A/N Tässä olis nyt sit tää viides luku. siitä tuli jonkun verran pidempi kun noi aiemmat luvut, mutta toivottavasti jaksatte lukee.
Suuret kiitokset vielä kaikille kommentoijille, koska teidän kommentit antaa kyllä ihan uskomattomasti inspiraatiota kirjottaa tätä.
5. Luku
Sinä iltana hiukan ennen yhdeksää Scorpius lähti rohkelikon oleskeluhuoneesta. Hän olisi mielellään jäänyt sinne tänäänkin vielä muutamaksi tunniksi, mutta Whiten antama jälki-istunto Hagridin kanssa kielletyssä metsässä oli määrätty siksi illaksi. Hänen mielialansa ei ollut kovinkaan korkealla huolimatta siitä, että saisi suorittaa jälki-istuntonsa sentään hyvässä seurassa. Suurin osa hänen seuraavan päivän läksyistään oli edelleen tekemättä, eikä hän todennäköisesti pääsisi nukkumaan vielä moniin tunteihin. Edellisenkin yön osalta nukkuminen oli jäänyt vähiin, ja sen kyllä tunsi. Scorpius ei oikeastaan halunnut edes ajatella, kuinka paljon häntä väsyttäisi seuraavana aamuna.
"Oppilaita käytävillä tähän aikaan", Scorpius kuuli äkkiä Voron tuttuakin tutumman hinkuvan äänen takaansa.
Hän pyörähti ympäri ja kohtasi vanhan vahtimestarin pienet ja kiukkuiset silmät.
"Minä olen menossa jälki-istuntoon", Scorpius sanoi yrittäen olla menettämättä malttiaan.
Miten Voro jaksoikin juosta vuodesta toiseen sääntöjä rikkovien oppilaiden ja Riesun perässä ympäri linnaa. Eikö ihmisellä muuta tekemistä ollut.
"Ja mistähän minä tiedän puhutko sinä totta. Etkös sinä olekin se Malfoyn poika. Minä olen saanut sinut kiinni vaikka miten monta kertaa, kun olet ollut vaeltelemassa ties minkä tekosyyn varjolla ympäriinsä. Miten todistat, ettei tämä ole vain yksi vale muiden joukossa?"
"Jollet usko minua, voit painua vaikka saman tien kysymään professori Whitelta. Hän minulle tämän jälki-istunnon määräsi."
"Ja kenen kanssa sinä muka yötä myöten sitä jälki-istuntoa teet? Kuka sinun valvojasi on?"
"Hagrid", Scorpius vastasi hetki hetkeltä ärtyneempänä.
Eikö ukko vain voisi päästää häntä menemään. Tällä menolla hän suorittaisi rangaistustaan vielä aamun koitteessakin.
"Minä tulen siinä tapauksessa mukaasi ja tarkistan, onko jutuissasi mitään perää."
Koko matkan kolmannen kerroksen käytävästä, jossa hän oli kohdannut Voron aina linnan tammisille ulko-oville saakka, Scorpius joutui kuuntelemaan tauotonta valitusta omista ja muiden oppilaiden rikkeistä.
"Tuokin lattia vain tulvii kuraa. Ja kukahan senkin siivoaa? Minä tietysti. Jos vain saisin tehdä kuten ennen... Jos te riivatut kakarat tietäisitte, että minulla on lupa ripustaa teidät nilkoista kattoon, te ette tekisi tuollaista."
Scorpius huokaisi syvään helpotuksesta heidän astuessaan tuuliselle pihamaalle, jossa Voron nalkutus hukkui myrskyä lähentelevän tuulen pauhun alle. Hänen onnekseen Hagrid oli jo ulkona kielletyn metsän rajan tuntumassa.
"Onko tällä oppilaalla sinun valvomasi jälki-istunto tänä yönä?" Voro tivasi heti heidän päästessään kuuloetäisyyden päähän.
"Joo on tietty. Ja mitäs sää sillä tiedolla teet?"
Scorpius iski silmää Hagridille. Kyllähän hän tiesi, ettei Hagrid liiemmin pitänyt vahtimestarista, mutta oli silti viihdyttävää nähdä Voron kiukkuinen ilme hänen vastatessaan:
"On minun tehtäväni tutkia, ovatko oppilaat luvallisilla vai luvattomilla teillä. Minä löysin tämän oppilaan kuljeskelemasta käytävillä ilman opettajaa aikarajan jälkeen."
"Joo joo. No nyt sä oot hoitanu hommas, joten eiköhän mekin aleta Scorpiuksen kanssa töihin. Sä voi mun puolesta lähtee nyt."
Voro pyörähti ympäri ja lähti linnaa kohti entistäkin kärttyisemmän näköisenä. Varmaankin hän oli pettynyt, kun ei saanut tällä kerralla ketään kiinni luvattomilta teiltä.
