Kirjoittaja Aihe: Uhrikivellä, K-11  (Luettu 1857 kertaa)

Aewyn

  • ***
  • Viestejä: 75
  • Syöksylaskija
Uhrikivellä, K-11
« : 07.12.2017 13:39:42 »
Nimi: Uhrikivellä
Ikäraja: K-11
Genre: draama
Summary: Lyylikki menee antamaan uhria, mutta jättää kivelle vähän ajateltua enemmän.

A/N: Niin että tuota, jotain aikaa tämä on ennen kristinuskon leviämistä Suomeen. Tämä oli siis Kolmivelhoturnajaistekstini. Kiitos kaikille äänestäneille! :)




UHRIKIVELLÄ



Pohjolan yö on pimeä, taivas tähdetön ja puut alastomina lumivaipassaan. Pieni Lyylikki puskee läpi hangen kohti uhrikiveä, mukanaan viljaa talvivarastosta. Äiti on opettanut loitsunkin ja kylmyydessä Lyylikki kietoo turkikset tiukemmin itsensä ja syntymättömän tyttären ympärille.

Äiti on sanonut, että nyt täytyy antaa uhri, nyt on loitsittava, lapsi ei muuten pian enää mahdu ulos ja manan maille laitetaan sekä äiti, että tytär. Pieni Lyylikki tietää, että se on tytär, hän on siitä aivan varma.

Hän raivaa tiensä kivelle ja pudistelee puuterin kalliolta, laskee tumpustaan kourallisen kauraa laakeaan painaumaan ja loitsii loitsunsa ja istuu sitten hetken, on hengästynyt.

Liekö tuosta mitään hyötyä. Pakkanen kiristyy, revontulet repeävät taivaalle, takaisin on pian palattava. Tuuli ulvoo metsän laidalla ja Lyylikin ripset jäätyvät kiinni toisiinsa.


Lyylikki on yksin, sillä äiti on jo vanhuuttaan laiha ja sairaalloinen ja rakas Unto on metsästysretkellä, ollut jo liian kauan. Äiti sanoo, että tokkopa tuo palaa kotiin, mutta Lyylikki uskoo ja toivoo. Äiti sanoo, että sen on vienyt karhu tai kylmä tai naapuripitäjän huorat, että Lyylikki näkee mitä tahtoo. Niinpä Lyylikki sinnikkäästi uskoo ja toivoo.

Ensimmäinen poltto pudottaa Lyylikin polvilleen hankeen – olo on riemukas, kyllä se hyödytti, matka, viljat ja loitsut! Nyt se lapsi tulee, tulee vauhdilla, siltä vaikuttaa! Lyylikki nousee vaivalloisesti ja rukoilee, että ehtisi ajoissa. Hengitys höyryää ja nenänpää on sininen, posket tunnottomat.

Mutta on istuuduttava, on vedettävä pois alushame ja veriset villapöksyt, jotka kangistuvat hangella kylmästä.

Sydän hakkaa niin, että siitä tietää, ettei elämä mitenkään voi loppua ja Lyylikki puristaa hampaat yhteen, ponnistaa niin kovasti, että jotain varmasti repeää ja Lyylikki huutaa pimeyteen perkelettä ja pannahista. Hikikarpalot kostuttavat hiukset myssyn alla, ne kohmettuvat otsalle. Äiti on sanonut, että naisen vartalo tietää, mitä pitää tehdä.

Tähdet ilmestyvät taivaalle ja Lyylikki ponnistaa vielä kerran ja tytär liukuu ulos äitinsä kupeista ja rääkäisee keuhkojensa pohjasta. Lyylikki hengittää raskaasti ja käärii lapsen helmaansa, ryömii takaisin kivelle ja kömpii sen kannelle makaamaan. Koti on armaimman luona, ja Lyylikin armain on nyt tässä. Hän puristaa veristä tytärtä rintaansa vasten ja tuntee, kuinka pakkanen vie raajan kerrallaan ja sitten tulee lämpö.

”Tässä on uhrisi, Tapio, tuo Unto elossa kotiin ja suo suuri saalis”, Lyylikki pyytää ja työntää etusormen tyttären kohmeiseen nyrkkiin.
”Äitikin on niin laiha ja nälkäinen.”

Lyylikki puristaa vielä tytärtä lähemmäksi. Se on hiljennyt, nukkuu varmaankin jo. Lyylikkikin sulkee pian silmänsä, pakahtuu rakkauteen ja lämpöön. Pohjolan yö on pitkä ja pimeä, talvi kolkko ja jäinen.

