaa niin kauheasti neuvoja vaikkei ole edes kysytty, niin jäi sen kirjoittaminen puolitiehen
Olin itse aluksi niin pihalla ja olisin toivonut tietoa vähän kaikesta...
Wizarding Challengeja eli fortress-taisteluita on tosi eri tasoisia! Ne ekat menee ihan helposti yksinkin, ja vikat ei oikein mene yksin vaikka olisi täysin kehitetty ammatti, mutta toisaalta tiiminä menee melko helposti jos kaikki on ok-tasoisia. Niitä Wizarding Challengeja voi pelata myös ihan kotoa käsin Knight Bussin (Poimittaislinja) avulla, jolloin voi saada apuja myös muilta pelaajilta. Isommissa chambereissa kannattaa olla kaikkien ammattien edustajia mukana, mutta pienemmät menee tosiaan yksinkin, vaikkei olisi edes kovin kehittynyt ammatissaan.
"Valomerkityt" on on vaikeampia foundableja. Vaikeus meinaa että ei jää niin helposti kiinni ja kannattaa mahdollisesti avittaa potionilla. Mittarin painaminen ei siihen mitenkään vaikuta
Se taika pitää tehdä sekä nopeasti että tarkasti että voi saada masterfulin (joka on se paras, ja itsekään en melkein ikinä saa, vaikka olen pelannut paljon). Ja se ei siis riipu siitä vaikeustasosta, mutta ne vaikeat ei helposti jää kiinni vaikka saisi masterfulinkin. Mutta nappaaminen helpottuu kun saa lisää leveliä itselleen. Periaatteessa ne vaikeammat on myös harvinaisempia, mutta se vaikeustaso ei ole ihan yksi yhteen sen harvinaisuuden kanssa (esim. jotkut joissa ei ole valopylvästä on silti melko harvinaisia ja jotkut valopylväälliset on paljon harvinaisempia kuin toiset). Niitä vaikeustasoja on low/medium/high/severe/emergency. Low ja medium on niitä tavallisia, joista ei loista valoa, nuo vaikeammat on merkattu ylöspäin loistavalla valolla: high = keltainen, severe = oranssi, emergency = punainen (näistä voi olla apua jos etsii jotain tiettyä).
Ammatti vaikuttaa tosiaan fortress-taisteluissa, ja hieman oddityjen nappaamisessa. Ammattia voi vaihtaa niin usein kuin haluaa menettämättä mitään, mutta mieluummin kannattaa kehittää yksi mahdollisimman pitkälle alkuun. Ammatin kehittämiseen tarvitsee valkoisia kääröjä, punaisia kirjoja ja vihreitä kirjoja. Valkoiset kääröt tulee perus family-sivujen level-upeista (nuo 9 3/4 yms.),
punaiset kirjat tulee challenge-sivujen level-upeista eli fortressia pelaamalla! Vihreät kirjat tulee brilliant eventtien tehtävistä.
Mitä tarkoitat pergamenttien käyttämisellä kavereihin? Ei niin käsittääkseni voi tehdä
Jos meinaat niitä tiimikavereihin tehtäviä taikoja, niin ne tehdään siinä taistelussa eikä ne kuluta mitään sen taistelun ulkopuolista. Kavereiden kanssa voi periaatteessa pelata Knight Bussilla, mutta se on kyllä tuurista kiinni sattuuko kaverin kanssa samaan fortressiin, niitä kun on useita sillä Knight Bussilla mennessä... Siellä kyllä näkyy sellainen merkki jos on kaveri jossain chamberissa odottelemassa, että voi yrittää etsiä kaveria niin että toinen odottaa siellä ja toinen menee eestaas Knight Bussilla etsimässä... Mutta siis siellä on kyllä ihan random-pelaajia, joiden kanssa voi pelata!
No, miten siellä fortressissa sitten pelataan? Kaikilla ammateilla on neljä taikaa, joita voi tehdä focuksella, jota on aluksi jonkun verran ja saa lisää voittamalla niitä vihollisia. Vihreät taiat tehdään pelaajiin, ja oranssinruskeat tehdään vihollisiin.
