Kirjoittaja Aihe: Säröjä | S, Lily/James, angst, oneshot  (Luettu 4441 kertaa)

Varjuska

  • sanojen sirottaja
  • ***
  • Viestejä: 434
  • Clue-ing for looks.
Säröjä | S, Lily/James, angst, oneshot
« : 26.02.2013 13:20:49 »
Nimi: Säröjä
Kirjoittaja: Varjuska
Ikäraja: S
Fandom: Harry Potter
Paritus: Lily/James (tulkinannvarainen Remus/Lily)
Genre: angst
Varoitukset: -
Yhteenveto: Eletään aikaa juuri ennen ensimmäisen velhosodan päättymistä. Remuksen pohdintoja siitä, kun Kelmit Tylypahkasta valmistumisen jälkeen ajautuvat omille poluilleen.
A/N: Tämä on harvinaislaatuista tajunnanvirtakamaa minulta. En tiedä mitä tästä osaisin sanoa, muuta kuin että tämä rupesi sittenkin pyörimään liikaa Jamesin ja Siriuksen ympärillä, vaikka yritinkin sitä aluksi välttää.
Osallistuu siis Tajunnanvirtaa-haasteeseen sekä FanFic100:aan (#65 - Siirtymä).




Säröjä


Ei meistä kukaan tainnut lopulta olla syypää siihen, mitä tapahtui.
     Se vain tapahtui. Niin nopeasti, että sitä on vaikea uskoa. Niin nopeasti, ettei sitä ehtinyt tajuamaan.
     Ainakaan ennen kuin oli jo liian myöhäistä.
     Yhtä vaikeaa on sanoa, mikä johti tähän käänteeseen tarinassa, joka oli alkanut niin suloisesti. Ehkä kaikki oli alkanut jo kauan sitten, yhtenä niistä kauniin aurinkoisista, huolettomista päivistä, joina kaikki päällisin puolin kuitenkin näytti olevan vielä hyvin.
     Viimeisenä päivänä Tylypahkassa me hymyilimme toisillemme, nauroimme, pörrötimme toistemme tukkaa ja onnittelimme, taisimme jopa vähän kyynelehtiäkin. Pitkä vaihe elämässämme oli juuri loppunut, mutta me näimme sen jonkin suuremman alkuna, kukin omalla tavallamme tietysti.
     Me olimme olleet pitkään yhdessä. Monta vuotta. Ehkä se, mitä tapahtui, on ihan ymmärrettävää.
     Siinä me seisoimme, Tylypahkan koulun pihassa viimeistä kertaa, kaikki yhdessä ja kädet toistemme olalla leväten, suut irvessä iskemässä silmää kameralle. Lapsuus takana, tulevaisuus ja vapaus edessä, mikäs se parempaa? Olimme valmiit lähtemään, kuka mihinkin.
     Olimme valmiit erkanemaan, vaikkei kukaan sitä tietoisesti niin ajatellutkaan. Silti kaikki, mitä tuona päivänä (ja seuraavan päivän aikana junassa) teimme ja sanoimme, puhui sitä yhtä ja samaa kieltä – lähdön kieltä.
     James ja Sirius, heistä sen näki ensimmäisenä päällepäin. Kuluneiden seitsemän vuoden ajan olin ihmetellyt, miten kaksi ihmistä saattoikaan olla niin yhteen hitsautuneita, saumattomasti toisiinsa liittyneitä niin, ettei toista voinut kuvitella ilman toista. Minä olisin voinut olla melkein kateellinen heitä katsellessani (ehkä olinkin), mutta kyseessä oli sentään James ja Sirius. Ei heille voinut olla oikeasti kateellinen tai mustasukkainen, vaikka he olivatkin niin erottamattomia. Heitä joka rakasti tai vihasi, ehdoitta.
