Tuohi: Kitos paljon kommentista. Täytyy käydä joku päivä se pilkkuvirhe sieltä etsimässä ja korjaamassa.
Kiva kuulla,että tykkäsit luvusta.
Saphira: Kiitos paljon sinulekin piristävästä kommentista!
A/N Taas tässä tämän ja edellisen luvun välissä vierähti kaksi viikkoa. Yritän parantaa tapani, mutta voin tällä kertaa ainakin vähän syyttää pitkästä välistä kaikkea muuta tekemistä ja ajoittaista inspiraation puuttumista.
Tässä se 9. luku nyt kuitenkin vihdoin olisi.
9. luku
Koko sinä viikonloppuna Albus ei saanut heidän pöllölässä käymäänsä keskustelua mielestään. Hänen itsetuntonsa ei kuitenkaan sallinut hänen alkaa juosta Adelan perässä ja yrittämään uutta lähestymistä. Sitä paitsi, jollei tyttö halunnut olla hänen seurassaan, se oli hänen oma asiansa. Silti Albus ei voinut kiistää sitä tosiasiaa, että tytön näkeminen muiden seurassa ja tapa, jolla Adela jätti hänet täysin huomiotta oli kuin veistä olisi käännetty avoimessa haavassa.
Seuraavan viikon tiistaiaamu oli kuitenkin siihen mennessä sattuneista tapauksista vaikein niellä. He seisoivat taikuuden historian luokan ulkopuolella, kun Adela kulki ohitse. Ennen kuin tyttö oli ehtinyt kuulomatkan ulkopuolelle, korpinkynnen huispausjoukkueeseen kuuluva tumma poika harppasi tytön eteen. Ja ei aikaakaan, kun Albus sai omin korvin kuunnella, kuinka Adela suostui lähtemään pojan kanssa Tylyahoon seuraavana viikonloppuna.
”Mikä sinulle tuli?” Rose kysyi hiukan huolissaan hänen pusertaessaan kätensä tiiviisti nyrkkiin.
”Ei yhtään mikään”; Albus hymyili väkinäisesti.
Hän ei edelleenkään ollut kertonut ystävilleen halaistua sanaa siitä, mitä viime perjantaina huispauskarsintojen jälkeen oli tapahtunut. Osaksi siksi, ettei jaksanut käydä läpi koko juttua uudelleen. Riitti, kun hänen aivonsa kelasivat sitä läpi kerta toisensa jälkeen. Osaksi taas siksi, ettei hän ollut missään vaiheessa sanonut kummallekaan, että piti Adelasta enemmän kuin kaverina. Eihän hän ollut vielä edes ehtinyt kunnolla miettiä miten kertoa Scorpiukselle.
”Nythän kertomiselle ei ole edes mitään syytä”, hän ajatteli alakuloisesti kävellessään ystäviensä perässä Binnsin luokkaan.
Tunti alkoi samalla tavalla kuin aina ennenkin. Professori Binnsin haamu leijui luokkaan liitutaulun läpi, ja jäi häälymään opettajanpöydän taakse. Se aloitti saman tien kuivan ja monotonisen luentonsa, jonka aiheena olivat tällä kertaa tylypahkan perustajat.
Ensimmäiset viisi minuuttia Albus yritti kuin yrittikin pysyä valppaana, mutta luovutti lopulta, ja liittyi Rosen ja Scorpiuksen seuraan pelaamaan ristinollaa muistiinpanoja varten olevan pergamentin kulmaan. Hetken päästä sekin touhu alkoi kyllästyttää, ja hän palasi tuijottamaan abaattisena vastapäistä seinää.
Arviolta puolen tunnin kuluttua hänen vilkaistessaan sivulleen, hän sai kokea yllätyksen. Sen sijaan, että Rose olisi nuokkunut puoliunessa pää pöydällä, hän istui pirteän näköisenä käsi pystyssä. Se oli takuulla ensimmäinen kerta, kun hän näki kenenkään viittaavan taikuuden historian tunnilla. Pian Scorpiuskin havahtui horteestaan ja liittyi hänen seurakseen katselemaan Rosen äänetöntä yritystä tavoittaa opettajan huomiota. Binns ei näyttänyt kuitenkaan merkkiäkään siitä, että olisi nähnyt Rosen pystyyn nostettua kättä. Itseasiassa hän näytti siltä, ettei tiedostanut lainkaan oppilaiden olemassaoloa. Hän vain tuijotti korkeaa muistiinpanopinoaan ja jatkoi tauotta yksinpuheluaan.