"Pirhana, että multa menee aika usein hermot tohon äijänkäppänään", Hagrid puuskahti vahtimestarin kadottua näkyvistä. "Aina nuuskimassa toisten asioita."
"Niinpä. Jos jonkun pitäisi hankkia itselleen elämä niin hänen. Mitä minä muuten joudun tekemään tämän yön?"
"Aattelin vähän, että saisit auttaa mua tekemään vähän kartotusta, mitä tässä koulun lähellä elää. Liikkusit tuolla maastossa ja yrittäsit vähän kattoo, missä on mitäkin. Ois esimerkiks hyvä tietää miten paljon räiskeperäsii sisuliskoja tässä koulun lähellä pyörii ja muutenkin. Pitäs kattoo kuinka paljon yksisarviset on varsonu ja silleensä. Pientä tällasta tarkkailuhommaa."
"Räiskeperäisiä sisuliskoja?" Scorpius kysyi suu auki loksahtaneena. "Minä jotenkin aina luulin, ettei niitä elä luonnossa. Eivätkö ne ooleetkaan jotain risteytyksiä?"
Hän oli kuullut omalta isältään aivan kylliksi tuhoa ja kauhua aiheuttaneista taikaeläimistä, joita Hagrid oli risteyttänyt hänen isänsä ollessa neljännellä luokalla.
"Joo on ne. Mulle vaan kävi sillon vuosia sitten pieni vahinko. Joitakin niistä pääs multa karkuun, ja no... Ne on aika tehokkaita lisääntyjiä. Älä oo kuitenkaan huolissas niistä. Riittää kun vaan kierrät ne turvallisen välimatkan päästä", Hagrid lisäsi rauhoittavasti tulkittuaan aivan oikein Scorpiuksen vastahakoista ilmettä.
Vartin kuluttua hän rämpi metsässä jonkinlainen kartantapainen mukanaan. Sen oli tarkoitus helpottaa metsässä suunnistusta, mutta totta puhuen hän ei parhaalla tahdollakaan ymmärtänyt Hagridin ilmeisesti itse raapustamasta kartasta yhtikäs mitään. Niinpä hän hetken karttaa katseltuaan työnsi sen lopulta taskuunsa ajatellen, että onnistuisi todennäköisemmin olemaan paremmin eksymättä tarkkailemalla kartan sijaan itse maamerkkejä. Eksymistä enemmän häntä kuitenkin huolettivat kaiken maailman otukset, joita metsä kuhisi. Hän ei Hagridin sanoista huolimatta halunnut suin surminkaan kohdata yhtä ainutta räiskeperäistä sisuliskoa puhumattakaan valtavista jättiläishämähäkeistä, joita kuulema lymysi metsän uumenissa.
Siellä puiden keskellä tuuli ei ollut yhtä voimakasta kuin linnan pihalla, jossa mikään ei suojannut järveltä puhaltavalta viimalta. Siitä huolimatta ilmavirta sai oksat ja lehdet rapisemaan milloin missäkin suunnassa. Kerran jokin laho ja kuivunut oksa katkesi rysähtäen saaden Scorpiuksen hyppäämään suunnilleen puoli metriä ilmaan. Hän puristi sauvaansa valmiina käyttämään sitä heti, jos yksikin jättiläishämähäkki, räiskeperäinen sisulisko tai jokin muu yhtä kammottava otus hyökkäisi jonkin puun takaa. Pian hänen oli otettava sauvansa esiin valonkin vuoksi. Hämärä hiipi koko ajan nopeammin tehden kulkemisesta hankalaa. Sauvan hento valokeila riitti valaisemaan vain muutaman metrin eteenpäin. Siinä kulkiessaan hän muisti yhtäkkiä tarinan, jonka hänen isänsä oli kertonut vuosi sitten. He olivat päätyneet jälki-istuntoon Albuksen isän ja Nevillen kanssa aivan samoin kuin hän nyt. He olivat Harryn kanssa isän tarinan mukaan nähneet jonkin tunnistamattoman hahmon juovan verta kuolleesta yksisarvisesta. Pian hän toivoi, ettei olisi muistanut koko juttua. Se ei todellakaan ollut omiaan rauhoittamaan hänen mieltään. Metsä tuntui äkkiä luotaan työntävältä ja puutkin tuntuivat kurottavan oksiaan häntä kohti.
Jokin vaalea vilahti aivan hänen näkökenttänsä laitamilla saaden hänet kiepahtamaan valaiseva sauva koholla kohti sitä jotakin, jonka hän oli nähnyt. Vaalea kentauri asteli puiden välitse ja pysähtyi hänet huomatessaan.
"Päivää", Scorpius sanoi muutakaan keksimättä kentaurin äkillisen ilmestymisen häkellyttämänä.
