A/N: Kiitos jälleen kaikille kommenteista, ne ovat aina päivän piristys! Ja palautettahan on aina mukava saada. Tässäpä tulee kuudes luku.
Lasi halkoi ilmaa paiskautuen voimalla suoraan seinään ja pirstoutui kappaleiksi. Raivonpurkauksesta aiheutunut ääni herätti Hermionen tunteidensa kuohuista ja hän katsoi aikaan saamaansa sotkua. Pieniä lasinsirpaleita oli lattialla kymmenittäin ja isku oli tehnyt jäljen seinän tapettiin.
”Voi helvetti! Merlinin tähden, miten minä tämän korjaan?” Hermione kirosi hiljaa itsekseen. Hän ei halunnut turvautua taikakeinoihin, mutta sirpaleiden kerääminen käsin ei tuntunut myöskään kovin houkuttelevalta. Puhumattakaan seinävahingosta, mitä hän sille voisi ilman taikaa tehdä? Ellei hän olisi ajautunut miettimään Ronia, olisi hän säästynyt tältäkin pulmalta. Itse asiassa hän olisi säästynyt hyvin paljolta. Ronin ääni kaikui vielä hänen korvissaan, kun hän nousi hakemaan kaapista pyyhkeen. ”Mitäs olit niin etäinen! Oma vikasi… miehellä on tarpeita, tiedäthän. Mitäs olit niin itsekeskeinen.”
Päätään pudistaen Hermione työnsi ajatuksensa syrjään, keräsi sirpaleet sekä kuivasi veden lattialta pyyhkeen avulla. Tämän tehtyään hän karisti sirpaleet pöydältä nappaamansa muovipussiin ja vei sen roskakoriin. Näin huoneen siivooja ei ainakaan loukkaisi kättään tyhjentäessään roskia. Palattuaan kylpyhuoneesta Hermione tarkkaili tapettivauriota – se ei ollut suuri, mutta huomattava kuitenkin. Lasi oli raapaissut väripintaa ja pieni valkoinen kaistale paistatteli päivää muuten harmaansävyisessä seinässä kiinnittäen huomion nopeasti.
”Pahus vieköön, en taatusti maksa tapetin korjaamisesta…” Hermione pohti mielessään. Huokaisten hän käveli vaatekaapin luokse ja avasi sen oven. Matkalaukun hän oli asettanut kaapin perälle, sillä uteliaista siivoojista ei koskaan voinut tietää. Muuten hän oli tyhjentänyt laukun sisällön, mutta taikasauvan hän päätti jättää sisäpuolen vetoketjutaskuun turvaan. Hän poimi sauvan käteensä ja käveli tapetin luokse.
”Entistus.” Hän kuiskasi ja katseli kuinka tapetti korjaantui entiselleen. Surumielinen hymy kasvoillaan hän palasi laukun luokse, asetti tuon luotetun kädenjatkeensa paikkaan, josta sen oli hetki sitten ottanut ja sulki laukun. Hän asetti sen jälleen kaapin nurkkaan vaatteidensa taakse – ja vannoi mielessään, ettei käyttäisi sauvaa pitkään aikaan. Hän oli päättänyt pitää sidokset taikamaailmaan minimissä, sillä kaikki se muistutti tilanteesta, joka sai hänet lähtemään. Näin oli toistaiseksi paras. Kunnes pöly laskeutuisi.
Hermione istuutui sängyn reunalle ja katsoi huoneen vanhanaikaista puista seinäkelloa. Se näytti 14.05, joten hänellä olisi ruhtinaallisesti aikaa käydä asioilla. Apteekki menisi kiinni vasta viideltä ja hänen tulisi selvittää myös, mistä saisi hankittua jotakin sopivaa Kalkaroksen lepyttämiseksi. Hän janosi tietoa tapahtuneesta eikä jästimaailmasta sitä löytyisi – Tylypahkan kirjasto olisi toki vaihtoehto, mutta taikamaailmaan hän ei menisi. Toisin sanoen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi Kalkaros itse.
Hän nousi seisomaan, vaihtoi kotoisan ja lämpimän persikanvärisen neuleensa valkoiseen vartaloa myötäilevään veneaukkoiseen puseroon, jossa oli aavistuksen levenevät hihat. Farkut olivat siistit, niitä ei tarvinnut vaihtaa. Aamulla sitoneen poninhäntäkampauksensa hän muunsi modernin rennoksi nutturaksi muutamalla pinnillä. Peiliin katsoessaan hän oli tyytyväinen – lapsuuden takkuinen kiharapilvi oli vuosien saatossa asettunut ja hiukset olivat muotoutuneet hyvin kauniisti lainehtiviksi suortuviksi. Meikki oli yhä virheetön, joten Hermione levitti ainoastaan ohuen kerroksen huulipunaa ennen kuin tarkisti käsilaukkunsa sisällön, nappasi nahkatakkinsa ja käveli huoneestaan hieman ahtaaseen hotellikäytävään. Asunto olisi hyvä löytää, sillä hotellissa asuminen oli kallista eivätkä muut vieraat olleet kovin huomaavaisia toisia kohtaan - naapurin nuori pari piti öisin valitettavaa mekkalaa puuhissaan ja käytävän toisella puolella asustavan iäkkäämmän äreän miehen koira haukkui vähäisimmästäkin äänestä. Nukkuminen ei ollut toisin sanoen kovin rauhaisaa, Hermione mietti ja onnistui vaivoin olemaan pyörittämättä silmiään pohdinnoilleen kävellessään ulos hotellin ovesta.