”Professori Binns. Saanko pyytää puheenvuoroa?”
Nyt moni muukin luokassa heräsi torkuiltaan ja kääntyi tuijottamaan Rosea. Myös professori Binns näytti hetkeksi unohtavan muistiinpanonsa ja huomaavan oppilaiden läsnäolon.
”Niin neiti…”
”Weasley”, Rose sanoi kirkkaalla äänellä. ”Mietin, että voisitteko te kertoa hiukan lisää niistä myytillisistä esineistä, joita tylypahkan perustajiin on liitetty.”
Albus huomasi mielenkiintonsa heräävän. Hänen isänsä oli kyllä kertonut hänelle, kuinka he olivat yhdessä Ronin ja Hermionen kanssa tuhonneet Voldemortin hirnyrkkejä, ja että useampi näistä hirnyrkeistä oli ollut Tylypahkan perustajille kuuluneita esineitä. Tämä ei ollut kuitenkaan yleisessä tiedossa, joten olisi kiinnostavaa kuulla, mitä Binns vastaisi.
”Tylypahkan neljän perustajan jälkeensä jättämät esineet eivät kuulu opetussuunnitelmaan. Jokainen voi perehtyä niihin vapaa-ajallaan. Kirjastosta löytyy varmasti useita kirjoja, joissa puhutaan tästä aiheesta.”
”Eikö olisi kuitenkin hyvä antaa hiukan taustatietoa? S.U.P.E.R-kokeissakin saisi varmasti joitakin lisäpisteitä, jos osaisi kertoa jotakin opetussuunnitelman ulkopuolistakin tietoa”, Rose sanoi häkeltymättä.
”Totta sekin”, Binns myönsi lopulta. ”Kai minä voin teille jotakin kertoa.
Niin kuin te varmasti jo jokainen tiedättekin, Godrick Rohkelikko jätti jälkeensä miekan. Tämä on historiallisesti kiistaton tosiasia, ja miekan voi nähdä tälläkin hetkellä rehtorin kansliassa, jossa sitä säilytetään. Godrick Rohkelikon peruja on myös lajitteluhattu, jonka perustajat yhdessä loihtivat lajittelemaan tylypahkan oppilaat neljään tupaan. Salazar Luihuisen ja Helga Puuskupuhin jälkeensä jättämät esineet ovat kuitenkin jo ongelmallisempi juttu. Kertomusten mukaan Salazar Luihuisen medaljonki kulki suvussa perintökalleutena vielä 1900-luvun alkupuolelle saakka. Tätä on kuitenkin ollut vaikeaa todistaa. Tällainen esine on kyllä todistettavasti ollut olemassa, mutta sen nykyisestä sijainnista ei tiedetä mitään. Sama pätee kuppiin, jonka Helga Puuskupuh aikoinaan omisti. Kumpikin esine on luotettavien todisteiden mukaan ollut olemassa, mutta niistä ei ole kuultu enää mitään vuosikymmeniin. Korpinkynnelle kuuluneen diadeemin olemassaolosta ei kuitenkaan ole minkäänlaista historiallista näyttöä, joten siitä en puhu enää tämän pidempään.”
Professori Binns vaikeni, ja jäi tarkkailemaan hiukan hämmentyneenä oppilaita, jotka vastoin tapojaan kuuntelivat nyt hänen sanojaan huomattavasti suuremmalla mielenkiinnolla kuin yleensä. Jo pelkästään se, että Binns vastasi vaihteeksi jonkun oppilaan kysymykseen iänikuisen luennointinsa sijaan riitti saamaan luokan huomion.
”Eikö perustajiin ja näille kuuluneisiin esineisiin liitykin vaikka mitä muitakin tarinoita?” Rose jatkoi kyselyään.
Albuksella oli tunne, että Rose yritti epätoivoisesti saada Binnsin puhumaan edes jotakin kiinnostavaa, jotta tunti kuluisi nopeammin.
