Chuva: Voi, ei tuollaista tarvitse ollenkaan pahoitella, mukavaa vain, että tulit jälleen kommentoimaan! On aina hienoa saada tietää, että lukijat ovat pysyneet tarinan matkassa ja siitä yhä pitävät, sen kuuleminen motivoi todella paljon, kiitos! :> Kiitos myös eritoten kehuista maailman suhteen, olen siitä todella otettu. Haha, tuo Valven lausahdus 89. raapaleessa oli minulta kyllä suoraan sanottuna arviointivirhe, olisi pitänyt muotoilla kokonaisuus vähän eri tavalla, ettei mielleyhtymiä ruotsiin olisi päässyt syntymään (asiasta mainitsi nääs eräs toinenkin, ei tosin finissä oleva lukija… huomannee, että omista ruotsin opinnoistani on jo aikaa, kun en itse asiaa tullut ajatelleeksi : D). Joka tapauksessa, ihanaa että pidät edelleen, kiitos todella paljon kommentistasi!
Nevilla: Jee, hienoa että sinäkin olet yhä mukana, kiitos todella paljon kommentistasi! Nämä kommenttivastaukseni tuppaavat vähän toistamaan itseään, mutta kuitenkin, olen hirmu iloinen että pidät tästä edelleen. Mukavaa myös, että verkkainen tahti miellyttää – sanamäärällisestihän tämä ei tosiaan loppujen lopuksi ole vielä kovinkaan pitkä teksti, tällä hetkellä vähän päälle 10 000 sanaa. Haha, Närrin oli tosiaan tarkoituskin olla vähän ärsyttävä hahmo, reaktiosi häneen olisi siis oikein sopiva. : D
Minun on pitänytkin puhua tuosta kieli-asiasta jo aiemmin, koska kyllä, se ehdottomasti ansaitsee kritiikin. Olen tosiaan käyttänyt Alisalle vieraan kielen pohjana tässä lähestulkoon suoraan muinaisnorjaa, ja paikoitellen myös siitä sittemmin kehittynyttä islantia. Muinaisnorjan sopivuutta olen perustellut itselleni muun muassa sen vanhuudella ja kytköksellä pohjoiseen mytologiaan, mutta silti, myönnän että sen käyttö tällaisessa yhteydessä on laiskaa ja kyseenalaista. Kielen ei alun perin pitänyt olla esillä niin paljon kuin se nyt on ollut, ja jälkiviisaana voin sanoa, että esimerkiksi tuo Valven lausahdus olisi pitänyt muotoilla eri tavalla suoran lainauksen sijaan. Aion ottaa asian paremmin huomioon jatkossa. :> Kiitos vielä kerran kommentistasi!
Grenade: Ihanaa, että jaksat kommentoida näin aktiivisesti, et missään nimessä ollut myöhässä tai mitään! Kiitos ihan hirmuisesti, oli mahtavaa kuulla myös sinulta, että taikamaailma miellyttää tietynlaisella arkisuudellaan, siihen olen pyrkinytkin. :> Alisan ja Valven suhteen kuvaamiseen käytän myös sen verran paljon aikaa ja ajatusta, että positiivinen palaute siitä ilahduttaa sekin aina. Tanssiaisista olisi kieltämättä mukava kirjoittaa, saas nähdä, järjestävätkö maahiset sellaisia… Kiitos jälleen todella paljon kommentistasi!
A/ N: Kiitos äärimmäisen paljon kaikille teille, jotka äänestitte Ævintýrin finipikareissa vuoden originaalitarinaksi sekä Alisan ja Valven kullalle ja hopealle vuoden originaalihahmo –kategoriassa!! Olen noista sijoituksista vieläkin ihan häkeltynyt, ja ennen kaikkea äärimmäisen onnellinen, äähh. Kiitos. ;_; Niin, ja kiitos ehdottomasti myös kaikille matkan varrella kommentoineille, toivottavasti kerrotte jatkossakin, mitä mieltä olette! Tässäpä olisi viimeinkin jatkoa.
**
93.
Ýmissin vierailun aamuna minä letitän hiukseni tiukaksi palmikoksi.
Kampaus ei ole erityisen kaunis, ei samalla tavalla kuin se, jonka valmistelijat tekivät minulle Seremoniassa - vailla ylimääräisiä koristeita, kukkia. Se on kuitenkin siisti ja huolellinen. Sellainen, joka yllään voi esittäytyä Väelle vailla katumusta, ajattelen katsellessani peilikuvaani.
