Ficin nimi: Mustavalkoisia Unelmia (kiedo punainen huivi kaulaasi)
Kirjoittaja: Ansa, eli minä
Fandom: Yösirkus (The Night Circus)
Ikäraja: Sallittu
Paritus: Canonin paritukset, plus omat keksintöni
Genre: Drama, kevyttä angstia ja ripaus fantasiaa ehkäpä
Yhteenveto: Sirkus elää ja hengittää ja saapuu varoittamatta. Sirkus lumoaa uusia uneksijoita ja pitää vanhat tiukasti otteessaan. Koe sinäkin unelmien sirkus.
Vastuuvapaus: Yösirkus maailmoineen ja hahmoineen ei kuulu minulle vaan Erin Morgensternille, eikä minulle makseta tästä. Hahmot ja paikat joita ette tunnista kirjasta, ovat minun omaa keksintöäni.
Mustavalkoisia Unelmia
(kiedo punainen huivi kaulaasi)
"Uneksija on se, joka löytää tiensä ainoastaan kuunvalossa,
ja hänen rangaistuksenaan on kohdata aamunkoi ensimmäisenä."
-Oscar Wilde, 1888
1. Sirkus saapuu varoittamattaJossakin päin etelä Suomen maaseutua, Tammi-, Helmikuu 2014Olet nuori, hädin tuskin aikuinen vielä. Olet juuri muuttanut omillesi lapsuudenkodistasi ja tunnet outoa ja samalla ahdistavaa tunnetta vapaudestasi. Olet hyvilläsi että pääsit vihdoinkin pois kahlehtivien vanhempiesi luota jotka eivät ymmärrä herkkää taiteilijan sieluasi. Ahdistustasi lisää se että asut pienessä kylässä jossa kaikki asukkaat ovat vähemmän kuin sinä, ja enemmän kuin vanhempasi; ahkeria ja vähään tyytyviä työläisiä, joiden unelmat eivät ole uutta autoa, asuntolainen kuittaamista lottolapulla ja etelän matkaa kummempia.
Tunnet itsesi ulkopuoliseksi. Olet yksinäinen.
Valvot yöt uneksien paremmasta kirjoittaen koukeroisia runoja pöytälaatikkoosi vahvaa kahvia lipittäen.
Päivisin teet työtä mitä pidät tylsänä ja merkityksettömänä ja pelkäät että joudut tekemään sitä lopun ikääsi. Pelkäät että rahaa ei jää koskaan niin paljon säästöön että uskaltaisit myydä rivitaloyksiösi ja lähteä kauas tavoittelemaan unelmiasi.
Eniten kuitenkin pelkäät sitä että jonakin päivänä opit pitämään työstäsi. Unohtaisit valvoa yöt ja unelmoida ja ihmettelisit miten ennen voitkaan upota tunneiksi katsomaan paljasta avaruutta ja sen lukemattomia tuikkivia tähtiä. Vielä ei kuitenkaan ole niin.
Istut keittiössä puisella jakkaralla ja katselet verhottoman ikkunasi läpi kirkasta yötaivasta. Ehkä torkahdat, tai ehkä pidät katseesi vain niin tiukasti tähdissä, ettet huomaa edessäsi aukeavalle lumiselle niitylle pystytettäviä mustavalkoraidallisia telttoja. Mutta kun huomaat, pieni hymy eksyy huulillesi. Et tiedä mitä tulee tapahtumaan, mutta sen tiedät että se poikkeaa uneliaan kylän jokapäiväisestä puuduttavasta arjesta. Juot kahvisi loppuun ja menet nukkumaan tyytyväisenä.
Viimeiseksi, ennen kun suljet silmäsi, lupaat itsellesi mennä heti aamulla ennen töiden alkua katsomaan naapuritontilla olevia mystisiä telttoja. Nukahdat nopeammin kuin aikoihin, ja näet unta öisestä avaruudesta, tähdenlennoista ja herkullisen tuoksuisesta kuumasta omenamehusta.
-Ansa!