”Tietysti on olemassa kasapäin myyttisiä kertomuksia vähäpätöisemmistä esineistä. Näilläkään kertomuksilla ei ole minkäänlaista totuusarvoa, sillä myyttejähän ei voida todistaa. Ehkä kuuluisin näistä taruissa esiintyvistä esineistä ovat hopeasakset, joilla itsensä Godrick Rohkelikon sauvan feeniksin sulka on tarinan mukaan leikattu. Tällaisten saksien olemassaoloa eivät kuitenkaan tue kuin suullisesti perimätietona liikkuneet tarinat ja huhut. Jos nyt kuitenkin sallitte, palaan tunnin aiheeseen. Eiköhän tässä ollut jo aivan tarpeeksi taustatietoa.”
Tämän sanottuaan Binns alkoi taas kahlata määrätietoisesti läpi kunkin perustajan elämänvaiheita.
”Huomasitteko te muuten Tylyahoviikonlopun ilmoituksen?” Albus kysyi, kun he viimein pääsivät kuuntelemasta Binnsin kuivakkaa selostusta.
”En. Milloin se on?” Scorpius kysyi kiinnostuneena.
”Jo ensiviikonloppuna. Ilmoitus oli kai tullut tänä aamuna.”
”Ai no sitten en ihmettele, etten huomannut sitä. Enhän minä muutenkaan meinannut ehtiä edes ensimmäiselle tunnille, niin että miten minä olisin senkin ehtinyt lukea. Nyt täytyykin sitten alkaa vältellä Clearwateria. Olen varma, että heti, kun hän huomaa Tylyahoviikonlopun lähestyvän, hän hyökkää saman tien kimppuuni.”
”Sanot sille vain, ettet ehdi”, Rose sanoi Albuksen mielestä yllättävän tiukkaan sävyyn.
”Entä jos minä haluan?” Scorpius tiedusteli ovelasti hymyillen.
”Tuskinpa haluat. Se tyyppi on todellinen lehmä. Aina roikkumassa jonkun kimpussa. En yhtään ihmettele, ettei hänellä ole koskaan ollut ketään.”
”Shh”, Albus sihahti tyrkäten Rosea kyynärpäällään kylkeen. Hän oli juuri havainnut tutunoloisen hahmon väkijoukossa heidän edessään.
”Voi ei”, Scorpius voihkaisi nähdessään saman kuin Albuskin. ”Se on juuri hän. Mitä ihmettä minä sanon hänelle?”
Albuksella ei ollut kuitenkaan aikaa alkaa miettiä vastausta, sillä tyttö, jonka hän nyt tunnisti Jennifer Clearwateriksi, oli kääntynyt ympäri ja marssi nyt uhkaavan nopeasti heitä kohti.
”Hei Scorpius. Miten kesä meni?” hän huusi heti, kun oli tarpeeksi lähellä.
Lauma hänen ystäviään tirskui ja kikatteli jossain hänen takanaan.
”Ihan hyvin.”, Scorpius sanoi nopeasti ja haki katseellaan apua Albukselta.
”Niin minunkin. Huomasin muuten tuossa äsken, että ensi viikonloppuna on Tylyahopäivä. Haluaisitkohan sinä mahdollisesti tulla sinne minun kanssani?”
”Ei hän ehdi”; Rose sanoi kovalla äänellä yllättäen kaikki. ”Hän on jo luvannut lähteä sinne minun kanssani. Eikö niin?”
Rose käänsi vaativan katseensa Scorpiukseen. Poika nyökkäsi hämmentyneenä, mutta loistavasti mukana näytellen.
”Aivan. Olen pahoillani Jennifer, muta minä en tosiaan voi lähteä.”
Hymy hävisi silmänräpäyksessä tytön kasvoilta korvautuen äärimmäisen pettyneellä ilmeellä.
”Oletko varma?”
”Tietenkin hän on varma”, Rose vastasi hiukan tylyyn sävyyn silmiään pyöritellen
Muiden puhuessa suunnitelmantapainen oli alkanut kehittyä Albuksen päässä. Hän tiesi, ettei se johtaisi mihinkään, ja että sen toteuttaminen vain luultavasti pahentaisi asioita, mutta jotenkin hän ei nyt jaksanut välittää siitä. Ennen kuin ehti enää epäröidä, hän avasi suunsa ja sanoi kohteliaasti hymyillen:
”Sinähän voisit lähteä sinne minun kanssani. Minulla ei ole mitään suunnitelmia, ja jos sinä haluat, voisimme minun puolestani hyvin mennä yhdessä.”