Ilmeeni on aavistuksen uhmakas, leukani koholla. Kaksi päivää olen väittänyt itselleni, ettei metsänpeitto hermostuta minua, mutta silti nukuin edellisenä yönä kaikkea muuta kuin hyvin. Helpotuksekseni väsymys ei silti näy katseestani: en halua Valven saavan päähänsä, että hänen on sittenkin parempi lähteä matkaan yksin.
Emme ole olleet tekemisissä juurikaan Närrin käynnin jälkeen, sillä matkan valmistelut ovat pitäneet Valven tavallistakin kiireisempänä. Niinä harvoina kertoina kun olemme nähneet, hän on kuitenkin kertonut minulle kaikenlaista tärkeää Ýmissistä ja Väestä – nyt esimerkiksi tiedän, että Muori on heidän johtajansa, ja että he eivät pidä nimityksestä maahinen.
”Väellä on omat oikkunsa, mutta he kohtelevat vieraitaan hyvin. Sinulla ei tule olemaan hätää.”
Valven sanat kaikuvat päässäni noustessani peilipöydän äärestä. Varmistan vielä kerran, että minulla on kaikki tarvittava matkaa varten, ja lähden etsimään häntä.
94.
Löydän Valven kirjaston perältä, tutkimasta nahkakantista teosta, jota olen nähnyt hänen lukevan aiemminkin. Askeleeni kuullessaan maagi sulkee kirjan ja asettaa sen omalle paikalleen hyllyllä, kääntyen puoleeni.
Me tarkastelemme toisiamme hetken ääneti. Valven tummanpuhuva vaatetus tuntuu sulautuvan lähes kokonaan huoneen syviin varjoihin, mutten silti voi olla huomaamatta, että hänen asunsa on hyvin samankaltainen kuin Seremoniassa. Väki odottaa selvästi tapaavansa voimakkaan ja korean Kalvaslinnan maagin, korppikuninkaan.
Tai, oikeammin korppikuninkaan ja hänen morsiamensa. Minulla ei ole ylläni valkoista mekkoa, mutta olen silti pukeutunut hienommin kuin tavallisesti. Vartaloani kevyesti myötäilevässä, ruskeansävyisessä tunikassa on kuitenkin helppo liikkua, eivätkä edes puvun koristeellinen nyöritys tai hihansuiden kauniit kirjailut saa minua tuntemaan oloani pyntätyksi muukalaiseksi.
”Vaikutat olevan valmis”, Valve toteaa katseidemme kohdatessa. Vaikka yritän, en osaa päätellä, mitä mieltä hän on ulkoasustani. ”Kerroin Eddalle, että palaamme takaisin pimeään mennessä. Sopiiko se sinulle?”
Nyökkään, jolloin Valve viittoo minua seuraamaan itseään.
95.
”Edda ei taida pitää siitä, että lähden mukaasi”, sanon kävellessäni Valven perässä pitkin kalvaslinnan hämärää pohjoiskäytävää. En ole varma, mitä teemme siellä: käytävän huoneet ovat niitä, joihin minulla ei ollut pääsyä tutkiessani linnaa ensimmäisen kerran. Muistan yhä selkeästi, miltä taikuuden yhtäkkinen paino tuntui yrittäessäni painaa perimmäisen huoneen ovenkahvaa alas.
Nyt Valve kuitenkin avaa sen samaisen oven vaivatta, aivan kuin mitään suojaloitsua ei olisi koskaan ollutkaan. Huomaan, etteivät sanani yllätä häntä. ”Sanoiko hän sinulle jotakin?”
”Ei varsinaisesti. Hän vain… vaikutti aika apealta.”
Rypistän otsaani muistellessani, kuinka vaitonainen Edda oli ollut edellisenä iltana. Hän oli auttanut minua valitsemaan sopivaa pukua matkaa varten, mutta ei vaikuttanut missään vaiheessa erityisen innostuneelta. Kun olin yrittänyt kysyä häneltä Väestä, Edda oli vain pudistanut päätään ja sanonut kireällä äänellä, ettei hänellä ollut mitään tekemistä metsänpeitossa asuvien kanssa.
Valvea kertomani ei kuitenkaan tunnu huolettavan. Hän toteaa rauhalliseen sävyyn:
”Eddalla on omat henkilökohtaiset syynsä olla luottamatta Väkeen. Se ei liity mitenkään sinuun tai tähän matkaan. Hän piristyy kyllä kunhan palaamme.”
