Pian mennään ensimmäisen semifinaalin merkeissä, jee!
Joko muillakin alkaa viisukuume kohota? Kisastudiot tekeillä? Minulla on tänä keväänä ollut harmillisen huonosti aikaa pöhistä viisujen parissa, mutta myönnettävä on, että kyllä tässä taas tunnelma alkaa olla kohdillaan.
Harkkojen ja juryshow'n perusteella on Käärijällä näyttävä esitys tulossa. Olen tosi tyytyväinen siihen, että lavaste on vähän vaikuttavampi kuin UMK:ssa, ja tykkään kovasti myös Käärijän jättisiluetista taustascreenillä. Yleisö on harjoitusten perusteella ollut myös aivan liekeissä, ja Suomi on voittanut sekä pressi- että yleisöäänestykset paikan päältä. Huikeaa!
Täytyy kyllä myöntää, että olen itse ollut vähän puolitehoilla mukana tässä hommassa, sillä biisi on edelleenkin minun korvissani sellaista keskikastia. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että Käärijä oli oikea valinta Liverpooliin, ja uskon hänen menestyvän siellä mainiosti. Ennen tätä viisuviikkoa minulla ei ollut minkäänlaisia voittajaviboja Suomen kohdalla, mutta kun noita äänestystuloksia ja vedonlyöntikertoimia katsoo, alkaa sitä väkisinkin vähän jossitella.
Suhtaudun kuitenkin rennoin mielin. En ounastele voittoa, mutta luotan menestykseen, ja menestys ilman voittoakin olisi Suomelle upea juttu! UMK on valtavassa nosteessa, enkä malta odottaa, mitä tulevat vuodet vielä tuovat tullessaan.
Minulla on ykkössemissä yksi aika erikoinen suosikki, nimittäin
Latvia. Olen ihan rakastunut biisiin! Se on niin kaunis ja koskettava, hypnoottisen lumoava. Se on puhutellut minua ensikuulemalta, enkä ole kyllästynyt siihen vieläkään. Pahoin kuitenkin pelkään, että se on vaarassa jäädä jalkoihin ja karsiutua. Minua pelottaa vähän myös toisen suosikkini
Sveitsin puolesta etenkin nyt, kun semeissä ei ole juryja. Sveitsillä on kyllä vahva kappale upealla, hienoäänisellä tulkitsijalla, mutta sekin saattaa olla vaarassa jäädä menevämpien jalkoihin. Yleensä en tällaisista miestunnelmoinneista niin välitä, mutta tämä kappale on minusta tosi kiinnostava ja monikerroksinen, sellainen että sen pinnan alla kytee kaikenlaista. Sanoituskin puhuttelee. Ja Remolla on vain niin mieletön ääni ja laulutaito, huhhuh. Korvani ovat sulaa vahaa!
Lisäksi fanitan ykkössemin kattauksesta
Tšekkiä. ♥ Se on varmasti yksi kaikkien aikojen lempiviisuistani! Niin raikas, puhutteleva ja kuuntelua kestävä. Livevedot ovat jättäneet vähän toivomisen varaa, mutta luotan kuitenkin siihen, että semissä nähdään huomattavasti hiotumpi paketti, joka riittää finaaliin heittämällä.
Moldovan mystiselle etnobiisille toivon myöskin menestystä, ja
Azerbaidžankin on minusta jokseenkin sympaattinen rennolla, lämpimän nostalgisella chillailubiisillään.
Serbian ihanan omalaatuista viisua odotan myöskin mielenkiinnolla, etenkin kun laulajassa on mielestäni sellaista kiehtovaa hiljaista karismaa. Ja myönnettävä on, että
Norjastakin pidän! Vastustamaton asennevoimabiisi kivalla vokaaliakrobatialla höystettynä. Se ei ilmeisesti ole vakuuttanut harjoituksissa, mutta saa nähdä, kuinka illalla käy.