Magizoologilla kaikki taiat on vihreitä. Kaksi on parannustaikoja, joilla voi nostaa jonkun pelaajan hp:ta. Se ilmainen on vähän säälittävä, nostaa hp:ta korkeintaan neljällä pisteellä, ja siitä nyt ei suurta iloa ole. Se toinen maksaa kaksi, ja sitä kannattaa käyttää itseensä, ettei kuolisi tai mahdollisesti että hp pysyisi yli puolenvälin, sillä magizoologi saa lisähyötyä siitä että sen hp on yli puolet (jos on kehittänyt sen ominaisuuden ammattipuussa). Muihin pelaajiin sitä taikaa ei juuri kannata käyttää, koska magizoologilla on myös henkiinherätystaika, joka maksaa vain yhden focuksen, ja sillä saa parhaimmillaan täysiin sen toisen hp:t. Eli kuluu paljon vähemmän focusta. Mutta itseään sillä ei voi herättää, koska kuolleena ei voi taikoa
Kuolleen tunnistaa siitä että sillä on laskuri siinä naaman päällä, aikaa automaattiseen henkiinheräykseen. Jos on useampia magizoologeja pelissä, niin sitten voi toki antaa itsensä kuolla ja odottaa että toinen herättää. Tai jos on paljon aikaa niin voi vaan kuolla ja odottaa että herää itsestään henkiin. Lisäksi on vielä 7 focusta maksava Bravery Charm, joka pelataan koko tiimiin ja siitä on hyötyä elitejä vastaan pelatessa. Elitet on kultareunaisia vihollisia, mutta niitä ei yleensä ole ihan pienimmissä chambereissa. Se kannattaa tehdä mieluiten vasta sitten kun on 12 focusta (mutta tilanteesta riippuen), koska magizoologi saa paljon hyötyä siitä, että sillä on focusta jäljellä vähintään 5. Magizoologina ei siis kannata tuhlata kaikkia focuksia muuten vain! Magizoologi taistelee ensisijaisesti acromantuloita ja erklingejä vastaan (mutta tietty kaikkia muitakin tarvittaessa).
(Spoilerissa muut ammatit jos jotakuta kiinnostaa
)
Professorilla on tuo sama turhahko ilmainen parannustaika, mutta sen lisäksi: Proficiency Power Charm (7 focusta) koko tiimille lisää tehokkuutta "omia" vihollisia vastaan. Kannattaa pelata mahdollisimman pian, jos pelissä on kaikkia eri ammatteja (muuten ei välttämättä kannata ollenkaan, kun siitä ei ole mitään hyötyä "vääriä" vihollisia vastaan taistellessa). Protection Charm (3 focusta) pitää tehdä jokaiselle tiimiläiselle erikseen. Ei kovin tarpeellinen pienissä chambereissa (kun viholliset ei tee kovin paljon damagea kuitenkaan), mutta isommissa kyllä. Kannattaa tehdä erityisesti sen ammatin edustajaan jota on vain yksi, varsinkin jos magizoologeja on vain yksi niin tekee ensin siihen, koska magizoologin ei kannata kuolla (koska ei voi herättää henkiin itseään, eikä muitakaan jos on kuollut) ja magizoologi saa hyötyä siitä että hp pysyy korkeana. Aurorit myös ottaa aika paljon damagea ilman tuota, joten varsinkin jos on vain yksi aurori niin kannattaa siihen tehdä. Ja kaikkiin muihinkin kun focukset riittää. Sitten on vielä vihollisiin tehtävä Deterioration Hex (3 focusta), joka aiheuttaa 40 extradamagea viholliseen joka kerta kun sitä lyö tai kun se lyö. Eli siis vihollisen saa tekemään damagea itse itselleen. Kun pelaa pieniä chambereita yksin, tämä on kaikkein hyödyllisin ja säästää spellienergiaa. Isommissa chambereissa kannattaa kuitenkin tehdä vasta kun nuo vihreät taiat on tehty (koska niistä vihreistä on hyötyä koko taistelun ajan, mutta tuosta viholliseen tehtävästä vain yhtä vihollista vastaan). Professori saa extrahyötyä siitä, että on noita vihreitä taikoja itsessään (tai ilmeisesti aktiiviset potionitkin lasketaan), ja myös siitä että vihollisessa on niitä oransseja taikoja. Professori taistelee ensisijaisesti pixieitä ja werewolfeja.