Kun en heti vastaa, maagi vilkaisee suuntaani syrjäsilmällä. ”Vai oletko kenties tullut toisiin ajatuksiin? Etkö haluakaan lähteä?”
”Haluan tietenkin”, vastaan kiireesti.
96.
Sanojeni vakuudeksi astun Valven perässä huoneeseen, vaikka muisto suojaloitsusta tekeekin liikkeistäni aavistuksen hitaita ja epäröiviä. Päällimmäinen tunteeni on silti uteliaisuus: mikä huoneessa on niin tärkeää, ettei minua ole haluttu aiemmin päästää sisään?
En keksi arvoitukseen ratkaisua, vaikka mittailen paikkaa huolellisesti katseellani. Huone on pelkistetty ja vaatimaton, sen ainoat huonekalut ovat syväntummasta puusta tehty kirjoituspöytä sekä katonrajaan kiinnitetty hylly, jolle on aseteltu summittaisesti erilaisia esineitä. Kulmani kurtistuvat huomatessani, että yksi niistä on selvästi jonkin pienen petoeläimen, ehkä ketun, kallo.
Valve ohittaa hyllykön esineiden suuntaan katsomatta, suunnaten sen sijaan kirjoituspöydän luo.
”On eräs asia, jonka haluan antaa sinulle ennen matkaa”, maagi sanoo minulle kumartuessaan ottamaan jotakin pöydänlaatikosta. Hän avaa lukon kaiketi taikuudella, sillä luokseni hiipii kuin vaivihkaa metsäpimeän tuoksu. Kuulen hiljaisen helähdyksen Valven nostaessa esineen varovasti käsiinsä, mutten silti osaa arvata, mikä se on.
”Mitä oikein -” Vaikenen Valven pysähtyessä eteeni, lähemmäs kuin yleensä. Hän nostaa kättään niin, että näen mitä hän pitelee kämmenellään - hopeista riipusta, jonka päässä on soikea medaljonki. Sen ääriviivat hohkavat vaimeaa valoa, punertavaa mutta heikkoa, aivan kuin kotelon sisään olisi kätketty laskevan auringon hiipuva hehku.
97.
”Tämä on krafja”, Valve sanoo minun tuijottaessani riipusta, ”tähän medaljonkiin suljettu loitsu, joka tuo sinut tarpeen tullen Ýmissistä takaisin kalvaslinnaan. Sen merkitys tällä matkalla on tosin enemmänkin symbolinen. Mikäli kaikki menee kuten pitääkin, sinun ei tarvitse käyttää sitä.”
Valve heilauttaa kevyesti korua, jolloin medaljongin sisällä oleva jokin hohtaa aiempaa kirkkaammin. Pian se kuitenkin vaimenee, sammuen lopulta kokonaan: silmänräpäyksen verran en ole varma, oliko kaikki sittenkin pelkkää kuvitelmaani.
”Symbolinen?” toistan hämmentyneenä, siirtäen katseeni korusta maagiin. Hän on niin lähellä, että minun on kohotettava päätäni yltääkseni katsomaan häntä kasvoihin.
”Väki on viehtynyt tämänpuoleiseen taikuuteen ja kunnioittaa sitä. Se merkitsee heille enemmän kuin koreat vaatteet tai mahdolliset arvonimet. Kun sinulla on tämä mukanasi, kukaan Ýmississä ei voi käsittää asemaasi väärin.”
Eikä kukaan siis tee samaa virhettä kuin Närri. Valve ei sano ajatusta ääneen, mutta minusta tuntuu, että voin silti lukea sen hänen katseestaan, nähdä kireiksi muuttuneista leukapielistä. Hetki on kuitenkin nopeasti ohi - kun maagi kohtaa uudelleen katseeni, on hänen ilmeensä tutun tyyni, vailla minkäänlaista säröä itsehillinnässä.
”Voinko?” hän tiedustelee muodollisesti, ojentaen riipusta minua kohti.
98.
Punnitsen mielessäni kuulemaani. En ole kovin ilahtunut siitä, että taikuus määrittää Ýmississä arvoani, mutten toisaalta halua myöskään perääntyä. Kun lopulta nyökkään, Valve kiertää taakseni kiinnittääkseen medaljongin kaulalleni. Hän tekee sen harkitun hitaasti, varovasti, pitäen huolen siitä, ettei riipuksen lukko tartu hiussuortuviini tai hänen sormensa kosketa niskaani.
