Miltä tuntuu olla yhtä pysyvä kuin tähdet taivaallaS | romanceoneshot
Oneshot10, Tavoita tunnelma #2 (Juha Tapio - TSNEH)
Kiitos Grenade ja Sokerisiipi!
Hyvää syntymäpäivää Vanilje! ❤ Vesi aukeaa laajana edessämme, aurinko kajastaa sen yllä lämpimänkeltaisena. Maasta käsin se näyttää aivan valtavalta appelsiinilta, joka välttelee ihmisten katseita loistamalla niin kirkkaasti, ettei kukaan vahingossakaan halua edes vilkaista sitä kohden.
Tuulee. Selkäpiissä tuntuu kylmältä, hartiat nousevat vaistomaisesti kohdatakseen viileän. On paljon kylmempi, kuin keskikesällä kuuluisi, ehkä noin viidentoista astetta. Kuuman hellejakson ja polttavan hehkun jälkeen se tuntuu uskomattoman kalsealta, syö sisältäpäin kuin talven raadollinen pakkanen.
Vilpoisesta säästä huolimatta meidän välillämme on lämmin hiljaisuus. Katseet pysyvät tiukasti vedenpinnassa, jalat hapuilevat soraa penkin vierustalla. Vain junanraiteiden kaukana kirskuvat äänet ja lintujen lempeä sirkutus rikkovat täydellisen rauhan. Käsissä tuntuu kylmä penkinreuna, mutta silti hermostuneisuus hiostaa karheaa ihoa, tuntuu polttelevalta rinnassa ja rahisee hampaissa kuin pölyävä sora.
Olen aina ollut hyvä hiljaisuudessa, toisinaan on hyvä olla ihan vain ja kuunnella, kuinka toisen sydän pamppailee kiihtyvään tahtiin ja kuinka ympäristö hengittää hetkessä. Tänään hiljaisuus tuntuu kipeältä, siltä kuin tarvitsisi sanoa jotakin. Mutta kumpikaan meistä ei taida tietää, mitä se jokin olisi. Välttelemme toistemme katseita, vilkuilemme pitkin rantaviivaa, pyörittelemme käsissämme kosteaa levottomuutta.
Sinä olet rohkea. Kätesi tuntuu lempeältä minun kädessäni, mutta sydämeni hakkaa niin kovin, että olen varma sen läikkyvän ylitse hetkenä minä hyvänsä. Kiivas hengitykseni höyryää ulos, kaikkoaa kauas tuulenvireen mukana. Niin sinä vain pitelet minua kädestä siihen saakka, että päivä alkaa hiljan painua mailleen ja kaunis autere nousee vedenpinnan ylle. Sinä et tunnu enää hermostuneelta, kättesi vieno vapina on vaiennut, vaikka omat sormeni ovatkin kylmästä ja ympärillämme häilyvästä arkuudesta tärisevät. Minun arpinen ja nuori sydämeni ei vielä salli luottaa sinuun.
Katseemme kohtaavat, hetkeksi vain, sinun viipyilee hetken pidempään. Minä vain vilkaisen, käännän katseeni sitten takaisin hellästi helmeilevään vedenpintaan, en halua kohdata katsettasi. Mutta sinä olet kaunis, enemmän kuin koskaan uskalsin edes pyytää. En minä ole kyennyt kertomaan edes itselleni, kuinka paljon sinusta pidänkään. Me olemme niin tuntemattomia, mutta minusta tuntuu että olen jo pudonnut syvälle sinisiin silmiisi.
Päivämme vaihtuu iltaan, iltakin kääntyy pois. Taivas on jo tumma, tähdet tuikkivat kovin, nousevat loistoonsa. Kaikessa pimeydessä me vain katselemme, tunnustelemme viileää ilmaa ympärillämme, toistemme sormia, hapuilemme hiljaisuudessa. Sinä olet jo rentoutunut, jännittyneisyytesi on hiljalleen haihtunut, mutta minun kroppani ei anna periksi. Poskia kuumottaa, jalat tuntuvat jäykiltä, epätasainen tykytys kuristaa rinnasta.
Tunnen, kuinka katseesi kääntyy ensin minuun, sitten pilvien verhoamalle tähtitaivaalle ja jälleen minuun. Hetkeksi huoli palaa sinunkin sydämeesi, mutta tilalle väistyy rohkeus, kun silität epävarmana vapisevaa kättäni. Sinä olet jälleen rohkea, rohkeampi kuin minä eläissäni olen ollut. Katseessasi näen silti silkkaa epävarmuutta, enkä kerta kaikkiaan ymmärrä. Kuinka joku noin rohkea punattuine huulineen voi olla sisältä niinkin epävarma?
