A/N:
Neeppu, kiitoksia kovasti! Minua muistaakseni suretti, kun jouduin erottamaan Lilyn ja Siriuksen, mutta kukin tyylillään... Ja kun heidän suhteensa nyt ei voinut pitemmällekään jatkua, ihan hyvä, että ero on nyt selvitetty!
Arte, kiitos
Minä olen aina ollut pulassa sen suhteen, että pitkät, Tylypahkassa tapahtuvat ficit alkavat kiertää kehää! En jotenkin keksi uusia tapahtumia tai tapahtumapaikkoja, ja sitten jossain vaiheessa tajuan, että ficci sisältää tolkuttoman määrän keskusteluja joko aamiaispöydässä, oleskeluhuoneessa tai makuusalissa, ja sitten välillä jotain muuta pientä. Yritän aina patistaa itseni miettimään jotain omaperäisempää, mutta kaipa sitä oikeastikin lähinnä viettäisi aikaa erityisesti vain muutamassa paikassa.
OSA 23
Marraskuun viimeisellä viikolla satoi lunta. Itse asiassa silloin oli maanantai, kun Lily heräsi aamulla siihen ärsyttävään, jomottavaan tunteeseen takaraivossa, että vain muutaman tunnin päästä hänen pitäisi istua pulpetin takana ja opiskella. Ei sillä, että hänellä olisi varsinaisesti ollut mitään opiskelua vastaan, sehän oli ihan mukavaa, uusien asioiden oppiminen ja muu sellainen – sinä aamuna hän ei vain kerta kaikkiaan olisi jaksanut. Hän tiesi sen jo ennen kuin avasi silmänsä ja laski jalkansa kylmälle lattialle.
Mutta kun hän lopulta teki sen – avasi silmänsä ja laski jalkansa kylmälle lattialle – ja kun hän nousi vaivalloisesti istumaan ja tajusi Kaceyn sängyn olevan tyhjä, hän tajusi myös, että ulkona satoi lunta. Se oli hivenen yllättävää, sillä vaikka oltiinkin pohjoisessa Englannissa, ei lunta sentään yleensä satanut vielä marraskuussa. Nyt lumihiutaleet kuitenkin leikkivät ikkunanlasia vasten, aivan kuin olisivat pyrkineet kaikin voimin sisälle lämpimään. Tosin siellähän ne olisivat vain sulaneet tylsäksi vedeksi lattialle, mutta kenties ne eivät itse tienneet sitä.
Lilyn teki mieli painaa nenänsä vasten ikkunaa, mutta eihän hän tietenkään tehnyt sitä. Sen sijaan hän nojasi ikkunalautaan ja katseli ulos. Maata ei näkynyt ollenkaan lumipeitteen alta. Todennäköisesti lumi sulaisi vielä pois, mutta juuri sillä hetkellä Lily ei jaksanut välittää siitä. Hän vain nojasi ikkunaan ja katseli maailmaa, joka kerrankin oli puhtaan kaunis.
Viimeiset viikot olivat kuluneet niin nopeasti, että siinä seisoessaan hänestä melkein ihmetteli, eikö hän vasta ollut aloittanut kuudennen luokan kolme kuukautta sitten. Syystanssiaisista ja niitä ympäröivistä tapahtumistakin oli jo yli kuukausi, mutta edelleen niiden ajatteleminen sai Lilyn hämmentymään. Hän ei ollut jutellut Siriuksen kanssa paljoakaan, mutta hän ei voinut väittää, etteikö poika mustine, kurittomine hiuksineen ja pelottomine nauruineen olisi edelleen kiehtonut häntä. Se oli totta kai typerää, mutta hän ei vain voinut sille mitään.
Useimmiten hänen oli kuitenkin kohtalaisen helppo työntää Sirius Black pois mielestään ja keskittyä olennaisempiin asioihin. Sillä Siriuksen ajatteleminen luonnollisesti oli hyvin epäoleellista. Heidän kahden välillä ei tulisi enää ikinä tapahtumaan mitään, eikä Lily ollut edes varma, olisiko halunnut. Hän ei halunnut joutua tekemään samanlaista päätöstä uudelleen, joutua sanomaan hyvästit pojalle, josta todella piti. Nyt hän osasi jo melkein hymyillä hämärien luokkahuoneiden muistoille ja ehkä jopa hieman nauraa niille. Kun hän oli näinkin pitkällä unohtamisessa, hän ei todellakaan aikonut langeta Siriuksen silmiin uudelleen.
Sitä paitsi Sirius tuskin edes piti hänestä enää. Ainakaan hän ei ikinä tuntunut tavoittavan pojan katsetta, eikä tämä puhunut hänelle edes silloin, kun hän oli Kelmien seurassa Kaceyn takia. Itse asiassa se oli melkein helpottavaa, vaikka saikin hänet ihmettelemään, kuinka nopeasti Sirius oli hänet unohtanut. Kun myöskään James ei enää tuntunut yrittävän iskeä häntä – ehkä poika oli lopultakin hieman aikuistunut – Lily saattoi ainakin vapaasti nauttia Kaceyn ja Remuksen kiusaamisesta.
Vaikka eihän hän Kaceyta ja Remusta kiusannut, ei tietenkään. Hänestä oli ihan suloista, että nuo kaksi viettivät niin paljon aikaa yhdessä, istuivat toistensa sylissä ja pitelivät toisiaan kädestä kiinni. Silloin tällöin se sai hänet tuntemaan itsensä yksinäiseksi, toivomaan, että hänkin olisi voinut pitää kiinni jonkun kädestä, mutta sitähän hän ei tietenkään voinut sanoa ääneen.
Pahaa-aavistamaton lumihiutale leijaili tuulessa kohti Lilyä ja törmäsi ikkunaan. Siihen se jäi, paleltui lasia vasten. Lily katsoi sitä hymyillen vinosti. Jos asiat olisivat menneet toisella tavalla, hän olisi kenties voinut istua Siriuksen vieressä katselemassa lumisadetta, pitää pojan suuresta kädestä kiinni ja nojata tämän olkapäähän. Mutta asiat eivät todellakaan olleet menneet niin eivätkä menisi ikinä. Hän oli jo niin tottunut ajatukseen, ettei se edes suuremmin häirinnyt häntä. Mutta silti -
”Lily? Mitä ihmettä sinä puuhaat?” Kaceyn hämmästynyt ääni kysyi.
Lily ravisteli päätään kuin yrittääkseen palata takaisin maan pinnalle ja astui kauemmas ikkunasta. Kacey näytti uteliaalta, mutta hän pystyi vain hymyilemään ruskeatukkaiselle tytölle hämmentyneesti.
