Orenji: Marika on aikas kiva. Eetun toinen sisko sit... ei niinkään
Kiva, että pidit. Kiitos kommentista!
takkuinen: Sanopa muuta, awws ♥ On nämä kyllä sellaisia höttöhölmöjä, että. Kiitos kommentista!
A/N: Mitä jos skipataan se joulu kokonaan ja mennään vaikka uuteen vuoteen? Mitä, eikö. No ehkä annetaan miehille edes joulu!
53. Teet musta onnellisen otuksen
S
fluffy
sanalla taksi
200 + 150 + 200 sanaa
Jooa
Mulla oli päällä hirveä häslinki aattoaamuna. Olin herännyt seitsemältä, jotta ehtisin varmasti tehdä kaiken eli lähinnä pakata lahjat ja muut kamppeet. Ilman Eetun väliintuloa olisin ollut vastuussa kaikesta, mutta Eetu ei suostunut sellaiseen. Mun poikaystävä oli aika hurjannäköinen, kun se otti ohjat omiin käsiinsä ja käski mun antaa vähintään puolet kaikesta duunista sille. Ruoka- ja juomakulut jaettiin tasavertaisesti ja Eetu lupasi ostaa mun haluamat (vinkumat, sanoi Eetu) kynttilät. Mä huolehtisin musiikkipuolesta.
Ethän sä vaan kuskaa meitä jonnekin metsään? Eetu oli laittanut mulle yhdeksän aikaan hyvin huolestuneen viestin. Sit sen sävy oli muuttunut:
Jooa, mä vannon, että jos sä raahaat mut jonnekin erämökkiin, sä et pääse sieltä elävänä pois!Mua oli naurattanut ja olin vaan vastannut sydänten kera:
Luota muhun.Kello oli varttia vaille kymmenen, kun olin valmis. Mietin kuumeisesti, että olinko unohtanut jotakin arkista. Hammasharja- ja tahna, vaatteet, laturi, avaimet, juu, kaikki oli.
”Ai vittu”, ähkäisin, kun tajusin, mikä oli jäänyt. Kaksi vuotta ja edelleen mä unohdin. Lääkkeet.
Enhän mä nyt tietenkään kuolisi ilman tai mitään sellaista, mutta jos mä poikkeaisin rutiinista, voisin unohtaa ne pitkäksi aikaa. Mulla oli vähän taipumusta sellaiseen. Palasin makkariin ja tungin pari liuskaa ja pikkupurkin vaatekassini sivutaskuun. Sit raahasin kaikki laina-autoon ja huristelin Eetun luokse.
*
Eetu venasi oven edessä ja jaloissa sillä oli loput tarvikkeet.
”Viimeinkin!” se puuskahti, kun tulin tervehtimään sitä ja auttamaan auton pakkaamisessa. ”Mä jo mietin, että pitääkö soittaa taksi tai jotain, kun sun lähtöviestistä kului vähän turhan kauan.”
”Aww, huolestuitko sä?” kysyin ja pussasin Eetua.
”Kyllä”, se sanoi suoraan ja ravisteli mua takin kauluksesta, kun mua vaan hymyilytti. ”Ihan tosi. Tää on pahin autokeli, mitä on.”
Siinä Eetu ei ollut väärässä. Taivaalta satoi loppumattomasti lumiräntää, tiet olivat liukkaita ja näkyvyys huono.
”Ajan varovasti”, lupasin.
”Mäkin voin ajaa”, Eetu tarjoutui, ”jos sä nimittäin olet ratissa samanlainen kuin muutoin, me vittu kuollaan.”
”Toi nyt ei osoita suurta luottamusta”, moitin sitä, ”ehkä jätänkin sut tänne.”
”Voi itkuparku sentään”, Eetua nauratti ja se pujahti vikkelästi kuskin paikalle. ”Tuu tai jää sinne vikisemään.”
Seurasin sitä aika huvittuneena.
”Saa kai sua sentään neuvoa?” kysyin.
”Saa mielellään. Vihaan navigaattoreita”, Eetu sanoi. Nauroin ja kerroin sille suunnan, minne ajaa.
*
Eetu kieltämättä käsitteli autoa varmemmin kuin mä, mutta en myöntänyt sitä. Leikin vaan kilttiä poikaystävää, joka hyväsydämisesti antoi kullalleen periksi. Pistin radion cd-soittimeen yhden joululevyn, tarpeeksi rempseän, ettei kuskia vaan alkaisi nukuttaa. Eetu ei ollut millänsäkään. Ehkä joulufiilis alkoi saada siitäkin viimein otetta. Kyllä se nyt ainakin näytti aika iloiselta ja tietysti hirmu söpöltä talvivaatteissaan. Sain riisua siltä harmaan pipon ja tumman kaulaliinan, kun auton lämmitys alkoi pelata. Liikennevaloihin pysähtyessä Eetu nojautui vaihdekepin yli suutelemaan mua, ja tiesin sen olevan oikeasti hyvillään kaikesta.
”Arvaan jo sun yllätyksen”, Eetu sanoi, kun me oltiin ajettu hiljaisemmille teille. ”Joku pahuksen mökki, eikö niin?”
”Ilonpilaaja”, tuhahdin, ”mutta kyllä. Ja ennen kuin alat latelee lisää tappouhkauksia, siellä on kaikki nykyajan mukavuudet ja sauna!”
Eetu hymyili.
”Kiitos”, se vaan sanoi, ”sori, jos pilasin sut romanttiset jouluhaaveet jossakin ihan alkeellisessa paikassa. Musta ei vaan ole sellaiseen.”
”En halunnut mitään muuta kuin sut ja vähän rauhaa”, sanoin vilpittömästi. ”Käänny tosta oikealle niin ollaan kohta perillä.”
Mökki oli aika syrjässä, mutta siellä oli kaikki, mitä me tarvittiin, joten mitäpä naapurien vähäisyydestä.
”Aika söpö”, Eetu hymähti, kun me noustiin autosta ja katseltiin ympärillemme. ”Hyvää joulua, Jooa.”
Se otti mun käden omaansa ja mun rinnassa tuntui tuhisevan jokin hyvin onnellinen otus.