Ainakaan kyseessä ei onneksi ollut ollut mikään sen vaarallisempi. Kentauritkin saattoivat toki olla arvaamattomia, mutta ainakin niiden kanssa pystyi keskustelemaan jotakuinkin järkevästi. Sitäpaitsi ainakin Tylypahkan mailla elävien kentaurien suhtautuminen velhoihin oli muuttunut myönteisemmäksi viimeisen Voldemortia vastaan käydyn taistelun jälkeen. Kai nekin olivat huomanneet, että velhoistakin saattoi olla jotain apua.
"Hyvää iltaa. Oppilas koulusta olettaisin."
"Joo olen", Scorpius myönsi.
"Erinomainen yö tarkkailla enteitä tähtitaivaalta", kentauri sanoi kallistaen päätään katsellakseen puiden oksien lomasta erottuvaa tähtien himmeästi valaisemaa taivasta.
Pilvet olivat väistyneet uskomattoman nopeasti. Aivan kuin kentaurin halu nähdä tähtitaivas olisi ajanut ne pois.
"Uranuksen ja Marsin asemat toisiinsa nähden... Otavan asema kertoo muutoksesta. Neptunus ei anna muuta tulkintamahdolllisuutta", kentauri alkoi höpistä itsekseen.
Scorpius liikahti jatkaakseen matkaa. Kentauri kuitenkin huomasi hänen aikeensa ja kiinnitti huomionsa takaisin häneen.
"Onko sinulla ennustusta oppiaineena siinä koulussa?"
"On", Scorpius kertoi vaivautumatta lisäämään, ettei ollut koskaan onnistunut ennustamaan edes seuraavan päivän säätilaa.
"Oletko sinäkin huomannut merkit?"
"Anteeksi, mutta mitkä merkit?"
"Me kentaurit olemme oppineet havaitsemaan tähtiä tarkkailemalla ja tiettyjä yrttejä polttamalla merkit, jotka viittaavat tulevaan aikaan ja jotka kertovat kohtaloista kaikille, jotka niitä osaavat tulkita."
"Mitä ne sitten ovat kertoneet?" Scorpius kysyi toivoen saavansa tällä kertaa hiukan selkeämmän vastauksen.
"En voi paljastaa kohtalon kuvioita sellaiselle, joka ei ole itse kykeneväinen niitä näkemään. Voin sanoa vain tämän verran, joten kuunteleppa tarkasti. Se mitä tapahtuu ei ole uutta, mutta samalla se on silti monille täysin ennalta arvaamatonta. sen vaikutukset tulevat ulottumaan laajemmalle alueelle kuin vielä milloinkaan."
"Minkä vaikutukset?" Scorpius kysyi äkkiä täysin valppaana ja huomio kentauriin suunnattuna.
"Sitä en voi sinulle sanoa nuori ihminen, mutta muista mitä minä sanoin. Tähtien kertomia tapahtumia eivät ihmiset voi toiminnallaan estää, joten olkaa varuillanne."
Näiden levottomuutta herättävien sanojen jälkeen se kääntyi arvokkaasti ympäri ja kiisi takaisin puiden väliin.
"No saitko sä kierrettyä tän koulun lähialueen?" Hagrid kysyi muutaman tunnin päästä heidän kohdatessaan kielletyn metsän ja koulun pihan rajassa.
"Joo sain. En nähnyt kuin pari räiskeperäistä sisuliskoa, ja nekin sai onneksi kuriin parilla estomanauksella."
"Et kai törmänny mihinkään, mikä ei sun mielestäs kuuluis sinne?"
"En. Enhän minä edes tiedä, mitä näissä osissa metsää pitäisi liikkua, mutta ei sielä minusta mitään sinne kuulumatonta ollut. Kuinka niin?"
"Ei mikskään, ei mikskään", Hagrid sanoi nopsasti välttäen Scorpiuksen katsetta. "Mä varmaan päästän sut nyt nukkumaan. Sullahan on huomenna kummiskin taas koulua."
"Hagrid", Scorpius sanoi tiukasti vailla aikomustakaan antaa periksi. "Mitä epätavallista minun olisi ehkä pitänyt nähdä?"
"Unoha jo se. Sanoinhan jo ettei yhtikäs mitään."
"Minä kohtasin muuten kentaurin. Sillä oli joku ennustus, jonka se halusi jakaa minun kanssani."
"Ei kai taas. Helskutti kun ei ne osaa tehä mitää muuta ku tuijottaa taivasta. No onhan ne toisaalta aika hyviä siinä ennustuspuuhassa. Mitä se sulle sano?"
"Lupaan kertoa sen sinulle heti, kun sinä kerrot minulle, mitä sinä arvelit minun ehkä nähneen."
"Sä oot monessa asiassa erilainen ku isäs, mutta ihan yhtä rasittava sä kyllä osaat olla ku vaan sille päälle satut."
"Kiitos. Otan tuon kohteliaisuutena, mutta miten on? Kerrotko sinä minulle, vai onko minun vain pidettävä se ennustus omana tietonani?"
