Nimi: Harry Potter and the Methods of Rationality
Genre: drama, humour
Pairing: "H/Herm"
Ikäraja: K-11 (Less Wrongin alkuperäiseen ficciin asetettu, tosin vaihtelee mielestäni luvuittain)
Kirjoittaja: Less Wrong & Eliezer Yudkowsky
Kääntäjä: Chris
Disclaimer: J.K. Rowling owns Harry Potter and no one owns the methods of rationality.
Petunia married a biochemist, and Harry grew up reading science and science fiction. Then came the Hogwarts letter, and a world of intriguing new possibilities to exploit.
Voi tätä menoa ja meininkiä, kun Harry ei koskaan kasvanutkaan Dursleyjen perheessä... Pelkästään lähtötilanne sekä ajatus skeptisestä, tieteen ja rationaalisuuden parissa kasvaneesta Harrysta saivat minut lukemaan tätä. Ficcihän on siis todella pitkä, ja kuten Less Wrong neuvoo omassa disclaimerissaan, jos et lämpene tälle edes kymmenen luvun jälkeen, luovuta.
Alkuperäinen löytyy täältä:
http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry-Potter-and-the-Methods-of-RationalityMethods of RationalityKimaltelevien, hopeisten kuunsäteiden alla
(mustat viitat putoillen)
...veri leviää litroittain, jossain huudetaan.1. Todella matalan todennäköisyyden päiväJoka tuuma seinien pinta-alasta on peittynyt kirjahyllyihin. Jokaisessa hyllykössä on kuusi tasoa, yltäen melkein katonrajaan saakka. Osa niistä on pinottu ääriään myöten täyteen kovakantisia kirjoja: tietokirjoja, matematiikkaa, historiaa, kaikkea mahdollista. Muissa hyllyissä on kaksi kerrosta pokkareita sci-fistä, takarivi ladottuna nenäliinapakettien ja puupalikoiden päälle niin, että ne pystyy näkemään eturivin takaa. Eikä se silti riitä. Kirjat levittäytyvät pöydille ja sohville, muodostaen kasoja jopa ikkunoiden alle.
Tämän talon olohuone kuuluu korkea-arvoiselle Professori Michael Verres-Evansille, hänen vaimolleen, rouva Petunia Evans-Verresille, sekä heidän adoptiopojalleen Harry James Potter-Evans-Verresille.
Olohuoneen pöydällä makaa kirje sekä leimaamaton, kellertävä pergamenttikuori osoitettuna
Herra H. Potterille, kirjailtuna smaragdinvihreällä musteella.
Professori ja hänen vaimonsa puhuvat keskenään tiukkaan sävyyn, mutta eivät ääntään korottaen. Professori näkee huutamisen sivistymättömänä.
"Vitsailet," Michael sanoi Petunialle. Hänen äänensävystään kuulsi pelko siitä, että vaimo olisi tosissaan.
"Siskoni oli noita," Petunia vastasi. Hän näytti pelästyneeltä, mutta pysyi aloillaan. "Hänen miehensä oli velho."
"Tämä on naurettavaa!" Michael äyskähti. "He olivat häissämme - he olivat täällä jouluna -"
"Kerroin heille ettet tiedä," Petunia kuiskasi. "Mutta se on totta. Olen nähnyt asioita -"
Professori pyöräytti silmiään. "Kulta, ymmärrän, ettet ole tutustunut skeptiseen kirjallisuuteen. Et saata ymmärtää kuinka helppoa koulutetun taikurin on saada aikaan muka mahdotonta. Muistatko, kuinka opetin Harryn taivuttamaan lusikoita? Vaikka vaikuttaisi, että he aina tietäisivät ajatuksesi, on kyse hyvästä havainnoinnista -"
"Ei se ole lusikoiden taivuttamisesta -"
"Mistä sitten?"
Petunia puri huultaan. "En vain voi kertoa. Luulet minua -" hän nielaisi. "Kuule. Michael. En ole - aina ollut tällainen -" hän liikehti kuin esitelläkseen notkeuttaan. "Lily teki tämän. Koska - koska anelin häntä. Anelin Vuosia. Lily oli aina ollut nätimpi kuin minä ja olin - olin ollut siksi ilkeä hänelle. Sitten, kun hän vielä sai taikavoimat, voitko kuvitella miltä minusta tuntui? Ja niin minä anelin häntä käyttämään voimiaan, jotta voisin olla yhtä kaunis, vaikka en hänen taikuuden lahjaansa saisikaan. Voisin edes olla sievä.