     James ja Sirius, Tylypahkan historian rautaisin parivaljakko. He olivat aina tukeneet toisiaan, puolustaneet toisiaan, kilpailleet keskenään ja sopineet riitansa, ihan sama mikä ne oli sytyttänyt heidän välilleen. James antoi Siriukselle kodin, kun hän sitä teinivuosinaan tarvitsi Tylypahkan ulkopuolella. James teki Siriuksesta bestmaninsa, pyysipä vielä kummisedäksi tulevalle lapselleen. Sirius vastasi olemalla veli veljelle. Minä olisin voinut olla melkein kateellinen kaikista näistä huomionosoituksista, mutta kun katson heitä nyt, en tunne kateuden häivääkään. Surua kylläkin, ihmetyksen sekaista surua.
     Lily sanoo itsekin, että he alkoivat kai vähitellen väsyä toistensa seuraan. Seitsemän vuotta enemmän tai vähemmän yhdessä. He olivat takuulla jakaneet keskenään enemmän kuin ketkään ystävykset koskaan. Välillä he olivat yksi ja sama ihminen. Ainakin monen ulkopuolisen silmissä.
     Myönnettäköön, että minä olin kenties alkanut erkaantua porukasta jo ennen muita. Oikeastaan sekä minä että Peter aloimme näyttää väsymisen merkkejä ensin. Meidän erkaantumisemme oli kuitenkin hienovaraisempaa, siihen ei liittynyt tulisia riitoja tai suutuspäissä esiin vedettyjä taikasauvoja. James ja Sirius taas tekivät siitä melkoisen show’n, ja välillä tunsin katselevani kohtausta kuin suoraan jostain jästien televisiodraamasta. Lily joutui heittämään heidät ulos useaan otteeseen, kun he valitsivat välienselvittelypaikakseen nuori pari Potterin olohuoneen. Jälkeenpäin hän aina kutsui minut luokseen ja minä tulin ja keitin meille teetä, ja kun hän viimein rupesi itkemään, minä lohdutin häntä hiljaa onnellisena siitä, että meidän välimme sentään olivat edelleen yhtä lämpimät ja läheiset kuin menneinä vuosina.
     En edelleenkään tiedä Jamesin ja Siriuksen välirikon kaikkia yksityiskohtia, mutta Lily kertoili minulle joskus jälkeenpäin, mistä he olivat milloinkin riidelleet Potterien luona. Jamesin mukaan Siriuksen oli korkea aika aikuistua, varsinkin kun hänestä oli tulossa kummisetä. James oli ottanut vaimon ja oli perustamassa perhettä, joten hän oli harpannut vastuulliseen aikuisuuteen ennen Siriusta. Sirius syytti Jamesia siitä, ettei hän enää elänyt täysillä. Eri elämäntilanteet olivat synnyttäneet heidän välilleen kuilun, jollaiseen kumpikaan ei ollut tottunut.
     Sitten, eräänä iltana, koitti se killan kokous, joka mullisti meidän kaikkien elämän, sekoittaen vanhaa soppaa entisestään.
     Dumbledore kertoi meille ennustuksesta, joka saattoi Jamesin ja Lilyn äkilliseen vaaraan. Heidän ympärilleen kehiteltiin monimutkainen suojaus, jottei Voldemort löytäisi heitä ja heidän syntymätöntä poikaansa. James pyysi Siriusta heidän salaisuudenhaltijakseen, mutta Sirius kieltäytyi ehdottaen Peteriä kyseiseen tehtävään. Luulen, että tämä synnytti heidän välilleen uuden riidan, vaikka se käytiinkin salassa meiltä muilta. Joka tapauksessa, jotain heidän välillään tapahtui salaukseen liittyen, sillä heti kun salausloitsu oli sinetöity, Sirius käveli ulos Potterien talosta.
     Häntä ei ole sittemmin näkynyt.
     Lily on pohjattoman huolissaan, James taas ei suostu puhumaan sanaakaan parhaasta ystävästään, vaan pikemminkin teeskentelee, ettei Siriusta ole. Minä vierailen Lilyn ja Jamesin luona yhä useammin, ja joskus minulla on Peter mukana, silloin harvoin kun onnistun hänet tavoittamaan.

