A/N: Julkaistu myös Finin joulukalenterissa.
8. HUKKA ULVOO JOULUN ALLA (300+ sanaa)
Metsämies ei voi uskoa, että hän näkee itse pirulaisen edessään. Ase on mukana tottumuksesta, sillä hän on suden ensimmäisestä vierailusta lähtien päättänyt, että se ei tule hänen tielleen menettämättä henkeään. Eihän se ole edes pantasusi. Hän on pannut merkille, että sen korvasta puuttuu palanen ja lapaluut sojottavat kuin vanhalla koiralla. Lähitienoon muutkin talot ovat raportoineet sen liikkeistä. Yksi pelkää lapsensa, toinen koiransa puolesta ja kolmas ei halua sutta lähellekään lampaitaan. Helpon ruuan perässäkö vanha susi kiertelee seutua?
Hän ei ole etsinyt sutta, mutta aatonaaton retki tutulla metsäpolulla on päättynyt odottamattomalla tavalla. Hetken hän on katsonut pilvetöntä taivasta, kääntänyt sitten katseensa eteenpäin ja nähnyt kiiluvan silmäparin hämärässä. Susi, täysin jähmettyneenä aloillaan, ei inahdakaan. Se ei taatusti seiso hänen näköpiirissään kuin hetken. Jos hän nyt tarttuu aseeseen, ehtiikö susi jo juosta pois? Kaksi vanhaa tuijottavat toisiaan, ja mies miettii, mitä susi näkee. Osaako se pelätä, niin kuin hän pelkää sutta? Sillä kyllä hän pelkää. Pelko pitää aloillaan ja tekee hartioista leveämmät, sillä ulospäin on näytettävä kuin selviytyisi mistä tahansa. Tekeekö susikin niin? Susi on kulkenut polkuaan ja ajautunut ihmisen maille. Se on vanha, se on laiha, se on... niin yksin. Ehkä se ei sitä haittaa. Mitä kauemmin hän katsoo eläintä silmiin, sen haluttomampi hän on ampumaan. Katse lumoaa, sillä susi ei pyydä anteeksi olemassaoloaan. Se vain tuijottaa. Tässä minä olen ja jatkan kohta matkaa, jos vain sallit.
Ja niin kääntyy aseen piippu ennen kuin se on ehtinyt edes nousta. Sudesta näkyy vain häntä ja lumipölly, mutta mies seisoo aloillaan vielä useamman minuutin. Tähti toisensa jälkeen syttyy ja vie aatonaattoa kohti jouluaattoa. Kotona häntä odotetaan. Hän ei kerro kohtaamisesta kenellekään. Joulurauhan nimissä ase on lukittu kaappiin ja kun ilta käy yöksi, mies asettuu vielä ikkunaan ja raottaa sitä vaimoaan herättämättä. Kuuleko hän etäällä, kuinka hukka ulvoo, vai kuvitteleeko hän kaiken? Liikkuuko se tiheän metsän lomassa kuin etsien kotia, vaikka koti on kaikkialla ympärillä? Talvi kasaa sen eteen kinoksia ja vie suden polut sinne, missä vanhan jalat kantavat paremmin eteenpäin. Toisinaan sen tie on ihmisten talloma ja kun susi astuu ihmisen jälkiä, herää ihmisessä peto. Vaan ei tänään. Hän lausuu rukouksen taivaisiin ja kohottaa katseen kuin susi sen ulvoessa kauneinta kuutamoaan.
Tässä minä olen ja jatkan vielä matkaa, jos Luoja vain sallit.