Oon nyt lukenut tämän useampaan kertaan (ja itkenyt useampaan kertaan) ja tää on niin hieno! Mulla on niin paljon sanottavaa tästä, mutta en edes tiedä mistä aloittaa, kun tää vaan vetää sanattomaksi.
Ketut on ihania ja tää otsikko veti heti mut puoleensa. Oli tosi jännä konsepti parittaa eri lajien edustajat keskenään! Heti oletin, että tässä olisi kaksi kettua, mutta kettu ja susi olikin paljon nerokkaampi keksintö. Eläimet nyt ei yleensä pariudu eri lajien kanssa, mutta ihmismieli toimii eri tavalla, joten mikä näitä estäisi. Se myös selkeytti tekstiä tosi paljon, koska koko ajan pysyi kärryillä siinä, kuka on kuka. Mulla menee originaaleissa aina hahmot sekaisin, mutta tämä oli siinä suhteessa tosi selkeä.
Tykkään tosi paljon siitä, että tässä tytöille ei ole keksitty nimiä vaan Ketusta ja Sudesta oli tehty heille nimet. Kettu ja Susi toimii kivasti, eikä näiden ihmisidentiteeteillä ole väliä. Ja koska hahmot eivät kokeneet kuuluvansa siihen maailman, jossa heitä kutsuttiin nimillä, ei niitä ollut tarvetta tuoda esiin. Se myös eristää kivasti nämä kaksi hahmoa ihan omaan maailmaansa, johon ei kuulu ketään muita.
Pikkulinnun hampaissa raksuvat luut
Tässä on vähän outo sanajärjestys ja hämmennyin ensin pikkulinnun hampaista :'D "Hampaissa raksuvat pikkulinnun luut" olisi selkeämpi.
Mutta se niistä parannusehdotuksista. Muuten tämä on tosi sujuvaa tekstiä. Tykkään paljon näistä pitkistä virkkeistä, ne luo tähän kivaa tunnelmaa, mutta toimii silti erittäin sulavasti. Kaikkiaan tällä tekstillä on tosi kiva rakenne ja tää etenee selkeästi. Tykkään myös näistä verbittömistä virkkeistä, ne maalaavat kivasti tätä tekstin maisemaa. Jo heti tämä oli tosi nätti:
Kuumia kesäpäiviä, metsään kätkettyjä salaisuuksia.
Tämä avaa kivasti heti tätä tapahtuma paikkaa ja tekstiä ylipäänsä. Tosi toimiva aloitus! Ja tuo kursivoitu pätkät ihan ensimmäisenä on tosi mielenkiintoinen. Jäin ihan pohtimaan, että onko kyse Ketun sanoista vai Suden sisimmän ajatuksista vai mistä. Jälkikäteen tuli mieleen, että nuo voisivat myös olla Ketun sanat haudan takaa ja jollain tapaa se on tosi lohdullinen ajatus. Oli miten oli, monitulkintaisuus on tässä tosi kivaa ja tykkään tästä mystistä alusta, joka kivasti imaisee tekstiin mukaan.
Tässä on toooosi ihania yksityiskohtia. Kettu syömässä ketunleipiä on ihanin oivallus ikinä :3 Ja se, että siitä on vielä tehty näin keskeinen osa tätä tekstiä. Tämä alkaa ketunleivistä ja loppuu ketunleipiin ja otsikkokin on kaunis. Tykkäsin kauheasti siitä, että Kettu kuivaisi ketunleipien kukkia ja lopulta kukkia kasvaa Ketun haudalla.
Ja kyyneleistä kasvoi ketunleipiä haudalle, niitä valkoisia kukkia, joita oli piilotettu päiväkirjan kermanvaaleiden sivujen väliin kuivattuina ja ne merkitsivät Ketun todella löytäneen rauhan ja viimeisen vapauden.
Tämä on kaunein kohta tässä tekstissä <3 Itkin vähäsen tässäkin. Tässäkin tulee ihanasti nuo ketunleivät ja tässä on kaunis rakenne, kun virke vain jatkuu ja jatkuu. Ikään kuin kaikki pitäisi kertoa kerralla ja se heijastelee hyvin Suden surua. Ja surun keskellä on kuitenkin pilkahdus lohtua ja ajatus siitä, että Kettu on saanut rauhan. Tämä on tosi tasapainoinen virke monella tasolla ja se viestii hienosti tosi paljon tekstille tärkeitä asioita.
Tässä on käsitelty tosi upeasti ihmis- ja eläinluonnon eroavaisuuksia. Vastakkainasettelu ihmisten ja eläinten ruokailun suhteen oli toimiva ja tykkäsin siitä, kuinka tässä tuotiin esiin myös eroa Ketun ja Suden välillä ja sitä, kuinka Ketulle oli ollut helpompi hyväksyä eläin sisällään. Mutta tässä tulee myös se toinen puoli, että eläin ei kykene kaikkeen siihen mihin ihminen, kuten itkemään tai suutelemaan. Ja näitä elämän tärkeitä hetkiä varten tarvitsee kuitenkin olla ihminen, joten tytöt eivät voi kokonaan luopua ihmisyydestään. Muodonmuuttajat on tosi kiinnostava aihe, koska siellä eläimen sisällä elää kuitenkin aina se ihminen, eivätkä ne siksi toimi samalla tavoin kuin oikeat eläimet.