Kyyneleet kihosivat Petunian silmiin.
"Lily kieltäytyi keksien mitä naurettavimpia tekosyitä, kuten maailmanlopun, jos hän olisi mukava siskolleen, tai että kentauri oli kieltänyt häntä - mitä älyttömimpiä syitä, inhosin häntä niiden vuoksi. Viimein, kun olin juuri valmistunut yliopistosta ja olin menossa ulos tämän pojan kanssa, Vernon Dursleyn, hän oli lihava ja ainoa poika, joka suostui puhumaan minulle. Hän kertoi haluavansa lapsia ja että hänen ensimmäisen poikansa nimi tulisi olemaan Dudley. Mietin, millainen vanhempi antaa lapselleen nimeksi Dudley Dursley? Se oli kuin olisin nähnyt koko tulevaisuuteni vilisevän silmieni edessä, enkä voinut sietää sitä. Niin kirjoitin siskolleni ja kerroin, että jos hän ei auttaisi minua, mieluummin -"
Petunia hiljentyi.
"Joka tapauksessa," Petunia sanoi pienellä äänellä, "hän antoi periksi. Hän kertoi sen olevan vaarallista, mutta sanoin, etten välitä enää ja join taikajuoman, jonka jälkeen oloni oli kamala viikkokausia, mutta sitten aloin parantua, iho puhdistui, kasvoni muotoutuivat ja täyttyivät ja... olin kaunis. Ihmiset olivat mukavia minulle," hänen äänensä murtui. "jälkeenpäin en voinut vihata siskoani enää, varsinkin, kun sain tietää, että hänen taikuutensa päätti hänen päivänsä -"
"Armaani," Michael sanoi hellästi. "Sairastuit, sait vähän lisää kiloja levätessäsi sängyssä, ihosi puhdistui ihan itsestään." Tai huono olo sai sinut muuttamaan ruokavaliotasi -"
"Hän oli noita," Petunia toisti. "minä näin sen."
"Petunia," Michael sanoi. Ärtymys kuulsi hänen äänestään. "tiedät, ettei se voi olla totta. Täytyykö minun todella selittää, miksi?"
Petunia väänteli käsiään. Hän näytti olevan itkun partaalla. "Rakas, tiedän, etten voi voittaa väittelyä kanssasi, mutta kiltti, sinun täytyy luottaa minuun tässä -"
"Isä! Äiti!"Kaksikko lopetti ja katsoi Harrya kuin he olisivat unohtaneet, että huoneessa oli kolmaskin ihminen.
Harry veti syvään henkeä. "Äiti, sinun vanhemmillasihan ei ollut taikuuden lahjoja, eihän?"
"Ei," Petunia sanoi näyttäen arvoitukselliselta.
"Silloinhan kukaan perheestäsi ei tiennyt taikuudesta ennen kuin Lily sai kirjeen. Mikä sai heidät vakuuttumaan?"
"Aah..." Petunia sanoi. "He eivät lähettäneet ainoastaan kirjettä. He lähettivät Tylypahkan professorin. Hän -" Petunian katse kääntyi Michaeliin. "Hän näytti meille taikuutta."
"Sittenhän teidän ei tarvitse riidellä," Harry sanoi jykevästi. Hän toivoi, että edes kerran hänen vanhempansa kuuntelisivat häntä. "Jos se on totta, me voimme vaan pyytää Tylypahkasta professorin tänne ja todistaa taikuutta omin silmin ja niin isä myöntää sen todeksi. Ja jos ei, äiti voi myöntää kaiken olleen valhetta. Sitä varten kokeelliset menetelmät ovat, ei tarvitse yrittää ratkaista asioita vain väittelemällä."
Professori katsoi häntä tavanomaisen alentavasti. "Mietis nyt, Harry. Taikuutta, oikeasti? Luulin, että tietäisit paremmin etkä ottaisi tätä vakavasti, vaikka oletkin vasta kymmenvuotias. Taikuus vaan on niin epätieteellinen asia!"
