Ikäraja: S
Genre: surumielinen romanssi (tai useampi)
Paritus: tulkinnanvarainen, Iris/useita
Summary: Koskaan ei tiedä milloin universumi päättää pistää sinut osiksi rakentaakseen entistäkin korkeamman Himalajan.A/N: Tämä on neljä kuukautta pullotettuja fiiliksiä, mielenvaeltelua ja pilkuttamattomuutta, eikä takaumissa ja vuorosanoissa oo käytetty asianmukaisia välimerkkejä, mutta luulen että pysytte kyllä kärryillä. :) Ja symboliikkaa myös! Vanessa ei ole Vanessa koska pidän kyseisestä nimestä etc, u know how this goes. Kirjoittaessa kuuntelemani soittolistan voit tsekata
täältä!
Ja palaute näin useamman kuukauden tauon jälkeen on toki arvostettua: ;) Enjoy.
Iris kietoutuu sinapinkeltaiseen vilttiinsä nojatuolinnurkassa ja juo teetä galleriansa ikkunalaudalla, jalat tiukasti lättärintoja vasten painettuna. Ikkunan takana ihmiset menossa kuka minnekin, takin kaulukset pystyssä kuin niskakarvatkin.
Taiteilijana olemisen paras puoli on ehdottomasti se, ettei tarvitse kovin paljoa edes esittää olevansa aktiivisena osana yhteiskuntaa.
Tom sanoo joskus, ollessaan erityisen rohkealla tuulella, että Iris heittää elämäänsä hukkaan: nuori ja kaunis, mitä sinä vielä odotat! Älykäskin, voisit olla vaikka mitä. Mitä tahansa. Jotakin edes.
Iris sanoo, ettei jaksa. Viitsi, ehkä. Kermaperseeksi kasvatettu ja niin edelleen, kyllähän Tom tietää.
Kuulemma englantilainen tee on kitkeröittänyt Iriksen, napannut kiinni nilkoista ennen kevättä ja muuttanut kyyniseksi.
On siis Iriksen onni, että Tom muistaa vielä millainen oli se rohkea ranskatar, jolla oli suuret unelmat ja sellainen tapa puhua, että jopa Tomin levotonta rytmiä alati naputtava jalka asettui hetkeksi aloilleen, ja niin pehmeät kädet, ettei Margaret koskaan aivan tiennyt miten päästää irti, vaikkei heistä sitten sukulaisia tullutkaan.
Grace vierailee joskus ehtiessään Iriksen galleriassa, kehuu hänen maalauksiaan ja tulkitsee niitä juuri niin tylsästi kuin vain lakia opiskellut poliitikko jakkupuvussaan saattaa. Omenat ovat aina olleet Gracelle vain omenia. Iris maalaa niistä yhä useammin punaisia, niin kuin Lumikin saduissa: petollisia. Kukkivat keväällä ja maistuvat kirpeältä kuin kesärakkaus kielen päällä, mutta kun nielaisee –
Sinä olet pettymys, ma chérie.Syntyvätkö toiset pettymyksiksi?
Et
yrittänyt
tarpeeksi
!
Maman nauraa kun Iris kertoo, että teki parhaansa. Iris ei itke, hänellä on hiuksissaan vanamonkukkia ja sormessaan rusketusraita. On heinäkuu, La Seyne-sur-Merissä tuulee.
Kerran hän istuu Lontoon laidalla Charlien kanssa, erään kerrostalon katolla, kun Charlie sanoo: yksinäisyys on typerä sana. Iris sanoo: ranskaksi ei voi edes sanoa ikävöivänsä jotakuta, miten ironista se sitten on?
Tu me manques.
Onko minulla koskaan ketään sitä kuulemaan, pohtii.
Ja Charlien kädet, ne ovat parkkiintuneet, niin varmaan sydänkin. Iris pitää Charliesta koska tämä on kuin maalaus, keskeneräinen, öljyvärejä, metsänvihreää ja syvänmerenhaudanmustaa. Eikä Charlie koskaan ole samassa paikassa kauaa, ehkä pelkää löytävänsä lisää sydänsuruja tai ei tarpeeksi,
La Bocassa on yksi talo joka on sen sinun mekkosi värinenja se on
(riittävästi)
**
Vanessa sanoo ettei ole eläessään laittanut jalkaansa kumisaappaita, ja se kuulostaa haasteelta. Iris sytyttää uuden savukkeen ja kirjoittaa puolikuivuneen maalauksensa päälle mustalla tussilla:
HURRIKAANEJA
Se saattaa olla tosin asia jonka hän on koskaan kirjannut muistiin.
