mutta jos tuotannossa on tasan yksi ficlet fandomista parin crossin lisäksi, ei ainakaan Kuro-ficcarin leima tunnu otsassa oikein mukavalta. >.< Vaikka laadukas fiilis tulisi pelkästä leimasta, vähän pahalta tuntuu tietää, että on kirjoittajana leima fandomista, jota ei edes kirjoita säännöllisesti tai paljoa, kun toivoisi jäävänsä ihmisten mieleen ficcarina täysin muista asioista.
... eli siis basically rajoitat kirjoittamista ja/tai julkaisemista sillä perusteella, että mitäköhän muutkin oikein ajattelisivat?
Kollektiivinen palaute on tietysti ikävä ilmiö. Vieläkin ikävämpää on kuitenkin ajatella, että pikkufandomista ei iljetä kirjoittaa mahdollisen vertailun vuoksi, koska silloin fandom takuuvarmasti jää joidenkin harvojen ja valittujen eksklusiiviseksi leikkikentäksi, jonne muiden on ajan kuluessa yhä vain vaikeampi ja vaikeampi astua.
Kenelläkään ei ole tietenkään mitään velvollisuutta ryhtyä tienraivaajaksi, mutta lukijana minua tällainen kehityskulku harmittaa suuresti. No, multa onkin aina tainnut puuttua päästä se osa, jolla piitataan muiden mielipiteistä
Basically, joo.
Kirjoittaminen tapahtuu täysin omaksi iloksi, mutta voidaanko julkaisusta puhua enää vain omana ilona? Oma motiivini sille on nimenomaan se, että vaikka joku teksti ei olisi omasta mielestäni kovinkaan hyvä, joku muu voi saada siitä jotain irti. Pidän hyvistä tarinoista ja puhuttelevista hahmoista, joten päivääni tapaa piristää kovasti se, että joku on ruotinut hehkuttamiani hahmoja puolestani ja uskon, että siinä se fanartin syvin olemus kiteytyykin. Toisaalta vaikka kunnianhimoton kirjoittaja ja hahmohehkuttaja olenkin, myönnän, että toivoisin ihmisten pitävän julkaisemastani materiaalista eniten siitä, mistä itsekin pidän eniten - sitten jos huomaa, että tuleekin leimatuksi johonkin, mitä ei koe edes edustavansa, tuntuu hieman hämmentyneeltä. Se ei vielä haittaisi itsessään, mutta kun siihen päälle heitetään kommentteja, joiden merkityssisältö on: "Olet paskempi kuin X", fandomin julkaisu alkaa tuntua aika pointittomalta. Tavallaan se, että arvioidaan ja vertaillaan jonkin ei-niin-parhaan tuottamansa materiaalin perusteella muihin, tuntuu epäreilulta.
Huoli suljetusta leikkikentästä on täysin aiheellinen, ja olen itse pitänyt Kuroa aina siinä mielessä kivana fandomina, että sitä toteutetaan monenlaisilla otteilla ja näkemyksillä. Paras tapa pitää fandom kaikille avoimena ympäristönä on nimenomaan oman materiaalin tuottaminen, mutta myönnän avoimesti, että tahdon muiden pitävän teksteistäni, enkä niiden aiheuttavan kulmien kohottelua sille, miksi tekstini ei ole kuin itse Jeesuksen kynästä, vaikka muiden on.
// Pyöriteltyäni ongelman nimeä tovin tajusinkin, miksi Kuro-ficcarin leima tuntuu ajatuksena niin epämiellyttävältä: minulla ei ole sarjasta ainoatakaan omaa headcanonia. Fanitaiteesta napattuja ehkä, mutta en koe sarjan synnyttävän aivoissani mitään sellaista, minkä voisin nimetä omaksi oivalluksekseni. Eihän sillä ole sinänsä mitään väliä, mistä idean ficin on saanut, mutta jos teksti syntyy omasta älynväläyksestä, se tuntuu heti jotenkin paljon enemmän omalta.
Oikeastaan on vaikea nimetä täysin yksiselitteistä syytä sille, minkä takia Kuro on minulle sellainen fandom, josta omaa headcanonia ei ole syntynyt, vaikka pidänkin sarjasta. Todennäköisesti suurin syy piilee kuitenkin siinä, etten ole vain löytänyt sarjasta hahmoa, joka herättäisi sen fiiliksen, että: "Tuo on mun lemppari, tuohon tahdon pureutua!"
Tarvitsen ehdottoman lempihahmon aloittaakseni kunnolla fandomin jostain nurkasta niin, että omaksuisin fandomin omalta tuntuvaksi.
Ah, oivallusten ilta.