Harry mutristi huultaan aavistuksen. Häntä oli kohdeltu hyvin, luultavasti paremmin, kuin useimmat biologiset isät kohtelivat omia lapsiaan. Harry oli lähetetty parhaisiin alakouluihin - ja kun se ei toiminut, hänelle oli tarjottu lauma nälkäänäkeviä opiskelijoita auttamaan. Harrya oli aina rohkaistu opiskelemaan kaikkea, mikä vain herätti hänen mielenkiintonsa, ostettu kaikki häntä miellyttävät kirjat sekä avustettu kaikissa matematiikka- ja tiedekilpailuissa, joihin hän vain halusi osallistua. Hänelle oli annettu kaikki tarpeellinen, mitä vain halusi, lukuunottamatta mahdollisesti pientä kunnioituksen häivää. Oxfordin biokemian tohtorilta ei voinut olettaa ottavan vastaan neuvoja pikkupojalta. Voisit kuunnella osoittaaksesti kiinnostusta; niin hyvä vanhempi tekisi ja jos pidät itseäsi hyvänä vanhempana, teetkin. Mutta ottaa vastaan neuvoja kymmenvuotiaalta vakavissaan? Tuskin.
Joskus Harryn teki mieli vain kirkua isälleen.
"Äiskä," Harry sanoi. "Jos haluat voittaa tämän väittelyn isän kanssa, tarkista kappale kaksi ensimmäisestä Feynmanin Fysiikan Luentojen kirjasta. Siinä on lainaus, kuinka filosofit puhuvat paljon siitä, mitä tiede ehdottomasti vaatii ja se kaikki on väärin, sillä tieteen ainoa sääntö on, että lopullinen ratkaisu on tarkkailussa - täytyy tarkkailla maailmaa ja raportoida näkemästään. Öh... en voi ajatella löytäväni jotain, mikä olisi edistystä tieteelle nähtynä vain kokeiden kautta, perustelujen sijaan -"
Hänen äitinsä katsoi alas häneen hymyillen. "Kiitos, Harry. Mutta -" hänen kasvonsa kohosivat taas ylös katsomaan miestään. "En halua voittaa väittelyjä isäsi kanssa. Haluan hänen vain kuuntelevan rakastavaa vaimoaan ja luottavan häneen edes tämän kerran -"
Harry sulki silmänsä hetkellisesti.
Toivotonta. Hänen vanhempansa olivat toivottomia.
Harryn vanhemmat kehittelivät taas yhtä näistä riidoista, jossa hänen äitinsä yritti saada hänen isänsä tuntemaan olonsa syylliseksi, kun taas hänen isänsä koitti saada hänen äitinsä tuntemaan itsensä typeräksi.
"Menen huoneeseeni," Harry ilmoitti. Hänen äänensä värisi hieman. "Olkaa kilttejä ja yrittäkää olla riitelemättä tästä, äiti, isä, saamme pian tietää, mihin tämä tulee etenemään, niinhän?"
"Tietysti, Harry," hänen isänsä sanoi äidin antaessa tälle rauhoittavan suukon ja niin he jatkoivat riitelyä samalla, kun Harry lähti kiipeämään portaita makuuhuoneeseensa.
Hän sulki oven jäljessään ja yritti ajatella.
Hassua oli, että hänen oikeastaan pitäisi olla samaa mieltä isänsä kanssa. Kukaan ei ikinä ollut nähnyt todisteita taikuudesta, mutta äidin mukaan jossain oli kokonainen maailma täynnä taikaa. Miten kukaan saattoi pitää sellaisen salaisuutena? Taikuudellako? Vaikutti melko epätodennäköiseltä tekosyyltä.
Oli selvää, että äiti joko vitsaili, valehteli tai oli täysin järjiltään, toinen toistaan kamalammassa järjestyksessä. Mikäli äiti oli lähettänyt kirjeen itse, Selittyisi se, miksei kirjeessä ollut ollut postimerkkiä. Senkaltainen hulluus olisi pientä verrattuna siihen, että universumissa todella tapahtuisi sellaisia asioita.