Aurorilla on kolme oranssinruskeaa eli viholliseen tehtävää taikaa. Niistä yksi on ilmainen lepakonräkäherja, joka tekee neljä(?) damagea viholliseen. Muihin ilmaisiin taikoihin verrattuna se on aika hyödyllinen - jos viholliselle jää tosi pieni määrä hp:ta, voi säästää spellienergiaa menemällä pois taistelusta ja tappamalla sen ulkopuolelta lepakonräkäherjalla. Extrahyötyä lepakonräkäherjasta on kuitenkin professorin kanssa - kun professori tekee viholliseen deterioration hexin ja menee taistelemaan sitä, ja aurori tekee ulkopuolelta lepakonräkäherjaa, se tekee sen 40 extradamagea joka kerta. Sitten aurorilla on kaksi yhden focuksen taikaa, Confuse ja Weakness Hex. Confuse pitää tehdä erklingeihin, werewolfeihin ja dark wizardeihin, jotka on 4-5-tähtisiä. Acromantuloihin ja death eatereihin siitä ei ole mitään hyötyä (paitsi välillisesti jos professori jostain syystä joutuu niitä vastaan taistelemaan, koska professori hyötyy siitä, että on vihollisessa on vähintään kaksi heikennystä, ihan sama mitä ne on). Pixieihin (4-5-tähtisiin) kannattaa tehdä vain jos niitä joutuu taistelemaan joku muu kuin professori. Weakness Hex heikentää vihollisen hyökkäysvoimaa, sen voi harkintansa mukaan tehdä pahimpiin vihollisiin. Aurorin viimeinen kyky on antaa ylimääräiset focukset pois. Yleensä professorille, koska sillä on paljon kalliita taikoja, jotka hyödyttää kaikkia. (Joskus ehkä myös magizoologille, jos Bravery Charm tarvitaan pian.) Aurori taistelee death eatereita ja dark wizardeja vastaan. Aurori hyötyy siitä, että saa iskeä ekan iskun, joten ei mieluiten kannata mennä hakkaamaan aurorin vihollisia, joilla on täydet hp:t. Vastaavasti jos aurorilla on vihollisia enemmän kuin se ehtii hakata, sen kannattaa mennä iskemään eka isku niihin kaikkiin ensin.
Vielä muutama lisäpointti:
- Kun sen vaadittavan määrän tiettyä foundablea on saanut rekisteriin, siitä kuvasta painetaan ja sen alle ilmestyy vihreä tähti ja laskuri alkaa alusta. Kun on saanut saman sivun kaikkiin foundableihin sen vihreän tähden, sen sivun yläkulmasta punaisesta napista voi "prestigoida" sen sivun, eli pääsee seuraavalle tasolle sitä sivua (pronssi, hopea, kulta). Siinä laskurissa olevat foundablet siirtyy seuraavalle sivulle. Eli jos on jo saanut vihreän tähden ja saa uudelleen täyteen, voi harkita haluaako aloittaa taas alusta, vai haluaako säästellä niitä seuraavalle sivulle... siitä laskurin nollaamisesta saa pisteitä, mutta jos arvelee pian pääsevänsä seuraavalle tasolle, niin ei ehkä kannata nollata. (Kultasivulla kannattaa aina nollata koska siitä ei pääse pidemmälle.)
- Jokaisessa family-osiossa (paitsi oddityt) on yksi sivu, jonka saa pelkästään luonnosta löytyvillä low/medium-foundableilla, muihin sivuihin tulee myös fortresseista saatavia foundableja ja high/severe/emergency-foundableja. Luonnosta löytyvien foundablejen tiedoissa lukee aina low/medium/high/severe/emergency, joten jos foundablen tiedoissa ei lue mitään siinä kohdassa, sen saa fortressia pelaamalla.
- Fortressia pelaamalla saa myös erillisiä challenge-foundableja (fortressissa voi katsoa niiden chamberien tietoja että mitä mistäkin saa).
- Runestonen käyttö menee niin, että runestoneilla 1-2 saa yhden challenge-foundablen, runestoneilla 3-4 kaksi samaa, ja vitosella kolme samaa. Niitä family-sivujen foundableja tulee 0-1 riippumatta kiven tasosta, mutta kiven väristä riippuu tietty että minkä familyn foundable tulee (jos tulee). Isommista chambereista tulee niitä family-foundableja isommalla todennäköisyydellä kuin pienemmistä.
- Isommista chambereista saa reilusti enemmän pisteitä (challenge xp ja normi xp) kuin pienemmistä. Runestonet antaa kertoimia näille pisteille, joten ainakin omasta mielestäni isommat runestonet kannattaa säästää isompiin chambereihin, jolloin saa huippupisteet.
Nyt on vähän silmät ristissä tämän kirjoittamisesta jo, joten oikoluku on vähän niin ja näin... Voi sanoa jos on epäselvyyksiä