Enpä oo pitkään aikaan tännekään kirjotellu, mutta muutetaan asia nyt.
Tuomareista täällä on ainaki puhuttu, ja hiljasesti oon nyökytelly olevani samaa mieltä monista asioista. Tottakai täytyy muistaa, että tuomaritki on vaan ihmisiä, mutta monesta asiasta voi niitä silti myös kritisoida (toki aiheetta, mutta monesti myös ihan aiheesta). Jotain tarttis tehrä, sanoisin.
Joku tällänen samanlainen säätö oli jo aiemmin jossain toisessa pelissä (Ässät-Sport?). Pelistä kaiken oleellisen kertoo se, että fanikatsomon pojat huuteli ulosajoa jokaisesta taklauksesta, ja suurimmat aplodit sai tuomari, joka pyllähti nurin omia aikojaan. Vitsit Liiga, että sä oot kaikille tasapuolinen ja tuomarit on ammattilaisia (not).
Tällee sata vuotta myöhässä, mutta joo, kyllä oli Ässät - Sport.
Tässä on siitä video (menee Ruutuun). Itsekin paikalla sillon olleena voin sanoa, että hämmensi hyvin paljon ja aika metakka siitä nousi, kun porukka oli ihan sekasin. Tuomarit, you had one job vai miten se meni.
Jokerien menosta mulla ei oo juurikaan tietoa, mitä nyt uutisista oon jotain lukenu, mut nyt ainaki näyttää siltä, että nippanappa pleijareihin, eikö? Sitte on tietysti tää case Keränen, toki enemmän Liigan piireissä ku Jokereihin päin, mutta kummiski. En mä kyllä sitäkään tajua, ettei vapaana olevaa pelaajaa sais ottaa, ku sehän oli jo vapaa Jokeri-sopimuksestaan siinä vaiheessa. Ymmärrän tavallaan Liigan pointin siinä mielessä, ettei ne halua kenestäkään Jokereiden farmia (tosin eipä kenelläkään tunnu olevan ongelmaa Liiga-Mestis -akselilla), mut vapaa pelaaja vahvistamaan joukkuetta, ei siitä pitäis rangaista - varsinkin, kun on kyse koko loppukaudesta ja muutenki Jokereista aiemmin poistuneesta pelaajasta. Ihan hyvä vaan, et hommaa viedään nyt eteenpäin, mut melkonen kolaus Liigalle kuitenki.
Joten ehkä tästä alkaa uus tuleminen ja 5-10 vuoden päästä ollaan viimeistään siinä missä pitääkin eli takaisin Suomen huipulla, paikassa mihin me kyllä kuulutaan.
Musta tuntuu, että kaikki seurat ajattelee Suomessa näin, eikä siellä huipulla kaikki voi olla...
Eivaan, siis mitään Ilvekseltä pois ottamatta, ja vaikken niiden menoo juurikaan seuraa, ni eiköhän sielläki puolella Tamperetta ois vaihteeks ihan oikeutettua saada hyviäki asioita.
Tosiaan, paljon on ehtiny tapahtua mun viimeisimmästä osanotosta tähän ketjuun, ja on pariki kertaa pitäny tulla jotain sanomaan, mutta jääny on. Nyt on kuitenki niin suuri pakko tulla valittamaan/avautumaan/kysymään mielipiteitä, kun kerran itsekkäästi osu just oman seuran kohdalle pientä kohua. Eli kuten varmaan monet on lukenu, lauantaina Kärpät - Ässät -matsissa Mäenalanen sai osumaa kupoliin kontaktista Marttisen kanssa, ja se meni mulla pahasti tunteisiin, koska 1. oma seura ja 2. oma lempipelaaja on isona puheenaiheena ollu muutamat päivät. Vannon silti käsi punamustalla sydämelläni, että pyrin olemaan mahdollisimman objektiivinen mielipiteineni, vaikka täysin siihen en tietenkään kykene.