Toisaalta pieni osa Harryssa oli täysin vakuuttunut taikuuden olemassaolosta, oli ollut siitä asti, kun hän oli nähnyt niin otaksutun kirjeen Tylypahkan Noitien ja Velhojen koulusta.
Harry hieroi otsaansa irvistäen.
Älä usko kaikkea ajattelemaasi, oli eräässä hänen kirjoistaan sanottu.
Mutta tämä tietty, outo varmuus... Harry huomasi itsensä odottavan, että kyllä, Tylypahkan professori ilmestyisi ja heiluttaisi sauvaansa taikoen jotain. Se tietty varmuus ei vaatinut ponnisteluja suojellakseen itseään vääristelyltä - ei saanut aikaan tekosyitä siihen, miksei olisi olemassa sellaisia professoreita, tai mikseivät he vain osaisi taivutella lusikoita.
Mistä tulit, odotuksen tunne? Harry kelasi ajatusta aivoissaan.
Miksi uskon, mitä uskon?Yleensä Harry osasi vastata kyseiseen kysymykseen, mutta tässä tapauksessa hänellä ei ollut hajuakaan, mitä hänen aivonsa ajattelivat.
Ajatusmaailmassaan Harry kohautti olkapäitään. Metallinen kappale ovessa sallii työntämisen, ja kahva ovessa sallii vetämisen, ja mitä tehdä testattavissa olevalle hypoteesille? Mennä ja testata se.
Hän otti palan paperia kirjoituspöydältään ja alkoi kirjoittaa.
Arvon vararehtoriHarry pysähtyi punniskellen; vaihtaen lopulta toiseen paperiin, klikaten uuden millin lyijyä täytekynästään. Tämä vaati pikkutarkkaa käsialaa.
Arvon vararehtori Minerva McGarmiwa,
tai kelle tämä ikinä lieneekään osoitettu:
Sain hiljattain hyväksymiskirjeenne Tylypahkaan, osoitettuna herra H. Potterille. Ette liene tietoisia, että biologiset vanhempani James Potter sekä Lily Potter (o.s Lily Evans) ovat kuolleet. Lilyn sisar, Petunia Evans-Verres, sekä hänen aviomiehensä, Michael Verres-Evans adoptoivat minut.
Olen äärimmäisen kiinnostunut vastaanottamaan paikan Tylypahkasta, olettaen, että kyseinen paikka todella on olemassa. Ainoastaan äitini Petunia väittää olevansa tietoinen taikuuden olemassaolosta, osaamatta kuitenkaan itse käyttää sitä. Isäni on todella skeptinen. Olen itsekin epävarma aiheesta. En myöskään ole tietoinen, mistä hankkia yhtäkään kirjoista tai tarvikkeista, joista hyväksymiskirjeessä kerrotaan.
Äiti mainitsi, että lähetitte eräänlaisen esittelijän Tylypahkasta Lily Potterille (silloinen Lily Evans) demonstroimaan hänen perheelleen, että taikuutta on olemassa, sekä luultavasti auttamaan Lilyä hankkimaan koulutarvikkeensa. Saman tekemisestä myös omalle perheelleni olisi uskomaton apu.
Vilpittömästi,
Harry James Potter-Evans-Verres.Harry liitti mukaan myös heidän nykyisen osoitteensa, sitten taitteli kirjeen kuoreen kirjoittaen osoitteeksi Tylypahkan. Pidempi harkitseminen sai hänet myös käyttämään kynttilää ja tiputtamaan steariinia kuoren läppään, johon hän taiteili linkkuveitsen kärki apunaan nimikirjaimet H.J.P.E.V. Jos hän kerran lähtisi mukaan tähän hullutteluun, hän tekisi sen tyylillä.
Sitten hän avasi ovensa ja lähti kohti alakertaa. Isä istui olohuoneessa lukien kirjaa vaikeasta matematiikasta osoittaakseen fiksuuttaan; äiti oli kiettiössä valmistamassa yhtä isän lempiaterioista osoittaakseen rakastettavuuttaan. Näytti, etteivät se puhuneet toisilleen ollenkaan. Joskus riitelemättömyys saattoi olla pelottavampaa kuin itse riitely.
"Äiti," Harry sanoi hermostuttavaan hiljaisuuteen. "Aion testata väitteen. Miten minä teoriasi mukaan saan lähetettyä pöllön Tylypahkaan?"