"Äh olkoon sitte. Mä näin tuolla mettässä kuolleen yksisarvisen. Joku elukka oli vissiin tappanu sen. Mietin vaan, mikä otus sellasta tekis. En vaan halunnu, et saat päähäs mennä tutkimaan asiaa ittekses. Siinäkin sä olet ihan samanlainen kun isäs, ja sun kavereittes vanhemmat. Mitään asiaa ei voi jättää vaikkei se mitenkään sulle kuuluiskaan."
"No niin nyt uteliaisuuteni on ainakin toistaiseksi tyydytetty", Scorpius virnisti leveästi.
"Sano sit jo, mitä se kentauri sulle selitti", Hagrid huokaisi.
"Se vaan alkoi kysellä minulta, olenko huomannut jotain merkkejä. Minä kysyin, että mitä merkkejä, ja se selitti pitkät pätkät kentaurien tulkitsemista merkeistä ja kohtaloista. Sitten kun kysyin, mitä ne merkit ennustavat, se ilmoitti, ettei voi kertoa. Se vain käski muistaa, että jotakin tapahtuu, ja se mitä sitten onkaan ei ole uutta, mutta silti ennalta arvaamatonta. Se myös sanoi, että sen tapahtuman vaikutukset yltävät muihinkin kuin ihmisiin."
"Jaa. Mä en ole ikinä ottanu selkoo kentaurien jutuista, eikä tää oo poikkeus. Mulla ei oo aavistustakaan, mitä se mahto silläkin tarkottaa."
"En minäkään sitä ymmärtänyt. Ai niin joo. Se sanoi vielä, etteivät ihmiset pysty vaikuttamaan tähtien kertomiin tapahtumiin, joten meidän tulisi olla valmiita. En kyllä tiedä mihin."
"No meidän ei tarttee vaivata sillä päätämme. Joka kerta kun mäkin nään niitä mettässä, ne syöttää mulle vaikka minkälaisia enteitä millon mistäkin, mutten oo oikeen koskaan kiinnittäny niihi sen enempää huomioo. Sun kannattas varmaa oikeesti lähtee nukkumaan. Hyvää yötä, ja muistakaaki tulla taas käymää Rosen ja Albuksen kanssa heti kun vaan kerkeette."
"Hyvää yötä. Totta kai tullaan", Scorpius haukotteli ja lähti kulkemaan pihan poikki linnaa kohti.
Kello oli puoli kolme hänen päästessään vihdoinkin luihuisten oleskeluhuoneen sisäänkäynnin eteen.
"Tupruherne", hän sanoi seinänpätkälle kuvitellen jo kuinka pääsisi pian nukkumaan.
"Tunnussana on väärä", seinä ilmoitti tylysti pysyen itsepäisesti kiinni.
"Tupruherne", Scorpius artikuloi selkeästi ja mulkoili pahasti sisäänpääsyn tukkivaa kiviseinää.
"Se salasana vaihtui puoliltaöin."
"Ei voi olla totta", Scorpius kivahti. "Eihän koulua ole ollut kuin vasta pari päivää. Minkä ihmeen takia se nyt jo muuttui?"
"Rehtori katsoi tarpeelliseksi kiristää turvatoimia sen Azgabanin joukkopaon jälkeen. Jos sinulla on valittamista niin valita hänelle."
Scorpius huokaisi alistuneesti ja käänsi selkänsä tiukasti ummessa pysyvälle seinälle. Hänen olisi tosiaankin marssittava herättämään McGarmiwa. Professori Whitekin olisi varmasti tiennyt uuden tunnussanan, mutta häneltä kysyminen ei tullut kuuloonkaan. Mikään ei saisi häntä hiipimään keskellä yötä inhoamansa professorin ovelle kysymään yhtään mitään. Hän oli juuri kääntymässä ylempiin kerroksiin johtavaan portaikkoon, kun kuuli jonkun kutsuvan itseään.
"Scorp!"
Hän pyörähti ympäri, ja näki käytävän toisessa päässä Adelan, joka oli ilmeisesti juuri saapunut sille toisesta portaikosta.
"Mitä sinä täällä teet?"
"Olen tulossa jälki-istunnosta. Entä itse?"
"Ai niin joo. Kävin lähettämässä pöllön äidille, kun en saanut unta."
"Ai aivan", Scorpius sanoi tietämättä mitä muutakaan sanoisi.
Tytön valvominen oli aivan ymmärrettävää, kun otti huomioon viimeaikaiset tapahtumat.
"Mitä sinä jouduit tekemään?" Adela kysyi kävellessään häntä kohti käytävän toisesta päästä.
"Jouduin juoksentelemaan ympäri kiellettyä metsää kartoittamassa ties minkä otusten elinalueita. Tiedätkö sinä muuten tunnussanaa? Ei varmaan kannata jäädä tähän kovin pitkäksi aikaa, ettei voro löydä meitä."