Maaliskuussa aurinko nousee jälleen.
Toiveitten tunkio, sielu tuskiemme.

tellie

  • ***
  • Viestejä: 1 385
Vs: Uhrikivellä, K-11
« Vastaus #1 : 24.12.2017 00:57:36 »
Kaunis mutta armoton, juuri niin kuin pohjolan luonto tai tasapaino elämän ja kuoleman välillä.

Pidän kerronnan moniaistisuudesta ja erityisesti siitä, miten kuvaus kohdistuu todella usein muuhun kuin näkyviin asioihin. Ihan kuin pimeässä ja kylmässä talvessa se itse pimeys ja mahdolliset valopilkut (revontulet, tähdet) olisivat vähän kuin sivuroolissa ja kylmä se juttu, se mikä oikeasti hallitsee elämää (ja tässä tapauksessa myös kuolemaa). Hyvälläkin hetkellä kylmä on se, joka saa kääriytymään tiukemmin vaatteiden sisään. Huonolla hetkellä se kangistaa raajat ja vaatteet, saa naaman tunnottomaksi, jäädyttää hiukset, saa silmäripset tarraamaan yhteen...

Tuo huutaminen, se on ihanan vahva kohta, saa Lyylikin tuntumaan tavallaan aidommalta ja itsenäisemmältä. Äidin opetuksiin nojatessaan hän tuntuu todella nuorelta, vähän lapsenomaiseltakin omalla tavallaan, varsinkin kun häneen viitataan pienenä Lyylikkinä. Mutta sitten kun hän synnyttää yksin pakkasessa ja "huutaa pimeyteen perkelettä ja pannahista", niin siinä kyllä lapsenomaisuus karisee ja mielikuva pienestä, ehkä vähän pelokkaastakin tytöstä muuttuu mielikuvaksi naisesta, jolla on paljon omaa luonnetta, vaikka lopussa mielessä ovatkin äiti, lapsi ja mies.

Jos lähden jotain negatiivista hakemaan, niin runsas tyylillinen pilkutus ja/tai irrallisten lisäysten käyttö jättävät minulle tästä vähän pienen yliyrittämisen sivumaun. Esim jos katsoo

Lainaus
Ensimmäinen poltto pudottaa Lyylikin polvilleen hankeen – olo on riemukas, kyllä se hyödytti, matka, viljat ja loitsut! Nyt se lapsi tulee, tulee vauhdilla, siltä vaikuttaa! Lyylikki nousee vaivalloisesti ja rukoilee, että ehtisi ajoissa. Hengitys höyryää ja nenänpää on sininen, posket tunnottomat.

niin tässä merkitsin kursiivilla ne kohdat, jotka ovat jotenkin hieman tavallisesta ns. leipätekstistä poikkeavia. Sinänsä näin kontekstista irrotettuna teksti pelittää imho todella hyvin, mutta kun sen lukee kokonaisuuden osana, niin vastaavaa tyylillistä lisäilyä on todella paljon. En tiedä koetko samoin, mutta minä koen, että lukija lukee niin paljon nopeammin kuin kirjoittaja kirjoittaa, että jos kirjoittajana lisäilen tehokeinoja "melko harvakseltaan", niin myöhemmin lukiessani huomaan, että hitto vieköön, vastahan tässä edellisen luin :)

Eniveiz, todella, todella kaunis ja vaikuttava teksti!
I am experiencing an unfamiliar sense of motivation.
- Kai, last of the Brunnen-G

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 025
Vs: Uhrikivellä, K-11
« Vastaus #2 : 02.01.2018 13:42:24 »
Huh, olipas väkevää kerrontaa! Tässä mahtavasti rakentuu kohta kohdalta lukijalle tietoisuus siitä, että ei tässä kyllä kovin hyvin mahda käydä. Loppu on pysäyttävä, mutta kaunis. "Maaliskuussa aurinko nousee jälleen", huhhuh, mikä suuri lataus tuollaisessa näennäisen yksinkertaisessa lauseessa onkaan!

Kuvailu on kautta linjan kaunista ja värikästä. Joitakin yksittäisiä sanoja jäin pohtimaan, esimerkiksi "vartalo" kuulostaa muinaista aikaa kuvaavassa tekstissä turhan nykyaikaiselta.

Pidän siitä, että luonto on tässä toimija, ihan kuten se tuohon aikaan varsin vahvasti olikin. Luonto hallitsee tätä tekstiä alusta loppuun asti, se tunkee läpi melkein jokaisesta lauseesta ja lopussa näyttää armottomasti mahtinsa.

Kiitos tästä, pidin kovasti!