”Katselin lunta”, hän sanoi lopulta, kun Kacey näytti edelleen odottavan vastausta.
Kacey virnisti. ”Eikö olekin mainiota? Nyt minä pääsen työntämään Remuksen lumihankeen.”
Lily naurahti. ”Ja sekö on sinun ainoa syysi olla iloinen talvesta?”
”Ei tietenkään”, sanoi Kacey hymyillen viattomasti, ”lumisota on nimittäin myös kivaa. Eikö sinun muuten pitäisi pukeutua?”
”Miten niin?” Lily hämmästyi ja hämmästyi vielä enemmän tajutessaan, että hänen kysymyksensä oli kenties hieman typerä.
”No, useimmat ihmiset haluavat ilmestyä aamupalalle muissa vaatteissa kuin yöpuvussa”, Kacey ilmoitti. ”Ja minä voin kyllä kertoa, että jos sinä aiot mennä syömään tuossa sinisessä pyjamassa, minä leikin, etten tunne sinua.”
”Minä olin vain ajatuksissani”, Lily tokaisi ja ryhtyi etsimään vaatteita vaatekaappinsa nurkista. ”En minä oikeasti aikonut mennä tällaisessa asussa sinne – ”
”Hyvä”, Kacey totesi ja virnisti sitten. ”James tosin olisi saattanut ilahtua.”
”Kacey!” parahti Lily. ”Älä puhu Jamesista!”
Kacey mutristi suutaan tyytymättömänä. ”Miksi? Sinä muuten olet alkanut kutsua häntä Jamesiksi, näin ohimennen sanoen.”
”No, hän on lakannut yrittämästä iskeä minua koko ajan”, Lily tokaisi. ”Todennäköisesti häntä ei edes enää kiinnosta, joten anna olla.”
”Kyllä kiinnostaa”, Kacey sanoi heti.
”Mistä sinä muka tiedät?” kysyi Lily. ”Ja MINUAHAN ei tietenkään kiinnosta, minä vain ihmettelen – ”
”Niin varmaan”, Kacey virnuili. ”Kyllä minä tunnen Jamesin. Ja lisäksi minä olen kohtalaisen lämpimissä väleissä erään Jamesin ystävän kanssa, joten minun on melko lailla helppo saada tietoa Jamesin mielenliikkeistä.”
”Remus kertoo sinulle ystäviensä asiat?” Lily kohotti kulmiaan.
Kacey näytti loukkaantuneelta. ”Ei tietenkään kerro. Mutta Remus mainitsee joskus jotakin ja minä arvaan loput. Ja minä muuten olen ihan varma, että James pitää sinusta edelleen – ”
”Se poika ei edes tunne minua”, tokaisi Lily.
”Ainahan te voitte tutustua”, Kacey muistutti valoisasti.
”Minua ei kiinnosta James”, Lily sanoi. ”Ja vaikka kiinnostaisikin, hän olisi silti Siriuksen paras ystävä. Se kuvio toimii molempiin suuntiin.”
Se hiljensi Kaceyn. Tyttö istahti Lilyn sängyn laidalle eikä edes valittanut, kun Lily puki ylleen sen punaisen paidan, jota Kacey oli aina inhonnut.
”Sinä et siis oikeasti ole kiinnostunut Jamesista?” Kacey kysyi hetken päästä hiljaa. ”Ja nyt minä en kiusaa, haluan ihan oikeasti tietää.”
”En ole”, sanoi Lily.
Eikä hän ollut. James saattoi olla hieman vähemmän ärsyttävä, hieman vähemmän lapsellinen – ja joka tapauksessa Sirius nyt kuitenkin oli niistä kahdesta se lapsellisempi, eikä se ollut estänyt Lilyä ihastumasta Siriukseen – mutta Lilyä ei silti kiinnostanut. James vain ei ollut hänen tyyppiään.
”Tavallaan se on hyvä”, arveli Kacey rauhallisesti. ”Ei ehkä Jamesin kannalta, mutta… No, olisi turha sotkea Jamesin ja Siriuksen välejä lisää.”
”Lisää?” Lily hämmästyi.
Kacey väänteli käsiään. ”No, minusta tuntuu, etteivät heidän välinsä ole aivan ennallaan. Tai ainakin Remus puhuu välillä jotain sen suuntaista. Mutta se menee varmasti ohi.”
”Niin menee”, sanoi Lily. ”Ja meidän pitää mennä aamupalalle.”
Ja niin he menivätkin. Se suuri yksinäinen lumihiutale jäi makuusalin ikkunaan ja jäätyi siihen, eikä sulanut pois ennen kuin seuraavana keväänä.
”Siellä sataa lunta!” huudahti James.
Remus huokaisi kärsivällisesti. ”Niin sataa, ja me olemme kyllä huomanneet sen. Itse asiassa tuo taisi olla viides kerta tänä aamuna, kun minä kuulen tuon lauseen, joten vaikka en olisi huomannut, tietäisin kyllä muutenkin – ”
”Sinä puhut liikaa”, James virnisti.
Remus kohotti kulmiaan. ”Minäkö?”
”No niin, eipä aleta tapella”, Sirius totesi rauhallisesti ovensuusta, jossa poika seisoi jo tummansinisessä villapaidassaan selvästi valmiina aamupalalle. ”Meillä on kiire, eikö?”
”Kiire?” James kurtisti kulmiaan.
”Siellä sataa lunta”, Sirius selitti.
Remus ja James tuijottivat poikaa hivenen hämmästyneinä. Peter ei tuijottanut, mutta se johtui yksinomaan siitä, että poika yritti parhaillaan saada urheasti vastaan taistelevaa paitaa päälleen.
”Lunta!” Sirius huudahti turhautuneena aivan liian pitkän hiljaisuuden jälkeen. ”Ettekö te tajua, mitä se tarkoittaa?”
Remus kohautti olkapäitään. James näytti hämmästyneeltä. Peter sai paidan päälleen ja yritti estää sähköistä tukkaansa leijumasta pois.
”Lumi tarkoittaa rajattomia mahdollisuuksia”, Sirius puuskahti. ”Eikö teidän mielikuvituksenne ole vielä herännyt? Lumiukkoja, lumisotaa, Ruikuli työnnettynä lumihankeen – ”
”Ei tänä vuonna”, Remus tokaisi kärsivästi. ”Oikeasti, ettekö te sentään ole vähän liian vanhoja työntämään toisia oppilaita lumihankeen?”