Ilmeet hänen ystäviensä kasvoilla olivat todellakin näkemisen arvoiset. Kumpikin näytti siltä kuin hän olisi juuri ilmoittanut haluavansa adoptoida lapsikseen pari tusinaa räiskeperäisen sisuliskon poikasta. Jenniferin silmät olivat kuitenkin alkaneet suorastaan loistamaan.
”Voi miten hyvä idea. Minulla ei tosiaankaan ole mitään tekemistä sille päivälle, ja olisi mahtavaa päästä sinne sinun kanssasi. Tietysti minä lähden.”
”Kiva juttu”, Albus hymyili.
Tytön innostuksen nähdessään hän oli jo alkanut hiukan katua koko ajatustaan, mutta tehty mikä tehty. Ei kysymystä enää voinut vetää takaisin. Sitä paitsi jos hän joutuisi katselemaan vierestä Adelan treffejä jonkun toisen kanssa, olisi vain reilua, jos hänelläkin olisi joku jonka viedä Tylyahoon kanssaan.
”Minä en voi uskoa tätä”, Scorpius toisti epäuskoisesti jo kolmatta kertaa. ”Fiksu ja harkitseva Albus Potter pyysi juuri treffeille Jennifer Clearwateria, vaikka koko koulu on pullollaan paljon järkevämpiäkin tyttöjä. Olisit voinut pyytää ketä tahansa. Suurin osa sitä paitsi suostuisi, jos vain pyytäisit.”
”Älä huuda sitä noin kovaa”, Albus sähähti, kun oppilaat heidän ympärillään alkoivat kiinnittää huomiota heidän keskusteluunsa. ”Eivätkä ne edes ole mitkään treffit. Hän vain lähtee kanssani.”
”Niin varmaan. Kenet sinä oikein yrität tehdä mustasukkaiseksi. Kerro jo kenestä sinä tykkäät noin paljon.”
”Ketään ei ole”, Albus sanoi määrätietoisesti.
Hän oli jo alkanut oppia olemaan välittämättä ystävänsä kyselyistä. Ne toistuivat nykyään vähintään kahdesti päivässä. Kai hänen käytöksensä sitten vain oli niin ilmiselvää.
”Etkö sinä todellakaan ole vielä tajunnut sitä?” Rose kysyi Scorpiukselta ja sai Albuksen oitis valpastumaan.
Oliko mahdollista, että Rose tiesi?
”Mitä? Tiedätkö sinä sitten kuka se on?” Scorpius kysyi saman tien.
”Tietysti minä tiedän. Albushan on tuijottanut Adelaa nyt jo varmaan kaksi viikkoa niin kuin ei mitään muuta näkisikään.”
Sanat jäivät leijumaan ilmaan heidän välilleen yhä venyvän hiljaisuuden keskelle Scorpius oli pysähtynyt kuin seinään, ja muut oppilaat olivat jatkaneet matkaansa jättäen heidät kolmisin lähes autioon käytävään.
”Ei helvetti Al. Hävisin juuri sinun takiasi viisi kaljuunaa. Minä nimittäin löin vetoa Cristianin kanssa siitä, kenen takia olet noin sekaisin. Hän veikkasi Adelaa, mutta minä en voinut kuvitellakaan, että sinä tykkäisit hänestä.”
Albus kohotti epäuskoisena katseensa kengänkärjistään, joita oli tuijottanut viimeisen puolen minuutin ajan.
”Väitätkö sinä, että sinä olet lyönyt vetoa minun ihmissuhteistani meidän huispauskapteenin kanssa?”
”Joo. Mitä pahaa siinä on? Ajattelin että se olisi ollut Cecil Patil.”
”Albus yrittää vain omalla tavallaan sanoa sinulle, että on hiukan moraalisesti kyseenalaista lyödä vetoa parhaan ystävänsä tunne-elämästä”, Rose selitti kärsivällisesti kuin pienelle lapselle.
