Hmm, tämäpä on mielenkiintoinen pieni teksti! Luin sen kolmesti peräkkäin, ja silti tuntuu, että vielä pari uutta lukukertaa toisi mieleen varmaan uusia ajatuksia ja tulkintoja. Ja minähän siis todella harvoin luen (muita kuin omia...) tekstejä useaan kertaan. Toisaalta raapalemittaisen tekstin lukemiseen useita kertoja ei olekaan kummoista kynnystä.
No, olen samaa mieltä siitä, mitä itsekin sanoit, tämä teksti tosiaan on ehkä hieman outo, mutta oikein kivalla tavalla. Tässä oli lukijalle haasteita ja mukavan paljon liikkumavaraa, tilaa rakentaa omia tulkintoja ja pohdintoja. Ja esimerkiksi tekstin loppu oli kuitenkin kielikuvallisuudestaan huolimatta selkeä; usein kovin avoimissa teksteissä minua häiritsee se, että tapahtumat tuntuvat loppuvan kuin seinään ja mieleen jää yksinkertaisesti liikaa kysymyksiä, mutta tässä lopetus oli mielestäni juuri sopivan aukkoinen.
Tykkäsin erityisesti naarmuja jättävästä hymystä ja toisen lävitse juoksemisesta; ne olivat senkaltaisia ilmauksia, joita itsekin toisinaan käytän ja joista pidän kovasti. Rakkauden personifikaatio oli tässä myös todella kiinnostava, ja siinä oli ihanasti vältetty kliseisyys. Etenkin rakkauden koukkukynnet olivat kiva yksityiskohta.
Ja ah, retorinen kysymys, joka sai vastauksen! Tosi ilahduttava kohta mielestäni. Tykkään tosi usein teksteissä käytetyistä retorisista kysymyksistä, mutta hitsit, nokkelaa vastata siihen tuolla tavalla yksinkertaisesti.
Tässä oli lyhyessä muodossa todella paljon asiaa ja tulkintamahdollisuuksia, ja yksi asia jota jäin miettimään oli tekstin asettelu. Minusta tämä olisi voitu hyvinkin asetella enemmän runomuotoiseksi, jolloin asettelu olisi ohjannut lukemaan pysähtelemään lukiessa enemmän. Proosamuodossa olevaa tekstiä kun varmasti monet ovat tottuneet lukemaan hyvinkin vikkelästi, jolloin ei ehkä aina edes tajua, että teksti saattaisi vaatiakin verkkaisempaa lukutahtia ja merkitysten äärelle pysähtelemistä. Itse olisin ehkä ainakin jakanut tekstin vielä hieman lyhyemmiksi kappaleiksi, mutta tämä on tietysti makuasia.
Kiitos virkistävästä lukukokemuksesta!