”Vanhoja?” hämmästyi James, joka ilmeisesti oli saanut mielikuvituksensa hereille. ”Kuutamo hyvä, me emme ole ikinä liian vanhoja siihen, ja Ruikuli kerta kaikkiaan on ärsyttävä.”
”No, minä en aio osallistua sellaiseen”, Remus tokaisi.
”Seurustelevat ihmiset ovat kerta kaikkiaan tylsiä”, Sirius tokaisi. ”Etkö sinä muka haluaisi nauttia lumihangista Kaceyn kanssa?”
”Ensinnäkin, siellä ei ole vielä mitään hankia, vain muutamia hassuja senttejä lunta”, Remus muistutti. ”Lisäksi minä en edes halua tietää, mitä sinä tarkoitat nauttimisella – ”
”Minä voin selittää”, Sirius lupasi valoisasti.
”Etkä voi”, Remus mulkaisi häntä. ”Sitä paitsi meidän pitäisi mennä aamupalalle.”
”Niinpä niin”, tokaisi Sirius. ”Kiltisti aamupalalle ja sieltä opiskelemaan pimeyden voimilta suojautumista, eturiviin kiltisti istumaan. Sellaistako sinä suunnittelet, Lupin?”
”Sellaista lukee meidän lukujärjestyksessämme”, Remus ilmoitti. ”Minä haluaisin nähdä, miten sinä selität meidän poissaolomme Jorkinsille.”
”Se on järjestettävissä”, Sirius virnisti.
Remus huokaisi. ”Ei, minä en tarkoittanut, että minä oikeasti HALUAISIN nähdä sen – ihan sama. Sinä et kuitenkaan kuuntele.”
”En niin”, Sirius myönsi.
”Ulkona on lunta, Kuutamo”, James muistutti. ”Aiotko sinä oikeasti mennä pimeyden voimilta suojautumisen tunnilla tällaisena aamuna?”
”Aiotteko te oikeasti lintsata siitä?” Remus kysyi.
Sirius ja James nyökkäsivät sen näköisinä, ettei heidän päitään enää käännettäisi.
”Peter?” Remus kääntyi ruskeahiuksisen pojan puoleen, joka parhaillaan etsi samanvärisiä sukkia.
”Mitä?” Peter kysyi kuulostaen varsin turhautuneelta. ”Minkä ihmeen takia sukat aina hukkuvat, minä en – ”
”Aiotko sinä lintsata pimeyden voimilta suojautumisesta Jamesin ja Siriuksen kanssa?” Remus keskeytti hänet.
Virnistys kohosi Peterin kasvoille. ”Onko sellainenkin mahdollisuus? Totta kai.”
”Minkä takia minä aina jään tässä porukassa ainoaksi viisaaksi?” Remus valitti, mutta pieni hymy piirsi silti itsensä hänen kasvoilleen. ”No, jos minä menen sinne tunnille, Jorkins utelee minulta koko tunnin, missä ihmeessä te olette. Mutta meidän on oikeasti parasta mennä sinne aamupalalle – ”
”Miksi?” Sirius hämmästyi.
”Lumisota on ärsyttävää tyhjällä vatsalla”, totesi Remus tyynesti ja nousi. ”Mennään.”
Lily näytti jokseenkin vaiteliaalta istuessaan pöydän ääressä lusikoimassa kaurapuuroa suuhunsa. Kacey joi hieman hajamielisenä kurpitsamehuaan ja ihmetteli, minkä ihmeen takia hän ei edes yrittänyt saada Lilyä puhumaan enemmän. Useimmiten hiljaa istuminen häiritsi häntä, mutta tällä kertaa hän ei oikein tiennyt, mitä olisi sanonut. Lily näytti olevan ajatuksissaan, eikä hän välttämättä halunnut keskeyttää tytön ajattelua.
Ei sillä, etteikö Kaceyllä itselläänkin olisi ollut jotain pohdittavaa. Hän oli sanonut puolivahingossa Lilylle, että Jamesin ja Siriuksen välit eivät olleet aivan entisellään. Remus oli muutaman kerran ollut melko lailla huolestunut asiasta. Remuksella tietysti tuntui olevan tapana huolestua asioista muutenkin vähän turhan helposti, mutta jostain syystä Kacey arveli, että tällä kertaa pojan huolestumisella oli oikea syy. James ja Sirius näyttivät olevan aivan yhtä hyvissä väleissä kuin ennenkin, mutta Remuksen mielestä Sirius oli kireä ja vältteli kunnon keskusteluja vielä tavallistakin enemmän.
Se oli tietysti täysin ymmärrettävää, vaikka Kacey melkein toivoi, ettei olisi ollut. Lily oli nähtävästi onnistunut sotkemaan Siriuksen ajatusmaailman melkoisen täydellisesti. Remuksen yrityksistä huolimatta poika ei ollut kertonut Jamesille, ja totta kai asia hiersi heidän välejään. Kacey saattoi vain toivoa, että Sirius joko puhuisi asiasta Jamesille jossain vaiheessa tai sitten se unohtuisi kokonaan. Hän ei todellakaan halunnut, että Remuksen ystäväporukka hajoaisi.
”Huomenta, Kacey”, Remuksen pirteä ääni tervehti häntä.
Hän säpsähti. Pohtiminen oli ilmeisesti saanut hänet vaipumaan omaan maailmaansa, sillä hän ei ollut huomannut, että Remus oli ystävineen tullut istumaan pöytään.
Hän hymyili pojalle. ”Huomenta. Sinä olet pirteä.”
”Totta kai minä olen pirteä”, Remus virnisti. ”Nyt on kaunis talviaamu – ”
”Ja lunta on niin paljon, että sinut saisi tungettua siihen kokonaan”, Sirius virnuili pöydän toiselta puolelta.
Kacey rypisti kulmiaan. ”Vai sellaista te suunnittelette. No, kukaan teistä tuskin edes jaksaisi nostaa minua, joten – ”
”Pidätkö sinä meitä ihan heikkoina?” Sirius järkyttyi.
”En minä sitä tarkoittanut”, Kacey hymyili vinosti ja oli näkevinään Remuksen kurtistavan kulmiaan, mutta poika ei sanonut mitään. ”Mitä iloa lumihangesta sitä paitsi on, kun me olemme täällä sisällä?”
”Se asia on korvattavissa”, sanoi Remus ja otti kiinni Kaceyn pöydällä levänneestä kädestä.
Lily näytti huolestuneelta. ”Korjattavissa? PVS-tunti alkaa viidentoista minuutin päästä.”