Siksi tykkäsinkin tosi paljon siitä, että Kettu tuli ammutuksi! Se oli jotain, miten itse en ole yhtään tullut ajatelleeksi muodonmuuttajien suhteen. Kun he juoksentelevat pitkin metsiä, he tavallaan asettavat itsensä ihmisen alapuolelle arvojärjestyksessä. Ja oli tosi karua, että tässä tavallaan ihminen ampui ihmisen. Koska nämä hahmot elävät niin syvällä siellä omassa maailmassaan, ei tule edes ajatelleeksi, että joku voisi tunkeutua heidän maailmaansa ja vahingoittaa heitä. Se että näinkin maaginen olento kuolee niin karulla ja toisaalta inhimillisellä tavalla on pysäyttävää.
Ketun ruumis oli vain punaa sammalmätteiden välissä, laukauksesta rikkonaisena.
Ja siis tämä! Ehkä hienoin tapa kertoa kuolemasta ikinä! Tällainen yksinkertainen toteamus on pysäyttävä ja jotenkin se tuli tässä niin yhtäkkiä, että tämä kohti piti lukea useampaan kertaan ennen kuin oikeasti uskoi sen olevan totta. Pidin siitä, että asiaa ei pohjustettu vaan se tuli yllätyksenä, koska se toimi nyt tosi voimakkaana käännekohtana tekstille. Toki joku vähän mua älykkäämpi yksilö olisi saattanut vetää jotain johtopäätöksiä siitä, että otsikossa puhutaan haudasta, mutta en mä ajatellut, että tässä nyt joku oikeasti kuolisi :/ Se tuli mulle täysin puskista.
Suden jättäessä nahkansa siihen metsään, jota Kettu oli kutsunut heidän yhteiseksi kodikseen.
Tykkäsin paljon tästä kohdasta. Siitä että Susi oikeasti jättää ja siitä, että Kettu pitää metsää heidän kotinaan, eikä Susi silti jää. Tästä tuli ihan Brokeback mountain fiilis, kun toinen lähtee elämään sitä elämää, joka on hänelle luotu, eikä jatka matkaansa oikeasti rakastamansa ihmisen rinnalla. Ja silloin kun Susi olisi palaamassa takaisin, on jo liian myöhäistä. Rakastan sitä traagisuutta, että Susi heitti hukkaan ne viimeiset yhteiset hetket, jotka heillä olisi voinut olla. Ja koska Susi ei uskaltanut tarttua elämäänsä sutena, se menetti kaiken rakkaan elämästään.
Tietyllä tavalla tää on tosi samaistuttava teksti. Koska jos tästä riisuu pois fantasiaelementin, kyse on uskalluksesta tehdä omia valintoja elää elämää itse haluamallaan tavalla, eikä muiden suunnitelmien mukaan. Ja vaatii tosi paljon uskallusta olla oma itsensä silloin kun se poikkeaa muiden oletuksista. Ja samaistun myös Suden tilanteeseen siinä, että joskus elämä vaatii sen, että yrittää väkisin tunkea itseään muiden laatimaan muottiin ennen kuin oikeasti tajuaa, ettei itsestä ole siihen.
Tää on vaan tajuttoman kaunis ja herkkä teksti. Mä tykkään ihan mielettömästi siitä tyylistä, jolla tää on kirjotettu! Tää on ehdottomasti kaunein ja koskettavin sun teksteistä, jotka oon lukenut (ja oon oikeasti lukenut aika paljon sun tekstejä, kymmenen kertaa enemmän kun mitä oon kommentoinut). Tässä on käytetty kieltä tosi kauniisti ja rakastan näitä sanavalintoja! "Hopeakyljet", "sudensieluinen", "Jumalten ikiaikaiset metsät". Nämä sopii ihanasti tähän metsäiseen tunnelmaan. Ja en tiedä, ootko tarkoituksellisesti käyttänyt alkusointuja vai tuleeko ne sulta luonnostaan, mutta ne toimii tässä tosi hyvin.
Talven tullessa Kettu kieri kinoksissa, antoi turkkiinsa takertua lumipaakkuja,
Tässä esimerkiksi t:n ja k:n toistuminen tuo kivan soinnin tähän virkkeeseen. Muutenkin tästä tekstistä tulee sellainen fiilis, että tää kuulostaisi varmasti tosi kivalta ääneen luettuna :3
Tää on ihanan ihana teksti <3 Tykkään tästä älyttömästi ja tämä nousi heti mun suosikkitekstien joukkoon. Tää on sellainen teksti, jonka haluaa pistää hyvään talteen, jotta sen voi lukea myöhemmin monet kerrat uudestaan. Harvoin näin pienet tekstit onnistuu koskettamaan näin paljon, mutta tässä lyhyessä hetkessä näistä hahmoista tuli tosi eläviä ja musta tuntui aidosti pahalta, että Kettu kuoli :<
Musta tää teksti on kiva sekoitus Brokeback mountainia ja Topia ja Tessua :'D Ja molemmat lukeutuu mun suosikkileffoihin, joten se on hyvä asia. Alku on tosi suloinen ja loppu kamalan traaginen, mutta ne muodostaa kauniin ja toimivan tasapainon. Tämä on yhtenäinen ja tiivis paketti, joka pysyy hyvin kasassa ja kertoo suuren tarinan pienessä tilassa. Oon iloinen, että oot uskaltautunut julkaisemaan originaaleja ihan omissa nimissäsi, koska tämä ja ne muut originaalit, joita vilkuilin, on oikeasti tosi hyviä! Sä oot hyvä luomaan kiinnostavia hahmoja ja maailmoita, ja näistä sietää olla ylpeä <3 Mä tykkäsin tästä valtavasti ja lukisin sulta tosi mielelläni enemmänkin tämäntyylistä tekstiä. Suuren suuri kiitos tästä ihanuudesta <3<3