Kokoelman nimi: TarinoitaKirjoittaja: LyraVaroitukset: -Ikäraja: SA/N: olin viikonloppuna perheleirillä isosena ja heti sieltä takaisin tullessa kirjoitin tämän. Kävimme kävelyllä eräällä mörkökivellä ja siinä matkalla kertoilin kahdelle lapselle keijuista ja peikoista. Tässä on sitä kirjoitettuna muodossa useamman osan mukanaTien varrella
“Keijut asuvat mäntyjen latvoissa”, äiti kertoo. Kävelemme hiekkatien laitaa ja äidin katse on pilvissä. “Ne rakentavat kotinsa isojen ihmisten ulottumattomiin, että saavat olla rauhassa.” Minäkin katselen puita ja yritän nähdä ylös asti. Puristan äidin kättä ja äiti puristaa takaisin. Äiti hymyilee ja vetää minua eteenpäin.
“Äiti?” kysyn. Äiti katselee vielä hetken taivaita, ennen kuin kääntyy puoleeni hymyillen.
“Niin kultaseni?” Äidin hymy on kauneinta maailmassa.
“Millaisia ovat keijujen talot?” kysyn ja kuvittelen pientä keijua katsomassa lastenohjelmia televisiosta männynlatvassa. “Katsovatko nekin joka ilta uutisia niin kuin isi?”
Äiti naurahtaa.
“Ei kulta, eivät katso.” Ja sitten äiti kertoo minulle kaiken, minkä tietää keijuista.
“Keijut rakentavat talonsa vahvoiksi ja suojaavat ne suurilta tuulilta. Pienet keijut nukkuvat tammenterhojen lakeissa ja aikuiset sammalpedeillä.” Minä ajattelen Viljaa tammenterhosängyssä. Vilja on tosi pieni, muttei silti mahdu tammenterhoon.
“Äiti?” kysyn taas. “Kuinka pieniä keijut ovat?” Äiti hymyilee minulle uudelleen.
“Keijut ovat erittäin pieniä. Sinun kämmenesi on yhtä suuri kuin aikuinen keiju.” Tutkin kämmentäni. Sormien raosta huomaan valon välkähtävän.
“Äiti, äiti! Tuolla on keiju!” huudan ja ryntään keijun perään. Käsi irtoaa äidin kädestä ja äiti jää kauas taakse. Hetken päästä pysähdyn, kun ymmärrän, että keiju on poissa. Käännyn ympäri ja äiti kävelee hitaasti luokseni. Hän hymyilee edelleen.
“Näitkö sinä sen?” kysyn ja tartun taas äitiä kädestä. Pompin ympäriinsä. “Minä näin keijun! Minä näin keijun!”
“Haluatko kuulla lisää keijuista?” äiti kysyy. Nyökyttelen päätäni ja pompin äidin vierellä. Aurinko paistaa taivaalta ja pienet siniset kukat ovat täyttäneet tien reunan. Äiti osoittaa toisella kädellään kukkia.
“Keijujen siivet kimaltelevat kuin vesipisarat”, äiti kertoo.
“Mutta eiväthän vesipisarat kimaltele”, tuhahdan ja äiti nauraa.
“Kyllä vesipisarat kimaltelee”, äiti väittää ja vetää minut syliinsä.
Katsomme yhdessä sinisiä kukkia.
“Näetkö nuo pienet vesipallot kukkien terälehdillä?” äiti kysyy ja osoittaa yhtä kukkaa, joka on aivan vieressäni. Kumarrun tutkimaan sitä paremmin. Nyökkään.
“Kimaltaako se?” Olen jo pudistamassa päätäni, mutta sitten aurinko osuukin veteen ja se välkkyy. Minä nauran.
“Äiti, vesi kimaltaa!” huudahdan. Äidin nauru on pehmeää.
“Keijujen mekot ovat kukkien terälehdistä ja kengät on punottu heinistä”, äiti kertoo. “Hämähäkinseitistä on tehty kaikkein hienoimmat vaatteet.” Nyrpistän nenääni.
“Yäk”, sanon, enkä ymmärrä miksi äiti nauraa taas.
Kauempaa kuuluu isän tuttu ääni ja hyppään pystyyn. Katson tietä ja siellä isä työntää jo Viljan rattaita.
“Isä, isä!” huudan. “Minä näin keijun!”