”Totta kai alkaa”, James myönsi, ”mutta se ei tarkoita, että meidän välttämättä pitäisi olla siellä.”
”Aiotteko te lintsata?” Lilyn otsa rypistyi. ”Jorkins laittaa teidät jälki-istuntoon kuuraamaan niitä Azkabaniin tuomittujen valokuvia – ”
”Minä en ole ikinä tajunnut, miksi niitä on pakko pitää esillä”, Kacey irvisti. ”Ne ovat pelottavia.”
”Minä suojelen sinua”, sanoi Remus heti ja kietoi kätensä tytön ympärille.
Sirius virnisti. ”Te olette julkisessa tilassa, älkääpä unohtako. Ja mitä jälki-istuntoon tulee, Lily hyvä, edellisestä onkin jo yli kuukausi aikaa – ”
”Todellako?” Lily kysyi sarkastisesti.
”Me olemme olleet aivan liian kilttejä aivan liian pitkään”, virnisti Sirius.
”Tuo saa sen kuulostamaan siltä, kuin kiltteys ja sääntöjen totteleminen olisivat viimeinen asia, mitä ihmisen pitää tehdä”, Lily huokaisi.
James pudisteli päätään. ”Emme me oikeasti yritä aiheuttaa mahdollisimman paljon ongelmia – ”
”Emmekö?” Sirius hämmästyi, mutta James ei välittänyt hänMestä.
” – me vain haluamme pitää välillä vähän hauskaa”, poika lopetti valoisasti hymyillen. ”Ja juuri nyt hauska tarkoittaa kunnon lumisotaa pihalla. Tuletteko vai ette?”
Lilyn suu loksahti hivenen auki. ”Tulemmeko? Miten niin tulemmeko?”
”Äh, Lily, eihän yhdellä tunnilla ole niin paljon väliä”, Kacey virnisti ja yritti tökkäistä Lilyä kyynärpäällään, mutta Remus istui heidän välissään, joten se ei oikein onnistunut. ”Sitä paitsi lumisotahan kehittää strategisia kykyjä, ja niitä tarvitaan ehdottomasti pimeyden voimilta suojautumisessa, joten mehän vain opiskelemme lisää.”
”Ehdottomasti”, Sirius nyökytteli kiivaasti, ”Vaikkakaan minä en kyllä tiedä, mitä strateginen tarkoittaa.”
Kacey huiskaisi kädellään torjuvasti. ”Ei se nyt ole niin tarkkaa. Tuletko, Lily?”
”Sinä aiot mennä joka tapauksessa, vai mitä?” Lily totesi kärsivästi.
”No, tällaista tilaisuutta ei voi jättää käyttämättä”, Kacey kohautti olkapäitään. ”Sitä paitsi minun täytyy vahtia, ettei Remus tee mitään tuhmaa.”
”HEI”, protestoi Remus, joka ei todellakaan näyttänyt kovin tuhmalta juuri silloin, ”minähän olen siellä vain vahtimassa Peteriä, Jamesia ja Siriusta – ”
”Minä en kaipaa vahdintaa”, tokaisi Peter.
”Et niin”, Remus totesi. ”Tule nyt, Lily. Jonkun täytyy pitää Kaceyta silmällä.”
”Ja sinäkö et tee sitä?” Lily hymyili vinosti. ”Minä kun luulin…”
”Minun pitää estää noita muita, etteivät he ryöstä McGarmiwaa ja hautaa häntä hattuineen päivineen lumeen”, Remus sanoi arvokkaasti.
Lilyn kasvoille nousi kauhistunut ilme.
”Aiotteko te tehdä sellaista?” hän kysyi järkyttyneenä. ”Sirius? James?”
”Erittäin nerokas idea kyllä”, myönsi Sirius, ”mutta ei, sellainen ei ole suunnitelmissa. Paitsi ehkä Kuutamon salaisissa fantasioissa – ”
”Sinulla on salaisia fantasioita McGarmiwasta?” Kacey yllättyi. ”Pitäisikö minun huolestua?”
Remus mulkaisi Siriusta. ”Pidä vain suusi kiinni, rakki.”
”Hei, katso vähän, ketä nimittelet”, Sirius puuskahti loukkaantuneena. ”Ja eikö se muka ole totta?”
”Ei ole”, sanoi Remus ja pudisteli päätään Kaceylle, joka tuijotti häntä uteliaana. ”Ei vähimmissäkään määrin. Anturajalka puhui itsestään.”
”HEI – ”
”Tätä menoa PVS-tunti alkaa kohta”, Lily totesi tyytyväisenä, ”ja Jorkins tulee raahaamaan teidät sinne suoraan ruokapöydästä, eikä teillä sitten ole pienintäkään mahdollisuutta karata. Ja minua naurattaa.”
”Et sinä nauraisi”, totesi Sirius ja hotkaisi viimeisen voileivän, ”et sinä ole niin ilkeä. Mutta meidän pitää oikeasti mennä nyt. Tuletko sinä, Lily?”
Siriuksen kasvoilla oli melkein koiramaisen anova ilme. Lily näytti epäröivän, mutta sitten tyttö huokaisi syvään ja nousi seisomaan.
”Minä syytän sitten teitä”, Lily tokaisi. ”Sanon, että minut kidnapattiin, ja te saatte tuplasti jälki-istuntoa – ”
”Sano vain”, Sirius totesi valoisasti. ”Sittenpähän me hautaammekin sinut seuraavaksi lumeen.”
”Tuo ei ole reilua”, Lily yritti selvästi näyttää vakavalta, mutta epäonnistui surkeasti. ”Mennään jo, ennen kuin Jorkins tosiaan tulee utelemaan, minkä takia me emme ole jo hänen luokkansa ulkopuolella odottamassa tunnin alkua.”
James virnisti. ”Minä tiesin aina, että sisimmässäsi sinäkin haluat rikkoa sääntöjä, Lily – ”
”Älä yhtään yritä, Potter”, sanoi Lily, mutta virne tytön silmissä tuhosi koko lauseen tehon. ”Muuten saat lumipallosta päähäsi – ”
”Vaikka kahdesta”, James hymyili edelleen.
Remus huokaisi ja piti kiinni Kaceyn kädestä, kun he kävelivät pois salista. Pojan ilme oli vakava, ja Kacey tiesi mainiosti, että tämä pohti koko Sirius-Lily-James –kuviota. Totta kai pohti, pojathan olivat keskenään parhaita ystäviä, eikä Kacey edes uskaltanut kuvitella tilannetta, jossa tuo ystävyys hajoaisi. Mutta kun Tylypahkan pääovet olivat näkyvissä eikä ainutkaan yli-innokas opettaja näyttänyt huomaavan heidän pakoaan, Kacey tuuppasi poikaa terävästi.