***

Lily ja minä istumme kahdestaan keittiön pöydän ääressä Godrickin notkossa, jonne Potterit asettuivat pian sen jälkeen kun Dumbledore kertoi heille ennustuksesta. Minä pyörittelen teekuppia käsissäni. Lily huokailee silloin tällöin ja sivelee vuoroin alaselkäänsä, vuoroin paisunutta vatsakumpuaan. Minä kysyn tarvitsisiko hän hierontaa. Hän hymyilee ja pudistaa päätään.
     Keittiön ikkuna on auki ja ulkoa leijailee sisälle mullan ja maan tuoksu. Mehiläinen pörrää jossain, se on kai eksynyt ikkunan kautta sisälle keittiöön. Kello on yksitoista ja ulkona hämärää, James on poissa, Lily ei oikein ole varma missä. Ehkä vain viettämässä aikaa yksin, jossain muualla kuin kotona, sillä James ei kestä istuskella neljän seinän sisällä päivä toisensa perään, oli hänen perheensä sitten vaarassa tai ei. Lily kertoo, että James ei enää osaa puhua hänelle, ei samalla tavalla kuin joskus ennen, siksi kai hän välillä häipyy iltaisin omille teilleen. Lily epäilee, että hän on ruvennut harrastamaan samanlaisia yöjuoksuja, joita meillä oli tapana tehdä kouluaikoina animaagi- ja ihmissusihahmoihin muuttuneena. Tosin nyt James juoksee yksin.
     ”Pakenee. Kaikkea tätä. Niitä tappeluita Siriuksen kanssa. Tiedät-kai-kenen, Voldemortin, uhkaa... Ehkä vähän itseäänkin”, Lily arvelee, ja luulen hänen olevan oikeassa.
     Kaikesta huolimatta minä kuitenkin olen iloinen siitä, että saan pitkästä aikaa olla Lilyn kanssa kahdestaan. Sujautan käteni takintaskuun ja vedän esille ruskean kirjekuoren, jonka olen tuonut hänelle. Lily havahtuu mietteistään ja luo kirkkaanvihreillä silmillään kysyvän katseen kirjekuoreen.
     ”Mikä sinulla on siinä?”
     Avaan kuoren ja annan sisällön luiskahtaa esiin. Valokuvien nippu leviää raakapuiselle pöydälle, joukossa on niin liikkuvia velhokuvia kuin jästikamerallakin otettuja, elottomia kuvia.
     ”Oi”, Lily huokaisee kuvat tunnistaessaan. ”Mistä sinä olet nämä saanut?”
     ”Minulla on ollut ne kaiken aikaa”, sanon hänen ilmettään tarkkaillen. ”Minulla oli tapana valokuvata silloin tällöin, etkö sinä muista?”
     ”Muistan, muistan”, Lily toistelee ja poimii hellästi käteensä kuvan toisensa perään jääden tuijottamaan menneitä vuosia. ”Siitä on niin kauan. Vaikka… tämäkään kuva ei ole otettu kuin muutama vuosi sitten, vai mitä?”
     ”Kyllä, se on viidenneltä luokalta. Entä muistatko sinä tämän?”
     Lilyn hymy levenee sitä mukaan, kun näytän hänelle ottamiani kuvia. Pisimpään hänen katseensa viipyy kaikissa Jamesista otetuissa kuvissa, sitten myöhemmin kuvissa, joissa hän ja James ovat kaksistaan. Niiden kuvien kohdalla, joissa James ja Sirius yhdessä vilkuttavat katsojalle iloinen virne naamallaan, hänen silmänsä alkavat kostua.
     Ennen kuin huomaankaan, olen siirtynyt hänen vierelleen ja kietonut toisen käsivarteni hänen ympärilleen. Huolehtiva ele, johon me molemmat olemme tottuneet niinä lukuisina kertoina, joina olemme toisiamme lohduttaneet.
     ”Ihan kuin he vihaisivat toisiaan”, Lily sanoo tukahtuneesti. ”Ihan kuin heistä olisi molemmista tullut tyystin eri ihmisiä kuin mitä he silloin…” Hän antaa äänensä hiipua.
     Minunkin tekee mieli lausua jotain, mutta pysyn hiljaa. Puhuminen tuntuu turhalta. Luulen, että ajatuksemme kulkevat joka tapauksessa samoja raiteita. Meidän välillä on yhteys, ihan niin kuin Jamesin ja Siriuksenkin välillä on… Oli? On.
     ”Ei se ole oikeaa vihaa. Se on… Ei meistä kukaan ole syypää siihen, mitä tapahtui”, kuiskaan vaimeasti, ääni käheänä palasta, joka varoittamatta nousee kurkkuun. ”Se on elämää, se vain tapahtui.”
     Lily painaa päänsä pehmeästi olalleni ja nyyhkäisee. Tunnen, kuinka hän yhtäkkiä puristaa kättäni kuin halutakseen vakuuttua siitä, että minä en kävele ulos ovesta niin kuin Sirius tai lakkaa vastaamasta yhteydenottoihin niin kuin Peter tai vetäydy vaiteliaana omaan kuoreeni niin kuin James.
     Se saa minut ajattelemaan niitä lukuisia kertoja, kun olen itseinhon lamaannuttamana sulkenut itseni ystäviltäni, paennut muiden luota siunattuun ja kirottuun yksinäisyyteen ja suunnannut huomioni minuuteni rumimpaan osaan sulkien kaiken muun itsekkäästi ulkopuolelleni.
     Silti – hänelle minä en voi olla lupaamatta. Olla olematta parempi. Säröistä viis.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2013 20:39:27 kirjoittanut Varjuska »

banneri ja ava (c) raitis

Elämän keskipäivässä
minäkin eksyin synkkään metsään.