"Joo tiedän. Tuulikello", Adela sanoi seinälle, joka aukesi välittömästi oikean tunnussanan kuullessaan.
Huolimatta kellonajasta ja hänen silmäluomiaan painavasta väsymyksestä, hän ei nukahtanutkaan saman tien sänkyyn päästyään kuten oli olettanut. Sen sijaan kentaurin ennustus pyöri hänen päässään jättämättä häntä rauhaan. Yleensä hän ei uskonut minkäänlaisiin ennustuksiin, mutta toisaalta Hagrid oli oikeassa. Kentaurit olivat todellakin hyviä tulevaisuuden enteiden tulkitsemisessa. Entä jos tämäkin hämärä vihjaus tulevaisuudesta oli totta, ja entä jos sen ymmärtäminen olisi erityisen tärkeää. Lopulta hän sai oudon ja pahaa enteilevän ennustuksen sullottua jonnekin mielensä perukoille. He voisivat pohtia asiaa huomenna Rosen ja Albuksen kanssa. Yksin pohdiskelu ei kuitenkaan tuottaisi minkäänlaista lopputulosta.
"Sanoiko se siis, että se mitä tapahtuu ei ole uutta?" Rose kysyi seuraavana aamuna heidän kävellessään kohti tyrmissä sijaitsevaa taikaliemien luokkaa.
Scorpius oli kertonut juurta jaksaen kaiken, mitä oli kentaurilta kuullut viimeyönä kielletyssä metsässä.
"Joo niinhän se sanoi, mutta se nyt ei paljoa auta. Minusta jotenkin tuntuu, että oli se sitten mitä vain, jotakin samankaltaista on varmasti tapahtunut aiemminkin joskus historiassa. Sen sijaan minua kiinnostaa se, miksi se kentauri käski meidän olla varuillamme. Se kuulostaa jotenkin siltä, että mitä ikinä tapahtuukaan, se ei ole mitään kovin miellyttävää."
"Minä en ymmärrä miksei se voinut vain kertoa, mitä sielä tähdissä näkyy", Albus tuhahti ärtyneenä.
He olivat pohtineet eri vaihtoehtoja jo hyvän aikaa, mutta kentaurin antamat vihjeet olivat tuskastuttavan epämääräisiä. Yhdestäkään niistä ei tuntunut olevan todellista hyötyä.
"Mietin vain, liittyisikö tämä ehkä jotenkin siihen ministeriön hyökkäykseen", Scorpius sanoi hetken kuluttua.
Rose tunsi jännittyvänsä saman tien. Ei kai vain poika yrittänyt sanoa sitä mitä hän pelkäsi tämän ajattelevan.
"Miten ne muka voisivat liittyä toisiinsa? Se hyökkäys oli ja meni. Se kentaurihan puhui tulevaisuudesta."
"Niin puhui. Mietin vain, että voisiko se hyökkäys olla alkusoittoa jollekin."
Rose tunsi kylmien väreiden hiipivän alas selkärankaansa.
"Kuten mille?" Albus kysyi kysymyksen, jonka Rosekin oli ollut aikeissa esittää.
"No muistatte varmaan, kun mietin sitä Voldemortin paluuta. Sehän sopisi tämän ennustuksen vihjeisiin täydellisesti eikö vain?"
"Kuinka monta kertaa minun on sanottava, ettei Voldemort voi palata. Hän on kuollut! Älä jaksa olla täydellinen ääliö! Jollet ole unohtanut, mikään taika ei peruuta kuolemaa."
"Ei peruutakaan. Ajattelin vain sitä, että hänenhän luultiin viimeksikin kuolleen, mutta kuinkas kävikään. Hän palasi, eikä kukaan paitsi ehkä Dumbledore ollut osannut odottaa sitä."
"Mutta silloin ihmiset eivät tienneet hirnyrkeistä! Ne kaikki kuitenkin tuhottiin, eikä tappokirouksesta selviämiseen ole muita mahdollisuuksia!"
Hänen äänensä oli kohonnut hänen huomaamattaan lähes huudoksi. Oli käsittämättömän typerää Scorpiukselta keksiä päästään tuollaisia teorioita, jotka levittivät ainoastaan pelkoa ja huolta. Sitäpaitsi hänen teoriassaan oli ammottava aukko. Sanoi Scorpius mitä tahansa, Voldemort oli ja pysyi kuolleena. Niin kuin hän oli sanonut, mikään taika ei herättänyt kuolleista.
"Ymmärrän kyllä sen, että se ennustus sopisi täydellisesti juuri Voldemortin paluuseen, mutta toisaalta Rose on oikeassa. Mikään taika ei saa ihmistä henkiin, kun hän on kerran kuollut", Albus sanoi.
Rose hymyili serkulleen tuesta kiitollisena.