Vaikka Adelan treffit ja heidän välirikkonsa painoivat edelleen Albuksen mieltä, hän ei voinut olla huomaamatta, kuinka paljon asian paljastuminen oli keventänyt hänen mieltään. Scorpiusta ei ollut näyttänyt häiritsevän mitenkään se tieto, että hänen paras ystävänsä halusi olla hänen entisen tyttöystävänsä kanssa. Nyt jälkeenpäin ajateltuna koko asiasta hermoileminen tuntui täysin järjettömältä. Uutinen ei ollut vaikuttanut Scorpiuksen käytökseen millään tavalla, ellei lukuun otettu raivostuttavan tietäviä ja huvittuneita katseita, joita hän loi Albukseen. Hätäisesti tehty lupaus Jenniferille alkoi myös pikkuhiljaa tuntua koko ajan ääliömäisemmältä tempulta. Mihin hän oli taas itsensä tullut sotkeneeksi
Sen viikon lauantaiaamu koitti uskomattoman äkkiä. Viikko oli taas kerran hurahtanut ohi kuin siivillä. Scorpius heräsi vastoin tapojaan ennen Albusta. Kello ei ollut vielä niin paljoa, että aamiaiselle olisi voinut mennä, joten lopulta hän päätyi ainoastaan lojumaan sängyllään ja tuijottamaan hetki hetkeltä kyllästyneempänä pylvässänkynsä verhoja. Miten tyypillistä olikaan herätä ennen aikojaan viikonloppuna, kun pidempään nukkuminen olisi kerrankin ollut mahdollista. Viimein kyllästyttyään verhojensa punakultaisen kuvioinnin katselemiseen hän vaelsi haukotellen suihkuun. Aikaisin herääminen mahdollisti ainakin suihkussa käymisen ilman, että hetki hetkeltä kärsimättömämmät luokkatoverit seisoivat oven ulkopuolella.
Kuuman vesisuihkun alla hän tajusi äkisti menevänsä tänään Tylyahoon kahdestaan Rosen kanssa ensimmäistä kertaa elämässään. Albus oli luvannut mennä sen häntä ahdistelleen Clearwaterin kanssa, joten he joutuisivat viettämään päivän ilman häntä. Kuinkahan moni kuvittelisi hänen ja Rosen olevan pari? Eihän asia niin ollut, mutta siltä se varmasti monen ulkopuolisen silmissä näyttäisi. Äkkiä ajatus Adelan reaktiosta Albuksen yllättävään seuralaiseen pulpahti jostain hänen mieleensä. Tyttö ei taatusti nielisi sitä noin vain. Olkoonkin, että Adela oli kuulemma itse katkaissut välinsä Albukseen, hän ei varmasti sulattaisi Clearwaterin äkillistä kuvioihin tulemista kovin vähällä. Hän tunsi tyttöä sen verran hyvin, että sääli Albusta jo etukäteen. Adela oli usein rauhallinen ja herkkä tyttö, mutta suuttuessaan turhankin tempperamenttinen.
Takaisin makuusalin puolelle ehdittyään hän huomasi ystävänsäkin heränneen.
”Huomenta. Mitä kello on?” Albus haukotteli noustessaan istumaan sänkynsä laidalle.
”Vartin yli seitsemän.”
”Miksi sinä sitten olet jo hereillä? Eihän tylyahoonkaan pääse lähtemään ennen kymmentä.”
”En tiedä. En saanut unta.”
”En minäkään varmaan enää. Yhtä hyvin voisin jo nousta ja yrittää löytää kaapista jotain sopivaa…”
”Treffeille.” Scorpius keskeytti ja täydensi loppuun ystävänsä lauseen.
”Eivät ne ole mitään muuta kuin pakon sanelemat treffit”, Albus sanoi.
”Myönnät siis, että ne ovat vain keino saada Adela mustasukkaiseksi.”
”En myönnä. Lähden, koska haluan seuraa Tylyahoon.”
”Huono selitys. Onhan sinulla minut ja Rose seuranasi.”
Albus vaikeni tappion kärsineenä ja livahti kylpyhuoneen puolelle.
”Mikä teillä kesti”, Rose kysyi heti ensisanoikseen hänen ja Albuksen laskeuduttua portaat eteishalliin.
Kello oli paria minuuttia vaille kymmenen, eikä aikaa aamiaisen syömiseen ollut lainkaan.
”Ei voi mitään. Meillä oli kiire”, Scorpius sanoi ja hymyili valloittavasti odottelemaan kyllästyneelle Roselle.
”Mihin aikaan te sitten oikein heräsitte?”
”Ehkä joskus seitsemän aikoihin.”