Jos joku sen haluaa vielä nähdä, ni
tässä on video siitä osumasta. Käytän sanaa osuma ihan sen takia, etten usko Marttisen edes yrittäneen varsinaista taklausta enkä varsinkaan usko miehen tehneen tota tahallaan. Mukana oli paljon paskaa tuuria. Ei oo paljosta kiinni, etteikö Jyri vaan liukuis tosta ohi sen suurempaa kontaktia. Lisäksi Mäenalanen on huonossa asennossa (yrittikö jotain kikkaa vai hakea laukausta vai mitä, en osaa sanoa) vastaanottamaan minkäänlaista kontaktia, sekin vaikuttaa. Tuo tilannehan aiheutuu siitä, ettei meidän toinen pakki saanu pidettyä Sakua, joten Marttisen oli lähdettävä paikkaamaan. Herra on tehny vastaavaa jo muutaman kerran tällä kaudella ilman mitään, eikä kukaan pakki ota riskiä, että vastustaja pääsiski yhtäkkiä yksin nokikkain maalivahdin kanssa ja mahdollisesti rankaisemaan siitä, ettei kukaan ollu puolustamassa omaa aluetta. Pelkän kiekon pelaaminen on myös riskialtista, mitä jos ei osuis? Sama lopputulos, eli pakki ulkona pelitilanteesta ja hyökkääjä maalipaikassa. Uskonkin, että Marttinen koitti hakea samankaltaista ratkaisua kuin aiemmin on tehnyt, mutta tällä kertaa ei tähdet ja kuu ollu oikeassa asennossa. Mikään ei tietenkään poista sitä, että kupoliin pamahti, ja ulosajo tilanteesta oli ihan oikeutettu, mutta tahallisuuteen en missään nimessä usko. Mitä tuosta videoltakin näkee, ni Marttisen käytös osuman jälkeen viittaa siihen, että itsekin säikähti.
Tällasissa tilanteissa mua raivostuttaa media huomattavan paljon. Nyt toki normaaliakin enemmän sattuneista syistä, mutta myös aiemmin tällasissa tapauksissa. Nimittäin se tilanteen maalaaminen ja värittäminen tavalla tai toisella. Jo pienillä sanavalinnoilla voidaan vaikuttaa niin suuresti siihen, miten ihmisen mieli vastaanottaa kyseisen uutisen ja tulkitsee sen, vaikkei olis välttämättä koko tilannetta edes nähnyt. "kohutaklaus", "törkyniitti", "järkyttävä törkytaklaus" (terveisin Iltalehti) jne., kyllä te tiedätte. Näillä maalaillaan kaiken aikaa, ja mitä tunnetumpi se, kehen osuu, tai se, ketä osuu, ni sitä herkullisemmat klikkihuoraukset saadaan vedettyä. Ainaki siellä Lahden suunnalla tää varmaan on tuttua. Argh. Edelleenkään en sano, että se ois ollu mikään nätti osuma tai että se ois kuulunu sivuuttaa olkapäitä kohauttamalla, mutta silti. Onneks osa mediasta kykenee sentään olemaan neutraalimpi ku nimeltä mainitsemattomat klikkilehdet.
Tosi paljon vaikuttaa myös se, miten media tuo esille taklaajan näkökulman. Ei puhettakaan niistä "konkaripakki selitteli törkyniittiään" -tyyppisistä otsikoista, tostahan tulee jo heti ekana sellanen fiilis et jaaha, jotain se yrittää puolustuksekseen lässyttää. Paljon vaikuttaa myös se, mitä kaikkea siitä puheenvuorosta kirjotetaan. Vaan harva on ollu paikalla Marttisen antaessa kommentteja tilanteestaan, joten ei voida tietää, kuinka paljon se on oikeasti siellä puhunu, millanen mieliala siitä on paistanu ja muuta. Toimittajat kuitenki valinnoillaan ohjaa lukijoita, ja tässä on kolme hyvää esimerkkiä siitä, miten samasta tilanteesta saa täysin erilaiset jutut:
MTV,
Jatkoaika,
SuomiKiekko. Ensimmäisessä on kaks virkettä miehen anteekspyyntöä, toisessa on sit jo huomattavasti enemmän niitä kommentteja ja kolmannessa samaten on melkein koko uutinen pelkkää lainausta. Huomattavaa onki myös se, miten eri tavoilla samasta puheenvuorosta on pystytty kirjottamaan, sanoja ja jopa virkkeitä eri järjestyksessä, ja yhdessä on jätetty pois joku sana, mikä toisesta löytyy. Vertailkaapa vaikka näitä:
– Mietin jälkikäteen, että miten sen tilanteen olisi voinut pelata toisin. Olisiko pitänyt yrittää pelata pelkästään kiekkoa? Siinä on aina se riski, ettei osu siihen kiekkoon.