"No selvästikään teoriani ei saa kannatusta. En kyllä tiedä mikä muukaan asia olisi niin tärkeä, että kentaurit viitsisivät alkaa varoitella ihmisiä", Scorpius sanoi luopuen teoriansa esittelemisestä.
"Ne nyt voivat varoitella mistä vain. Eihän niiden päissä muuta pyörikkään kuin erilaisia enteitä, joitane näkevät milloin mistäkin", Albus totesi järkevästi saaden keskustelun tyrehtymään.
Rose oli erittäin helpottunut, kun pohdinta kentaurin varoituksesta loppui. Mitä enemmän hän ajatteli Scorpiuksen jo toista kertaa pohtimaa vaihtoehtoa, sitä enemmän hän alkoi itsekin miettiä voisiko se olla mahdollista. Vaikka hän sisimmässään tiesikin, ettei Voldemortin uudelleen paluu ollut mahdollinen, ei se silti estänyt hänen mielikuvitustaan loihtimasta toinen toistaan kammottavampia mielikuvia siitä, millaista olisi jos Voldemort todellakin palaisi. Ja niinhän se oli, miten Albus oli sanonut. Kentaurien elämäntehtävä tuntui olevan kohtaloiden ja enteiden tutkiminen, joten asialla ei kannattanut vaivata turhaan päätään.
Käytävä luokkahuoneen edessä oli vielä täysin autio heidän saapuessaan sille. Kukaan heidän lisäkseen ei ollut vielä tullut paikalle eikä se todellakaan häirinnyt Rosea. Mitä vähemmän he joutuisivat olemaan tekemisissä luihuisten kanssa, sitä parempi. Hän oli alusta asti pyrkinyt olemaan avoin ja välttämään vihamielisyyttä luihuisten kanssa, mutta osa heistä vain yksinkertaisesti oli sellaisia, ettei sopuisa kanssakäyminen ollut mahdollista. Osa heistä oli varmasti aivan tavallisia ja mukavia ihmisiä, mutta muutama ääliö teki mahdottomaksi paremman tutustumisen muiden kanssa.
"Hei. Tekin olette jo täällä. En olekaan ainut, joka tulee tänne näin aikaisin."
Rose vilkaisi olkansa yli taakseen ja näki Adelan. Tyttö oli valvoneen ja uupuneen näköinen, mutta hymyili silti kävellessään heitä kohti. Tummista silmänalusista huolimatta Rosen täytyi myöntää tytön olevan todella kaunis. Pitkät vaaleat hiukset oli kerätty ylös poninhännälle, ja ilmeisen lyhyistä yöunista huolimatta hän oli jaksanut tehdä kevyen meikkauksen. Rose vilkaisi serkkuaan eikä voinut hillitä hiljaista naurahdusta.Albus oli selvästi myös huomannut Adelan saapumisen ja pannut merkille hänen ulkonäkönsä. Serkun silmät näyttivät liimaantuneen tyttöön eikä hän näyttänyt saavan sanaakaan suustaan.
"Joo täällähän me. Ei jaksettu jäädä pidemmäksi aikaa notkumaan suureen saliin."
Albus näytti havahtuvan transsistaan Rosen äänen kuullessaan ja lehahti kirkkaan punaiseksi tajutessaan jääneensä vain tuijottamaan tyttöä sanomatta sanaakaan.
Scorpius ei näyttänyt huomaavan mitään, mutta Adela vilkaisi Rosea virnistäen leveästi. Rose iski silmää ja hymyili takaisin. Albus hänen vieressään näytti sen sijaan siltä, että olisi varsin mielellään kadonnut maan rakoon siltä seisomalta.
Professori Whiten tullessa päästämään heidät sisään luokkaan pariakymmentä minuuttia myöhemmin Rose suuntasi takimmaiseen pulpettiin minkä löysi. Vaikka hän olikin ihan kohtuullisen hyvä liemien keittäjä, hän inhosi puolueellista ja kammottavaa professoria sydämensä pohjasta. Mitä kauempana hänestä istui, sitä varmemmin välttyi turhalta haukkumiselta, pisteiden menetykseltä ja jälki-istunnoilta. Scorpius ja Albus seurasivat häntä luokan perälle vakiopaikoilleen. Myös Adela tuli heidän perässään. Hän veti itselleen pöydän ja tuolin takariviin välttyäkseen istumasta Nathalie Parkinsonin viereen. White mulkaisi pahasti Adelaa, muttei onneksi jaksanut alkaa puuttua sen enempää pöydän siirtämiseen. Ehkä hän ei vain halunnut poistaa pisteitä omalta tuvaltaan. Rose ei halunnut edes kuvitella, mitä olisi tapahtunut, jos joku rohkelikoista olisi yrittänyt samaa.