”Mitä nyt?” Remus hämmästyi.
”Älä murehdi”, Kacey sanoi hiljaisella äänellä niin, etteivät toiset kuulleet. ”Kyllä nuo selvittävät itse asiansa ennen pitkää.”
Remuksen kulmat kurtistuivat. ”James ja Sirius? Ne ovat kaksi kaikkein kommunikointikyvyttömintä ja itsepäisintä ihmistä, jotka minä tiedän – ”
”Kyllä he oppivat”, sanoi Kacey optimistisesti, kun Sirius avasi pääovet ja lumen valkoinen kauneus tuntui suorastaan syöksyvän silmille. ”Mutta nyt pihalla on lunta, etkä sinä varmasti saa heitettyä minua lumikasaan.”
”Miten niin en?” kysyi Remus vielä melkoisen vakavasti, mutta Kacey ilahtui huomatessaan pienen pilkkeen pojan silmissä.
”Minä olen niin painava”, hän totesi.
Remus näytti huolestuneelta. ”Jos sinä olet tosissasi, niin tästä keskustellaan vielä ihan varmasti. Mutta sitä ennen – älä yhtään epäile minun voimiani, keijukainen – ”
”Mikä keijukainen?” Kacey irvisti, mutta siinä vaiheessa he olivat jo pihalla. Remus tarttui häneen ja keikautti hänet muitta mutkitta lähimpään luminietokseen.
”Minä en osaa pelata lumisotaa”, puuskahti Lily.
Tyttö tosiaan näytti vähän neuvottomalta seisoessaan lumihangessa ja vilkuillessaan koko ajan kohti linnaa, kuin olisi odottanut professori Jorkinsin pyyhältävän hetkellä millä hyvänsä homeenvihreän kaapunsa helmat liehuen syyttämään heitä luvattomasta poissaolosta. Lilyn punainen tukka laskeutui mustan kaavun hartioille hieman sekaisena, eikä Sirius voinut väittää, etteikö hänen olisi tehnyt mielensä pörröttää tuota tukkaa, peittää sen väriä valkoisella lumella…
”Etkö sinä OIKEASTI ole ikinä ollut lumisotaa?” James kysyi parhaillaan järkyttyneenä Lilyltä.
Tyttö pudisteli päätään niin, että hiukset hulmahtivat hänen kasvojensa ympärillä. Sirius käänsi päänsä pois, vilkuili Remukseen, joka parhaillaan kaivoi Kaceyta ylös lumikasasta. Hän ei halunnut nähdä, miten James yritti selittää Lilylle lumisodan syvintä tarkoitusta, miten Lily näytti suhtautuvan Jamesiin oikeastaan ihan myönteisesti… Ehkä nuo kaksi oikeasti jonain päivänä rakastuisivat toisiinsa, ehkä James saisi haluamansa.
Siriuksen kasvot vakavoituivat entisestäänkin hänen miettiessään noita tulevaisuudennäkymiä. Hän ei ollut ikinä ollut kovin pitkää aikaa ihastunut yhteen tyttöön, eikä hän mielellään ajatellut edes enää olevansa ihastunut Lilyyn, mutta kuitenkin tytön närkästynyt kiljaisu Jamesin heittäessä lunta tämän päälle häiritsi häntä. Hän OLISI voinut olla ihastunut Lilyyn, ja sen tietäminenkin teki ihan tarpeeksi kipeää.
”Anturajalka, mitä sinä puuhaat?” kysyi Remuksen huolestunut ääni.
Sirius pudisti päätään, kuin olisi sillä tavalla voinut saada ajatuksensa haihtumaan. Hän ei kuitenkaan nähtävästi tehnyt sitä tarpeeksi nopeasti, sillä Remus jätti Kaceyn kinastelemaan lumikinosten keskisyvyydestä Peterin kanssa (”ei noihin voi hukkua”, oli Peter vain vähän aikaisemmin väittänyt pahaa-aavistamattomasti) ja käveli kädet kaapunsa taskussa Siriuksen luokse.
”Kakista ulos vain”, Remus hymyili vinosti. ”Sinä mietit Lilyä, vai mitä?”
”Sinä olet liian täynnä itseäsi, Kuutamo”, Sirius tiuskaisi. ”Ihan kuin sinä voisit tietää, mitä minä milloinkin ajattelen!”
Remus ei sanonut mitään. Lily selitti parhaillaan jotain Jamesille hieman kärsivän näköisenä, mutta poika ei suinkaan näyttänyt ainakaan kovin surulliselta.
”Turha nimitellä minua”, sanoi Remus lopulta.
Sirius mulkaisi häntä. ”Niin on. Mutta se johtuu vain siitä, että sinä luet minun ajatuksiani. Hitto vie, minä ajattelen Lilyä.”
”Tiedän sen”, totesi Remus tyynesti. ”Vieläkö sinä olet ihastunut häneen?”
Sirius työnsi kätensä mahdollisimman syvälle taskuihinsa ja repi jälleen katseensa irti Lilystä ja Jamesista, mutta ääniä hän ei voinut sulkea pois.
”Olet?” Remus ehdotti vaisusti.
”En”, sanoi Sirius, ”mutta voisin olla. Pahus, minä voisin olla ihastunut siihen tyttöön, jos…”
”Jos asiat eivät olisi niin kuin ne ovat”, totesi Remus hivenen runollisesti, kun Sirius ei näyttänyt osaavan päättää lausettaan. ”Lily ja James näyttävät tulevan toimeen keskenään.”
Sirius potkaisi lunta. Ihan kuin se muka olisi tehnyt jotain väärää.
”No niin tulevat”, poika totesi synkästi. ”Ja minun pitäisi tietysti olla iloinen, ettei Lily ole jo ryhtynyt syyttämään Jamesia lähentelystä ja työntänyt lumeen, mutta en minä… Hitot!”
Remus kohautti olkapäitään. ”James saattaa olettaa, että sinä olisit iloinen hänen puolestaan, mutta minä en kyllä oleta. Sinä teit jo tarpeeksi, kun luovuit Lilystä. Ethän sinä voi sille mitään, jos edelleen pidät hänestä.”
Sirius oli vaiti. Jossain kauempana Lily kivahti Jamesille, että Tylyahosta oli edes turha puhua, että he kaksi olisivat väleissä vain niin kauan, kun James pysyisi kaukana hänestä.