”Ja silti teille tuli kiire”, Rose sanoi epäuskon värittämällä äänellä.
”Emme vain jaksaneet nousta ylös”, Scorpius sanoi vakuuttavasti hymyillen.
Tosiasiassa hän oli käyttänyt suurimman osan aamustaan pelkkään puhumiseen. Heti muiden lähdettyä alas suureen saliin, he olivat aloittaneet parisen tuntia kestäneen keskustelun, jonka lopputuloksena Scorpius oli yksinkertaisesti neuvonut Albusta tekemään Adela niin mustasukkaiseksi, ettei tämä voisi jatkaa pojan välttelyä. Yleensä hän ei mielellään jakanut neuvoja muiden parisuhdeongelmiin, mutta tämä kyseinen vinkki toimi yhdeksässä tapauksessa kymmenestä.
Äkkiä Albus hänen vierellään muuttui jännittyneeksi kuin viulun kieli. Syy siihen marssi parhaillaan korpinkynteen kuuluvan tumman pojan kanssa eteisaulaan iloisesti hymyillen ja nauraen. Albus oli niin keskittynyt Adelaan ja tämän treffikumppaniin, ettei edes tajunnut oman seuralaisensa lähestymistä. Hän kiinnitti huomionsa oikeaan tyttöön vasta Scorpiuksen tökättyä häntä terävästi kylkeen.
”Lähdetään ennen kuin tuo tulee”, Rose sanoi ja tarttui tiukasti hänen käteensä.
”Miksi?” Scorpius ja Albus kysyivät lähes samanaikaisesti.
Albuksen äänestä oli luettavissa hienoista paniikkia. Scorpius ymmärsi sen hyvin. Jennifer Clearwater oli ärsyttänyt hänet itsensäkin melkein hengiltä muutaman viimeksi kuluneen kuukauden aikana.
”Koska muuten hän ei taaskaan saa silmiään irti sinusta Scorp. Hän on tykännyt sinusta niin kauan, ettei varmaan edes muista Albuksen olemassaoloa, jos sinä olet paikalla.”
”Kiitos vain”, Albus protestoi jäädessään yksin seisomaan lähelle eteishallin ulko-ovia.
”Onnea Al”, Scorpius huikkasi ystävälleen vielä ennen kuin Rose veti hänet ovesta ulos.
”Hänellä tulee olemaan ikimuistoinen päivä”, Scorpius virnisteli heidän lähtiessään kävelemään linnan porteille johtavaa tietä.
”Ole vain kiitollinen, ettet itse ole hänen tilanteessaan. Ilman minua se olisit sinä, joka kiertäisi hänen kanssaan ympäri Tylyahoa.”
”Olisin minä osannut itsekin häneltä puolustautua.”
”Epäilen.”
He jatkoivat kävelemistään hiljaisuuden vallitessa. Tuntui oudolta kulkea linnasta poispäin johtavaa tietä kaksin Rosen kanssa. Aina ennen Albus oli ollut heidän kanssaan.
”Miksi sinä muuten sanoit silloin hänelle, että olen tulossa sinun kanssasi?”
”Olisitko sinä sitten halunnut mennä hänen kanssaan?” Rose kysyi hiukan varautuneeseen sävyyn.
”En, mutta…”
”Halusin vain yksinkertaisesti auttaa sinut pois pälkähästä. Ei mitään sen ihmeellisempää.”
Rose ei kuitenkaan katsonut häntä silmiin sen sanoessaan.
Kadut olivat pullollaan ihmisiä, kun he saapuivat tylyahon keskustaan. Tavanomaisen väkijoukon lisäksi kaduilla parveili nyt suurin osa tylypahkan oppilaista. Etenkin Hunajaherttuan ja muutaman muun suosituimman kaupan ympärillä ihmisiä oli ruuhkaksi asti. Taivaalle oli heidän kävelynsä aikana alkanut kerääntyä tummia pilvimassoja, jotka näyttivät siltä, että saattaisivat päästää lastinsa milloin tahansa putoamaan heidän päälleen.
”Mihin mennään?” Rose kysyi ensimmäisten pisaroiden pudotessa mukulakiville.
”En tiedä. Ihan sama minulle.”
”Sano nyt jotain. Tämä sade vain yltyy.”