"Tänään teemme lientä, jonka onnistuessaan tulisi taata juojalleen tehostunut tarkkaavaisuus ja huomiokyky. Liemen pitäisi myös lisätä reaktionopeutta ja tarkentaa aisteja. Suosittelen teitä kuitenkin olemaan tarkkana valmistaessanne tätä lientä. Pienetkin muutokset ainemäärissä tai lämpötilassa saavat nimittäin aikaan mielenkiintoisia sivuvaikutuksia. Epäilen, ettei kukaan teistä haluaisi tämän liemen epäonnistuvan, sillä sivuvaikutukset voivat olla erittäin tuhoisia. Miltä kuulostaisi esimerkiksi juojan vaipuminen täysin aistittomaan tilaan? Yksikään aisti ei toimi."
Professori White katseli luokkaa hyytävän kylmä ilme kasvoillaan.
"Pitäkääkin varanne, että teette kaiken oikein, sillä saatan hyvinkin testata liemenkeittotaitojanne juottamalla tuotoksianne teille itsellenne. Tuskin yksikään teistä haluaa menettää kaikkia aistejaan, joten lukekaapa ohjeet huolellisesti."
Edelleen kammottava hymy huulillaan hän kääntyi kohti liitutaulua ja heilautti sauvaansa. Monimutkaisen näköiset ohjeet piirtyivät itsekseen taululle ja luokan perällä olevat kaapit ponnahtivat auki.
"Tehkää liemenne pareittain."
"No miten jakaudutaan?" Albus tiedusteli, kun ihmiset heidän ympärillään alkoivat pystyttää omia noidankattiloitaan.
"Miten vain", Adela vastasi ryhtyen hänkin kasaamaan omaa kattilaansa.
"Olkaa te vaikka yhdessä", Rose sanoi ja vilkaisi Scorpiusta. "Minä tahdon pitää huolen, ettei tuo taas pilaa koko lientä. En nimittäin haluaisi, että kukaan tästä porukasta menettäisi aistejaan lopuksi ikäänsä."
Jostakin syystä Rose ei halunnut Scorpiuksen päätyvän Adelan pariksi. Johtui varmaankin siitä, että hänen serkkunsa näytti siltä, että olisi voinut maksaa vaikka viisikymmentä kaljuunaa vain saadakseen tehdä liemensä yhdessä Adelan kanssa. Sitäpaitsi niin kuin hän oli juuri sanonut, hän ei halunnut ystävänsä pilaavan jälleen yhtä taikajuomaa. Hänellä oli edelleen tuoreessa muistissa maanantain liemitunti, jolloin Albuksen noidankattila oli haljennut räjähtävän liemen voimasta. Olisi todellakin parasta, että hän huolehtisi liemen onnistumisesta.
"Mitä sinä teet?" Rose tiukkasi Scorpiuksen pienentäessä liekkejä padan alla.
"Eikö tuossa ohjeessa nimen omaa sanota, että liekit pitää pienentää?"
"Sanotaan joo, mutta ennen sitä siihen on lisättävä hyppysellinen kuivattuja siankärsämöitä. Voisitko mitenkään keskittyä tähän?"
"Yritän, mutta en voi vain sormia napsauttamalla lakata ajattelemasta sitä typerää ennustusta."
"Mitä miettimistä siinä on?"
"Mitäkö miettimistä?" Scorpius toisti epäuskoisesti. "Muistaakseni me emme vieläkään tiedä, mistä tapahtumista se kentauri yritti varoittaa."
"Muistaakseni me päädyimme siihen lopputulokseen, ettei sillä ennustuksella ole mitään merkitystä. Albushan juuri sanoi, että kentaurit tarkkailevat muutenkin jatkuvasti erilaisia enteitä. Miksi sinua kiinnostaa yhden kentaurin arvoituksellinen ennustus noin paljon?"
"Vaikka sinä oletkin päättänyt, ettet voi edes harkita minun teoriaani, en voi unohtaa ajatusta Voldemortin uudelleen paluusta."
Rose avasi suunsa kiukkuiseen vastalauseeseen, mutta Scorpius keskeytti hänet, ennen kuin hän ehti aloittaakaan.
"Mieti nyt Rose. Tapahtuma, joka ei ole uutta. Voldemort on palannut jo kerran. Tapahtuma, jota suurin osa ihmisistä ei aavista ennalta. Kukaan tuskin sinut mukaan lukien osaa odottaa Voldemortin uutta nousua. Tapahtuma, joka vaikuttaa muihinkin kuin ihmisiin. Viimeksikin Voldemortin toiminta vaikutti ihmisten lisäksi myös maahisiin, kentaureihin ja jopa kotitonttuihin. Kaikki vihjeet täsmäävät. Ole kiltti ja mieti sitä edes hetki."
"Älä viitsi Scorp! Minä en aio edes harkita tuollaista mahdollisuutta. Kuinka kauan minun on hoettava, ettei se yksinkertaisesti ole mahdollista."
"Miksei olisi? Et voi väittää, että tuntisit kaikki taikuuden tuomat mahdollisuudet."