Hänen äitinsä kääntyi lavuaarilta tujottamaan hnätä tyrmistyneenä. "En - en tiedä, luulen, että sinun vaan täytyy omistaa taikapöllö."
Sen täytyi kuulostaa todella epäilyttävältä,
no, ei tässä sitten kai ole keinoja todistaa teoriaasi, mutta kummallinen varmuus sai Harryn venyttämään kaulaansa vielä hieman pidemmälle.
"No, kirje päätyi tänne jotenkin," Harry sanoi."Joten heilutan vain sitä ilmassa tuossa ulkona ja huutelen 'kirje Tylypahkaan!' ja katson jos pöllö tulisi nappaamaan sen. Isä, haluatko tulla ulos katsomaan?"
Hänen isänsä pudisti päätään pienesti ja jatkoi lukemista. Tietysti, Harry ajatteli itsekseen. Taikuus oli häpeällinen asia johon vain ääliöt uskoivat; mikäli isä menisi niin pitkälle, että testaisi oletusta, vaikka vain katsoisi sitä testattavan, tuntuisi, että hän liittäisi itsensä siihen jollain tapaa...
Vaikka Harry vain astuisi ulos takaovesta puutarhaan, jos pöllö todellakin tulisi ja nappaisi kirjeen, saattaisi ilmaantua ongelma, miten kertoa siitä isälle.
Mutta - no - ei niin nyt oikeasti voi tapahtua, eihän? Ei väliä, mitä aivoni näköjään ajattelevat.
Jos pöllö todellakin tulee ja nappaa tämän kuoren, minulla tulee olemaan rutkasti tärkeämpiä huolia kuin se, mitä isä siitä ajattelee.Harry veti syvään henkeä ja nosti kuoren ilmaan.
Hän nielaisi.
"Kirje Tylypahkaan!"-huuto heilutellessaan kirjekuorta kädessä omalla takapihallaan oli... itse asiassa melko noloa, näin myöhemmin ajateltuna.
Ei. Olen parempi kuin isä. Aion käyttää tieteen keinoja silloinkin kun se saa minut näyttämään ääliöltä."Kirje -" Harry sanoi, mutta sana tuli hänen suustaan lähinnä käheänä korauksena.
Harry keräsi itsensä ja huusi tyhjälle taivaalle
"kirje Tylypahkaan! Saisinko pöllön?""Harry?" kysyi hämmentynyt naisääni, joka kuului eräälle heidän naapureistaan.
Harry laski kätensä vikkelästi, kuin se oli ollut tulessa ja piilotti kirjekuoren selkänsä taa, kuin siinä olisi ollut väärennettyjä rahoja. Hänen naamaansa kuumotti häpeästä.
Vanhan naisen kasvot ilmestyivät aidan takaa, harmaantunut tukka pakeni hiusverkosta sieltä täältä. Rouva Figg, virallinen lapsenvahti. "Mitä sinä touhuat, Harry?"
"En mitään, Harry sanoi kireästi. "Testaan vain erästä typerää teoriaa -"
"Sait hyväksymiskirjeen Tylypahkaan?"
Harry seisahtui totaalisesti.
"Kyllä," Harry kuuli itsensä sanovan hetken kuluttua, "sain kirjeen Tylypahkasta. He sanoivat haluavansa vastauksen 31. päivään mennessä, mutta -"
"Mutta sinulla ei ole pöllöä. Voi kultaseni! En voi kuvitellakaan, mitä joku on ajatellut lähettäessään sinulle normaaliversion kirjeestä."
Ryppyinen käsi ojentui aidan yli kämmenen avautuessa odottavasti. Enempiä ajattelematta Harry antoi hänelle kuoren.
"jätä tämä minun huolekseni," rouva Figg jatkoi, "saan tänne jonkun tuossa tuokiossa."
Hänen kasvonsa katosivat aidan taakse.
Puutarhaan laskeutui pitkä hiljaisuus.
"Mitä ihmettä," pojan ääni sanoi rauhallisesti ja hiljaa.
---
Korjatkaa, kiinnostukaa, kommentoikaa. Varsinkin, jos joku hoksaa ihan selviä ajatus/asiavirheitä, help me!
-Crisu