”Mennään nyt ainakin jonnekin syrjemmälle. Täällä on niin paljon porukkaa, ettei täällä kohta kuule enää omia ajatuksiaankaan.”
Kun he olivat päässeet rauhallisemmalle kujalle, pilvet alkoivat pistää parastaan. Suuria pisaroita satoi hetki hetkeltä nopeammin.
”Mennäänkö sitten vaikka kolmeen luudanvarteen? Täällä kastuu muutamassa sekunnissa läpimäräksi.”
”Fiksu idea Scorp. Me tulimme juuri sinun ehdotuksestasi pois kadulta, jolla Kolme luudanvartta on. Jos lähdemme nyt takaisin, emme ainoastaan kastu, vaan jäädymme ja luultavasti vilustumme matkalla ja…”
”Joo joo, asia tuli selväksi. Parempia ehdotuksia?”
”Mikä vain on parempi, kuin tuo sinun ideasi. Ihan mikä vain rakennus, jossa on seinät ja katto käy minulle.”
Hetken ympärilleen vilkuiltuaan Rose tarttui Scorpiuksen käteen ja veti hänet suojaan sateelta portaita ylös ja ovesta sisään pieneen rakennukseen.
Hetken ajan Scorpius ei voinut kuin tuijottaa epäuskoisen kauhun vallassa mpärilleen. Kaikista maailman sateensuojista Rose oli raahannut hänet kahvilaan, jossa kaikki oli peittynyt ylitsevuotavaan vaaleanpunaisuuteen. Pöytäliinat olivat vaaleanpunaisia, lautasliinat pöydillä olivat vaaleanpunaisia, matot olivat vaaleanpunaisia ja jopa astiat olivat mitäpä muutakaan kuin vaaleanpunaisia.
”Mikä tämä paikka on olevinaan?” Scorpius voihkaisi heti, kun sai puhekykynsä takaisin.
Rose hänen vierellään ei näyttänyt aivan niin järkyttyneeltä kuin olisi voinut olettaa, mutta hiukan pahoinvoiva ilme hänenkin kasvoillaan oli.
”En todellakaan ole varma. Olen kuullut joskus jostakin järkyttävän yliromanttisesta paikasta, jonka omistaa joku Matami Butt… Put… Äh en tiedä. Kamala paikka joka tapauksessa.”
Scorpius ehti vain nyökätä olevansa samaa mieltä, kun tiskin takaa pyyhälsi esiin pyöreäkö pinkkiin kaapuun pukeutunut nainen.
”Mitä kultasille saisi olla?” nainen kysyi sädehtien.
”Ei mitään kiitos. Me taisimme erehtyä paikasta”, Scorpius sanoi mahdollisimman ystävällisesti hymyillen ja tarttui Rosen käteen vetääkseen tämän ulos mukanaan.
”Me emme todellakaan mene tuonne”, Rose sanoi tiukasti liikahtamatta senttiäkään.
Hän osoitti lähimmästä ikkunasta ulos. Sade oli mikäli mahdollista kiihtynyt vielä entisestäänkin. Se piiskasi katua ja sitä reunustavia rakennuksia valtavalla voimalla kastellen kaiken perinpohjaisesti. Scorpius huokaisi syvään ja alistui kohtaloonsa. Hyvällä tuurilla kukaan heidän vuosikurssiltaan ei koskaan saisi tietää heidän olleen tällaisessa paikassa.
”Niin, mitä saisi olla?” nainen kysyi uudelleen edelleen leveästi hymyillen.
”Kaksi kahvia kiitos”, Rose ilmoitti vetäen Scorpiuksen istumaan perässään lähimpään pöytään.
”En ole elämässäni ollut missään näin liioittelevan romanttisessa ja ällöttävän siirappisen sokerisessa paikassa.”
”Yritä kestää”, Rose sanoi ja jostakin Scorpiukselle käsittämättömästä syystä nauroi.
”Mitä hauskaa tässä sinusta on?”
”En olisi ikinä uskonut näkeväni päivää, jolloin Scorpius Malfoy istuu läpikotaisin vaaleanpunaisessa kahvilassa.”
”Varokin, jos joku muu saa tietää.”