Käveltyään jonkin aikaa hän kiinnitti huomiota edessään aukenevaan pieneen puistoon, jonka penkillä istui tutun oloinen vanhempi
rouva pienen harmaan villakoiran kanssa. Hermionen lähestyessä tuo harhaanjohtavasti rauhallisennäköinen puudeli alkoi haukkua vimmatusti, minkä seurauksena rouva huomasi nuoremman naisen ja tervehti tätä innostuen juttelemaan.
”No mutta päivää! Sinähän näytät tutulta. Taidatkin olla se sama tyttö, joka kysyi tietä apteekkiin tässä muutama päivä sitten? Täällä liikkuu niin vähän vieraita ihmisiä, että tunnistan uudet kasvot helposti. Mitäs sinä täällä pikkukylässä teet, oletko vierailulla jonkin sukulaisen luona?”
”Päivää. Kyllä, tunnistitte aivan oikein. Ei, olen päätynyt tänne vain saadakseni aikaa itselleni ja pohtiakseni rauhassa erinäisiä asioita. Elämäni on ollut melkoisen kiireistä ja tapahtumarikasta viime vuosina.” Hermione hymyili rouvalle.
”Ahaa, ymmärrän. Asutko siis hotellissa? Hirveän rauhaton paikka, jos minulta kysytään – olin siellä viikon ajan kerran, kun talossani tehtiin korjaustöitä.” Nainen tuhahti ja nyrpisti nenäänsä.
”Toistaiseksi kyllä, mutta mietin juuri asunnon hankkimista juuri mainitsemistanne syistä.” Hermione vastasi naurahtaen. Tuossa eläkeläisrouvassa oli jotain hyvin miellyttävää ja hieman huvittavaakin.
”Aivan, aivan. Onko sinulla tyttöseni työpaikkaa täällä, jos kerran oleskelet täällä pidempään?” Rouva kyseli. Hermione ei pistänyt uteliaan ikäneidon kysymyksiä pahakseen – hänestä tuntui itse asiassa mukavalta päästä keskustelemaan asiallisesti jonkun kanssa pitkästä aikaa. Sitä paitsi hän tunsi heillä olevan jotain yhteistä rouvan kanssa.
”Olen käynyt kyselemässä työpaikkoja ja toinen ravintoloista olikin jo halukas palkkaamaan minut. En tosin ole allekirjoittanut vielä työsopimusta.” Hermione vastasi rouvalle istuutuen samalla penkille. Puudeli pysytteli tiukasti emäntänsä jaloissa tarkkaillen uutta tulokasta.
”No sehän on hyvä. Näen kuitenkin silmistäsi, ettet ole kovin tyytyväinen. Toivoitko kenties jotain muuta?” uusi keskustelukumppani yllätti Hermionen harvinaisella tarkkaavaisuudellaan ja tämä kohotti kulmiaan hämmästyneenä.
”Vaikutatte olevan hyvin tarkkanäköinen - ja herkkävaistoinen. Olette oikeassa, en ole mitenkään erityisen innoissani luvatusta työpaikastani. Olen toki iloinen, että jotakin on tarjolla, mutta olen akateemisesti koulutettu ja toivoisin työn olevan enemmän ajattelua tai tutkimista vaativaa. Olen aina pitänyt myös haasteista, eikä tarjoilija oikein ole ammatteja, joihin olisin kuvitellut itseni.” tunnusti rouvalle hienoinen pahoitteleva hymy kasvoillaan.
”Ah, ymmärrän. Kuulehan, tuon rohtokaupan omistaja mainitsi kassatyöntekijälleen juuri eilen, miten paljon hänellä on tekemistä. Kuulin sen, sillä olin juuri paraikaa etsimässä itselleni jotakin linimenttiä selkääni. Apteekki on tosiaan hyvä, mutta kerta kaikkiaan tämä kemistin yrmy on ihmeellinen. Hänen lääkkeensä ovat vielä tehokkaampia mitä apteekin – ja vaikuttavat niin nopeasti. Hän tosiaan valmistaa rohdokset itse ja jos hänellä on paljon tekemistä, ehkä hän olisi kiinnostunut palkkaamaan apulaisen. Kumpikin teistä hyötyisi. Hänen työtaakkansa vähenisi ja sinä saisit paremmin sinulle sopivan työn. Mitäs tuumaat näistä vanhan mummelin horinoista?” Rouva puhua solkotti.