Brangwen

  • ***
  • Viestejä: 473
Vs: Säröjä | S, Lily/James, angst, oneshot
« Vastaus #1 : 22.03.2013 10:16:53 »
Hitaasti toimivasta palautteenannosta aka kommenttikamppiksesta päivää! Lukaisin tekstin heti sen kamppiksesta itselleni kiljaistuani, muttamutta, seliseli, asiaan;

Tässä tulee nyt kamalasti lainauksia, mutta tuntui jotenkin selkeimmältä lähteä jäsentämään tekstin herättämiä ajatuksia erimerkkien kautta.

Teksti on todellakin tajunnanvirtamainen, liikkuu enemmän tunteen kuin tietoisuuden tasolla. Silti siitä näkee, että a) olet myöhemmin työstänyt sitä ehjemmäksi tai b) olet niitä kirjoittajia, joiden tajunnanvirta järjestyy ihan itsestään loogiseen kokonaisuuteen. Oikeastaan vasta loppu selittää aloituksen, mistä siitä koko tekstissä on kysymys; erilleen ajautumisesta, ilman tietoista päätöstä lähtemisestä. Kuvaat ilmiötä tosi tehokkaasti tuossa juna-kohdassa, ja jokainen, joka on jättänyt koulun/lukion/vastaavan päättäjäisissä hyvästit kavereilleen, luvannut, että nähdään kesällä… tai joskus, tunnistaa tuon tunteen. Itselleen ei halua vielä myöntää, että kaikki on ohi, pöllöposti kulkee ehkä kerran pari, mutta pikkuhiljaa yhteydenpito sammuu. Tuo äänetön hyvästely näkyy tekstissäsi kauniisti, tunnistettavasti ja, ennen kaikkea, lukijan tunteisiin vetoavasti.

Lainaus
Minä olisin voinut olla melkein kateellinen heitä katsellessani (ehkä olinkin), mutta kyseessä oli sentään James ja Sirius. Ei heille voinut olla oikeasti kateellinen tai mustasukkainen, vaikka he olivatkin niin erottamattomia. Heitä joka rakasti tai vihasi, ehdoitta.
Tässä kohdassa näkyy erityisen hyvin, miksi tajunnanverta tekniikkana palvelee tämän testin tunnelma- ja merkitystasoa. Tuolla tavalla ajatukset järjestyvät muistelevan ihmisen mielessä (sulkuineen kaikkineen).

Aikasiirtymä tulee tekstissä tosi nopeasti; yhtäkkiä hypätään Tylypahkan lopettajaisista Lilyn ja Jamesin lapsenhankintasuunnitelmiin pari vuotta eteenpäin. Minua se hiukan häiritsi, mutta tässä on nyt kaksi näkökulmaa tuohon nopeaan vaihtoon: Toisaalta olisi hyvä ”saatella” lukija aikaharppauksen yli, toisaalta tekstissä Remus muistelee tilannetta, ja juuri noin muistelussa aikahyppäykset tapahtuvat. Ylimääräiset hetket vain hypätään yli.

Lainaus
Lily sanoo itsekin, että he alkoivat kai vähitellen väsyä toistensa seuraan.
Olet sitten näinkin lyhyessä tekstissä käsitellyt kaikki erilleen ajautumisen vaiheet ja kivut. Kuvaus on suorastaan ahdistavan todentuntuista, ja tunnetilan tunnistaa samalla tavalla, kuin tuon koulun päättäjäiskuvauksen.

Lainaus
James pyysi Siriusta heidän salaisuudenhaltijakseen, mutta Sirius kieltäytyi ehdottaen Peteriä kyseiseen tehtävään.
Aika yllättävä veto, sillä tähän asti kuvittelin, että teksti pysyisi enemmän tai vähemmän canonina. Toisaalta, ottaen huomioon mihin kohtaan päätät tarinan, ei ole lukijan kannalta välttämätöntä nähdä, mitä tästä muutoksesta seuraa (toisaalta olisi kyllä kamalan mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon velhomaailman historia muuttuisi tämän pienen yksityiskohdan myötä; Kun kiltalaiset kerran tietävät Peterin olevan Pottereiden salaisuudenhaltia, ei Sirius ikinä päädy Azkabaniin etc.).