Rose tunsi kärsivällisyytensä hupenevan hyvää vauhtia. Lisäksi Scorpiuksen määrätietoinen perustelu horjutti hänen omaa asennettaan, vaikkakin hän tiesi olevansa oikeassa. Hänen oli vain saatava poika ymmärtämään teoriansa tolkuttomuus.
"Väitätkö vakavissasi, että Voldemort olisi kehittänyt keinon herättää itsensä kuolleista?"
"En, mutta entä jos joku hänen kuolonsyöjistään on tehnyt sen hänen puolestaan. Älä unohda, että hänellä on kuitenkin joitakin erittäin kyvykkäitä tukijoita."
"Siitä huolimatta. Lopeta jo!"
Rose oli kuin huomaamattaan korottanut ääntään, ja nyt jotkut oppilaat lähimmissä pöydissä olivat kääntyneet tuijottamaan heitä ja kuuntelemaan mielenkiinnolla keskustelua. hän ei kuitenkaan piitannut siitä. Hänen koko huomionsa oli suuntautunut raivostuttavaan vaaleahiuksiseen poikaan ja heidän yhä kiivaammaksi muuttuvaan väittelyynsä.
"Lopeta itse. Etkö edes hetkellisesti voisi yrittää lopettaa tuon Voldemortin hysteerisen pelkäämisen niin, että voisit yrittää nähdä tosiasiat tosiasioina. Ei asioiden kieltäminen ja pelkääminen muuta niitä miksikään."
"Pelkääminen? Minä en helvetti pelkää. Minä vain yritän saada sinut käyttämään vähän tervettä järkeä, mikäli sinulla sellaista edes on. Minä en tajua, miten voit olla noin vainoharhainen. Minusta tuntuu, että meistä kahdesta se olet sinä, joka pelkää Voldemortin paluuta niin paljon, että on näkevinään merkkejä siitä joka puolella."
Rose oli huutanut viimeiset sanansa sellaisella voimakkuudella, että joka ikinen oppilas oli unohtanut liemensä ja siirtynyt sen sijaan seuraamaan heidän tappeluaan. Professori Whitekin oli lähtenyt pujottelemaan pöytien välistä heitä kohti murhanhimoisen näköisenä. Albus yritti sanoa heille jotakin, mutta hänen äänensä hukkui täysin heidän huutaessaan toistensa päälle.
"Mikset sinä kerrankin voi myöntää olevasi väärässä ja hyväksyä, että olen ehkä oikeassa?" Scorpius huusi.
"Olen saanut totaallisesti tarpeekseni sinusta, sinun teorioistasi ja itsepäisyydestäsi!" Rose karjui samaan aikaan.
Valo välähti professori Whiten taikasauvan kärjestä, eikä kummankaan suusta kuulunut enää mitään. Rose näki Scorpiuksen edelleen aukovan suutaan, mutta mitään ei kuulunut. White oli kai saanut tarpeekseen huudosta, jonka yli kukaan tuskin kuuli omia ajatuksiaankaan. Rose mulkoili raivoissaan Whiten murhaavaa ilmettä. Oliko hänen ollut aivan pakko estää häntä huutamasta. Hänen päänsä tuntui olevan räjähtämispisteessä kaikista niistä asioista, jotka hän olisi enemmän kuin mielellään huutanut vieressään seisovalle pojalle.
"Ulos kumpikin", professori White sanoi vaarallisen matalalla äänellä. "Kirjoitatte minulle huomiseksi kumpikin kaksikymmentä jalkaa tämän liemen valmistuksesta ja vaikutuksesta. Ei vastaväitteitä."
Rose paiskoi tavaransa laukkuun ja syöksyi luokan ovesta ulos. Mitä kauemmaksi hän pääsisi luokasta ja etenkin Scorpiuksesta sen parempi. Hänen Scorpiuksensietokykynsä oli tullut tämän päivän osalta lopullisesti tiensä päähän, eikä hän aikonut antaa pojalle mahdollisuutta aukoa päätään Voldemortista enää yhtä ainutta kertaa. Oli suorastaan käsittämättömän typerää jopa Scorpiukselta saada päähänsä jotakin niin kaukaa haettua. Kaiken huipuksi poika näytti roikkuvan täysin perättömässä ajatuksessaan kynsin hampain suostumatta päästämään irti. Olisi parasta pysytellä mahdollisimman kaukana pojasta koko loppu päivä. He sopisivat kyllä aikanaan. Sen Rose tiesi hyvin aiemmilta kouluvuosilta. Heidän kummankin tempperamentit tuntien olisi kuitenkin viisaampaa odotella yön yli ennen seuraavaa pidempää keskustelua. Scorpius oli kyllä toinen hänen parhaista ystävistään, mutta toisinaan, kuten esimerkiksi tänään, hän ei voinut ajatellakaan koko poikaa ärsyyntymättä.