Tää on SuomiKiekosta.
– Tilanne tuli niin nopeasti. Olen mä sitä aika monesti kelannut jo, miten tuon olisi voinut pelata toisin. Olisiko pitänyt pelata kiekkoa, ja jos olisi, mitä jos en olisi siihen yltänyt, Marttinen totesi hiljaisella äänellä.
Tää puolestaan Ilta-Sanomista, mitä en linkittänyt, mutta tää sattu olemaan hyvä esimerkki.
Ja etten olis jo tarpeeks valittanu, ni vielä kerran: Jatkoajan Maanantaijää. Se oli jo huomattavan neutraali, mutta jos kehtaa kutsua itseään Suomen johtajaksi jääkiekkosivustoksi tai jotain sinne päin, pitäis kyllä faktat olla kunnossa. Siellä todettiin, että koska Marttisella on aiempaa kurinpitohistoriaa joukkotappelusta, voi rangaistus olla kovempi. Anteeks mitä? Kyseinen joukkotappelu, johon tuossa viitataan, oli Pelicansin ja HIFK:n välisessä pelissä
vuonna 2011. Kurinpitohistoriasta otetaan huomioon
kuluva kausi ja kolme edellistä, eikä kautta 11-12 saa mun matematiikalla osumaan kumpaankaan noista kriteereistä, ei sitte mitenkään. Jos arvon toimittajat ei sitä tienneet, sen pystyy tarkistamaan Liigan sivuilta kurinpitosäännöistä. Mutta jos siitä tarpeeks kailottaa, ni ehkä Liusjärvi taipuu ottamaan sen huomioon? Nojoo. Ehkä se siitä mediasta pauhaamisesta.
Kurinpitoon tuo meni niinku odotettavissa oliki ja nyt pelolla odotan, paljonko Liusjärven Lottokone arpoo tulokseksi. Tyyliin kaikki väliltä 1-20 on mahdollista. Nykyisellä linjalla pidän vääryytenä, jos tulee yli kolme peliä. Tää perustuu ihan siihen, että jos jostain Ilmari Pitkäsen perseilystä (eikös tää muuten ollu Lukko - Pelsut tai toisinpäin?) tulee vaan kolme peliä, ni ei Marttiselle voi - tai siis voi, mut ei pitäis - tulla yhtään enempää. Pitkäselle ois ehdottomasti kuulunu enemmän, ja kurinpito kusi tän homman omiin käsiinsä, eikä siellä nyt muutenkaan oo hommat ollu hanskassa tällä kaudella. Jos tää linja on kerran valittu, ni ei sitä sitte lennosta voida vaan yhden tai kahden tapauksen myötä muuttaa. Sillon se on totaalisen epäreilua joillekin, kun taas toiset pääsee koirina veräjästä.
Joo. Kiitos ja varsinkin anteeksi. Kuulisin mielelläni mielipiteitä tästä mua kuohuttaneesta jutusta, oli se sitte puolesta tai vastaan, koska mulla menee hermo Jatkoajan keskustelupalstan vääntöihin, joissa meno on luokkaa "eipäsjuupaseipäsjuupasminäolenoikeassaminäpäs". Osa siellä osaa kyllä perustella, mut suurin osa... No, ei.
Jotta tää viesti ois muutakin ku mun valitusta epäreiluista asioista ja linkkejä kaikkialle, ni
Karma91, mites tää Kangasniemen ulosajo sillon Pelsut - Ässät -pelissä?
Suorastaan järkyttävä teurastus, herranjumala, kauhee sika!!!! No ei todellakaan. Vaikuttihan se ulosajo aika radikaalilta ratkasulta sen enempää ottamatta kantaa yleisesti siihen puskemiseen ja sen nollatoleranssiin. Oli mun mielestä ihan ryhdikäs päätös Liigalta jättää antamatta istumista, vaikka ulosajoista pitäis automaattisesti tulla yks peli. Koska en luvannu olla linkittämättä enää mitään,
tämä toimikoon loppukaneettinani ja hieman positiivisempana sävynä tässä viestissä.