”Voi rouva kulta, olette nero! Voi kiitos ideasta, tuo kuulostaa niin paljon paremmalta! En olisi tullut ajatelleeksikaan!” Hermione melkein kapsahti rouvan kaulaan innoissaan. Idea todella olisi hyvä ja yrittämisen arvoinen, kunhan hän vain saisi ensiksi Kalkaroksen lepyteltyä.
”No mutta eipä kestä, tyttöseni. Ja nyt loppui tuo teitittely, se saa minut tuntemaan itseni ikälopuksi. Minun nimeni on Alice. Alice Stanford.” nainen totesi napakasti.
”Voi, se ei ollut tarkoitukseni. Olen Hermione, Hermione Granger. Todella mukava tavata.” Hermione vastasi hymyillen.
”Kuin myös. Ei varmasti ollutkaan, älä huoli. Kuulehan, minä asun yksinäni – tai no, Francon kanssa, ” rouva oikaisi nyökäten pikkupuudelin suuntaan, ”melko isossa omakotitalossa eikä minulla juuri ole juttuseuraa. Voisit toistaiseksi asua luonani pientä korvausta vastaan, jos haluat.” Hän virkkoi nostaen katseensa koirasta Hermioneen.
”Voi, suurkiitos tarjouksesta, mutta en millään voi hyväksyä tuota. En missään nimessä halua olla vaivaksi.” Hermionen vastasi lämpimästi otettuna tuosta sydämellisestä ehdotuksesta.
”Älä höpsi! Olisi mukavaa saada vähän elämää taloon ja keskusteluseuraa iltaisin. Siihen asti, kunnes löydät oman asunnon.” rouva torppasi Hermionen vastustelut nauraen.
”Mutta... en oikein tiedä mitä sanoisin. Oletteko tosissanne?” Hermione ihmetteli tarkkaillessaan vanhemman naisen ilmeitä. Tämä vain nyökkäsi selvästi huvittuneena.
”Jos todella olette tuota mieltä, niin voi kiitos, mielelläni! Lupaan etsiä asunnon mahdollisimman pian.” Hermione oli lähes sanaton tuntemastaan kiitollisuudesta. Hotellia hän ei olisi jaksanutkaan enää pitkään. Väliratkaisuksi tämä olisi täydellinen, hänen tulisi vain olla häiritsemättä rouva Stanfor-, siis Alicea, liiaksi.
”Mainiota! Sopisiko sinulle, jos tapaisimme myöhemmin kahvilassa ja keskustelisimme asiasta tarkemmin? Minä voisin viedä Francon kotiin ja antaa tälle ruoan.”
”Se sopii oikein hyvin. Minulla onkin tässä pari asiaa hoidettavana, sopiiko tei- hm, sinulle vaikkapa tunnin päästä?” Hermione hymyili Alicen yhä huvittuneelle katseelle.
”Kerrassaan erinomaisesti! Tunnin päästä tuon kadunkulman kahvilassa?” Alice varmisti topakasti osoittaen pienen kävelymatkan päässä olevaa kahvilaa.
”Siellä siis.” Hermione nyökkäsi hymyillen.
Sovittuaan tapaamisajan he lähtivät kävelemään eri suuntiin, Hermione jatkaen suoraa tietä apteekkiin ja ruokakauppaan, Alice kääntyen kotiinsa seuraavasta risteyksestä vasemmalle.
Hermione tunsi pitkästä aikaa asioiden menevän hyvin. Tuo vieras rouva alkoi tuntua jonkinlaiselta sadun hyvältä haltijakummilta, hän pohti hymy kasvoillaan suunnatessaan apteekkia kohti. Hän oli tuntenut olonsa typeräksi joutuessaan pyytämään hotellin vastaanotosta särkylääkettä. Toista kertaa hän ei tilannetta sellaiseksi päästäisi.
Kalkaros rohtoinensa saisi odottaa päivän pari. Hän ei sinne palaisi ennen kuin oli ostanut tälle jotakin hyvitykseksi ja suunnitellut sanansa tarkasti – entinen professori kun ei ollut ihmisiä, joilta saisi helposti anteeksi. Hänen tulisi Kalkaroksen tuntien olla pahoitteleva ja arvostava, muttei liian alistuva tai imarteleva. Minervan neuvot tulisivat nyt tarpeeseen, mutta miten hän ottaisi ystäväänsä yhteyttä ilman pöllöä? Pahus vieköön!