Ainoa juttu, josta ihan oikeasti haluaisin natista, on tuo preesensiin hyppäämisen sijoittaminen ennen  *** -merkkejä. Tarinan kannalta toimiin, että Remuksen muistoista hypätään nykyhetkeen ja preesenskerrontaan, mutta olisi aika paljon lukijaystävällisempää, jos vaihto merkittäisiin selkeämmin. Nyt aikamuoto vaihtuu juuri ennen tähtimerkkejä, ja se vie hetkeksi keskittymisen pois tarinasta.

Lainaus
Lily kertoo, että James ei enää osaa puhua hänelle, ei samalla tavalla kuin joskus ennen, siksi kai hän välillä häipyy iltaisin omille teilleen.
Mielenkiintoinen ajatus, että Potterit muutamassa vuodessa ehtivät käydä läpi tällaisen ”vanhaksi aviopariksi kasvamisen”. Toisaalta idea kuulostaa ihan loogiseltakin; James ja Lily ovat kovin nuoria menemään naimisiin ja hankkimaan lapsen, ja James, kuten tunnettua, on aika levoton otus. Toki nuoren miehen seikkailijanveren saa sauhuamaan pakko pysyä paikoillaan. Tietysti siitä seuraa erkaantumista tuoreesta puolisosta, joka valmistautuu äidin rooliin. Itse asiassa, vaikka olen aina mieltänyt Pottereiden perhe-elämän jotenkin ihanteelliseksi nuoren parin perheilyksi, tämä sinun versiosi kuulostaa paljon uskottavammalta.

Teksti on kokonaisuudessaan kaunis ja tekniikkavalinnastasi huolimatta tarkkaa työtä. Kiitos tästä!

-B
There’s a thin semantic line between weird and beautiful. And that line is covered in jellyfish.
-Cecil Baldwin

Varjuska

  • sanojen sirottaja
  • ***
  • Viestejä: 434
  • Clue-ing for looks.
Vs: Säröjä | S, Lily/James, angst, oneshot
« Vastaus #2 : 22.03.2013 23:47:27 »
Kiitos paljon perusteellisesta kommentistasi! : )

Olen ilman muuta muokkaillut tekstiä jälkeenpäin, silkalla tajunnanvirrallani ei pääsisi läheskään näin viimeisteltyyn lopputulokseen. Täytynee kyllä myöntää, että tätä kirjoittaessani kerran jos toisenkin lipsahdin vähän pois tajunnanvirrasta ja muokkailin tekstiä jonkin verran jo varsinaisen kirjoittamisen aikana... mutta joo, kyllä tämä kuitenkin on enemmän tajunnanvirtaa kuin mitä minulta yleensä lähtee.
 
Mukava kuulla, että olen mielestäni onnistunut erkanemisen tunteen kuvailussa, sillä se on tämän fikin keskeisimpiä elementtejä. Tuo aikasiirtymä voi kieltämättä töksähtää ulkopuolisen silmissä. Ensimmäisen pätkän lopussa preesensmuotoon siirtymisen tarkoitus oli vähän pehmentää aikahyppäystä, kun Remus vähitellen palailee muistoissaan lähemmäs nykyhetkeä. Teksti on sen verran tuore, etten oikein osaa vielä itse nähdä kuinka paljon tuo aikasiirtymä lopulta oikein töksähtää, joten joudun ehkä makustelemaan sitä lisää vähän myöhemmin.

Haha, täytyy myöntää, että tätä kirjoittaessani en oikeastaan juuri jaksanut välittää canon-faktoista mitä tulee koko Potterien salaisuudenhaltija -juttuun. Tämän fikin tarkoitus kun oli nimenomaan abstrakti ihmissuhdekuvailu. Tuo oli kuitenkin mielenkiintoinen huomautus sinulta, en lainkaan tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta Siriuksen suhteen.

Ja joo, tykkään paljon luoda säröjä (hih hih) Potterien perheidylliin ja leikitellä katkeruuden tunteella näiden kahden plus Kelmien kanssa, kiva kun tällainen kiinnostaa muitakin.

Kiitos vielä kerran : )

- V

banneri ja ava (c) raitis

Elämän keskipäivässä
minäkin eksyin synkkään metsään.