Saako tästä kommentoida asian vierestä, ohitse ja keskustelua jatkaen (: ? Jos sanon vielä kerran, että pidän töistäsi, niin sit mulle ei varmaan suutu kukaan? No joo. Halusin vaan sanoa tohon kuvien ja tekstien yhteyteen, että inhoan ihan yhtä paljon kirjojen kansikuvia, joissa esitetään esim. kirjan päähenkilöstä valokuva / piirros. Tällä samalla periaatteella en koskaan katso elokuvia ennen kuin luen kirjan, jos aion sen kirjan lukea. Näin Pottermaailmassa liikkuessa esimerkkinä vois sanoa, että mulle esim. Potter itse ei tule koskaan näyttämään Danielmikälieltä. Potter näyttää siltä kuin se mun mieleen muotoutui joskus silloin ensimmäisen kirjan julkaisun jälkeen, ja mulle henkilökohtaisesti on tärkeää saada luoda ja pitää ne oman pään sisäiset ulkonäöt, maisemat. Elokuva on tekijöidensä versio kirjan maailmasta, mutta ei se ainoa oikea. Mutta elokuvien suhteen jokainen saakin tehdä sen päätöksen, tahtooko katsoa vai eikö tahdo. Tahtooko lukea kirjan ensin, tai ollenkaan. Mutta etenkin kirjojen kansikuvat on yks aihe, josta mielipidettä löytyisi pidempäänkin kirjoitukseen. Oma lukunsa on ihan jo se, miten vähän kustantamoiden kautta julkaisevat kirjailijat saavat kirjojensa kansikuviin vaikuttaa. Tunnen useammankin tapauksen, joka henkilökohtaisesti inhoaa oman kirjansa kantta. Minu mielestäni se on järjetöntä. Mutta sit tosiaan myös se, että kukaan lukija ei voi kirjan kansikuvalta välttyä. Kansikuvataidetta on laidasta laitaan, ja kansikuvaan voi ainaki minu mielestäni laittaa kirjasta jotain muutakin kuin valokuvan punatukkaisesta tytöstä, jos sillä kirjan päähenkilöllä sattuu punainen tukka olemaan. Jos ensimmäinen asia mitä kirjasta näet on se valokuva, mielikuvitukselle asetetaan yhden keskeisen henkilön suhteen aika ikävät rajat. Tämä tietysti vain oma mielipiteeni. (Ja tätä samaa sovellan myös ficceihin. En todellakaan sano, että ficciensä kuvittamisessa olisi mitään vikaa. Se on vaan hienoa, jos oikeasti löytyy taitoa sekä kirjoittaa että kuvittaa henkilönsä. Minä vaan oon sitä mieltä, että jokainen ansaitsee sen mahdollisuuden käyttää ensin omaa mielikuvitustaan. Jotkut ehkä haluavat aloittaa niillä kuvien katsomisella, toiset eivät. Kumpikin on tietysti ihan yhtä hyvä valinta, mutta jokaiselle sallittakoon omansa.)