Rose nauroi vain entistä enemmän. Niin tehdessään tyttö oli oikeastaan aika kaunis. Oikeastaan tyttö oli kaunis muutenkin. Scorpius ravisteli henkisesti itseään. Paikan sydämillä koristeltu tunnelma sai selvästikin hänen päänsä jotenkin sekaisin. Rose oli hänen ystävänsä, eikä mitään sen enempää. Rosen ajatteleminen jotenkin muuten tuntui oudolta, uudelta ja jollakin selittämättömällä tavalla kiinnostavalta.
Ennen kuin hän ehti ajatuksissaan sen pidemmälle, pinkkikaapuinen nainen pujotteli pöytien lomitse heidän luokseen. Hän laski kahvikupit heidän eteensä herttaisesti hymyillen.
”Mukavaa kahvittelua nuorelle parille.”
”Emme me ole…” Scorpius aloitti, mutta nainen ei kuunnellut.
Hän katosi takaisin tiskille selvästikin vuorenvarmana siitä, ettei hänen kahvilassaan muita käynytkään kuin rakastuneita pariskuntia.
Heidän välilleen laskeutui uusi hiljaisuus kummankin juodessa hitaasti kahviaan. Hiljaisuudessa erottuivat myös häiritsevästi kaikkialla heidän ympärillään sylikkäin istuvien parien hiljaiset rakkaudentunnustukset. Koko paikka alkoi tuntua koko ajan ahdistavammalta.
”Lupaa kirota minut, jos joskus päädyn tänne pussailemaan jonkun kanssa. Minusta tuntuu, ettei tässä paikassa ole ainuttakaan selväjärkistä ihmistä meidän lisäksemme.”
”Minä kun juuri aioin ehdottaa, että mekin tekisimme niin.”
Scorpius oli tukehtua kahviinsa uskomatta korviaan.
”Mitä sinä sanoit?”
”Oliko ajatus minun kanssani suutelemisesta noin kamala?”
”Ei… Tai siis… Kyllä.”
”Kiitos”, Rose sanoi viileästi.
”Tarkoitin vain, että sinä olet minun kaverini. Enhän minä Albustakaan alkaisi pussailemaan.”
”Se on eri asia.”
”No jos sinä tahdot, niin voin minä sen tehdä. Kunhan hankit jostakin tarpeeksi alkoholia ja pullonpyöritysporukan.”
Rose ei kuitenkaan näyttänyt enää kuuntelevan häntä. Hän oli keskittänyt huomionsa jonnekin hänen selkänsä taakse. Scorpius käännähti ympäri, ja näki, mikä tai oikeammin kuka oli kiinnittänyt Rosen huomion.
”Clearwater? Mitä hän täällä tekee?” Scorpius kuiskasi Roselle tytön lähtiessä tulemaan heitä kohti.
”En tiedä. Minä alan vähitellen saada hänestä tarpeekseni.”
”Hei! Tekin olette täällä”, Heidän pöytänsä kohdalle saapunut Jennifer hihkui.
”öh minne sinä hukkasit Albuksen?” Scorpius tiedusteli varovasti.
”Hän jäi tutkimaan jotain typerää huispauslehteä Kolmeen luudanvarteen. Näin meidän kesken sanottuna en ole koskaan ollut pitkäveteisemmillä treffeillä.”
”Ai. Harmi.”
”Mietinkin, että jos sinulle vain kävisi, voisimme tulla tänne yhdessä seuraavaksi kun…”
Hän ei ehtinyt saada lausettaan loppuun, kun Rose nousi Scorpiuksen mielestä jotenkin vaarallisesti hymyillen seisomaan. Hän kiersi pöydän ja veti Scorpiuksen seisomaan eteensä. Hän ei osannut tehdä mitään, kun tyttö nojautui hitaasti lähemmäs. Sitten Rosen huulet kohtasivat hänen omansa pehmeinä ja lämpiminä. Ensin kevyesti, sitten kiihkeämmin, vaativammin.
Ensijärkytys oli kadonnut hetkessä. Nyt koko hänen maailmansa tuntui supistuvan tähän yhteen hetkeen. Yhteen sanoinkuvaamattomaan ihmeelliseen hetkeen, joka olisi hänen puolestaan saanut jatkua vaikka koko lopun ikuisuuden. Hän oli kauan sitten unohtanut edelleen pöydän vieressä seisovan Jennifer Clearwaterin kiertäessään kätensä Rosen ympärille. Hän saattoi huomioida sillä hetkellä vain sen yhden tytön.