Katsokaas, Iris piti joskus päiväkirjaa. Ensin muutettuaan Englantiin, ranskaksi niin ettei unohtaisi. Maalasi kuviakin, minuuttimaalauksia, mutta kuukauden kuluttua sotkeutuneet raajat alkoivat valua sivujen läpi ja vaaleat sävyt loppuivat väripaletista, tee jäähtyi kuppiin eräänä aamuna ja Iris ajatteli:
mustaa, yöperhonsinistä.
Se oli maaliskuu, ja hän maalasi paljon perhosia. Gallerian lattiassa on musteläikkiä vieläkin.
Vanessa vihaa sitä että kaikki sanovat häntä linnuksi. Joutsen. Solisluut. Kaunista, kultaseni.
Mikä sinä sitten olisit?
Miksi sinä annoit minulle tämän nimen,
maman?Vanessa makaa ohuena pullonvihreällä sohvalla ja nojaa niskaansa taaksepäin kunnes takaraivo koskettaa lattiaa; Iris toivoo että voisi ottaa kuvan siitä, ei siksi että –
mutta koska sitten kaikki voisivat nähdä, ei täällä mitään lintuja ole. Ei heillä ole häkkiä, saati taivasta jolle paeta, kyyhkysenrinnat hukkuisivat siihen harmauteen.
Kun Iris kysyy, kuuluu vastaus: Mistä minä tiedän. Ehkä rotta. Tai mustekala! katso miten luonnottoman pitkät kädet, kuin spagettia. Minä vihaan spagettia.
Rakkaus on yksinäistä, Iris kirjoittaa Charlielle, eikä Charlie vastaa - mutta hänen naurunsa saattaa melkein kuulla Lontoossa asti.
Erään kuun kolmantena päivänä Tom tulee käymään, niin kuin usein tekee. Hän sanoo Irikselle: sinä näytät siltä ettet ole valvonut turhaan. Iris hymyilee, koska hän on valvonut niin pitkään syyttä suotta, mutta nyt on syy, oikea syy, ihan aikuisten oikea, aineellinen syy! Ja se on ehkä suurin omaisuus joka Iriksellä on koskaan ollut. Tom juo kupin kahvia ja kysyy: nytkö?
Iris pudistaa päätään; ei koskaan. Ei koskaan ihan irti ikävästä, merituulen kuiskaukset korvissa kun nukahtaa, Margaretin halausten lämpö rintalastan takana.
**
Kun se on päättymäisillään, Iris sanoo: jos voisin kelata tätä kuin filmiä...
Vanessa ei viimeistele lausetta niin kuin joskus tapasi.
Iris ei koskaan osannut. Nyt hän ei halua.
Jos rakastaisin enemmän
huutaisin kaiken LUJEMPAA
LUJEMPAA
PAA
PAA
?
Vanessan suukot poskelle ovat märkiä, melkein kuin Iris olisi ikkunalasi, toinen Lontoon joka kuukauden melkein joka kolmas päivä. Melkein? Iris varmistaa.
Melkein.
Punainen omena, musta perhonen, tämä on tylsää, sanoo Grace. En minä ymmärrä taidetta!
Iris kysyy että mitä jos tämä ei ole taidetta, jos tässä on vain minä ja minun punainen sydänvereni ja minun musteenmusta mieleni ja tässä on kaikki, mitä jos minulla ei ole enempää annettavaa, kysyy niin kauan ettei ole enää kysymystä vaan ylipitkä lause. Kun Grace hymyilee se on sellainen vähän inhottava ja säälivä, no, ei kaikista voi tulla Picassoja. Kaikista ei voi tulla onnistuneita. Kaikkia ei voi rakastaa, jotkut lapset ovat rumia ja niillä on monta nimeä siksi että niitä vihataan. Kutsuisitko sinä Notre Damen kellonsoittajaa oikealla nimellään jos olisit oikeasti nähnyt sen kaikessa rumuudessaan?
Eikö sinua kuvottaisi.
– loputtua, ohiollessa, jää vain tunne vatsanpohjaan, eikä Iris tiedä, onko se kuvotusta vai perhosia vatsaonteloihin takertuneena, pyristelemässä vapauteen. Minä päästin sinut jo! Ihan totta!
Joko? kysyy Tom vaikka kuinka pitkän ajan kuluttua, ryystää kahvia niin kuin vanhat ja yksinäiset ("ikuisiksi poikamiehiksi" kai heitä kutsutaan) tekevät, sellaiset vähän jo luovuttaneet. Kertoi löytäneensä ensimmäisen harmaan hiuksensa edellisellä viikolla, mutta Iris on –
varmasti, epäilemättä – vielä yhtä kaunis kuin ennenkin.
(Kuin kukkanen? Iris kysyi, eikä Tom sanonut enää mitään ironiasta.)
Joko:
yksinäisyys
rakkaus
joko?
Merenpohjissa on jännitystä, sanoo Iris. Koskaan ei tiedä milloin universumi päättää pistää sinut osiksi rakentaakseen entistäkin korkeamman Himalajan.