”Minä en olisi välttämättä pystynyt siihen”, sanoi Remus.
Sirius sävähti. ”Et olisi pystynyt?”
Remus hymyili rauhallisesti hänen epäilemättä varsin ällistyneelle ilmeelleen.
”En”, poika sanoi hitaasti. ”Minä en todennäköisesti olisi ikinä päästänyt asioita siihen pisteeseen, johon sinä annoit niiden liukua, mutta jos niin kuitenkin olisi tapahtunut… Jos minä olisin ollut ihastunut Lilyyn ja Lily minuun… No, minä en todellakaan tiennyt, mitä olisin tehnyt.”
”Lily se laittoi välit poikki”, Sirius tokaisi. ”Minä en olisi välttämättä tehnyt sitä koskaan. Minä yritin väittää, että me voisimme jatkaa.”
”Tiedän”, sanoi Remus. ”Mutta loppujen lopuksi sinä annoit hänen laittaa välit poikki.”
Sirius vilkaisi toista poikaa hieman uteliaana. Remuksen vaaleanruskeat hiukset valuivat siniharmaiden silmien eteen ja kaipasivat aivan selvästi muutamaa tarkkaa osumaa lumipalloista, mutta aivan vielä ei ollut sen aika.
”Onko tämä joku onneton yritys nostaa minun itsekunnioitustani?” Sirius kohotti kulmiaan. ”Koska minä voin kertoa, ettei siinä ole mitään vikaa – ”
”Hei, minä olen meistä se fiksu”, Remus muistutti ja virnisti, ”en voisi ikinä erehtyä kuvittelemaan, että sinun itsekunnioituksessasi voisi olla jotain vikaa. Mutta ainahan sitä saa puhua.”
”Vai niin”, Sirius totesi. ”Minäpä menen tästä vannomaan ikuista rakkautta Lilylle ja katsotaan, saako vielä senkin jälkeen aina puhua.”
Remus näytti järkyttyneeltä. ”Ikuista rakkautta?”
”Se oli vitsi, pöljä!” Sirius puuskahti. ”Minun piti saada sinut tajuamaan, että se sinun sanontasi oli ihan kelvoton, että ei puhuminen aina käy päinsä – ”
”Selvä, selvä”, virnisti Remus ja nosti kätensä antautuvasti. ”Ja ihan ohimennen kysyen, oletko sinä ajatellut kertoa Jamesille joskus?”
”Minusta ja Lilystä?” Sirius kohotti kulmiaan. ”En.”
”Anturajalka, sinun ehkä kannattaisi”, Remus huokaisi hivenen kärsivältä kuulostaen. ”Sinä voit väittää, ettei sinun ja Jamesin välejä vaivaa mikään, mutta minä en kuitenkaan usko, joten parempi jättää väittämättä – ”
”Hei, en minä Jamesiin ole ihastunut”, Sirius puolustautui.
Remus mulkaisi häntä.
”Se tästä vielä puuttuisikin”, tokaisi poika synkästi. ”Ihan oikeasti, mitä kauemmin sinä lykkäät kertomista, sen vaikeampaa se on – ”
”Minä en kerro ikinä.”
”Sinä haluat, että se asia jää hiertämään teidän välejänne ikuisesti?” Remus irvisti. ”Että te vanhoina miehinä vertailette lastenlastenne kuvia ja sinä mietit, miten olet viisikymmentä vuotta salannut parhaalta ystävältäsi jotain tärkeää – ”
”Ei se ole tärkeää”, Sirius protestoi. ”Pari vahinkoa.”
Remus katsoi häntä sen näköisenä, ettei uskonut sanaakaan. Että pojan mielestä hänen olisi pitänyt syöksyä Jamesin luo ja ilmoittaa olevansa ihastunut Lilyyn. Mutta sitä Remuksen oli ihan turha edes ajatella, Sirius ei todellakaan aikonut tehdä mitään sellaista. Hän unohtaisi koko asian ja niin unohtaisi Remuskin, ja kaikki olisi hyvin.
”Ohimennen sanoen, sinun naisesi näyttää kärsimättömältä”, Sirius sanoi äkkiä huomatessaan Kaceyn lähestyvän. ”Ihan kuin hän tahtoisi jotain.”
”Minä en edes halua kuvitella, mitä sinä saatat tarkoittaa sanoessasi JOTAIN”, Remus tokaisi. ”Ilmeisesti tämä keskustelu jää tähän – ”
”Kiitos Merlinille”, huokaisi Sirius. ”Sinun pitäisi puhua vähemmän, Kuutamo.”
Remus hymyili ilottomasti. ”Ja minä kun luulin olevani meistä se hiljainen.”
”Ei, se on kyllä Peter”, Sirius totesi valoisasti. ”Kacey lähestyy…”
”Sinä tiedät, että minusta sinun kannattaisi kertoa”, sanoi Remus nopeasti ja kääntyi sitten katsomaan Kaceyta, joka pomppi heitä kohti Peter perässään.
”Missä ihmeessä se lumisota viipyy?” Kaceyn ääni oli ärtynyt. ”Minä en ajatellut hankkivani jälki-istuntoa vain sitä varten, että saan vertailla Peterin kanssa lumikinoksien syvyyttä – ”
”Niihin ei voi hukkua”, sanoi Peter järkähtämättömästi.
”Olet väärässä”, Kacey virnisti.
Remus huokaisi. ”Matohäntä hyvä, kannattaa peräytyä tuossa vaiheessa. Kacey nimittäin jatkaa väittelemistä seuraavaan kevääseen asti, jos se on hänestä kiinni.”
Kacey näytti hyvin viattomalta. ”Miten niin?”
”Sinä vain olet sellainen”, Remus virnisti. ”Kyllä minä tiedän.”
Sirius kääntyi katsomaan muualle, kun Remus ja Kacey vaihtoivat pikaisen suudelman. Ei sillä, etteikö hän olisi kehdannut tuijottaa toisten suutelemista. Hän ei yksinkertaisesti halunnut. Ikävä kyllä hän sattui kääntämään katseensa sinne, missä James näytti parhaillaan opettavan Lilylle lumipallojen tekemistä.
”HEI SARVIHAARA!” Sirius huusi. ”Lopeta kuhertelu ja työnnä Lily lumihankeen. Niin sitä lumisotaa pelataan!”
”Me emme kuhertele!” huusi Lilyn kirkas ääni vastaukseksi. ”Ja saat kuule ihan itse työntää oman suuren pääsi lumihankeen, Sirius Black!”