Silti minä voin tuntea hiuksissani hetken hänen hengityksensä.
”Onko se sinun taikuuttasi?” kysyn saadakseni ajatukseni toisaalle.
”Hmm? Ah, ei. Tämänkaltaiset loitsut eivät ole maagien keskuudessa kovinkaan yleisiä – me emme pysty tarjoamaan taikuuttamme muiden käytettäväksi noin vain. Eräs noita langetti sen pyynnöstäni.”
”Noita?”
”Niin. Muttei sellainen kuin Kiira.” Varmistettuaan, että lukko on varmasti kiinni kunnolla, Valve asettuu jälleen kasvotusten kanssani. ”En usko, että hänenlaisensa edes pystyisivät luomaan krafjaa.”
Riipus on kaulallani painavampi kuin odotin. Hipaisen sormenpäilläni ohimennen medaljonkia, kuin yrittäen tavoittaa kannen sisällä olevan taikuuden. Aiemman valohehkun sijasta sen pinta on nyt kuitenkin pelkästään viileä ja mykkä.
”Joten, krafja”, sanon, maistellen sanaa suussani. ”Kuinka se toimii?”
”Kuten sanoin, en usko, että tarvitset sitä. Jos niin kuitenkin käy - jos jotakin odottamatonta tapahtuu, sinun tarvitsee vain avata medaljonki ja muodostaa mielessäsi kuva kalvaslinnasta, mieluiten tästä huoneesta, koska se on siirtoloitsuille jo valmiiksi altis. Krafja pitää huolen lopusta.”
”Eikö muuta? Ei taikasanoja?”
”Ei tällä kertaa. Tärkeintä on, että mielikuva määränpäästäsi on kirkas, etkä taistele loitsua vastaan.”
99.
Valven sanat saavat minut kierrättämään katsettani vielä kerran huoneessa, sen vähäisissä yksityiskohdissa: ketunkallon tyhjissä silmissä ja muissa hyllykön esineissä, kirjoituspöydän tummassa pinnassa. Tulen ajatelleeksi, että huone on sillä tavalla paljas kaiketi juuri siirtoloitsun käytön takia – mitä ikinä se tarkoittaakaan.
”Me emme taida matkustaa Ýmissiin vaunuilla”, sanon.
”Väki ei hyväksyisi sitä. Heidän mielestään maaginkunniaan kuuluu käyttää vahvaa taikuutta silmänkääntötemppujen sijasta. Siirtoloitsu on sitä paitsi kaikkein nopein tapa. Olemme perillä ennen kuin huomaatkaan.”
Puhuessaan Valve kääntyy hetkeksi selin minuun ottaakseen jotakin kirjoituspöydän laatikosta, samasta jossa hän piti medaljonkia. Näen maagin sulkevan nyrkkinsä sisälle jotakin korpinsulkaa muistuttavaa, mutta takaisin palatessaan hänen kätensä ovat tyhjät. Voin silti aistia taikuuden väreilevän aiempaa voimakkaammin hänen ympärillään.
”Mitä minun tulee tehdä?” kysyn.
”Sinun on tultava lähemmäs. Minun on pystyttävä sitomaan loitsu meihin molempiin”, Valve sanoo hiljaisella äänellä, tarkastellen kasvojani kuin etsien niiltä jotakin – ehkä viimeisiä merkkejä epäröinnistä? Minä kohtaan hänen katseensa kuitenkin vakaasti, kuron umpeen meitä erottavan etäisyyden niin, että olemme lopulta vain muutaman henkäyksen päässä.
Mikäli tekoni yllättää maagin, hän ei näytä sitä.
”Sinun kannattaa sulkea silmäsi.”
Sanomatta enempää Valve vetää minut lähelleen, kietoo käsivartensa ympärilleni: saatan tuntea hänen taikuutensa kulkevan lävitseni painaessani silmäni kiinni. Se on kuin aalto tai ehkä sittenkin tuuli, yhtäkkinen metsän hämärän maku suussani, enkä minä edes tiennyt että se voisi maistua miltään. Kaikki on selkeämpää pimeässä.
Se on viimeinen ajatukseni siirtoloitsun tarttuessa meihin.
**
A/N2: Kuten näkyy, viimeiset osat vähän venähtivät, mutta menen mieluummin tarinan kuin raapalemuotoisuuden ehdolla. Toivottavasti se ei vaivaa hirveästi.