”Älä päästä irti koskaan”, sinä sanot aralla lapsenäänelläsi, katsot minuun sykkivä sydän epävarmuutta täynnä, kierrät sormesi minun sormieni lomaan, välissämme silkka pelko. Turvattomuus tulvii ulos sinusta sanoissasi, minä rohkenen viimein tarttua vapisevaan käteesi ja pidellä kiinni lujasti, jottet vain pääsisi otteestani.
”Minä pysyn kuin tähdet pysyvät taivaalla.”Meidän katseemme kohtaavat yhtä arasti kuin huulemmekin.
Ja tänään siitä on kymmenen vuotta. Kymmenen niin kovin pitkää vuotta, joihin on mahtunut niin paljon hiljaisuutta, että sekuntien laskeminen on muodostunut jo tavaksi. Me olemme pidelleet toisiamme käsistä niin kauan, etten enää kykene laskemaan näkemiemme tähtien määrää, vaikka aluksi teinkin niin. Olen oppinut tunnistamaan lukemattomia tähtikuvioita, sellaisiakin, joista en aiemmin ollut kuullutkaan. Olen varttunut vahvaksi ja oppinut tuntemaan itseni, seisomaan selkä suorassa niin ylpeänä, etten voi kuvitellakaan.
Sinäkin olet kasvanut. Sinusta huokuu edelleen silkka rohkeus, kun tartut minua kädestä ja pitelet kiinni. Silmiesi epävarma tuike on hälvennyt, mutta edelleen se piilottelee jossakin, tunnen sen läsnäolon samalla tavalla kuin ensimmäisenä iltanamme.
Olet yhtä kaunis edelleen, kun me istumme kimmeltävän veden äärellä. Kaikki muistuttaa menneestä, mutta on silti niin toisin. Vuosia on kulunut. Vuosikymmenen vanhempina me katselemme läikehtivää vettä ja hetken aikaa kaikki on niin kuin ennen. Sydämentykytykset tuntuvat edelleen yhtä voimistuneina, hakkaavat rintaa vasten. Pelko on hiljalleen hälvennyt sormistani, sen käsinkosketeltava ilmapiiri on kadonnut vienon suvituulen mukaan.
Minä otan kiinni kädestäsi. Tutkin pehmeää ihoa kuin ensi kerran, lähes yhtä rohkeasti kuin sinä, pitelen kovin lujasti, kuin varmistaakseni että pysyt luonani.
Junaradan äänet, kiskojen kirskunta kuuluvat jostakin kaukaa. Vesi aaltoilee edessä, pitää keveää liplatusta. Soratie on kymmenen vuoden ajan tiheämmäksi painautunut ja se pölisee kuin kuiva kesäilma. Lintujen viserrys hymyilyttää, se kuinka vähän ja paljon ne tietävätkään. Kuinka usein ne ovat nähneet meidät, epävarman haparointimme, hellät kosketukset, vähitellen kasvavan luottamuksen välillämme. Ja kuinka autuaan tietämättömiä ne ovat siitä kaikesta hiljaisuudesta, joka välillämme lepää, ja jonka sanattomuudessa on miljoonittain hellyydenosoituksia.
Pitelen kovasti kiinni, kun taivaan kuulas sini vaihtuu tummaan iltaan, pitelen jottet katoaisi pimeyteen. Tähtien kimmellys on kirkas kuin kymmenen vuotta sitten, mutta tänään me tunnemme ne kaikki nimeltä. Tunnemme hyvin kuin toisemmekin, jokaisen tuikkivan tähden toistemme katseissa, aamuisin iholle paistavan kuulaan auringon ja pimeimmät syksyiset polut, kun katulamput loistavat vain väristen. Minä tunnen ja tiedän ne turvallisiksi, turvallisiksi kuin tähtikuviot yllämme, taivaankannen tummansinisen synkän.
Kesäyössä, meidän hiljaisuudessamme, katson silmiisi, joiden takana piilotteleva epävarmuus on hälventynyt näkymättömiin, enkä löydä sitä enää sinusta. Muistathan sinä? Ensi kerran, kun istuimme tähtien alla, minä sanoin, etten lähde koskaan. Ja rakas, minä pysyn yhä edelleen.