”Tämähän vaikuttaa jo lupaavalta”, virnisti Sirius.
Hän astui eteenpäin ja tönäisi pahaa-aavistamatonta Remusta. Poika kaatui lumihankeen vetäen Kaceyn mukanaan, ja Peter näytti ilahtuvan suunnattomasti mahdollisuudesta heittää kaikki mahdollinen lumi Remuksen kasvoille.
Kun tapaus liian naisiin keskittynyt Kuutamo oli hoidettu, Sirius juoksi kohti Jamesia ja Lilyä mahdollisimman suuri kasa lunta sylissään. Jamesia ei kenties ollut niin helppo yllättää kuin Remusta, mutta sehän teki siitä kaikesta vain entistä hauskempaa.
”Se oli hauskaa”, totesi Kacey varsin tyytyväisenä.
He kävelivät parhaillaan kohti pimeyden voimilta suojautumisen luokkaa. Sirius ja James olivat kannattaneet molemmilta tunneilta lintsaamista, mutta toiset olivat olleet viisaampia ja väittäneet, että he välttäisivät puolet ikävyyksistä muuttamalla lintsaamisen vain myöhästymiseksi. No, neljänkymmenenviiden minuutin myöhästymistä nyt saattaisi joka tapauksessa olla hivenen vaikea selittää, mutta se ei tietenkään estänyt yrittämästä…
”Minä en edelleen tajua, minkä takia me olemme menossa tunnille”, Sirius tokaisi synkästi.
”Koska me olemme läpimärkiä emmekä halua enempää hankaluuksia”, Remus sanoi.
”Tuolla asenteella sinulla ei tule ikinä olemaan kovin hauskaa, Kuutamo”, väitti Sirius.
Remus virnisti. ”Itse asiassa minulla on aika usein hauskaa – ”
”Jos tämä liittyy jotenkin Kaceyyn, niin anna olla, minä en edes halua tietää”, Sirius voihkaisi. ”Olkoon, mennään tunnille, mutta se on edelleen väärä ratkaisu.”
”Mitä muuta me muka voisimme tehdä?” kysyi Lily.
”Oletko sinä vielä pahoillasi, että lähdit mukaan?” kysyi James uteliaana.
Lily hymyili. ”No, en oikeastaan. Mutta se ei tarkoita, ettenkö menisi ihan mielelläni tunnille. Eihän täällä edes ole päivisin mitään muuta tekemistä.”
”Tuossa sinä olet väärässä”, Peter julisti.
”Ja se johtuu vain siitä, ettei sinulla ole kokemusta muista kuin tunneista päiväsaikaan”, Sirius jatkoi Peterin ajatusta. ”Täällähän voi tehdä vaikka mitä, kuten – ”
” – istua oleskeluhuoneessa lämpimän takkatulen ääressä, nostaa jalat pöydälle ja juoda kaakaota”, Remus virnisti.
” – murtautua keittiöön ja etsiä kotitonttujen tuliviskikätköt”, tiedotti James.
Lily näytti järkyttyneeltä, eikä se välttämättä johtunut jalkojen nostamisesta pöydälle. ”Tuliviskikätköt? Onko kotitontuilla sellaisiakin?”
Sirius nyökkäsi murheellisen näköisenä. ”Nekin haluavat pitää hauskaa välillä. Ikävä kyllä tuliviskin alkoholipitoisuus ei oikein sovi niiden aineenvaihdunnalle…”
”Älkää huijatko”, Lily komensi. ”Eivät kotitontut voi juoda, eihän täällä muuten toimisi mikään – ”
”Voi kyllä ne juovat”, Peter totesi valoisasti. ”Yllättävän paljon, itse asiassa. Tietenkään ne eivät anna sen häiritä töitään, muutenhan ne olisivat pulassa. Mutta kun käy ryöstämässä keittiöstä keksejä niin usein kuin me, saa tietää yhtä sun toista kotitonttujen elämästä.”
”No, minä en ainakaan halua tietää siitä sen enempää”, Kacey ilmoitti. ”Ja ohimennen sanoen, minun kaapuni on läpimärkä.”
”Kuutamo ei pahastu, jos sinä riisut sen”, totesi Sirius.
Kacey löi häntä kaulaliinalla. Sirius älähti ja aikoi selvästi valittaa tytön väkivaltaisesta käytöksestä Remukselle, mutta yksi silmäys poikaan riitti kertomaan, ettei valittamisella olisi mitään merkitystä.
”Lintsataan joskus kahdestaan tunnilta”, Kacey kääntyi Remuksen puoleen. ”Ei oteta noita kaikkia hölmöjä mukaan.”
”Hei, mitäs minä sitten muka teen?” Lily protestoi, ennen kuin Remus ehti sanoa mitään.
”Nautit meidän seurastamme?” ehdotti James virnistäen.
Lily mulkaisi poikaa, mutta ei näyttänyt oikeasti vihaiselta. ”Vain niin kauan, kun pysyt välimatkan päässä, Potter.”
”Lintsaaminen kuulostaa hyvältä”, Remus ilmoitti Kaceylle. ”Haetaan keittiöstä kaakaota ja juodaan sitä tähtitornissa.”
”Tai katolla”, Kacey virnisti. ”Minä olin kuulevinani, että Peter oli joskus aikoinaan viihtynyt katoilla – ”
”Ja sinä toivot tapaavasi hänet siellä?” Remus kohotti kulmiaan. ”Nyt minä huolestun.”
Kacey taputti poikaa päälaelle. ”Älä huolestu. Sinä olet ystävistäsi ainoa kutakuinkin siedettävä.”
”Tuo rohkaisi kovasti”, Remus virnisti. ”Kutakuinkin siedettävä? No, hyvä, että sinulla on vaatimukset korkealla – ”
”Kaakaota tähtitornissa”, Kacey totesi.
”Minä voin tulla kuvaamaan”, ilmoitti Sirius. ”Enkä tietenkään kerro sitä teille, ettette te turhia hämmenny.”
Kacey mulkaisi Siriusta. ”Minä heitän sinut alas tähtitornista.”
”Minä autan”, Remus lupasi ja sai puolestaan osakseen mulkaisun Siriukselta. ”Ja ohimennen sanoen, PVS-luokka on tuossa, joten meidän kannattaisi alkaa miettiä selitystä. Äkillinen ja nopeasti ohimenevä sairaskohtaus?”
”Kaikilla seitsemällä?” James kohotti kulmiaan. ”Kuutamo hyvä, sinun selityksien keksimiskykysi näyttää laskevan kovalla ryminällä.”
Remus kohautti olkapäitään. ”No, minä en ainakaan keksi mitään parempaa.”
”Karataan ja lintsataan koko loppupäivä”, ehdotti Kacey.
”Sinun ei ehkä pitäisi olla meidän seurassamme”, totesi Remus päätään pudistellen. ”Seura vaikuttaa sinuun ihan selvästi.”
”Sinun seurasi varsinkin”, Kacey virnisti Remukselle ja tökkäsi poikaa nenänpäähän. ”Olet niin hurjan vaarallinen.”
”No niin, ei kuhertelua oppituntien aikana”, tokaisi Lily. ”Se selitys?”
”Rohkea rokan syö”, päätti Sirius ja koputti oveen.
Rohkea saattoi kenties syödä rokan, mutta oli paljon todennäköisempää, että rohkea päätyi itse syödyksi. Tai niin ainakin päätteli James, kun he hetkeä myöhemmin olivat pujahtaneet paikoilleen istumaan ja professori Jorkins näytti siltä, että aikoi räjähtää ennemmin tai myöhemmin. Luultavasti ennemmin.
James arvasi oikein. Jorkins seisoi paikallaan heitä murhaavasti vilkuillen vain pienen hetken, ennen kuin hänen kurttuiset kasvonsa painuivat vielä ylimääräisille rypyille. Hän liikahti homeenvihreässä umpikaavussaan Jamesin ja Siriuksen pulpetin eteen niin nopeasti, ettei sen olisi kuvitellut olevan lainkaan mahdollista hänen ikäiselleen noidalle.
”Mitä HELKUTTIA tämä meinaa?” professorin terävä ääni sai luokan seinämiltä tuntia katselevat luurangot vavahtelemaan. ”Te olette melkein tunnin myöhässä, jos saan huomauttaa! Ja minähän muuten saan! Hemmetti, Black ja Potter, te olette sitten vihoviimeiset oppilaat, joiden minä antaisin valmistua vuoden päästä – ”
”Mutta sinä antaisit meidän valmistua, vai mitä?” Sirius huomautti valoisasti.
Adamia Jorkinsin kasvoille nousi hetkeksi hämmästynyt ilme, mutta sitten se vaihtui tämän violetinsinisistä silmistä kipinöiviin salamiin.
”VAITI, BLACK! Sinä saat tästä jälki-istuntoa, ja niin saatte te kaikki muutkin! Mutta sitä minä en ymmärrä, miksi teidän piti vetää nuo tyttöparat mukaan koko juttuun – ”
”Emme me heitä raahanneet väkisin”, tokaisi James.
”Potter, ole hyvä ja pidä se suusi suljettuna”, Jorkins totesi hymyillen. ”Minä en kaipaa liiemmin viisasteluja, vaan selityksiä. Oliko teillä myöhästymiseenne hyvä syy – ja hyvä ei tällä kertaa tarkoita ylimääräistä aamiaista – vai vietättekö te pari seuraavaa iltaa kuuraten luurankoja?”
James yritti kuumeisesti keksiä jotain, häntä ei nimittäin liiemmin kiinnostanut kuurata luokan luurankoja. Niitä oli ensinnäkin aivan liikaa, eikä hän olisi välttämättä muutenkaan halunnut viettää vapaa-aikaansa siistimällä jonkun aikoja sitten eläneen ihmisparan luurangon sisäosia –
”Se johtui lumesta”, Sirius sanoi kuulostaen niin vakavalta, että James melkein säikähti. ”Ymmärrättehän, professori, että Remus on opiskellut hyvin ahkerasti tänä syksynä, ja kun hän kerta kaikkiaan sattuu olemaan hulluna lumeen – no, se kaikki oli vain liikaa poikaparan mielenterveydelle…”
”Eli Lupin tarvitsi välttämättä pientä pyrähdystä lumihangessa ja te muut päätitte myötätuntoisina ystävinä pitää hänelle seuraa?” Jorkins hymyili, ja hymy sai hänen kapeat huulensa melkein katoamaan.
James tiesi katsomattakin, että Remus istui hänen takanaan tuijottaen tiukasti omiin käsiinsä ja vannoen kuristavansa Siriuksen ensimmäisen mahdollisen tilaisuuden tullen. Jorkins kuitenkin näytti oikeasti harkitsevan Siriuksen selitystä, ja James tunsi olonsa melkein valoisaksi. Hän yritti näyttää mahdollisimman kiltiltä ja viattomalta. Onneksi hän on sattuneista syistä tullut harjoitelleeksi sitä jo joskus aiemminkin –
”Ei onnistu”, tokaisi professori Jorkins, ja Jamesin toiveet romahtivat. ”Tänä iltana seitsemältä. Ottakaa hammasharjanne mukaan.”
”Mutta Adamia…” huokaisi Sirius ja professori vilkaisi häntä pienine silmineen sen näköisenä, kuin olisi kaikkein mieluiten purrut hänen päänsä poikki.
”No niin, nyt kun tämä pikku välikohtaus on käsitelty”, Jorkins totesi varsin tyytyväisellä äänellä saatuaan Siriuksen kavahtamaan noin puoli metriä taaksepäin, ”jatketaanpa asiasta. Meidän on parasta käydä vielä tämä tunti tainnuttamisen teoriaa läpi, ennen kuin te lapsiparat pääsette sohimaan toisianne…”
James kaivoi huokaisten pimeyden voimilta suojautumisen oppikirjansa esille. Olisi kuitenkin ollut valehtelua väittää, että hän olisi varsinaisesti osannut keskittyä opiskeluun. Ehei, hänen ajatuksensa liikkuivat lähinnä siinä punatukkaisessa tytössä, joka istui varsin lumisena muutamaa penkkiriviä taaempana ja oli jopa hymyillyt hänelle tänään.
Jos James ei olisi paremmin tiennyt, hän olisi voinut vaikka väittää, että Lily ei enää vihannut häntä. Hän ei oikeastaan edes ollut varma, milloin muutos oli tapahtunut – kenties syystanssiaisten aikoihin, silloin, kun Remus ja Kacey olivat alkaneet seurustella. Joka tapauksessa Lilyn silmät tuntuivat nykyään melkein nauravan silloinkin, kun tyttö uhkasi heittää häntä jollain painavalla esineellä.
James ei voinut olla hymyilemättä. Tällä menolla hänellä saattaisi jopa olla toivoa. Ehkä Lily vielä joskus ihastuisi häneen.